LostInTracks (oregistrerad) Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 Okej, garva inte nu. Jag är total nybörjare på ProTools. Kör 7.1.1 med digi002r och MacBook. Jag har hunnit lära mig göra lite inspelningar och börjar så smått få ett hum om hur man använder ProTools, åtminstone som inspelningsmackapär - finliret med redigerandet får komma med tiden. En ganska viktig grej fattar jag dock inte. När jag spelar upp (eller för den delen spelar in), hur ska jag då kunna stanna där jag stoppar? Jag vill alltså kunna fortsätta från där jag stoppade i sessionen. Som på en gammal hederlig bandspelare alltså. Som det är nu så återgår den alltid till noll när jag stoppar. Jag misstänker att det är fråga om en inställning som jag missat. Eller? Går det inte? Jo, det måste gå. Men hur?
J.Westling Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 Okej, garva inte nu. Jag är total nybörjare på ProTools. Kör 7.1.1 med digi002r och MacBook.Jag har hunnit lära mig göra lite inspelningar och börjar så smått få ett hum om hur man använder ProTools, åtminstone som inspelningsmackapär - finliret med redigerandet får komma med tiden. En ganska viktig grej fattar jag dock inte. När jag spelar upp (eller för den delen spelar in), hur ska jag då kunna stanna där jag stoppar? Jag vill alltså kunna fortsätta från där jag stoppade i sessionen. Som på en gammal hederlig bandspelare alltså. Som det är nu så återgår den alltid till noll när jag stoppar. Jag misstänker att det är fråga om en inställning som jag missat. Eller? Går det inte? Jo, det måste gå. Men hur? Antar att du menar insertion follows playback! Om du har A-Z knappen aktiverad (uppe i vanstra hornet i edit fonstret) kan du bara trycka "N" for att vaxla mellan av och pa! Annars finns det en ruta att klicka i under setup>preferences>operations fliken.... har jag for mig!! Nu ska tids linjen stanna dar du stoppar... annars hoppar den tillbaka till dar du spelade fran sist som du har markt sjalv!! Tjo!!
LostInTracks (oregistrerad) Postat 9 juli 2007 Postat 9 juli 2007 Okej, garva inte nu. Jag är total nybörjare på ProTools. Kör 7.1.1 med digi002r och MacBook.Jag har hunnit lära mig göra lite inspelningar och börjar så smått få ett hum om hur man använder ProTools, åtminstone som inspelningsmackapär - finliret med redigerandet får komma med tiden. En ganska viktig grej fattar jag dock inte. När jag spelar upp (eller för den delen spelar in), hur ska jag då kunna stanna där jag stoppar? Jag vill alltså kunna fortsätta från där jag stoppade i sessionen. Som på en gammal hederlig bandspelare alltså. Som det är nu så återgår den alltid till noll när jag stoppar. Jag misstänker att det är fråga om en inställning som jag missat. Eller? Går det inte? Jo, det måste gå. Men hur? Antar att du menar insertion follows playback! Om du har A-Z knappen aktiverad (uppe i vanstra hornet i edit fonstret) kan du bara trycka "N" for att vaxla mellan av och pa! Annars finns det en ruta att klicka i under setup>preferences>operations fliken.... har jag for mig!! Nu ska tids linjen stanna dar du stoppar... annars hoppar den tillbaka till dar du spelade fran sist som du har markt sjalv!! Tjo!! Tackar! Ska testa när jag kommer hem.
LostInTracks (oregistrerad) Postat 10 juli 2007 Postat 10 juli 2007 Antar att du menar insertion follows playback!Om du har A-Z knappen aktiverad (uppe i vanstra hornet i edit fonstret) kan du bara trycka "N" for att vaxla mellan av och pa! Annars finns det en ruta att klicka i under setup>preferences>operations fliken.... har jag for mig!! Nu ska tids linjen stanna dar du stoppar... annars hoppar den tillbaka till dar du spelade fran sist som du har markt sjalv!! Tjo!! Jomenvisst, så är det ju! Tack en gång till.
Hemluth Postat 10 juli 2007 Postat 10 juli 2007 Jaha, är det så man gör? JAg har grubblat länge på hur man gör för att få den att gå tillbaka dit man började när man trycker stopp och INTE stanna där den stannar. Markören är ju röd ibland och ibland blå.
J.Westling Postat 11 juli 2007 Postat 11 juli 2007 (redigerat) Jaha, är det så man gör? JAg har grubblat länge på hur man gör för att få den att gå tillbaka dit man började när man trycker stopp och INTE stanna där den stannar. Markören är ju röd ibland och ibland blå. Tjo!! Markoren ar rod nar ett eller flera spar ar i record enable lage!!! Annars at den bla. Men igentligen ar det pre/post roll flaggorna som ar roda eller blaa. Ser bara ut som att det ar markoren nar ingen pre/post roll ar vald!! Redigerat 11 juli 2007 av Bobogura
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.