Jump to content
Annons

Enkel hemmastudio till rimligt pris?


pytteda

Recommended Posts

Har precis gått ut gymnasiet och finner mig själv ljudteknikmässigt strandad. På skolan hade vi studio med 32-kanalers mixerbord, 10 st. kondensatormickar, Logic Pro osv. osv. Nu sitter jag här hemma med en 50-kronors dynamisk sonymick, ett inbyggt ljudkort i datorn med en tele-och en midiingång, skräpiga datorhögtalare och utan programvara. 🙁

Det jag (minst) behöver är således:

En kondensatormick (Vi hade ADK Hamburg/Vienna på skolan, känns det som en bra idé att fortsätta på det spåret? Spelar oftast flöjt, sax eller sjunger)

Ett ljudkort

Monitorer/Hörlurar

Porgramvara (har modem, så att ladda ner något är uteslutet 😛) Jag har Pc. (tyvärr)

Hjälp mig i min strävan att få det här så billigt som möjligt! Jag är inte ute efter något proffsresultat, men det ska låta såpass bra att det är kul att använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har precis gått ut gymnasiet och finner mig själv ljudteknikmässigt strandad. På skolan hade vi studio med 32-kanalers mixerbord, 10 st. kondensatormickar, Logic Pro osv. osv. Nu sitter jag här hemma med en 50-kronors dynamisk sonymick, ett inbyggt ljudkort i datorn med en tele-och en midiingång, skräpiga datorhögtalare och utan programvara. 🙂

Det jag (minst) behöver är således:

En kondensatormick (Vi hade ADK Hamburg/Vienna på skolan, känns det som en bra idé att fortsätta på det spåret? Spelar oftast flöjt, sax eller sjunger)

Ett ljudkort

Monitorer/Hörlurar

Porgramvara (har modem, så att ladda ner något är uteslutet 🙂) Jag har Pc. (tyvärr)

Hjälp mig i min strävan att få det här så billigt som möjligt! Jag är inte ute efter något proffsresultat, men det ska låta såpass bra att det är kul att använda.

Ja det beroro jue såklart på hur mkt du vill läggga på din hemmastudio!

Eftersom det till synes är inspelning du mest är ute efter så skulle jag nog rekomendera Cubase som sequnser.

Det behöver je inte vara den senaste versionen, så dú kan nog hitta det billigt:)

Vad gäller micar så är nog som du själv säger en bra idè att köra med en kondensatormic!

Fins ju många prisvärda tx: studioprojekt.

Givetvis behöver du då¨en preeamp till micen,

Vad gäller ljudkort o mixer, så bereror det jue lite på dig, vad du ställer för krav osv.

Behöver du flera in/utgångar på kortet eller klarar du dig med några få?

Du nämde inget om klaviatur och monitorer, men det kan vara ett tips att skaffa det med, även ett par bekväma lurar är bra att ha!

// THomas

Link to comment
Dela på andra sajter

en bra och billig början är:

mic: studio projects eller behringers studio project kostar ca 900:- om jag minns rätt. fick bra betyg i testen i studio.

ljudkort: maudio 24/96 om du har pci kort platser annars har ju behringer ett firewire kort fö ca 800:-

saknar dock preamp så det behös också finns från ca 500:- bla behringer

program: Cubase. men det finns nognått gratis program och även billigare som tex. magix tillverkar.

monitor/lurar: jag började med hemma stereon och ett par bra lurar från AKG.

vissa ljudkort får man med enklare varianter av inspelnings program. kan vara värt att kolla.

sen kan du söka på forumet så hittar du massor av liknande trådar med fler tips och svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ljudkort: Emu 0202 så får du med ett lass med programvaror. tror det kostar max 1500:-

Mick, ja ADK funkar nog. De har väl en mick för 695:-

Hörlurar, har du inga som du kan använda?

Sennheiser har några som kostar nästan ingenting (HD201) som låter ok för dem pengarna. 300 kronor eller nåt sånt.

Då hamnar du alltså på ca 2500:- för en nybörjar studio.

Klart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Studio Projects B1 är suverän! Och lite billigare än ADK'n. Men är du van med ADK'n kan det ju vara bra att fortsätta. Annars om du vill ha en annan prisvärd ADK så finns ju a51.

Micpreamp kan du kolla på studio projects VTB-1 som även finns i bundle med B1an för 2 000.

Ljudkort funkar ett maudio 24/96. Du kan hitta ett begangnat för 500. Annars kostar dom 1 000 nytt.

Monitorer kan du nog böja med hemmastereon för här kan priset gå upp en del om man vill ha något vettigt. Annars kan du köpa ett par Proline 2500 🙂 2750:- men jävligt bra lurar!

Med ljudkortet brukar man få Live Lite 4 med, som man helt gratis kan uppdatera till Live lite 6. Vilket kanske räcker för dig ibörjan? Värt att kolla upp innan du köper annan programvara.

Sen ser jag inget tyvärr med att använda PC, förutom om man vill använda Logic som du kanske vill för att du använde det i skolan. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska leta upp en bugdgetlista jag gjorde som jag blev riktigt nöjd med ^^, där priset låg runt 5000 papp.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det är ju faktiskt inte klokt när jag tänker efter.

Har du 3500:- över och en hygglig dator så får du en stormembransmick, ett keyboard, ljudkort med en Cubase LE och en massa annat lull i form av gitarrpluggar och syntar.

Jösses, det var väl vad jag la på ett stativ och en case till en synt på 80 talet 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla alla priser på Thomann. Jag har beställt från dem och allt är smidigt förutom mejlsvarstider från supporten under sommaren.

Gå ned i pris på ljudkort (allt snack om toooklåg brusnivå och annat är löjligt när man inte har en riktig studio och bra grejer i hela kedjan). Någon nämnde EMU 0202. Deras 0404 är också najs med fantommatning och så.

Satsa lite mer på mikrofonen. Röde NT1-A kanske är lite dyrt? Under 2000 kr men ändå.

Satsa på ett par små, men trevliga närfältsmonitorer. Blir jobbigt att mixa/mastra med lurar i längden.

Kör på gratis sequencer eller något du får med ljudkortet. Gratis sequencer som Winamp-gänget har utvecklat heter Cockos Reaper. Jag har tänkt testa den framöver. Fick jättebra recesion i Sound On Sounds juninummer. Den är shareware så du förväntas betala in en symbolisk slant om du använder den mycket.

Ljudisolering, poppfilter och liknande kan du bygga själv. Antar att det finns gott om info om sånt på det här forumet alternativt på nätet i övrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...