Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

I den mystiska vÀrlden av elbasar sÄ har jag upptÀckt att det finns nÄgot man kallar Short Scale, det brukar ligga pÄ 30" har jag sett. Och sedan hittade jag nÄgot som kallades Min Bass eller 3/4 Bass. Short Scale Àr större vÀl? Det Àr en normal kropp med kortare hals, medan en Mini Bass eller 3/4-bas Àr mindre överhuvudtaget, inklusive kroppen, inte sant?!

Vad finns det dÄ för bra varianter av dessa basar? Anledningen till att jag önskar en mindre bass Àr att jag har smÄ hÀnder och svÄrt att spela pÄ en större har jag mÀrkt. Men tyvÀrr Àr vÀl ljudet lidande om man har en mindre bas? Mindre djup och kanske ocksÄ sustain? Jag har Ànnu inte spelat pÄ en mindre bas. Under tiden...

Hur Àr dessa som jag funnit pÄ NÀtet?:

Tanglewood EB18 Electric Elf 3/4-bass

Fender Mustang Bass Short Scale

Squier Affinity Bronco Bass Short Scale

Fender Squier Badtz-Maru Bronco Bass Short Scale

Encore 3/4 Bass

SX FPB62 WH 3/4 Bass

Finns det nÄgon av dessa eller nÄgra andra modeller som nÄgon rentav har och rekommenderar?

😕

:musik

Redigerat av musik
Annons
Postat

Jag skulle nog tro att den mesta sitter i vana, jag har sjÀlv erfarenheter av Danelectro shortscale i form av Longhorn bas och div Fender och Fender kopior dÄ det gÀller long scale. Pesonligen tycker jag att tjockleken pÄ halsen, bredd pÄ greppbrÀda och avstÄndet mellan strÀngarna vid sadeln spelar mest roll för hur lÀttspelade dom Àr. Tycker att en Jazzbas Àr betydligt mer lÀttspelad Àn en P-bas dÄ stÀngarna sitter tÀttare och greppbrÀdan Àr smalare pÄ en Jazzbas. Försök att testa olika basar för att se vilken som kÀnns bÀst, Àr man bara van att spela gitarr sÄ kÀnns avstÄnden mellan banden pÄ en bas stora men förvÄnade fort har man vant sig. DÄ det gÀller ljudet sÄ Àr min erfarenhet att long scale ger bÀttre klang och blir distinktare medans scort scale blir med basigt och luddigare. Har du nÄn musikaffÀr i nÀrheten sÄ Äk dit och prova olika basar, lyssna Àven pÄ hur dom lÄter akustiskt, en bas som lÄter bra akustiskt med bra ton och sustain gÄr att fÄ att lÄta bra Àven om pickuperna mÄste bytas men om basen lÄter dÄligt akustiskt med död kort ton sÄ spelar pickupbyte mindre roll. Stirra inte dig blind pÄ priset heller det kan finnas guldkorn bland billigare instrument ocksÄ fast det Àr oftast fÀrre av "guldkornen" bland dom billiga modellerna. SjÀlv har jag en Japan tillverkad Aria jazzbas köpt för 900 kr beggad med bytta pickuper en som favorit, den basen har kostat mig drygt 2000kr totalt och den Àr helt klart min absolut prisvÀrda bas och den Àr i samma klass som dyrare Fender modeller jag provat. Detta var kanske inte riktigt svar pÄ din frÄga men lite hjÀlp kan det kanske vara för ett kommande bas köp.

musik (oregistrerad)
Postat

🙂

Tackar!

Jag ska testa igen i olika affÀrer. Vad jag lÀst mig till teoretiskt sÄ Àr ljudet djupare och fylligare hos en long scale-bas, men punchigare hos en short scale-bas. Det blir intressant att se om ljudet Àr annorlunda mellan en short scale-bas och en minibas (3/4).

🙂

Postat
Hej!

I den mystiska vÀrlden av elbasar sÄ har jag upptÀckt att det finns nÄgot man kallar Short Scale, det brukar ligga pÄ 30" har jag sett. Och sedan hittade jag nÄgot som kallades Min Bass eller 3/4 Bass. Short Scale Àr större vÀl? Det Àr en normal kropp med kortare hals, medan en Mini Bass eller 3/4-bas Àr mindre överhuvudtaget, inklusive kroppen, inte sant?!

Vad finns det dÄ för bra varianter av dessa basar? Anledningen till att jag önskar en mindre bass Àr att jag har smÄ hÀnder och svÄrt att spela pÄ en större har jag mÀrkt. Men tyvÀrr Àr vÀl ljudet lidande om man har en mindre bas? Mindre djup och kanske ocksÄ sustain? Jag har Ànnu inte spelat pÄ en mindre bas. Under tiden...

Hur Àr dessa som jag funnit pÄ NÀtet?:

Tanglewood EB18 Electric Elf 3/4-bass

Fender Mustang Bass Short Scale

Squier Affinity Bronco Bass Short Scale

Fender Squier Badtz-Maru Bronco Bass Short Scale

Encore 3/4 Bass

SX FPB62 WH 3/4 Bass

Finns det nÄgon av dessa eller nÄgra andra modeller som nÄgon rentav har och rekommenderar?

đŸ˜±

Nu kanske jag inte Àr rolig men...

-Har du tĂ€nkt pĂ„ att frĂ„ga grannen...? 😆

SkÀmt Ätsido... Min OLP (Musicman kopia) Àr en av mina mest prisvÀrda inköp...

musik (oregistrerad)
Postat
Nu kanske jag inte Àr rolig men...

-Har du tĂ€nkt pĂ„ att frĂ„ga grannen...? đŸ˜±

SkÀmt Ätsido... Min OLP (Musicman kopia) Àr en av mina mest prisvÀrda inköp...

😆

BRA IDÉ!!!

Ska kolla upp OLP ocksÄ.

Postat (redigerat)

Jag föredrar medium scale. har en sÄdan Framus som har en smalare (pÄ bredden) men tjockare (pÄ djupet) hals.

frastarb.jpg

Epiphone SG basarna Àr vÀl scortscale.

Kolla Àven Eastwood guitars som har en del coola basar, Jam kanska ska börja sÀlja dem till hösten (har mailat och frÄgat dom). de Àr i 30# scala.

bass_blk-rocket.jpg

bass_SunB-newHiFlyer.jpg

bass_Red-airline.jpg

Redigerat av sixties
Postat

Jag kan ocksÄ hÄlla med om att OLP:s Music Man kopior Àr bra i förhÄllande till priset i alla fall de fÄ ex jag har testat. Jag har en 5-strÀngad sÄn och den Àr av bra kvalité med tanke pÄ priset. Sen tycker jag att man skall kolla in beggagnat markanden, man fÄr oftast mycket mer "instrument" för pengarna om man köper en beggad bas av bÀttre modell Àn att köpa en ny billigare modell.

Postat

jag skulle satsa pÄ en vanlig bas..

det hĂ€nger inte pĂ„ storleken utan pĂ„ tekniken! 😛

öva,öva & öva..man fÄr ÀndÄ trÀna upp fingrarna,Àven om man valt ukelele som instrument!

:

musik (oregistrerad)
Postat

Hej igen!

Ska testa basar snart. Funderar nu Àven pÄ Gibson, Hoyer, Framus, Epiphone, Aria och Teisco.

Finns mycket begagnat...

😉

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

MINA FAVORITER:

Egentligen vill jag ha en Rickenbacker ric4003_jg.jpg

eller en Fender Jaguar fen0259505.jpg

eller en Gibson Thunderbird... 471348.jpg

nÄn av de tre... men de Àr Full Scale och för dyra.

Lutar nu Ät en Fender Mustang Short Scale bestÀllningsbar frÄn USA direkt. Alternativet Àr Framus eller liknande pÄ begagnatmarknaden.

🙂

Redigerat av musik
Postat

Som nÄn annan och jag ocksÄ skrivit tidigare sÄ tror jag att skalan inte Àr nÄt problem, man vÀnjer sig ganska fort om man spelar. Det Àr en vana jag skulle satsa pÄ en bas med full skala, om du köper en beggad bas sÄ fÄr man ju oftast ocksÄ igen pengarna om man vill byta.

musik (oregistrerad)
Postat

Hej igen!

Hur Àr en Alvarez Music Master Series MSB1?

230769.jpg

Helsolid akustisk bas med intern passiv pickup, modell mindre.

😛

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tillbaka frÄn Testcentret:

Helt klart Àr att jag ska ha en Short Scale Bas och inte en Long Scale eller ens Medium Scale och inte heller nÄgon 3/4-dels "barnbas".

Anledningen Ă€r att de passar mig perfekt i armlĂ€ngd framförallt. Även avstĂ„nden frĂ„n band till band spelar in.

PÄ Long Scale-basarna (34") jag provade kunde jag inte ens nÄ fram till de tvÄ översta banden hur mycket jag Àn försökte stÄende eller sittandes om jag inte knuffade hela baskroppen Ät höger = sÄg inte klokt ut och oerhört jobbigt i lÀngden = omöjligt! Provade Fender Precisionbas, Fender Jazzbas och studerade nÄgra till.

PÄ 3/4-basen frÄn SX gick det bÀttre, men det var för tÀtt mellan strÀngarna pÄ den, vilket innebar att sÄ fort jag bÀnde lite sÄ var jag över nÀsta strÀng.

Mediumbasar (32") fanns ocksÄ nÄgra att prova och jag har mest testat Ibanez AEB10. Den gick nÀstan hem, knappt slagen av

en Short Scalebas (30") i min smak. Ljudet Àr punchigt, djupt, men samtidigt en massa briljans. Jag har Àven spanat in pÄ Epiphone SG EB0, som ocksÄ Àr en Short Scale, men gillade det inte heltigenom luddiga ljudet.

🙂

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Nu ska jag GÅ till Testcentret igen för att lĂ„ta demonstrera. Ångrade mig, vet vad jag vill ha...

:rolleyes:

Redigerat av musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.