Jump to content
Annons

bal <-> obal problem

Recommended Posts

tobbä (oregistrerad)
Postat

Hej.. jag har införskaffat ett soundtracs topaz och på det är tape send balanserade och return obalanserade. Eftersom verkligheten fungerar som den gör har ju självklart även mitt audiointerface bal in och obal ut så jag har alltså obalanserat till balanserat åt båda hållen 😆

om jag drar en obalanserad tele från ljudkortets obal ut till mixerns bal in så kortsluter jag väl jorden i mixern med en av ledarna i kabeln? Är detta dumt eller spelar det ingen roll? Det jag eg borde ha har jag gissat är en balanserad tele med obalanserat i andra änden med skärmen helt enkelt lämnad olödd på den sidan men det finns inte att köpa nånstans o jag har inte råd att köpa en rulle kabel o kontakter för en sån här liten grej.

Ingångarna på ljudkortet är av typen som funkar både bal och obal så där tänkte jag bara köra en vanlig obalanserad telepiska.

Fan jag blir galen på det här snälla hjälp mig.

Annons
Postat

Du ska i stället köra med obalanserade kablar. Det fyller ingen funktion alls att ha balanserad kontakt i ena änden om den andra änden är obalanserad - utan det kan t o m bli sämre, eftersom den balanserade änden inte blir omställd till obalanserat läge, som den blir när man kortsluter.

Du kan läsa lite mer om balanserat/obalanserat HÄR. 🙂

Postat (redigerat)

Tobbä,

Är du säker på att mixern har ballade tape send och oballade return, det är vanligare tvärt om på semipro-mixrar som Topaz ???

Ok, i villket fall som helst, så om man har oballade utgångar och skall ansluta dessa till ballade ingångar, så bör man köra "semi-balanserat", det innebär att man "sidjordar" kabeln i den ändan som är obalanserat, och i detta fallet blir det då utgången.

Vitsen med detta är att om ingången är bra balanserad d.v.s. har bra "common-mode rejection" så hjälper "semi-balanseringen" till att undertrycka störningar i kabeln ganska hyffsat.

Men ballad utgång till oballad ingång, är ingen vits med att köra semi-balanserad, där kan du köra med en enpolig skärmkabel

Men du bör också kolla om den balanserade utgången på ditt ljudkort trivs med sid-jordning, det är inte alla elektroniskt ballade utgångar som gillar att "spela med ena fasen kortsluten till jord, även om den inte går i sönder, så kan det "dista" lite svagt i bakgrunden om man har otur.

Du kan ansluta utgången oballad utan sidjordning, om du bara tar ut signalen mellan jord och hi/+, och lämnar lo/- fri, men det blir då 6 dB svagare utsignal.

Är det ett bra elektr.ballat utgångssteg, så accepterar den sidjordning, och även anpassar nivån så att det inte blir 6 dB svagare vid sid-jordning.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
tobbä (oregistrerad)
Postat

Heh. självklart var de tvärtom. send är obalanserad och return balanserad. Annars hade det ju matchat mitt ljudkort vilket ju hade varit trevligt. Ursäkta min ignorans men heh.. vad är sidjordning?

tack för hjälpen!

Bo Hansén sa:
Tobbä,

Är du säker på att mixern har ballade tape send och oballade return, det är vanligare tvärt om på semipro-mixrar som Topaz ???

Ok, i villket fall som helst, så om man har oballade utgångar och skall ansluta dessa till ballade ingångar, så bör man köra "semi-balanserat", det innebär att man "sidjordar" kabeln i den ändan som är obalanserat, och i detta fallet blir det då utgången.

Vitsen med detta är att om ingången är bra balanserad d.v.s. har bra "common-mode rejection" så hjälper "semi-balanseringen" till att undertrycka störningar i kabeln ganska hyffsat.

Men ballad utgång till oballad ingång, är ingen vits med att köra semi-balanserad, där kan du köra med en enpolig skärmkabel

Men du bör också kolla om den balanserade utgången på ditt ljudkort trivs med sid-jordning, det är inte alla elektroniskt ballade utgångar som gillar att "spela med ena fasen kortsluten till jord, även om den inte går i sönder, så kan det "dista" lite svagt i bakgrunden om man har otur.

Du kan ansluta utgången oballad utan sidjordning, om du bara tar ut signalen mellan jord och hi/+, och lämnar lo/- fri, men det blir då 6 dB svagare utsignal.

Är det ett bra elektr.ballat utgångssteg, så accepterar den sidjordning, och även anpassar nivån så att det inte blir 6 dB svagare vid sid-jordning.

--Bosse

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.