bubben Postat 12 juli 2007 Postat 12 juli 2007 Ja, vill veta nÀr man kan kalla dom olika för demo ep eller skiva osv. Antalet lÄtar, syfte? what?
Overkill Postat 12 juli 2007 Postat 12 juli 2007 I normal lÀngordning ser det ut sÄhÀr: singel, EP, LP/album. En demo kan vÀl egentligen vara hur lÄng eller kort som helst; musikens motsvarighet pÄ lyrikens skiss. Syftet med en demo Àr i första hand att sprida till skivbolag. (Demonstration) En singel Àr oftast singellÄten med en eller tvÄ lÄtar som B-sida. En EP(=extended play) Àr vÀl egentligen detsamma som en maxisingel (tvÀrtom kanske; en maxisingel Àr detsamma som en EP) med cirka fyra lÄtar och en speltid pÄ runt en halvtimma. Ett album (eller en LP=long play) kan ju antingen ha vÀldigt mÄnga lÄtar eller vÀldigt fÄ och speltiden varierar ganska kraftigt. Med CD-skivor blev det ju Ànnu friare Àn med LP-skivor. Normal speltid Àr cirka en timma och antal lÄtar gissar jag Àr ungefÀr 8-10 i snitt.
Fidden Postat 12 juli 2007 Postat 12 juli 2007 Fanns det inte nÄn regel om att EP's max fick vara 21 minuter lÄnga eller nÄt?
Impey Postat 12 juli 2007 Postat 12 juli 2007 Regler hit och regler dit.... đ Jag skulle sĂ€ga att en singel Ă€r ett slĂ€pp med en lĂ„t i fokus. EP - ca 3-8 lĂ„tar helt enkelt. LP minst 9 lĂ„tar... Men det Ă€r ju hur jag ser det. đ
Emil Postat 12 juli 2007 Postat 12 juli 2007 Regler hit och regler dit.... Jag skulle sĂ€ga att en singel Ă€r ett slĂ€pp med en lĂ„t i fokus. EP - ca 3-8 lĂ„tar helt enkelt. LP minst 9 lĂ„tar... Men det Ă€r ju hur jag ser det. đ Det Ă€r inte riktigt regler pĂ„ det sĂ€ttet, förr i tiden var det nĂ€mligen sĂ„ mycket man maximalt kunde pressa pĂ„ vinylskivorna.
bubben Postat 13 juli 2007 TrÄdstartare Postat 13 juli 2007 SÄ om jag gÀr en cd med 7 lÄtar pÄ 25 min, vad ska jag kalla den dÄ? Den Àr ju för att sÀlja men ocksÄ för att demonstrera vad jag kan?
Emil Postat 13 juli 2007 Postat 13 juli 2007 SÄ om jag gÀr en cd med 7 lÄtar pÄ 25 min, vad ska jag kalla den dÄ? Den Àr ju för att sÀlja men ocksÄ för att demonstrera vad jag kan? Minialbum?
Reason_user Postat 13 juli 2007 Postat 13 juli 2007 (redigerat) En frÄga, tycker ni inte det lÄter lite negativt o köra en EP istÀllet för en LP om man plannerar 7-8 lÄtar och har möjligheten att lÀgga till ett par till för o kanske komma upp i kanske 10-12 st? Àr det dÄ inte bÀttre o gÄ för LP? Vilka fördelar har man med en EP och vilka nackdelar har man med en LP? med tanke pÄ att man Àr en ny artist i branschen. Vad Àr bÀst att försöka satsa pÄ som en starter i nulÀget? Tack, Redigerat 13 juli 2007 av Reason_user
Overkill Postat 13 juli 2007 Postat 13 juli 2007 Det Àr ondögit att lÀgga till lÄtar för tillÀggandets skull.
Emil Postat 13 juli 2007 Postat 13 juli 2007 En frÄga, tycker ni inte det lÄter lite negativt o köra en EP istÀllet för en LP om man plannerar 7-8 lÄtar och har möjligheten att lÀgga till ett par till för o kanske komma upp i kanske 10-12 st? Àr det dÄ inte bÀttre o gÄ för LP? Vilka fördelar har man med en EP och vilka nackdelar har man med en LP? med tanke pÄ att man Àr en ny artist i branschen. Vad Àr bÀst att försöka satsa pÄ som en starter i nulÀget? Tack, Snarare bÀttre att ta bort dom tvÄ sÀmsta lÄtarna om man bara har 7-8 stycken Àn att panikskriva ett par till. det handlar ju inte om kvantitet...
berra_- Postat 13 juli 2007 Postat 13 juli 2007 En frĂ„ga, tycker ni inte det lĂ„ter lite negativt o köra en EP istĂ€llet för en LP om man plannerar 7-8 lĂ„tar och har möjligheten att lĂ€gga till ett par till för o kanske komma upp i kanske 10-12 st? Ă€r det dĂ„ inte bĂ€ttre o gĂ„ för LP? Vilka fördelar har man med en EP och vilka nackdelar har man med en LP? med tanke pĂ„ att man Ă€r en ny artist i branschen. Vad Ă€r bĂ€st att försöka satsa pĂ„ som en starter i nulĂ€get? Tack, Snarare bĂ€ttre att ta bort dom tvĂ„ sĂ€msta lĂ„tarna om man bara har 7-8 stycken Ă€n att panikskriva ett par till. det handlar ju inte om kvantitet... Precis mkt lĂ€ttare att göra en bra EP med nĂ„gra fĂ„ lĂ„tar Ă€n med fler lĂ„tar. Ăven fast om man sjĂ€lv anser att alla lĂ„tarna hĂ„ller samma kvalitĂ© sĂ„ Ă€r det oftast inte sĂ„. FrĂ„ga din vĂ€nner osv och gĂ€rna neutrala personer vilka lĂ„tar dom anser Ă€r bĂ€st. Du kanske blir förvĂ„nad đ
musik (oregistrerad) Postat 13 juli 2007 Postat 13 juli 2007 (redigerat) Ăr det en cd pĂ„ under 30 minuter sĂ„ kallar du det maxisingel, EP eller bara CD. Normalt Ă€r maxisingel annars max 21 minuter. Minialbum Ă€r ocksĂ„ ett bra förslag. :musik Redigerat 13 juli 2007 av musik
tbruce Postat 13 juli 2007 Postat 13 juli 2007 I normal lÀngordning ser det ut sÄhÀr: singel, EP, LP/album. En demo kan vÀl egentligen vara hur lÄng eller kort som helst; musikens motsvarighet pÄ lyrikens skiss. Syftet med en demo Àr i första hand att sprida till skivbolag. (Demonstration) En singel Àr oftast singellÄten med en eller tvÄ lÄtar som B-sida. En EP(=extended play) Àr vÀl egentligen detsamma som en maxisingel (tvÀrtom kanske; en maxisingel Àr detsamma som en EP) med cirka fyra lÄtar och en speltid pÄ runt en halvtimma. Ett album (eller en LP=long play) kan ju antingen ha vÀldigt mÄnga lÄtar eller vÀldigt fÄ och speltiden varierar ganska kraftigt. Med CD-skivor blev det ju Ànnu friare Àn med LP-skivor. Normal speltid Àr cirka en timma och antal lÄtar gissar jag Àr ungefÀr 8-10 i snitt. Dina lÄtar snittar alltsÄ pÄ typ sju minuter?? Herregud, en EP Àr vÀl fyra-fem lÄtar och en speltid pÄ 15-20 minuter, och ett album sisÄdÀr 9-15 lÄtar med speltid pÄ allt mellan en dryg halvtimme upp till en bit över en timme... trodde jag.
berra_- Postat 13 juli 2007 Postat 13 juli 2007 I normal lĂ€ngordning ser det ut sĂ„hĂ€r: singel, EP, LP/album. En demo kan vĂ€l egentligen vara hur lĂ„ng eller kort som helst; musikens motsvarighet pĂ„ lyrikens skiss. Syftet med en demo Ă€r i första hand att sprida till skivbolag. (Demonstration) En singel Ă€r oftast singellĂ„ten med en eller tvĂ„ lĂ„tar som B-sida. En EP(=extended play) Ă€r vĂ€l egentligen detsamma som en maxisingel (tvĂ€rtom kanske; en maxisingel Ă€r detsamma som en EP) med cirka fyra lĂ„tar och en speltid pĂ„ runt en halvtimma. Ett album (eller en LP=long play) kan ju antingen ha vĂ€ldigt mĂ„nga lĂ„tar eller vĂ€ldigt fĂ„ och speltiden varierar ganska kraftigt. Med CD-skivor blev det ju Ă€nnu friare Ă€n med LP-skivor. Normal speltid Ă€r cirka en timma och antal lĂ„tar gissar jag Ă€r ungefĂ€r 8-10 i snitt. Dina lĂ„tar snittar alltsĂ„ pĂ„ typ sju minuter?? Herregud, en EP Ă€r vĂ€l fyra-fem lĂ„tar och en speltid pĂ„ 15-20 minuter, och ett album sisĂ„dĂ€r 9-15 lĂ„tar med speltid pĂ„ allt mellan en dryg halvtimme upp till en bit över en timme... trodde jag. jag med đ
Overkill Postat 13 juli 2007 Postat 13 juli 2007 I normal lĂ€ngordning ser det ut sĂ„hĂ€r: singel, EP, LP/album. En demo kan vĂ€l egentligen vara hur lĂ„ng eller kort som helst; musikens motsvarighet pĂ„ lyrikens skiss. Syftet med en demo Ă€r i första hand att sprida till skivbolag. (Demonstration) En singel Ă€r oftast singellĂ„ten med en eller tvĂ„ lĂ„tar som B-sida. En EP(=extended play) Ă€r vĂ€l egentligen detsamma som en maxisingel (tvĂ€rtom kanske; en maxisingel Ă€r detsamma som en EP) med cirka fyra lĂ„tar och en speltid pĂ„ runt en halvtimma. Ett album (eller en LP=long play) kan ju antingen ha vĂ€ldigt mĂ„nga lĂ„tar eller vĂ€ldigt fĂ„ och speltiden varierar ganska kraftigt. Med CD-skivor blev det ju Ă€nnu friare Ă€n med LP-skivor. Normal speltid Ă€r cirka en timma och antal lĂ„tar gissar jag Ă€r ungefĂ€r 8-10 i snitt. Dina lĂ„tar snittar alltsĂ„ pĂ„ typ sju minuter?? Herregud, en EP Ă€r vĂ€l fyra-fem lĂ„tar och en speltid pĂ„ 15-20 minuter, och ett album sisĂ„dĂ€r 9-15 lĂ„tar med speltid pĂ„ allt mellan en dryg halvtimme upp till en bit över en timme... trodde jag. Du har rĂ€tt. Det Ă€r vĂ€l ganska fĂ„ som har en snittlĂ€ngd pĂ„ sju minuter (och jag Ă€r inte en av dom đ).
Reason_user Postat 13 juli 2007 Postat 13 juli 2007 En frÄga, tycker ni inte det lÄter lite negativt o köra en EP istÀllet för en LP om man plannerar 7-8 lÄtar och har möjligheten att lÀgga till ett par till för o kanske komma upp i kanske 10-12 st? Àr det dÄ inte bÀttre o gÄ för LP? Vilka fördelar har man med en EP och vilka nackdelar har man med en LP? med tanke pÄ att man Àr en ny artist i branschen. Vad Àr bÀst att försöka satsa pÄ som en starter i nulÀget? Tack, Snarare bÀttre att ta bort dom tvÄ sÀmsta lÄtarna om man bara har 7-8 stycken Àn att panikskriva ett par till. det handlar ju inte om kvantitet... Men om lÄtarna Àr kvalitet min frÄga var mer, vad tror ni ger bÀttre image en EP eller LP?
Overkill Postat 13 juli 2007 Postat 13 juli 2007 (redigerat) En frÄga, tycker ni inte det lÄter lite negativt o köra en EP istÀllet för en LP om man plannerar 7-8 lÄtar och har möjligheten att lÀgga till ett par till för o kanske komma upp i kanske 10-12 st? Àr det dÄ inte bÀttre o gÄ för LP? Vilka fördelar har man med en EP och vilka nackdelar har man med en LP? med tanke pÄ att man Àr en ny artist i branschen. Vad Àr bÀst att försöka satsa pÄ som en starter i nulÀget? Tack, Snarare bÀttre att ta bort dom tvÄ sÀmsta lÄtarna om man bara har 7-8 stycken Àn att panikskriva ett par till. det handlar ju inte om kvantitet... Men om lÄtarna Àr kvalitet min frÄga var mer, vad tror ni ger bÀttre image en EP eller LP? Jag fÄr ibland intrycket av en EP att man inte har mer, att man inte klarar av att göra fler lÄtar. Men hellre en kvalitets-EP Àn en LP med utfyllnadslÄtar. Redigerat 13 juli 2007 av Overkill
Reason_user Postat 13 juli 2007 Postat 13 juli 2007 En frÄga, tycker ni inte det lÄter lite negativt o köra en EP istÀllet för en LP om man plannerar 7-8 lÄtar och har möjligheten att lÀgga till ett par till för o kanske komma upp i kanske 10-12 st? Àr det dÄ inte bÀttre o gÄ för LP? Vilka fördelar har man med en EP och vilka nackdelar har man med en LP? med tanke pÄ att man Àr en ny artist i branschen. Vad Àr bÀst att försöka satsa pÄ som en starter i nulÀget? Tack, Snarare bÀttre att ta bort dom tvÄ sÀmsta lÄtarna om man bara har 7-8 stycken Àn att panikskriva ett par till. det handlar ju inte om kvantitet... Men om lÄtarna Àr kvalitet min frÄga var mer, vad tror ni ger bÀttre image en EP eller LP? Jag fÄr ibland intrycket av en EP att man inte har mer, att man inte klarar av att göra fler lÄtar. Men hellre en kvalitets-EP Àn en LP med utfyllnadslÄtar. A precis det Àr det jag ocksÄ kÀnner, att man inte har tillrÀckligt med lÄtar, de kÀnns nÀstan ofÀrdigt och har inte samma genomslagskraft...men skulle musiken floppa och den var slÀppt som EP sÄ kan inte kritikerna kritisera lika mycket jÀmnfört med om den var en LP, det Àr visst nÀstan den Ànda fördelen, EP=SÀkrare, men mindre genomslagskraft, LP=Lite osÀkrare, men bÀttre genomslagskraft. Ibland tycker jag ocksÄ att ett album (LP) pÄ 10-12 lÄtar Àr ett fattigt album, ja tycker att man minst ska ha 16 lÄter pÄ en LP egentligen och ha som grundregel att 8 lÄtar Àr lagom för en EP, en demo dÀrimot borde vara mellan 3-6 lÄtar.
Overkill Postat 13 juli 2007 Postat 13 juli 2007 16 lĂ„tar tycker jag Ă€r mycket. Ser hellre tĂ€tare skivslĂ€pp đ
berra_- Postat 13 juli 2007 Postat 13 juli 2007 EP kĂ€nns sĂ„ indie pĂ„ nĂ„t sĂ€tt, och dĂ€rför Ă€r det bra đ
bubben Postat 14 juli 2007 TrÄdstartare Postat 14 juli 2007 Jag kÀnner ocksÄ att EP kÀnns bra, inte alls budget eller "kunde inte komma pÄ mer". KÀnns som sagt lite indie och genomtÀnkt.
berra_- Postat 14 juli 2007 Postat 14 juli 2007 Jag kĂ€nner ocksĂ„ att EP kĂ€nns bra, inte alls budget eller "kunde inte komma pĂ„ mer". KĂ€nns som sagt lite indie och genomtĂ€nkt. Precis đ
xarl Postat 14 juli 2007 Postat 14 juli 2007 Det finns ju en skillnad i prissÀttning oxÄ. SlÀpper du ett album kan/bör du ta fullt albumpris, men en Ep Àr ju billigare, och dÀr tycker jag det finns en poÀng. Vill du ha stor spridning sÄ Àr det ju ypperligt att sÀlja en EP billigt, men börjar du sÀlja ett album för 69:- sÄ luktar det ju lite "low-quality" För övrigt sÄ anser jag att en MAXI single inte Àr samma sak som en EP, en MAXI innehÄller singelspÄret samt ett antal remixer/varianter av titelspÄret, kan Àven innehÄlla ytterligare en lÄt lite som en bonuslÄt. PÄ Singeln finns bara titelspÄret, ibland Àven en instrumental eller remix. EP tycker jag Àr nÄgot lite exklusivt, liten upplaga, genomtÀnkt, kanske lÄtar eller mixar som bara finns pÄ denna EP. Vet inte antalet lÄtar men minst 3-4. /Xarl
Overkill Postat 14 juli 2007 Postat 14 juli 2007 Nja, egentligen Àr ju maxisingel och EP inte samma sak. Men tittar man pÄ lÀngd och antalet lÄtar Àr det vÀl ungefÀr samma? Har för mig att CDON anvÀnder maxisingelsymbolen till EPs (i alla fall ett par jag köpt).
GĂ€st Postat 14 juli 2007 Postat 14 juli 2007 Lp? Ep? Kassett c30 c60 c90 ?shitt jag trodde de va cd som gĂ€ller nu Fast Ă€ven det börjar bli förĂ„ldrat đ Fast en singel Ă€r en singel pĂ„ bĂ„da sidorna đđ
drloop (oregistrerad) Postat 14 juli 2007 Postat 14 juli 2007 Intressant inlÀgg. Hur köper folk musik?
xarl Postat 15 juli 2007 Postat 15 juli 2007 Intressant inlĂ€gg. Hur köper folk musik? Verkar ju inte som nĂ„gon hĂ€r varit i en skivbutik pĂ„ lĂ€nge iallafall đ För att vidare spekulera i mysteriet EP: PĂ„ vinyltiden var det vĂ€l en 7" med 2 lĂ„tar pĂ„ varje sida, kanske tom att man spelade den pĂ„ 33rpm. CDON har 2 st EPs i sitt sortiment đ /X
bubben Postat 3 augusti 2007 TrĂ„dstartare Postat 3 augusti 2007 Finally sĂ„ Ă€r Demon(?) đ klar, lyssna pĂ„ https://www.studio.se/index.php?showtopic=41137 https://www.studio.se/index.php?showtopic=41137 eller myspace.com/robinoman
Demomannen Postat 4 augusti 2007 Postat 4 augusti 2007 NÀr begreppen uppfanns var definitionen solklar: Singel, 7" 45 rpm, ett spÄr per sida. EP, 7" 45 el 33 rpm, 2+ spÄr per sida. LP, 12" 33 rpm 10 spÄr (US) el 12 spÄr (europa) fördelat pÄ tvÄ sidor.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.