Jump to content
Annons

SoundMax ljudkort integrerat på IBM Thinkpad...


Magnar (oregistrerad)

Recommended Posts

Magnar (oregistrerad)

Hej,

Varje gång jag provar köra Cakewalk på någon bärbar dator så strular det med att ljudkortet inte fungerar mot Cakewalk.

Använder en IBM Thinkpad T41, men det fungerar inte äns på mina äldre datorer Compaq Presario 2100 och Compaq M700. Gemensamt för samtliga datorer är att dom har SoundMax digital-audio drivers och integrerat chip i datoren. http://www.soundmax.com

Cakewalk ger följande felmedelande vid uppstart:

AUDIO DRIVER ERROR

The following driver(s) either do not support the current audio format, or are in use by another application.

Please choose whether you want to disable them or use them anyway...

USE ANYWAY eller DISABLE som alternativ.... Sen kör Wave-profiler, och den fungerar bra och hämtar uppgifter om 44,1kHz samplerate och 16-bit i Audio Driver Bit depth.... Fortfarande samma problem!

Även på Cakewalks hemsida står det i FAQ att prova sätta ner till 44,1kHz och 16-bit i bitdepth, men... Det är det ju allerede. Och självklart har jag försökt att döda allt som går att dödas i Task-Manager, men inte det har löst problemet om drivaren skulle vara upptagen av nåt annat program....

Kan nämnas att det är ENBART Cakewalk som strular...!!!! Jag kan köra Reason v2.0 utan problem, Sony Soundforge för samplerecord, Ventrilo för IP-telefoni, och mediaplayer/winamp etc.... utan något problem alls! Ljudet fungerar klockrent i alla dessa applikationerna.

Någon som har några goda förslag till lösning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Osäker här, men det låter som en drivrutinskonflikt. MME/VDM drivisarna ligger ju i Windows, och ljudkortet verkar ha egna (låter det i alla fall som i ditt inlägg). Men vilka drivisar har stöd i Cakewalk egentligen, eller är det i behov av ASIO? Det borde ju finnas inställningar i Cakewalk för vilken drivrutin man vill använda. Tror att jag hade tittat på det här först (men jag är j-gt osäker). 😱

Redigerat av slaptap
Link to comment
Dela på andra sajter

Nånstans i Cakewalk finns väl ändå en inställning som avgör i vilket upplösning du tänkt köra i, typ 44,1/48Khz 16/24Bit etc där du borde kunna ställa in det till att lira med kortet, och sen gör du en s.k. template (mall) som du kan använda varje gång du startar applikationen, annars så skulle jag råda dig att skippa Cakewalk och kör nåt vettigt som Cubase/Logic/Samplitude etc så ordnar det sig säkert då det fungerar i andra program som du säger.

Du kan ju också kolla om det är så att drivrutinen är låst av något "autostartande" program som medföljer ljudkortet som i detta fall då låser kortet och då Cakewalk kanske har nån funktion som vill ha "exclusive" rights till kortet men då inte får det.

Min erfarenhet av bärbara är att det oftast startas en massa skit från tillverkaren som hamnar nere bredvid klockan i systray:n vilket kanske låser den på nåt sätt.

Kör aktivitetshanteraren och försök att avsluta processer samt efter varje avslutad process så för du pekaren till det området bredvid klockan så ser du vilka ikoner där som försvinner och så provar du att starta programmet igen och ser om det löser problemet, gör det det så är det troliga att du blir tvungen att ge dig in i registret för att ta bort denna autostartande applikation, de poster som är aktuella är följande i registret:

HKEY/USERS/SOFTWARE/MICROSOFT/WINDOWS/CURRENT VERSION/RUN

HKEY/LOCAL MACHINE/SOFTWARE/MICROSOFT/WINDOWS/CURRENT VERSION/RUN

Under dessa ligger de autostartande program som är installerade av olika tillverkare som har lagt dit referenser till deras applikationer som skall starta när windows startar upp, vilket kan sägas att det är sällan mer än systray, antivirus samt brandvägg som behövs startas med windows.

OBS GÖR ALLTID BACKUP INNAN DU BÖRJAR TRIXA.

Hoppas det ger nåt.

Redigerat av belial
Link to comment
Dela på andra sajter

TykoR (oregistrerad)

Hur har det gått med din T41:a och Cakewalk Sonar? Sitter själv med en T23 och Sonar och känner väl igen ditt problem. Själv kör jag med externt ljudkort för inspelning och har därför inga problem då det fungerar perfekt. Men ibland vore det skönt att kunna tex mixa utan att koppla en det externa när man tex är på resandes fot. Meddela om du kommer på något!

Tyko

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
Garylee (oregistrerad)
Tjaba!

Jag tror att Soundmax kretsarna enbart klarar 48kHz. I alla fall var det så jag fick igång ljudet i "forte" på min HP nc8000 (som också har Soundmax). Prova att ställa in det under Options / Audio.

Jag har också en T41:a med samma problem. Ställer man om till 48KHz så fungerar det :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nånstans i Cakewalk finns väl ändå en inställning som avgör i vilket upplösning du tänkt köra i, typ 44,1/48Khz 16/24Bit etc där du borde kunna ställa in det till att lira med kortet, och sen gör du en s.k. template (mall) som du kan använda varje gång du startar applikationen, annars så skulle jag råda dig att skippa Cakewalk och kör nåt vettigt som Cubase/Logic/Samplitude etc så ordnar det sig säkert då det fungerar i andra program som du säger.

Och Cakewalk har absolut inställningar för "upplösning", etc. Skulle vilja säga att Sonar är (minst) lika vettigt som de andra du nämner... 😆🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Ni har alltså fått till detta på en IBM Thinkpad T41 med 48kHz på Audio inställningarna? Det fungerar fortfarande inte hos mig... Har även provat Sonar 4PE, och det fungerar inte där heller. 😛

Kan ni vara snälla att göra en screenshot utav er Audio inställningar och posta här på forumet? (ALT+PrintScrn knapparna på tagentbordet).

//MagnarTBL

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Kan inte klistra in bild, men jag kan beskriva var inställningen finns i Sonar4PE:

- I menyn, välj Options

- välj Audio. Ett nytt fönster öppnas

- Välj "General" bland flikarna.

- Ungefär mitt i fönstret finns "Sampling rate". Välj 48000 i listan efter.

- Klart.

Prova nu att spela in och spela upp.

MAgnus

PS. De exempel som följer med Sonar kan du INTE spela upp, eftersom de har ett annat ljudformat (44.1kHz) så du måste antingen hitta ett med 48kHz eller skapa ett själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har faktiskt hittat sättet att få detta att fungera på själv, och det är inte riktigt likadant som ni andra har lyckas med...

Inne i Cakewalk, Option, Audio:

-General:

Playback Timing master: SoundMAX Digital Audio

Recording Timing master: SoundMAX Digital Audio

Audio Bit depth: 16

Stereo Panning law: 0db center, sin/cos taper, constant power

Sampling rate: 44100 - File bit depth: 16

Buffer in playback queue: 4

Buffer size: 78,4 ms

-Advanced:

Driver mode: MME (32bit)

Dithering: Pow-r3

Share driver with other programs: Yes

För mig verkar det som att Driver mode MME var den utlösande faktorn för att det nu funkar... Och jag måste ha 16 bit i djupet på samplingarna, annars går det inte riktigt bra. Jag har provat med 48kHz i sampling rate, men får då ett meddelandet att drivar rutinen inte rekommenderar detta, och justerar automatisk ner sampling rate till 44,1kHz igen.

Jaja, jag e bara glad det funkar nu! Så även om det inte är bästa möjliga samplerate och bitdepth, så går det bra att göra lite musik medan jag är på resande fot. 😉

//Magnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Testat ASIO 4 All? Det funkar grymt på min gamla laptop (Fujitsu Siemens, 1 Ghz) som visserligen inte har samma ljudkort, men det står något om Soundmax drivers fix på förstasidan... ASIO 4 All är en grym liten gadget för att få ned ASIO-latencyn på system utan egna ASIO-drivisar... Verkar kunna vara en workaround för er som har probs med SoundMax-ljudkort på laptops också?

Fan, att jag inte fick in "ASIO" fler gånger i inlägget... Jaja...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...