Jump to content
Annons

Vad exakt är VST?


8DEAMON8

Recommended Posts

Jag är inte säker på vad det är.

Är det en ljudsamling med många ljud i?

Är det en liten patch man kan installera i något program så får man en funktion?

Är alla VST-plugin (som det kallas?) kompatibla med alla program?

kan någon och några kanske anstränga sig en liten bit och förklara vad det är?

ps. jag vill _inte_ ha någon länk till nånn gammal wikipedia eller något annat fuligt om vad VST är för något, isåfall måste sidan vara hyperultraextremt bra isåfall!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

VST pluggar är insticksmoduler till tex´Cubase.

Ofta EQ, Reverb kompressorer etc.

VST funkar med de flesta DAW´s (Digital Audio Workstation) som:

Cubase, Sonar, Tracktion, etc.

Dessa pluggar funkar inte i Logic, eller Pro Tools utan så kallade wrappers.

VSTi där i står för instrument tror jag. Detta är syntar och ljudmoduler som funkar till tex Cubase, Sonar, Tracktion.

Link to comment
Dela på andra sajter

VST står för "Virtual Studio Technology" och kommer från Steinberg och deras Cubase - som f.ö. var först med att skapa en sådan standard för plugineffekter. Tidigare hette även programmed Cubase VST - men VST har tagits bort från Cubase-namnet numera.

VST står alltså för effekter som kan användas antingen som Inserteffekter eller som send-effekter, precis som drloop säger - och det finns en uppsjö av både gratis och kommersiella pluggar.

VSTi ingår i samma standard - och där står det lilla i:et för Instrument. Här finns alla sorters virtuella instrument, från rnkla monofoniska syntar där ljudet skapas av processorn med hjälp av olika algoritmer, till självspelande instrument och gigantiska samplingsbibliotek som spelas av en sampleplayer (där det är sampleplayern som är ett VSTi - och samplingarna är ju "bara" ljuden somplayern ska spela upp...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...