musik (oregistrerad) Postat 20 juni 2007 Postat 20 juni 2007 (redigerat) Hej! Idag hade min favvobutik fĂ„tt in en Ibanez AEB10 elektroakustisk bas. Den var tjusig, men den sĂ„g faktiskt svart ut pĂ„ fronten. Mahogny runtom och kantlister i grĂ€ddvit. Den görs i Naturbeige och Dark Violin Sunburst samt det senaste alternativet Svart (precis som lillebror AEB8). Hursomhelst, utseende Ă€r en bisak. Den lĂ€t inte mycket kan jag sĂ€ga, dvs. den var tyst, trots att kroppen var mycket djup och sjĂ€lva basen var riktigt tung dessutom, 4-5 kg skulle jag tippa pĂ„. Jag förstĂ„r inte riktigt vitsen med en elektroakustisk bas mĂ„ste jag sĂ€ga. SjĂ€lva det akustiska dĂ„ alltsĂ„. För om man spelar akustisk gitarr bredvid den sĂ„ hörs inte basen ett enda dugg!! DĂ€remot var ljudet bra Ă€ven om det var tyst. Kan förestĂ€lla mig att den Ă€ven lĂ„ter bra inpluggad. Det var dock upptaget pĂ„ den dĂ€r basförstĂ€rkarfronten just nĂ€r jag var dĂ€r. Halsen var 32" Mediumscale. Jag tyckte det var lĂ„ngt mellan banden, Ă€ven om det inte var Fullscale. Priset var bara 4000 SEK. Musikbörsen för den ocksĂ„, för tusenlappen mer. Dessa priser inkluderar inte hard case. Det stora minustecknet mĂ„ste dock vara rasslet pĂ„ tjocka E-strĂ€ngen. Den lĂ„g för nĂ€ra bandstavarna och rasslade hela vĂ€gen ned till centrumhĂ„let nĂ€stan. Det lĂ€t inte klokt!! Kan man justera det? Hur gör man det? Kan de i affĂ€ren justera det? Den kanske var ojusterad, den hade kommit in just idag. En del talar om justeringar av nĂ„n stĂ„ng i halsen nĂ€r de pratar om gitarrer och basar, men om det inte finns nĂ„gon sĂ„dan synlig stĂ„ng, limmad hals osv. hur gör man dĂ„? Av mina Ă€r det bara pĂ„ min US Tele man kan justera halsen, tror jag. đ :musik Redigerat 20 juni 2007 av musik
Frexwix Postat 20 juni 2007 Postat 20 juni 2007 (redigerat) En dragstĂ„ng i halsen finns i stort sett pĂ„ alla basar och gitarrer, av den anledningen att annars skulle halsarna inte hĂ„lla för strĂ€ngtrycket utan att vara mycket tjockare. DragstĂ„ngsmuttern brukar dock vara dold av en plastbricka pĂ„ huvudet, eller annat otyg. Justeras med lĂ€tthet sjĂ€lv, sĂ„ fort muttern Ă€r lokaliserad. Tryck ner strĂ€ngen pĂ„ första och sista bandet, kolla avstĂ„ndet mellan tolfte bandet och strĂ€ngen. PĂ„ en elgitarr ska avstĂ„ndet vara mellan 0.2 och strax under 1 millimeter. PĂ„ en bas ska nog avstĂ„ndet vara minst en millimeter i alla fall, men ta inte mitt ord för det, utan jag lĂ€r sĂ€kert bli rĂ€ttad av nĂ„gon snart. Ăr avstĂ„ndet lĂ€gre; slĂ€pp lite pĂ„ dragstĂ„ngsmuttern - motsols, och vice versa đ Lycka till! Redigerat 20 juni 2007 av Frexwix
musik (oregistrerad) Postat 21 juni 2007 Postat 21 juni 2007 ...sedan var det ju sĂ„ ocksĂ„ pĂ„ den aktuella basen, att bandstavarna var sĂ„ höga, att det knappast utan mycket vĂ„ld gick att fĂ„ tjocka E att nĂ„ ned till banden överhvudtaget! Ska leta dragstĂ€nger! TACK! đ
Frexwix Postat 21 juni 2007 Postat 21 juni 2007 (redigerat) Nu Ă€r det bandstavarna jag menar. Och det finns ALDRIG nĂ„gon anledning att trycka ner strĂ€ngarna till "halsen". Den har inget att göra med att fĂ„ rĂ€tt ton, utan det fixar ju bandstaven đ AlltsĂ„, tryck ner strĂ€ngen till första och sista bandstaven, och kolla avstĂ„ndet mellan strĂ€ng och bandstav pĂ„ tolfte band. Redigerat 21 juni 2007 av Frexwix
musik (oregistrerad) Postat 21 juni 2007 Postat 21 juni 2007 Nu Ă€r det bandstavarna jag menar. Och det finns ALDRIG nĂ„gon anledning att trycka ner strĂ€ngarna till "halsen". Den har inget att göra med att fĂ„ rĂ€tt ton, utan det fixar ju bandstaven đź AlltsĂ„, tryck ner strĂ€ngen till första och sista bandstaven, och kolla avstĂ„ndet mellan strĂ€ng och bandstav pĂ„ tolfte band. StrĂ€ngen lĂ„g PĂ bandstavarna. Det fanns inget mellanrum alls. đ
musik (oregistrerad) Postat 21 juni 2007 Postat 21 juni 2007 Och det finns ALDRIG nĂ„gon anledning att trycka ner strĂ€ngarna till "halsen". Den har inget att göra med att fĂ„ rĂ€tt ton, utan det fixar ju bandstaven đź Va? Det Ă€r vĂ€l ingen skillnad gentemot att spela gitarr? Och dĂ€r trycker man ju alltid ned strĂ€ngen till halsen (=bandet), annars lĂ„ter det ju antingen inget eller illa. Skulle det vara en annan nedtryckningsteknik för bas? đ :musik
Frexwix Postat 21 juni 2007 Postat 21 juni 2007 Icke! Anledningen till att man trycker ner till halsen pĂ„ en gitarr Ă€r att det Ă€r möjligt tack vare tunnare strĂ€ngar och mindre spĂ€nda strĂ€ngar tack vare kortare mensur. Olika toner fĂ„r man ju för att man förkortar strĂ€ngen genom att trycka den mot bandstavarna - med tillrĂ€ckligt tryck ska jag givetvis tillĂ€gga. Prova sjĂ€lv nĂ€r du spelar bĂ„de bas och gitarr att trycka ner strĂ€ngen nĂ€rmre bandstaven. LĂ€ttare att fĂ„ ton, och mindre risk för sura toner pĂ„ grund av oavsiktliga bĂ€ndningar. GreppbrĂ€dan sitter ju dĂ€r för att hĂ„lla bandstavarna, punkt đ AngĂ„ende rasslet verkar det konstigt att en bas inte justerats frĂ„n fabrik. Det man KAN göra Ă€r ju att köpa en annan stallsadel att montera, som fĂ„r upp strĂ€ngen ytterligare en bit, samt att som sagt justera halsen.
musik (oregistrerad) Postat 21 juni 2007 Postat 21 juni 2007 Olika toner fĂ„r man ju för att man förkortar strĂ€ngen genom att trycka den mot bandstavarna - med tillrĂ€ckligt tryck ska jag givetvis tillĂ€gga. Prova sjĂ€lv nĂ€r du spelar bĂ„de bas och gitarr att trycka ner strĂ€ngen nĂ€rmre bandstaven. LĂ€ttare att fĂ„ ton, och mindre risk för sura toner pĂ„ grund av oavsiktliga bĂ€ndningar. GreppbrĂ€dan sitter ju dĂ€r för att hĂ„lla bandstavarna, punkt. Man trycker ju inte strĂ€ngen mot bandstavarna, man trycker den mot banden, dvs. greppbrĂ€dan. StrĂ€ngen kommer dĂ„ samtidigt normalt att löpa över ovan- och underliggande bandstavar, bortsett frĂ„n en spansk gitarr med extremt strĂ€nghöjd som jag har tillgĂ„ng till. Ju nĂ€rmare bandstaven min fingerspets trycker ned, ju hemskare lĂ„ter det och ju lĂ€ttare blir det att fĂ„ sura toner i form av bandrassel. Det beror pĂ„ att det Ă€r sĂ„ mycket svĂ„rare att fysiskt trycka ned strĂ€ngarna nĂ€rmare bandstavarna, Ă€ven pĂ„ gitarr. Men framförallt sĂ„ lĂ„ter ju alla toner vackrast nĂ€r man trĂ€ffar mitt pĂ„ respektive band, lĂ€ngre sustain, klarare ljud, och dĂ€rför undviker jag bandstavarna sĂ„ lĂ„ngt det Ă€r möjligt. Har spelat i mĂ„nga Ă„r, dock ej bas. đ :musik
berra_- Postat 21 juni 2007 Postat 21 juni 2007 varför den inte lĂ„ter kan vĂ€l vara att det Ă€r just en elektroakustisk? (jag har inte kollat upp basen riktigt, bara chansar.) En elektroakustisk ska man ju plugga in och den ska inte lĂ„ta vĂ€rst mycket sjĂ€lv. Ăr det dĂ€remot en akustsikbas sĂ„ ska den lĂ„ta utan att plugga in den ( om den ens har mick). Fast akustiskabasar brukar man fĂ„ betala en del för innan dom börjar lĂ„ta helt bra.
osiris Postat 21 juni 2007 Postat 21 juni 2007 Olika toner fÄr man ju för att man förkortar strÀngen genom att trycka den mot bandstavarna - med tillrÀckligt tryck ska jag givetvis tillÀgga. Prova sjÀlv nÀr du spelar bÄde bas och gitarr att trycka ner strÀngen nÀrmre bandstaven. LÀttare att fÄ ton, och mindre risk för sura toner pÄ grund av oavsiktliga bÀndningar. GreppbrÀdan sitter ju dÀr för att hÄlla bandstavarna, punkt. Man trycker ju inte strÀngen mot bandstavarna, man trycker den mot banden, dvs. greppbrÀdan. StrÀngen kommer dÄ samtidigt normalt att löpa över ovan- och underliggande bandstavar, bortsett frÄn en spansk gitarr med extremt strÀnghöjd som jag har tillgÄng till. Ju nÀrmare bandstaven min fingerspets trycker ned, ju hemskare lÄter det och ju lÀttare blir det att fÄ sura toner i form av bandrassel. Det beror pÄ att det Àr sÄ mycket svÄrare att fysiskt trycka ned strÀngarna nÀrmare bandstavarna, Àven pÄ gitarr. Men framförallt sÄ lÄter ju alla toner vackrast nÀr man trÀffar mitt pÄ respektive band, lÀngre sustain, klarare ljud, och dÀrför undviker jag bandstavarna sÄ lÄngt det Àr möjligt. Har spelat i mÄnga Är, dock ej bas. :musik Det Frexwix menar Àr.. att du ska inte trycka ned Pà bandstaven.. du ska trycka ner mitt emellan, men du behöver inte trycka strÀngen Ànda ner sÄ att den nuddar bandet.
musik (oregistrerad) Postat 21 juni 2007 Postat 21 juni 2007 Olika toner fĂ„r man ju för att man förkortar strĂ€ngen genom att trycka den mot bandstavarna - med tillrĂ€ckligt tryck ska jag givetvis tillĂ€gga. Prova sjĂ€lv nĂ€r du spelar bĂ„de bas och gitarr att trycka ner strĂ€ngen nĂ€rmre bandstaven. LĂ€ttare att fĂ„ ton, och mindre risk för sura toner pĂ„ grund av oavsiktliga bĂ€ndningar. GreppbrĂ€dan sitter ju dĂ€r för att hĂ„lla bandstavarna, punkt. Man trycker ju inte strĂ€ngen mot bandstavarna, man trycker den mot banden, dvs. greppbrĂ€dan. StrĂ€ngen kommer dĂ„ samtidigt normalt att löpa över ovan- och underliggande bandstavar, bortsett frĂ„n en spansk gitarr med extremt strĂ€nghöjd som jag har tillgĂ„ng till. Ju nĂ€rmare bandstaven min fingerspets trycker ned, ju hemskare lĂ„ter det och ju lĂ€ttare blir det att fĂ„ sura toner i form av bandrassel. Det beror pĂ„ att det Ă€r sĂ„ mycket svĂ„rare att fysiskt trycka ned strĂ€ngarna nĂ€rmare bandstavarna, Ă€ven pĂ„ gitarr. Men framförallt sĂ„ lĂ„ter ju alla toner vackrast nĂ€r man trĂ€ffar mitt pĂ„ respektive band, lĂ€ngre sustain, klarare ljud, och dĂ€rför undviker jag bandstavarna sĂ„ lĂ„ngt det Ă€r möjligt. Har spelat i mĂ„nga Ă„r, dock ej bas. :musik Det Frexwix menar Ă€r.. att du ska inte trycka ned PĂ bandstaven.. du ska trycka ner mitt emellan, men du behöver inte trycka strĂ€ngen Ă€nda ner sĂ„ att den nuddar bandet. đ Och det jag menar, det Ă€r att jag bör trycka ned fingerspetsen pĂ„ strĂ€ngen sĂ„ att den nĂ„r Ă€nda ned mot bandet. Gör den inte det, sĂ„ lĂ„ter det illa, Ă„tminstone nĂ€r jag spelar. Detta gĂ€ller iaf för gitarr, men bas har jag som sagt inte spelat sĂ„ mycket, men det kanske Ă€r en annan teknik? đ :musik
musik (oregistrerad) Postat 21 juni 2007 Postat 21 juni 2007 (redigerat) varför den inte lĂ„ter kan vĂ€l vara att det Ă€r just en elektroakustisk? (jag har inte kollat upp basen riktigt, bara chansar.) En elektroakustisk ska man ju plugga in och den ska inte lĂ„ta vĂ€rst mycket sjĂ€lv. Ăr det dĂ€remot en akustsikbas sĂ„ ska den lĂ„ta utan att plugga in den ( om den ens har mick). Fast akustiskabasar brukar man fĂ„ betala en del för innan dom börjar lĂ„ta helt bra. Intressant iakttagelse! Ibland sĂ„ kallas den akustisk, men oftast kallas den elektroakustisk. Djupet pĂ„ Ibanezbasen var verkligen enormt, den har mycket kropp och borde lĂ„ta mer. PĂ„ Jam hade de dĂ€remot Tacoma och Tanglewood, fast de var inte lika djupa, men lĂ„ter iaf lite mer. Ibaez:en har fĂ„tt gott betyg i andra tester, men dĂ„ för sitt inpluggade ljud. Det Ă€r en akustisk bas, med förstĂ€rkaranslutningsmöjlighet. :musik Redigerat 21 juni 2007 av musik
musik (oregistrerad) Postat 21 juni 2007 Postat 21 juni 2007 (redigerat) Det Frexwix menar Ă€r.. att du ska inte trycka ned PĂ bandstaven.. du ska trycka ner mitt emellan, men du behöver inte trycka strĂ€ngen Ă€nda ner sĂ„ att den nuddar bandet. đ± Hehe...jag har spelat i decennier. SjĂ€lvklart brukar jag inte trycka ned fingerspetsen mot bandstaven (med strĂ€ngen emellan). DĂ€remot hĂ„ller jag inte med om att jag inte behöver trycka ned strĂ€ngen Ă€nda ned mot bandet för att det ska lĂ„ta bra. Visserligen kan jag fĂ„ rĂ€tt tonhöjd om jag trycker ned strĂ€ngen mellan bandstavarna men inte Ă€nda ned sĂ„ att den nuddar bandet, det accepterar jag, men i mina öron lĂ„ter det inte lika kraftfullt, inte lika vackert och inte lika sustainrikt. đ :musik Redigerat 21 juni 2007 av musik
berra_- Postat 22 juni 2007 Postat 22 juni 2007 Olika toner fĂ„r man ju för att man förkortar strĂ€ngen genom att trycka den mot bandstavarna - med tillrĂ€ckligt tryck ska jag givetvis tillĂ€gga. Prova sjĂ€lv nĂ€r du spelar bĂ„de bas och gitarr att trycka ner strĂ€ngen nĂ€rmre bandstaven. LĂ€ttare att fĂ„ ton, och mindre risk för sura toner pĂ„ grund av oavsiktliga bĂ€ndningar. GreppbrĂ€dan sitter ju dĂ€r för att hĂ„lla bandstavarna, punkt. Man trycker ju inte strĂ€ngen mot bandstavarna, man trycker den mot banden, dvs. greppbrĂ€dan. StrĂ€ngen kommer dĂ„ samtidigt normalt att löpa över ovan- och underliggande bandstavar, bortsett frĂ„n en spansk gitarr med extremt strĂ€nghöjd som jag har tillgĂ„ng till. Ju nĂ€rmare bandstaven min fingerspets trycker ned, ju hemskare lĂ„ter det och ju lĂ€ttare blir det att fĂ„ sura toner i form av bandrassel. Det beror pĂ„ att det Ă€r sĂ„ mycket svĂ„rare att fysiskt trycka ned strĂ€ngarna nĂ€rmare bandstavarna, Ă€ven pĂ„ gitarr. Men framförallt sĂ„ lĂ„ter ju alla toner vackrast nĂ€r man trĂ€ffar mitt pĂ„ respektive band, lĂ€ngre sustain, klarare ljud, och dĂ€rför undviker jag bandstavarna sĂ„ lĂ„ngt det Ă€r möjligt. Har spelat i mĂ„nga Ă„r, dock ej bas. đ :musik Det Frexwix menar Ă€r.. att du ska inte trycka ned PĂ bandstaven.. du ska trycka ner mitt emellan, men du behöver inte trycka strĂ€ngen Ă€nda ner sĂ„ att den nuddar bandet. đ Och det jag menar, det Ă€r att jag bör trycka ned fingerspetsen pĂ„ strĂ€ngen sĂ„ att den nĂ„r Ă€nda ned mot bandet. Gör den inte det, sĂ„ lĂ„ter det illa, Ă„tminstone nĂ€r jag spelar. Detta gĂ€ller iaf för gitarr, men bas har jag som sagt inte spelat sĂ„ mycket, men det kanske Ă€r en annan teknik? đđ :musik PĂ„ dom flesta basar mĂ„ste man faktiskt trycka till ganska rejĂ€lt för att strĂ€ngen ska nudda greppbrĂ€dan. MĂ„nga kanske inte Ă€r medvetna om det. Men man trycker nĂ€stan aldrig ner strĂ€ngen helt, sĂ„ att den touchar greppbrĂ€dan nĂ€r man spelar bas. Och det verkligen inte nödvĂ€ndigt att den ska göra den, och ifall man spelar sĂ„ kan jag bara tĂ€nka mig att det leder vĂ€ldigt snabbt till spelkramp. đ
Neosus Postat 23 juni 2007 Postat 23 juni 2007 Skulle vara kul att höra er spela nĂ„n gĂ„ng... đ :) Skojar bara đ
Frexwix Postat 24 juni 2007 Postat 24 juni 2007 Mig kan du höra spela pĂ„ diverse inspelningar jag gjort under de femton Ă„r jag spelat đ
musik (oregistrerad) Postat 24 juni 2007 Postat 24 juni 2007 Olika toner fĂ„r man ju för att man förkortar strĂ€ngen genom att trycka den mot bandstavarna - med tillrĂ€ckligt tryck ska jag givetvis tillĂ€gga. Prova sjĂ€lv nĂ€r du spelar bĂ„de bas och gitarr att trycka ner strĂ€ngen nĂ€rmre bandstaven. LĂ€ttare att fĂ„ ton, och mindre risk för sura toner pĂ„ grund av oavsiktliga bĂ€ndningar. GreppbrĂ€dan sitter ju dĂ€r för att hĂ„lla bandstavarna, punkt. Man trycker ju inte strĂ€ngen mot bandstavarna, man trycker den mot banden, dvs. greppbrĂ€dan. StrĂ€ngen kommer dĂ„ samtidigt normalt att löpa över ovan- och underliggande bandstavar, bortsett frĂ„n en spansk gitarr med extremt strĂ€nghöjd som jag har tillgĂ„ng till. Ju nĂ€rmare bandstaven min fingerspets trycker ned, ju hemskare lĂ„ter det och ju lĂ€ttare blir det att fĂ„ sura toner i form av bandrassel. Det beror pĂ„ att det Ă€r sĂ„ mycket svĂ„rare att fysiskt trycka ned strĂ€ngarna nĂ€rmare bandstavarna, Ă€ven pĂ„ gitarr. Men framförallt sĂ„ lĂ„ter ju alla toner vackrast nĂ€r man trĂ€ffar mitt pĂ„ respektive band, lĂ€ngre sustain, klarare ljud, och dĂ€rför undviker jag bandstavarna sĂ„ lĂ„ngt det Ă€r möjligt. Har spelat i mĂ„nga Ă„r, dock ej bas. đź :musik Jag provade att spela pĂ„ en annan bas jag fick tillgĂ„ng till pĂ„ bĂ€gge sĂ€tten och det Ă€r precis som du sĂ€ger, det var fasen sĂ„ jobbig att trycka ned alla strĂ€ngarna Ă€nda ned till greppbrĂ€dan, men samtidigt lĂ€t det fan sĂ„ mycket vackrare. :musik Det Frexwix menar Ă€r.. att du ska inte trycka ned PĂ bandstaven.. du ska trycka ner mitt emellan, men du behöver inte trycka strĂ€ngen Ă€nda ner sĂ„ att den nuddar bandet. đ Och det jag menar, det Ă€r att jag bör trycka ned fingerspetsen pĂ„ strĂ€ngen sĂ„ att den nĂ„r Ă€nda ned mot bandet. Gör den inte det, sĂ„ lĂ„ter det illa, Ă„tminstone nĂ€r jag spelar. Detta gĂ€ller iaf för gitarr, men bas har jag som sagt inte spelat sĂ„ mycket, men det kanske Ă€r en annan teknik? đđ :musik PĂ„ dom flesta basar mĂ„ste man faktiskt trycka till ganska rejĂ€lt för att strĂ€ngen ska nudda greppbrĂ€dan. MĂ„nga kanske inte Ă€r medvetna om det. Men man trycker nĂ€stan aldrig ner strĂ€ngen helt, sĂ„ att den touchar greppbrĂ€dan nĂ€r man spelar bas. Och det verkligen inte nödvĂ€ndigt att den ska göra den, och ifall man spelar sĂ„ kan jag bara tĂ€nka mig att det leder vĂ€ldigt snabbt till spelkramp. đ
musik (oregistrerad) Postat 24 juni 2007 Postat 24 juni 2007 Olika toner fĂ„r man ju för att man förkortar strĂ€ngen genom att trycka den mot bandstavarna - med tillrĂ€ckligt tryck ska jag givetvis tillĂ€gga. Prova sjĂ€lv nĂ€r du spelar bĂ„de bas och gitarr att trycka ner strĂ€ngen nĂ€rmre bandstaven. LĂ€ttare att fĂ„ ton, och mindre risk för sura toner pĂ„ grund av oavsiktliga bĂ€ndningar. GreppbrĂ€dan sitter ju dĂ€r för att hĂ„lla bandstavarna, punkt. Man trycker ju inte strĂ€ngen mot bandstavarna, man trycker den mot banden, dvs. greppbrĂ€dan. StrĂ€ngen kommer dĂ„ samtidigt normalt att löpa över ovan- och underliggande bandstavar, bortsett frĂ„n en spansk gitarr med extremt strĂ€nghöjd som jag har tillgĂ„ng till. Ju nĂ€rmare bandstaven min fingerspets trycker ned, ju hemskare lĂ„ter det och ju lĂ€ttare blir det att fĂ„ sura toner i form av bandrassel. Det beror pĂ„ att det Ă€r sĂ„ mycket svĂ„rare att fysiskt trycka ned strĂ€ngarna nĂ€rmare bandstavarna, Ă€ven pĂ„ gitarr. Men framförallt sĂ„ lĂ„ter ju alla toner vackrast nĂ€r man trĂ€ffar mitt pĂ„ respektive band, lĂ€ngre sustain, klarare ljud, och dĂ€rför undviker jag bandstavarna sĂ„ lĂ„ngt det Ă€r möjligt. Har spelat i mĂ„nga Ă„r, dock ej bas. đź :musik Det Frexwix menar Ă€r.. att du ska inte trycka ned PĂ bandstaven.. du ska trycka ner mitt emellan, men du behöver inte trycka strĂ€ngen Ă€nda ner sĂ„ att den nuddar bandet. đ Och det jag menar, det Ă€r att jag bör trycka ned fingerspetsen pĂ„ strĂ€ngen sĂ„ att den nĂ„r Ă€nda ned mot bandet. Gör den inte det, sĂ„ lĂ„ter det illa, Ă„tminstone nĂ€r jag spelar. Detta gĂ€ller iaf för gitarr, men bas har jag som sagt inte spelat sĂ„ mycket, men det kanske Ă€r en annan teknik? đđ :musik PĂ„ dom flesta basar mĂ„ste man faktiskt trycka till ganska rejĂ€lt för att strĂ€ngen ska nudda greppbrĂ€dan. MĂ„nga kanske inte Ă€r medvetna om det. Men man trycker nĂ€stan aldrig ner strĂ€ngen helt, sĂ„ att den touchar greppbrĂ€dan nĂ€r man spelar bas. Och det verkligen inte nödvĂ€ndigt att den ska göra den, och ifall man spelar sĂ„ kan jag bara tĂ€nka mig att det leder vĂ€ldigt snabbt till spelkramp. đ Jag provade att spela pĂ„ en annan bas jag fick tillgĂ„ng till pĂ„ bĂ€gge sĂ€tten och det Ă€r precis som du sĂ€ger, det var fasen sĂ„ jobbig att trycka ned alla strĂ€ngarna Ă€nda ned till greppbrĂ€dan, men samtidigt lĂ€t det fan sĂ„ mycket vackrare. :musik
Frexwix Postat 24 juni 2007 Postat 24 juni 2007 Jag provade att spela pÄ en annan bas jag fick tillgÄng till pÄ bÀgge sÀtten och det Àr precis som du sÀger, det var fasen sÄ jobbig att trycka ned alla strÀngarna Ànda ned till greppbrÀdan, men samtidigt lÀt det fan sÄ mycket vackrare. :musik Vackrare = Mindre stÀmt?
musik (oregistrerad) Postat 24 juni 2007 Postat 24 juni 2007 Jag provade att spela pĂ„ en annan bas jag fick tillgĂ„ng till pĂ„ bĂ€gge sĂ€tten och det Ă€r precis som du sĂ€ger, det var fasen sĂ„ jobbig att trycka ned alla strĂ€ngarna Ă€nda ned till greppbrĂ€dan, men samtidigt lĂ€t det fan sĂ„ mycket vackrare. :musik Vackrare = Mindre stĂ€mt? đ Nej, det lĂ€t bara rassel rassel rassel om jag inte tryckte ned strĂ€ngarna Ă€nda ned till greppbrĂ€dan. Precis pĂ„ samma sĂ€tt som det lĂ„ter absolut dynga om en gitarr om jag skulle spela pĂ„ det sĂ€ttet. Men man kanske har en annan teknik nĂ€r man spelar bas Ă€n vad jag har?! Jag har inte hittat den stilen Ă€nnu dock. :musik
Frexwix Postat 24 juni 2007 Postat 24 juni 2007 (redigerat) Ja, att det finns olika tekniker ska gudarna veta. Du gör det i alla fall mycket lÀttare för dig om du trÀnar pÄ att fÄ bra ton utan att anstrÀnga dig sÄ. Spelar du gitarr pÄ basen kan det ha nÄgot med rasslet att göra ocksÄ. Redigerat 24 juni 2007 av Frexwix
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.