Jump to content
Annons

bakke

Recommended Posts

Jag har en Line6 Variax 500, en Vox Valvetronix och en V-amp2, på micksidan har jag en Shure SM57 och en Sennheiser som jag inte minns modellen på men den ser ut som en rakapparat. Med dom prylarna tycker jag själv att jag har ganska bra förutsättningar för att få till ett bra gitarrljud på mina inspelningar. Ändå lyckas jag sällan ställa in det ljud jag vill ha och det gör mig ganska frustrerad. Jag lägger oftast en gitarr med Virtual Guitarist 2 när jag skriver låtarna och lägger senare om gitarrerna för att få en riktig gitarr, men ibland har det hänt att jag behåller VG-ljudet eftersom det låter bäst.

Jag har oftast en bild av gitarrljudet från någon känd låt när jag rattar ljudet, vilken låt varierar beroende på vad jag spelar in, men jag lyckas sällan komma i närheten av det ljud jag vill ha.

Finns det någon som har några tips på vad man kan göra för att ställa in ett bra gitarrljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har en Line6 Variax 500, en Vox Valvetronix och en V-amp2, på micksidan har jag en Shure SM57 och en Sennheiser som jag inte minns modellen på men den ser ut som en rakapparat. Med dom prylarna tycker jag själv att jag har ganska bra förutsättningar för att få till ett bra gitarrljud på mina inspelningar. Ändå lyckas jag sällan ställa in det ljud jag vill ha och det gör mig ganska frustrerad. Jag lägger oftast en gitarr med Virtual Guitarist 2 när jag skriver låtarna och lägger senare om gitarrerna för att få en riktig gitarr, men ibland har det hänt att jag behåller VG-ljudet eftersom det låter bäst.

Jag har oftast en bild av gitarrljudet från någon känd låt när jag rattar ljudet, vilken låt varierar beroende på vad jag spelar in, men jag lyckas sällan komma i närheten av det ljud jag vill ha.

Finns det någon som har några tips på vad man kan göra för att ställa in ett bra gitarrljud?

ja, man börjar med att definiera vad som är ett "bra" gitarrljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner precis likadant. Jag rattar och laddar presets, provar nya program men hittar inte riktigt fram till det där soundet som alla andra får med diverse utrustning. Känns som det är något hemligt verktyg som ingen vill prata om :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner precis likadant. Jag rattar och laddar presets, provar nya program men hittar inte riktigt fram till det där soundet som alla andra får med diverse utrustning. Känns som det är något hemligt verktyg som ingen vill prata om 😆

😛

Ja, det märkliga är att ibland hittar man det där hemliga verktyget och allt blir som man vill ha det.

Jag vet att jag var lite otydlig i mitt förra inlägg, skulle kanske ha skrivit nåt om vilket gitarrljud jag var ute efter. Jag söker oftast ett ljud som ligger i närheten av Bruce Springsteens eller Tom Pettys ljud, det är alltså inga tunga gitarrljud jag är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag känner precis likadant. Jag rattar och laddar presets, provar nya program men hittar inte riktigt fram till det där soundet som alla andra får med diverse utrustning. Känns som det är något hemligt verktyg som ingen vill prata om 😛

😛

Ja, det märkliga är att ibland hittar man det där hemliga verktyget och allt blir som man vill ha det.

Jag vet att jag var lite otydlig i mitt förra inlägg, skulle kanske ha skrivit nåt om vilket gitarrljud jag var ute efter. Jag söker oftast ett ljud som ligger i närheten av Bruce Springsteens eller Tom Pettys ljud, det är alltså inga tunga gitarrljud jag är ute efter.

Mitt tips till dig är detta.

Ha den plattan bredvid dig när du ställer in ljudet. Lyssna och jämför. Testa massa olika mickplaceringar. En gitarrförstärkare är uppbyggd på följande sätt när du mickar upp den. Närmickning mitt framför konen ger mest distinkt och krispigt ljud. Om du flyttar micken åt ena sidan så kommer det försvinna lite klarhet men en värme kommer uppenbara sig istället. Om du vill ha ett sjyst ljud till kompgitarr så kan även distansmickning vara ett alernativ. Då får du en fetare gitarr och ljudet låter mer likt det du hör när du spelar på förstärkaren. Ett tips är att ställa gitarrljudet i lurarna med hjälp av mickplaceringen. Annars hör du så mycket annat ljud från förstärkaren. Eller ställ förstärkaren i ett separat rum om du har tillgång till detta. Väldigt vanligt är också att man gör en mänsklig dubblering på det man spelar. Svårt på solon men på komp som är skrivet funkar det bra. Ett sista tips som många "klantar" sig lite på med gitarrer. Om du lyssnar på bara gitarrkanalen så vill du säkert dra på lite mera krut i basregistret för att du tycker guran får mer botten och blir fet och får mer energi. Detta brukar dock sänka energin i guran istället när du lägger på basen och resten av instrumenten och då ge ett ljud som blir funktionärt tvärt om det du hade tänkt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

" Det skall kännas kräm".

Om jag förstår vad du menar med kräm så skulle jag nog ta sm57 ca 10 cm från konens mitt och ca 10-20 cm ut. Sedan skulle jag ta sennheiser och använda som distansmick. Detta skulle jag göra i ett litet rum med mycket dämpning. Testa det och se vad du tycker.

edit.... skulle också ha ca 60-75 % av förstärkaren volym.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns nog inget enkelt svar på det tyvärr. Det handlar väl om att ratta, känna till effekterna av de rattar man man rattar på samt ha ett öra som hör helheten innan den är lagd. Jag kan inte påstå att jag är någon expert på att skruva fram bra gitarrljud, det är alltid lika svårt att nå upp till det där soundet som man har i sin vision. Har läst flera intervjuer med band som berättar hur det går till när de jobbar tillsammans med en riktigt duktig producent (kallas det väl...? blev med ens osäker!), som ändrar ljudet som bandet vill ha till något helt annat. Sedan visar det sig - när inspelningen är klar - att det låter helt rätt. Och det gälelr inte bara gitarrer utan andra instrument också. Det är svårt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar hittills, frustrationen har lagt sig nu och jag har insett att det enda som gäller är väl att testa sg fram tills man hittar det ljud man är ute efter. Men jag ska testa de tips jag har fått, förhoppningsvis ska dom fungera.

Jag kollade in Guitargeek idag också, det verkar vara en ganska bra sida om man vill försöka kopiera någon annans gitarrljud. http://guitargeek.com/, om någon mer har missat den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har redan nämnts men det är värt att nämna igen. Det viktigaste är att dra ner på basen i gitarren. Enligt mig så ska man alltid sträva efter att göra gitarren distinkt. Luddig kan man alltid göra den sen. Jag brukar ratt fram det ljud jag vill ha, dra ner lite bas. Sedan spelar jag in med en SM 57:a rakt in i konen och en med vinkel riktad mot en punkt 5 cm från konen. Detta brukar göra att jag har två mickar som låter ganska olika som jag kan mixa olika mycket av. När det sedan gäller dist så ska fortfarande disten vara nere. Men det jag tycker att det tjatas för mycket om är att man ska "dra ner på disten". Enligt mig handlar det mera om att gitarrister drar på mer dist än de kan hantera. Jag har gjort det mycket själv också men har lärt mig efter ett tag att hantera mycket dist. Antingen drar man ner på disten som många säger eller så lär man sig spela med den. Jag tycker att båda funkar lika bra och om gitarristen inte är så vass kan det vara bättre att dra ner på disten.

Generellt sett så tycker jag att om man vill ha ett vråldistat sound så tar man ljudet dit man vill ha det dist-mässigt och sedan distar man lite mer. Sedan dubbar man detta med en gitarr som är precis där man vill ha den fast lite mindre. Tja.....det var min åsikt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...