Jump to content
Annons

Söker akustisk gitarr för små händer


rosesarered

Recommended Posts

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hade tänkt lära mig spela gitarr.

Vart kan man hitta akustiska gitarrer för små händer? Provade svågerns gitarr och ett C var omöjligt för mina små händer att ta. Finns det barn/junior varianter?

Lite tips tack!

En 3/4 gitarr vore något. De är oftast till för barn.

Det är en juniormodell du ska ha om de inte räcker till plats.

Det är en fullstor du ska ha om du räcker men inte kan placera fingrarna utan hjälp av andra handen och det är tungt att trycka ner, de första månaderna man spelar gitarr så tränas de upp mycket och huden härdas.

Edit: De finns i musikaffärer.

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade tänkt lära mig spela gitarr.

Vart kan man hitta akustiska gitarrer för små händer? Provade svågerns gitarr och ett C var omöjligt för mina små händer att ta. Finns det barn/junior varianter?

Lite tips tack!

En 3/4 gitarr vore något. De är oftast till för barn.

Det är en juniormodell du ska ha om de inte räcker till plats.

Det är en fullstor du ska ha om du räcker men inte kan placera fingrarna utan hjälp av andra handen och det är tungt att trycka ner, de första månaderna man spelar gitarr så tränas de upp mycket och huden härdas.

Edit: De finns i musikaffärer.

Heter junior modeller något speciellt? Har sett här i forumet att några heter C40 osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade tänkt lära mig spela gitarr.

Vart kan man hitta akustiska gitarrer för små händer? Provade svågerns gitarr och ett C var omöjligt för mina små händer att ta. Finns det barn/junior varianter?

Lite tips tack!

En 3/4 gitarr vore något. De är oftast till för barn.

Det är en juniormodell du ska ha om de inte räcker till plats.

Det är en fullstor du ska ha om du räcker men inte kan placera fingrarna utan hjälp av andra handen och det är tungt att trycka ner, de första månaderna man spelar gitarr så tränas de upp mycket och huden härdas.

Edit: De finns i musikaffärer.

Heter junior modeller något speciellt? Har sett här i forumet att några heter C40 osv.

C40 är Yamahas storsäljare, en nylonsträngad akustiskt gitarr med bred hals som jag inte gillar men lärde mig spela på en sån som jag låna av min lillebror.

Den är fullstor (i längd) och dess breda hals som gör det lätt för nybörjare (tänk dig ett tangentbord med bredare tangenter) är inget för små fingrar.

c40_medium_jpg.jpg

Edit: De små heter oftast junior, mini eller 3/4

Redigerat av Zyan
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis, liknande sitter jag och spelar med nu. Vet inte exakt om det är den men jäkligt svårt att nå som sagt. Får kika in i en musikaffär någon dag. Finns även junior, mini, 3/4 i olika modeller och med olika strängar?

Det finns olika tillverkare och därav flera olika modeller, men de flesta är nog ämnade åt nybörjare bara för att de vänder sig till barn. Ganska enkla gitarrer med nylonsträngar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säker på att det inte bara är fingrarna som behöver övas? Man kan ju göra olika stretchövningar så man sinom tid kan ta mycket komplicerade grejer väldigt lätt.

Eller, så spelar du på något coolt unikt sätt.. Typ som django reinhardt! 😆

Hahah jo kanske jag gör, men jag tror inte det. Jag är väldigt liten i rocken... med små händer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte så mycket om gitarrer, men sedan ett tag tillbaka har jag en, och håller på att lära mig spela. I början funderade jag också på en gitarr med smal hals, men faktiskt går det bättre och bättre, trots att jag har väldigt korta fingrar. Det handlar faktiskr jättemycket om teknik och om att öva upp handmusklerna så att man orkar ta de olika greppen. Jag har fortfarande svårt med barréackord exvis men nu märker jag att det går lättare och lättare.

Något som min gitarrspelande svåger sa till mig är också att om man lär sig spela en fullstor gitarr kan man låna andras gitarrer och man har ett större utbud av bra gitarrer när man vill byta upp sig" .

Om du orkar, så häng i ett tag till på den fullstora!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte så mycket om gitarrer, men sedan ett tag tillbaka har jag en, och håller på att lära mig spela. I början funderade jag också på en gitarr med smal hals, men faktiskt går det bättre och bättre, trots att jag har väldigt korta fingrar. Det handlar faktiskr jättemycket om teknik och om att öva upp handmusklerna så att man orkar ta de olika greppen. Jag har fortfarande svårt med barréackord exvis men nu märker jag att det går lättare och lättare.

Något som min gitarrspelande svåger sa till mig är också att om man lär sig spela en fullstor gitarr kan man låna andras gitarrer och man har ett större utbud av bra gitarrer när man vill byta upp sig" .

Om du orkar, så häng i ett tag till på den fullstora!

Jo det har du rätt i, kanske dumt att gå ner. Men nu när jag har övar accord finns det några som jag ens inte kan nå. What to do? Ska jag tvinga ut fingrarna med ngt? ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

en domkraft? 😆 Nä allvarligt talat - det finns säkert övningar man kan göra, men det vet jag inte, kan inte det. . Men jag vet att det är likadant med piano. jag har jättakorta fingrar men tar en nona, alltså nio toner. Jag har spelat och spelat och dessutom gjort tänjövningar.

Alltså, det är ju som med sång, eller piano eller vad man nu spelar - det tar tid att lära sig. Och det enda sättet är att öva. Tyvärr.

Jag vet precis hur du känner med gitarren, jag vill kunna spela nununu. Men det är bara att bita ihop...😄

Vi får kämpa tillsammans!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en till grej. Samma svåger har visat mig en del "fusk"-ackord - alltså hur man gör det lite enklare för sig.

Annars är ju ett bra knep att spela allt i D-dur. Det gör ju saken enklare :-)

Saken är den att jag endast tänkt lära mig ackorden och spela med dem. Så att transponera kommer jag nog aldrig klara....

Eller fattarde jag ditt svar fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde ett litet expriment, vände gitarren upp och ner för att få en uppfattning av hur det är för de som inte har tränat upp fingrarna. Jag hade svårt att styra men dock kunde jag placera dem på rätt ställen.

Och jag säger som jag sa i första inlägget, når du inte när du hjälper med andra handen, skaffa en 3/4, annars sikta på en fullstor. Fingerfärdigheten kommer automatiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gjorde ett litet expriment, vände gitarren upp och ner för att få en uppfattning av hur det är för de som inte har tränat upp fingrarna. Jag hade svårt att styra men dock kunde jag placera dem på rätt ställen.

Och jag säger som jag sa i första inlägget, når du inte när du hjälper med andra handen, skaffa en 3/4, annars sikta på en fullstor. Fingerfärdigheten kommer automatiskt.

Jepp, ska in till ngn musikaffär imorrn och kolla. Dom borde iaf se vilken typ av gitarr som passar mig.

Fann ackord på musikakuten.se, verkar vara en okej site för nybörjare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en till grej. Samma svåger har visat mig en del "fusk"-ackord - alltså hur man gör det lite enklare för sig.

Annars är ju ett bra knep att spela allt i D-dur. Det gör ju saken enklare :-)

Saken är den att jag endast tänkt lära mig ackorden och spela med dem. Så att transponera kommer jag nog aldrig klara....

Eller fattarde jag ditt svar fel?

Fast har du ackorden på papper är det jättelätt att skriva om dem i vilken tonart som helst

C->D:

C D E F G A B C

sen "flyttar" du varje ton ett helt steg, så får du

D E F#G#A B C# D

Sen använder du "mallen" för att "översätta" till den nya tonarten:

Dm =>Em, F7=>G#7 osv.

Det enda du behöver ändra är den första stora bokstaven. Resten av beteckningen, om det är dim eller maj eller sju eller moll, kvarstår likadant.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Hade tänkt lära mig spela gitarr.

Vart kan man hitta akustiska gitarrer för små händer? Provade svågerns gitarr och ett C var omöjligt för mina små händer att ta. Finns det barn/junior varianter?

Lite tips tack!

Kolla in på Raimundo 104B, det är en skön Fullskalemodell som känns rätt ändå. Dessutom kan man beställa den i 3/4-variant. 2295 SEK resp samma pris tror jag. Jam.

Finns många 3/4-modeller. Valencia och Cataluna har väl såna?

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Har nyss köpt en gitarr :-) !!

MEN varför stämmer den om sig själv hela tiden? Är det för att strängarna är nya?

Har nylonsträngar... irriterande som fasen

Illavarslande. Vilken blev det?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hohner har jag själv ett munspel från. Det är inget dåligt märke. Kollade in lite om just den nämnda Spanska Klassiska gitarr du köpt. Det stod att den var anpassad för det svenska klimatet och hade liggande block (uppbyggnaden). Så långt allt väl. Naturligtvis kan det vara så att om strängarna är av exceptionellt dålig kvalitet, så kan den lätt stämma ur sig, men då får det vara exceptionellt. Troligen ligger felet i mekaniken hos stämskruvarna. Se till att ha ett bra case eller förvaring för gitarren och spela inte/förvara den inte vid en öppen ventil/öppet fönster. Fanns det flera ex kvar i butiken? Kan det vara idé att påtala detta snarast för säljaren där?

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Svågern sa att hans gitarr var likadan från början... kanske ändå är för att strängarna är nya.

Well, ringer dom och kollar imorrn.

Var heter mojängen man stämmer gitarren med?

Stämapparat 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Heheh oh tack. Ngt speciellt märke att rekommendera? För en nybörjare.

Ngn annan som har erfarenhet av att nylonsträngar blir "bättre" desto mer tiden går?

Boss är bra. Boss Tuner. Med den kan du stämma både alla gitarrer och bas. Det fanns en modell en gång i tiden som även klarade av piano.

Nej, jag tycker inte nylonsträngar blir bättre. Det kan mycket väl vara NoName-strängar på din gitarr nu (alltså billiga skitsträngar). Rekommenderbart märke är Blue Steel. De kör jag med och D'Addardio i vissa fall. Vill du ha nåt enkelt så funkar kanske ghs.

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...