Jump to content
Annons

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Idag hade min favvobutik fÄtt in en Ibanez AEB10 elektroakustisk bas. Den var tjusig, men den sÄg faktiskt svart ut pÄ fronten. Mahogny runtom och kantlister i grÀddvit. Den görs i Naturbeige och Dark Violin Sunburst samt det senaste alternativet Svart (precis som lillebror AEB8). Hursomhelst, utseende Àr en bisak.

Den lÀt inte mycket kan jag sÀga, dvs. den var tyst, trots att kroppen var mycket djup och sjÀlva basen var riktigt tung dessutom, 4-5 kg skulle jag tippa pÄ. Jag förstÄr inte riktigt vitsen med en elektroakustisk bas mÄste jag sÀga. SjÀlva det akustiska dÄ alltsÄ. För om man spelar akustisk gitarr bredvid den sÄ hörs inte basen ett enda dugg!! DÀremot var ljudet bra Àven om det var tyst. Kan förestÀlla mig att den Àven lÄter bra inpluggad. Det var dock upptaget pÄ den dÀr basförstÀrkarfronten just nÀr jag var dÀr. Halsen var 32" Mediumscale. Jag tyckte det var lÄngt mellan banden, Àven om det inte var Fullscale. Priset var bara 4000 SEK. Musikbörsen för den ocksÄ, för tusenlappen mer. Dessa priser inkluderar inte hard case.

Det stora minustecknet mÄste dock vara rasslet pÄ tjocka E-strÀngen. Den lÄg för nÀra bandstavarna och rasslade hela vÀgen ned till centrumhÄlet nÀstan. Det lÀt inte klokt!!

Kan man justera det? Hur gör man det? Kan de i affÀren justera det? Den kanske var ojusterad, den hade kommit in just idag. En del talar om justeringar av nÄn stÄng i halsen nÀr de pratar om gitarrer och basar, men om det inte finns nÄgon sÄdan synlig stÄng, limmad hals osv. hur gör man dÄ? Av mina Àr det bara pÄ min US Tele man kan justera halsen, tror jag.

😆

:musik

Redigerat av musik
Annons
Postat (redigerat)

En dragstĂ„ng i halsen finns i stort sett pĂ„ alla basar och gitarrer, av den anledningen att annars skulle halsarna inte hĂ„lla för strĂ€ngtrycket utan att vara mycket tjockare. DragstĂ„ngsmuttern brukar dock vara dold av en plastbricka pĂ„ huvudet, eller annat otyg. Justeras med lĂ€tthet sjĂ€lv, sĂ„ fort muttern Ă€r lokaliserad. Tryck ner strĂ€ngen pĂ„ första och sista bandet, kolla avstĂ„ndet mellan tolfte bandet och strĂ€ngen. PĂ„ en elgitarr ska avstĂ„ndet vara mellan 0.2 och strax under 1 millimeter. PĂ„ en bas ska nog avstĂ„ndet vara minst en millimeter i alla fall, men ta inte mitt ord för det, utan jag lĂ€r sĂ€kert bli rĂ€ttad av nĂ„gon snart. Är avstĂ„ndet lĂ€gre; slĂ€pp lite pĂ„ dragstĂ„ngsmuttern - motsols, och vice versa 😄

Lycka till!

Redigerat av Frexwix
musik (oregistrerad)
Postat

...sedan var det ju sÄ ocksÄ pÄ den aktuella basen, att bandstavarna var sÄ höga, att det knappast utan mycket vÄld gick att fÄ tjocka E att nÄ ned till banden överhvudtaget!

Ska leta dragstÀnger! TACK!

😄

Postat (redigerat)

Nu Àr det bandstavarna jag menar.

Och det finns ALDRIG nĂ„gon anledning att trycka ner strĂ€ngarna till "halsen". Den har inget att göra med att fĂ„ rĂ€tt ton, utan det fixar ju bandstaven 😄

AlltsÄ, tryck ner strÀngen till första och sista bandstaven, och kolla avstÄndet mellan strÀng och bandstav pÄ tolfte band.

Redigerat av Frexwix
musik (oregistrerad)
Postat
  Frexwix sa:
Nu Àr det bandstavarna jag menar.

Och det finns ALDRIG nĂ„gon anledning att trycka ner strĂ€ngarna till "halsen". Den har inget att göra med att fĂ„ rĂ€tt ton, utan det fixar ju bandstaven 😼

AlltsÄ, tryck ner strÀngen till första och sista bandstaven, och kolla avstÄndet mellan strÀng och bandstav pÄ tolfte band.

StrĂ€ngen lĂ„g PÅ bandstavarna. Det fanns inget mellanrum alls.

😄

musik (oregistrerad)
Postat
  Frexwix sa:
Och det finns ALDRIG nĂ„gon anledning att trycka ner strĂ€ngarna till "halsen". Den har inget att göra med att fĂ„ rĂ€tt ton, utan det fixar ju bandstaven 😼

Va? Det Àr vÀl ingen skillnad gentemot att spela gitarr? Och dÀr trycker man ju alltid ned strÀngen till halsen (=bandet), annars lÄter det ju antingen inget eller illa. Skulle det vara en annan nedtryckningsteknik för bas?

😄

Postat

Icke!

Anledningen till att man trycker ner till halsen pĂ„ en gitarr Ă€r att det Ă€r möjligt tack vare tunnare strĂ€ngar och mindre spĂ€nda strĂ€ngar tack vare kortare mensur. Olika toner fĂ„r man ju för att man förkortar strĂ€ngen genom att trycka den mot bandstavarna - med tillrĂ€ckligt tryck ska jag givetvis tillĂ€gga. Prova sjĂ€lv nĂ€r du spelar bĂ„de bas och gitarr att trycka ner strĂ€ngen nĂ€rmre bandstaven. LĂ€ttare att fĂ„ ton, och mindre risk för sura toner pĂ„ grund av oavsiktliga bĂ€ndningar. GreppbrĂ€dan sitter ju dĂ€r för att hĂ„lla bandstavarna, punkt 😄

AngÄende rasslet verkar det konstigt att en bas inte justerats frÄn fabrik. Det man KAN göra Àr ju att köpa en annan stallsadel att montera, som fÄr upp strÀngen ytterligare en bit, samt att som sagt justera halsen.

musik (oregistrerad)
Postat
  Frexwix sa:
Olika toner fÄr man ju för att man förkortar strÀngen genom att trycka den mot bandstavarna - med tillrÀckligt tryck ska jag givetvis tillÀgga. Prova sjÀlv nÀr du spelar bÄde bas och gitarr att trycka ner strÀngen nÀrmre bandstaven. LÀttare att fÄ ton, och mindre risk för sura toner pÄ grund av oavsiktliga bÀndningar. GreppbrÀdan sitter ju dÀr för att hÄlla bandstavarna, punkt.

Man trycker ju inte strÀngen mot bandstavarna, man trycker den mot banden, dvs. greppbrÀdan. StrÀngen kommer dÄ samtidigt normalt att löpa över ovan- och underliggande bandstavar, bortsett frÄn en spansk gitarr med extremt strÀnghöjd som jag har tillgÄng till. Ju nÀrmare bandstaven min fingerspets trycker ned, ju hemskare lÄter det och ju lÀttare blir det att fÄ sura toner i form av bandrassel. Det beror pÄ att det Àr sÄ mycket svÄrare att fysiskt trycka ned strÀngarna nÀrmare bandstavarna, Àven pÄ gitarr. Men framförallt sÄ lÄter ju alla toner vackrast nÀr man trÀffar mitt pÄ respektive band, lÀngre sustain, klarare ljud, och dÀrför undviker jag bandstavarna sÄ lÄngt det Àr möjligt.

Har spelat i mÄnga Är, dock ej bas.

😄

Postat

varför den inte lĂ„ter kan vĂ€l vara att det Ă€r just en elektroakustisk? (jag har inte kollat upp basen riktigt, bara chansar.) En elektroakustisk ska man ju plugga in och den ska inte lĂ„ta vĂ€rst mycket sjĂ€lv. Är det dĂ€remot en akustsikbas sĂ„ ska den lĂ„ta utan att plugga in den ( om den ens har mick). Fast akustiskabasar brukar man fĂ„ betala en del för innan dom börjar lĂ„ta helt bra.

Postat
  musik sa:
  Frexwix sa:
Olika toner fÄr man ju för att man förkortar strÀngen genom att trycka den mot bandstavarna - med tillrÀckligt tryck ska jag givetvis tillÀgga. Prova sjÀlv nÀr du spelar bÄde bas och gitarr att trycka ner strÀngen nÀrmre bandstaven. LÀttare att fÄ ton, och mindre risk för sura toner pÄ grund av oavsiktliga bÀndningar. GreppbrÀdan sitter ju dÀr för att hÄlla bandstavarna, punkt.

Man trycker ju inte strÀngen mot bandstavarna, man trycker den mot banden, dvs. greppbrÀdan. StrÀngen kommer dÄ samtidigt normalt att löpa över ovan- och underliggande bandstavar, bortsett frÄn en spansk gitarr med extremt strÀnghöjd som jag har tillgÄng till. Ju nÀrmare bandstaven min fingerspets trycker ned, ju hemskare lÄter det och ju lÀttare blir det att fÄ sura toner i form av bandrassel. Det beror pÄ att det Àr sÄ mycket svÄrare att fysiskt trycka ned strÀngarna nÀrmare bandstavarna, Àven pÄ gitarr. Men framförallt sÄ lÄter ju alla toner vackrast nÀr man trÀffar mitt pÄ respektive band, lÀngre sustain, klarare ljud, och dÀrför undviker jag bandstavarna sÄ lÄngt det Àr möjligt.

:rolleyes:

Det Frexwix menar Ă€r.. att du ska inte trycka ned PÅ bandstaven.. du ska trycka ner mitt emellan, men du behöver inte trycka strĂ€ngen Ă€nda ner sĂ„ att den nuddar bandet. :rolleyes:

musik (oregistrerad)
Postat
  osiris sa:
  musik sa:
  Frexwix sa:

Det Frexwix menar Ă€r.. att du ska inte trycka ned PÅ bandstaven.. du ska trycka ner mitt emellan, men du behöver inte trycka strĂ€ngen Ă€nda ner sĂ„ att den nuddar bandet. 😛

Och det jag menar, det Àr att jag bör trycka ned fingerspetsen pÄ strÀngen sÄ att den nÄr Ànda ned mot bandet. Gör den inte det, sÄ lÄter det illa, Ätminstone nÀr jag spelar. Detta gÀller iaf för gitarr, men bas har jag som sagt inte spelat sÄ mycket, men det kanske Àr en annan teknik?

😆:rolleyes:

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  berra_- sa:
varför den inte lĂ„ter kan vĂ€l vara att det Ă€r just en elektroakustisk? (jag har inte kollat upp basen riktigt, bara chansar.) En elektroakustisk ska man ju plugga in och den ska inte lĂ„ta vĂ€rst mycket sjĂ€lv. Är det dĂ€remot en akustsikbas sĂ„ ska den lĂ„ta utan att plugga in den ( om den ens har mick). Fast akustiskabasar brukar man fĂ„ betala en del för innan dom börjar lĂ„ta helt bra.

Intressant iakttagelse! Ibland sÄ kallas den akustisk, men oftast kallas den elektroakustisk. Djupet pÄ Ibanezbasen var verkligen enormt, den har mycket kropp och borde lÄta mer. PÄ Jam hade de dÀremot Tacoma och Tanglewood, fast de var inte lika djupa, men lÄter iaf lite mer.

Ibaez:en har fÄtt gott betyg i andra tester, men dÄ för sitt inpluggade ljud. Det Àr en akustisk bas, med förstÀrkaranslutningsmöjlighet.

Redigerat av musik
musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
  Citat
Det Frexwix menar Ă€r.. att du ska inte trycka ned PÅ bandstaven.. du ska trycka ner mitt emellan, men du behöver inte trycka strĂ€ngen Ă€nda ner sĂ„ att den nuddar bandet. đŸ˜±

Hehe...jag har spelat i decennier. SjÀlvklart brukar jag inte trycka ned fingerspetsen mot bandstaven (med strÀngen emellan).

DÀremot hÄller jag inte med om att jag inte behöver trycka ned strÀngen Ànda ned mot bandet för att det ska lÄta bra. Visserligen kan jag fÄ rÀtt tonhöjd om jag trycker ned strÀngen mellan bandstavarna men inte Ànda ned sÄ att den nuddar bandet, det accepterar jag, men i mina öron lÄter det inte lika kraftfullt, inte lika vackert och inte lika sustainrikt.

😕

Redigerat av musik
Postat
  musik sa:
  osiris sa:
  musik sa:
  Frexwix sa:

😉

Det Frexwix menar Ă€r.. att du ska inte trycka ned PÅ bandstaven.. du ska trycka ner mitt emellan, men du behöver inte trycka strĂ€ngen Ă€nda ner sĂ„ att den nuddar bandet. 🙂

Och det jag menar, det Àr att jag bör trycka ned fingerspetsen pÄ strÀngen sÄ att den nÄr Ànda ned mot bandet. Gör den inte det, sÄ lÄter det illa, Ätminstone nÀr jag spelar. Detta gÀller iaf för gitarr, men bas har jag som sagt inte spelat sÄ mycket, men det kanske Àr en annan teknik?

😛😉

PĂ„ dom flesta basar mĂ„ste man faktiskt trycka till ganska rejĂ€lt för att strĂ€ngen ska nudda greppbrĂ€dan. MĂ„nga kanske inte Ă€r medvetna om det. Men man trycker nĂ€stan aldrig ner strĂ€ngen helt, sĂ„ att den touchar greppbrĂ€dan nĂ€r man spelar bas. Och det verkligen inte nödvĂ€ndigt att den ska göra den, och ifall man spelar sĂ„ kan jag bara tĂ€nka mig att det leder vĂ€ldigt snabbt till spelkramp. 😉

musik (oregistrerad)
Postat
  berra_- sa:
  musik sa:
  osiris sa:
  musik sa:
  Frexwix sa:

😼

Jag provade att spela pÄ en annan bas jag fick tillgÄng till pÄ bÀgge sÀtten och det Àr precis som du sÀger, det var fasen sÄ jobbig att trycka ned alla strÀngarna Ànda ned till greppbrÀdan, men samtidigt lÀt det fan sÄ mycket vackrare.

Det Frexwix menar Ă€r.. att du ska inte trycka ned PÅ bandstaven.. du ska trycka ner mitt emellan, men du behöver inte trycka strĂ€ngen Ă€nda ner sĂ„ att den nuddar bandet. 🙂

😉😆

PĂ„ dom flesta basar mĂ„ste man faktiskt trycka till ganska rejĂ€lt för att strĂ€ngen ska nudda greppbrĂ€dan. MĂ„nga kanske inte Ă€r medvetna om det. Men man trycker nĂ€stan aldrig ner strĂ€ngen helt, sĂ„ att den touchar greppbrĂ€dan nĂ€r man spelar bas. Och det verkligen inte nödvĂ€ndigt att den ska göra den, och ifall man spelar sĂ„ kan jag bara tĂ€nka mig att det leder vĂ€ldigt snabbt till spelkramp. 😛

musik (oregistrerad)
Postat
  musik sa:
  berra_- sa:
  musik sa:
  osiris sa:
  musik sa:
  Frexwix sa:

😼

😉😆

PĂ„ dom flesta basar mĂ„ste man faktiskt trycka till ganska rejĂ€lt för att strĂ€ngen ska nudda greppbrĂ€dan. MĂ„nga kanske inte Ă€r medvetna om det. Men man trycker nĂ€stan aldrig ner strĂ€ngen helt, sĂ„ att den touchar greppbrĂ€dan nĂ€r man spelar bas. Och det verkligen inte nödvĂ€ndigt att den ska göra den, och ifall man spelar sĂ„ kan jag bara tĂ€nka mig att det leder vĂ€ldigt snabbt till spelkramp. 😛

Jag provade att spela pÄ en annan bas jag fick tillgÄng till pÄ bÀgge sÀtten och det Àr precis som du sÀger, det var fasen sÄ jobbig att trycka ned alla strÀngarna Ànda ned till greppbrÀdan, men samtidigt lÀt det fan sÄ mycket vackrare.

Postat
  musik sa:

Vackrare = Mindre stÀmt? :rolleyes:

musik (oregistrerad)
Postat
  Frexwix sa:
  musik sa:

Vackrare = Mindre stĂ€mt? 😉

Nej, det lÀt bara rassel rassel rassel om jag inte tryckte ned strÀngarna Ànda ned till greppbrÀdan. Precis pÄ samma sÀtt som det lÄter absolut dynga om en gitarr om jag skulle spela pÄ det sÀttet. Men man kanske har en annan teknik nÀr man spelar bas Àn vad jag har?! Jag har inte hittat den stilen Ànnu dock.

:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Postat (redigerat)

Ja, att det finns olika tekniker ska gudarna veta. Du gör det i alla fall mycket lÀttare för dig om du trÀnar pÄ att fÄ bra ton utan att anstrÀnga dig sÄ. Spelar du gitarr pÄ basen kan det ha nÄgot med rasslet att göra ocksÄ.

Redigerat av Frexwix

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.