Jump to content
Annons

Datorbygge


Penta_P (oregistrerad)

Recommended Posts

Penta_P (oregistrerad)

Hejsan allihopa,

Jag gör hands up/hardstyle (techno) på vad jag själv skulle beskriva som en ganska hög nivå. Jag använder skoninglöst effekter och pluggar till den milda grad att min nuvarande dator vrider sig i kramper.

Eftersom att jag inte är ekonomiskt oberoende och trots detta vill ha en riktigt bra och stabil musikdator, överväger jag kraftigt att bygga en egen. Då återstår dock problemet att jag är en "musiker" och tycker att allt som har med datorbygge är göra är förhållandevis ointressant.

Jag har plockat fram de 3 nummer av Studio som handlar om datorbygge, och tänker följa denna utomordentligt fenomenala artikel till punkt och pricka - men jag vill sätta i komponenter som är ruskigt feta... alltså, en starkare PC än den som byggs i artikeln.

En mina många frågor rör då kompabiliteten. Enligt artikeln ska det system man kommit upp med vara stabilt, men att det tog himla lång tid att fram till just den konfiggen. I tidningen har man tex valt ett Asus moderkort och en Intel processor, kan man då fritt välja mellan dessa märkes komponenter och räkna med ett säkert system, eller varierar det mellan de olika modellerna också?... och isåfall hur mycket kan detta svänga?

Vad menas med att "de flesta nya" moderkort med PCI-express-anslutningar fungerar relativt dåligt för musik? Vilka fungerar bra då? Har tänkt bygga ett monster, och därmed ha bla Intels 975-chipset...

Ja, är det någon som kan och känner för att belysa min dunkla tillvaro gällande detta områda så varsågoda! Tack på förhand! 😎

/P

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

kan tyvärr inte ge dig det svar du vill ha, men vill upplysa om forumet "sweclockers.com". Där hänger väldigt många extremt datorkunniga personer, som har stenkoll på vilka moderkort som är stabila tillsammans med olika grafikkort osv osv....

Du kanske inte hittar drösvis med personer som bygger musikdatorer, men du hittar garanterat mkt info om komponenterna där....

och tyvärr, alla asus är inte stabila och bra....vissa av deras moderkortsmodeller är tydligen otroligt "labila"....medans vissa är väldigt stabila....

Link to comment
Dela på andra sajter

eller så köper du nya Mac pro 8 core och får en värsting dator direkt. Bara uppgradera lite ram och så. Visst den har sin lilla prislapp, men då kan jag även rekommendera den jag har. En mac Pro dual core. Är jävligt stabil och kraftfull, bara lite ram där också så är du hemma. Men om du strongt vill ha PC och bygga själv så är jag helt borta 😲 Är som du en musiker som finner datorbygge rätt ointressant och vill bara ha en dator som fungerar på det sätt att jag inte tänker på att jag har en och det gör min mac. Är helnöjd med Denna!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gärna köpt en Mac själv men ... kollade priset på en konfig som skulle passa mig och hamnade på 38000 kronor. Den dagen jag betalar 38000 kronor för en dator är den dagen /inför själv lämplig torftig jämförelse typ: när en snöboll inte smälter i helvetet/.

SweClockers är nog för övrigt ett bra förslag på att få bra hjälp. Alternativt Toms Hardware guide.

Link to comment
Dela på andra sajter

är böjd att hålla med föregående talare ang. mac...absolut!

men det kan vara lite stor omställning att gå från PC till Mac....vilket man kanske inte är beredd på....jag utgick ifrån att du villa fortsätta köra PC...!?

Jag kan lägga in då att jag gick från PC till MAC och visst....i början var det en stor omställning (hittade inte ens knappen för hur man väljer vart man sparar sina projekt ordentligt) Men efter några veckor så kände jag mig som hemma. Nu är det nästan när jag sätter mig vid en PC som jag känner mig vilsen 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gärna köpt en Mac själv men ... kollade priset på en konfig som skulle passa mig och hamnade på 38000 kronor. Den dagen jag betalar 38000 kronor för en dator är den dagen /inför själv lämplig torftig jämförelse typ: när en snöboll inte smälter i helvetet/.

SweClockers är nog för övrigt ett bra förslag på att få bra hjälp. Alternativt Toms Hardware guide.

Vad hade du för config? Jag rekkomenderar dig att inte ta Apples egna monitorer eller deras egna ramminne då de tar ordentligt överpris för detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra grundtanke är att basera sitt system på ett Asus moderkort och Intel processor om man tänkt bygga en PC. Enligt min ringa mening har Asus bäst kompabilitet. Andra kan säkert ha en helt annan uppfattning, men jag har byggt många studioburkar i mina dagar, och detta är vad jag har kommit fram till. Använd inget äldre än en Core2Duo processor och flåda på med RAM. 2GB är bra i dagsläget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Penta_P (oregistrerad)

Jag är öppen för att byta plattform helt klart, och har kollat en del på apples hemsida. En G5:a hade varit kalas, men det är ju det här med prislappen... helt sjukt ju! Du snackade dock någonting om en speciell konfig med minnen etc? För ja, riktigt dyra minnen (mac's egna)!

Vill bara få allting att funka så jag kan göra musik igen!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska köpa en Mac ska man definitivt köpa minnen och extra hårddiskar på exempelvis macoteket som är betydligt billigare. Apples burkar är dyra, men jämfört med andra märkesdatorer som Dell, HP och Frost är dom inte längre dyrare med samma konfiguration. Det har flera oberoende undersökningar nyligen visat.

Link to comment
Dela på andra sajter

NorthQ 4001AT, ATX 400W, 120mm fläkt, 12-17dBA, 2xSATA, PCI-E, 20/24pin-Nätdel

Asus P5WDG2-WS PRO, I975X, Socket-775, ATX, SATAIIx8, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16-moderkort

Intel Core 2 Duo E6700 2.67GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/fläkt

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's-minne

Arctic Silver 5 Kylpasta 3.5 Gram

Sapphire Radeon X1650PRO 256MB GDDR3, PCI-Express,Tv-Out,2xDVI-I,Lite-Retail-grafik

Antec Performance One P180 Miditower, Svart Aluminium (utan nätagg)

Samsung SpinPoint P120 250GB SATA2 8MB 7200RPM

NEC DVD-brännare AD-5170 IDE Svart OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

2-in-1 ATX Strömkabel till 24pin och 20pin moderkort

Totalt pris 14604 kr.Det här funkar bra för mig :rolleyes: .Fast nu kostar processorn betydligt mycket mindre än när jag köpte den.Byggde lite annorlunda än det som stod i studios musikdatorguide så det kostade lite mer men nu så arbetar jag iallafall bättre med musiken än tidigare då jag hade en sunkig hemmadator från pc city.Köpte allt på komplett

Redigerat av Liquid_6
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska köpa en Mac ska man definitivt köpa minnen och extra hårddiskar på exempelvis macoteket som är betydligt billigare. Apples burkar är dyra, men jämfört med andra märkesdatorer som Dell, HP och Frost är dom inte längre dyrare med samma konfiguration. Det har flera oberoende undersökningar nyligen visat.

Av ren kuriositet, är det lika lätt att installera hårddiskar och minnen i en stationär Mac som på en PC? Är det bara o dunka in minnen och hd och sedan partitionera disken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ska köpa en Mac ska man definitivt köpa minnen och extra hårddiskar på exempelvis macoteket som är betydligt billigare. Apples burkar är dyra, men jämfört med andra märkesdatorer som Dell, HP och Frost är dom inte längre dyrare med samma konfiguration. Det har flera oberoende undersökningar nyligen visat.

Av ren kuriositet, är det lika lätt att installera hårddiskar och minnen i en stationär Mac som på en PC? Är det bara o dunka in minnen och hd och sedan partitionera disken?

På min Powermac var det precis lika lätt iaf. Mac mini ska däremot vara lite trixiga.

Partitionera har jag aldrig hörrt att nån gjort på en Mac, det behövs helt enkelt inte.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

På min Powermac var det precis lika lätt iaf. Mac mini ska däremot vara lite trixiga.

Partitionera har jag aldrig hörrt att nån gjort på en Mac, det behövs helt enkelt inte.

Hmm ok.. Jag tror de nya Mac Pro modellerna använder sig av vanliga SATA2 diskar, och mig veteligen måste man formattera och partitionera dem för det filsystem man ämnar att använda. Men det jag verkligen ville veta var den rent praktiska biten, om det var svårt att montera komponenterna eller inte. Så tack 🙂

Redigerat av ozric
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Hur mycket bättre låter musiken då gjord i en Mac för säg 20 000 ex. programvara än en hemmabygd PC för 7000 ex. programvara. På nåt sätt så får man ju för sig att det måste va en jävla skillnad för att det ska löna sig. Skulle oxå gärna testa en mac men priset ink. programvara som måste uppdateras som i mitt fall är ju fullkomligt löjligt för en amatör som har lite andra utgifter än musiken oxå. Och hur jäkla mycket mer får man i en PC för samma peng kan man ju oxå undra. Kör ett projekt nu med i det här läget ca. 25 spår kan bli fler sen och maskinen klarar väl runt 30 till 60 spår kanske vet ej har inte testat att maxa men pogrammet ska klara 128 spår sägs det tvivlar dock på det. Filter pluggar och kompressor på nästan alla ink. ett gäng Vst + EZ drummer på 8 auxkanaler oxå med filter och bussar till reverb och kompressor samt automatiseringar på filter volym pan på minst 14 spår + senaste tipset om spektrumanalysatorn på fyra spår ja kommer inte ihåg allt på en 3 gigs med 1 gig i minnet dator för 7000 med Ångmaskinsversionen av Logic för PC och ändå funkar det. Så det är väl klart att det måste gå att få en ok PC för samma pengar som en Mac frågan är väl om det behövs för hur mycket bättre musik blir det egentligen men fan visst är det skoj med nya prylar jag skulle inte tacka nej till ett bra läge om jag hade råd.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så som du säger Burning Sven! 40 papp är inget man bara kasstar ur sig. Och om jag hade dom pengarna så inte fasen går jag och köper mig en fet mac för dom kulorna, jag hade nog köpt mig en säng istället och nån plugg på sin höjd. Men vad jag menar att mac inte är dyrt är att dom lixom andra datortillverkare med fabrikatsnamn så som dell, Mac, IBM i proffsklass så är dom likvärdigt dyra. Dell är nog dom som suger mest $

Men sen för en hemmapulare som kan slänga ihop en dator för 5-10 papp kommer ju naturligtvis undan med det. Sen är det ju nördfaktorn som styr ens liv hurvida sjukt dyr dator man vill ha. Om det låter bättre? knappast. Möjligen sämre eftersom man höjjer taket med en massa onödiga pluggar som man lägger på "bara för att man kan"

Det enda jag kan tänka mig som kan hjälpa en om man har sjukt mycket cpu-kraft i datorn är ju om det börjar komma pluggar som suger i sig dspkraft, och det finns det väl redan. Det är ju bara en katt-å-råtta-lek mellan plugg å propp. Och taket höjjs hela tiden!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jo jag håller med men fan man blir lite sugen iom. allt fint man hör om Macen men det kanske bara är en myt och då står man där med skägget i brevlådan hehe och ganska mycket fattigare än förut. Nåja klart är ju att Mac har varit ledande inom ljud och bildproduktion historiskt sett tror iofs. att PC är påväg ikapp och har ändå varit ganska likvärdig under några år nu. Vi får väl se hur jag gör men hissar jag vit flagg så får man väl äta skit i ett halvår med tanke på hur ofta jag har sagt här på forumet inte en mac i mitt hus hehe. Nåja det får man väl ta då i så fall. Så kort sagt Mac eller PC när det gäller musiproduktion på amatörnivå handlar väl mest om tycke och smak samt storlek på plånboken.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl ett tjat om att mac är dyrt!

Jag skulle vilja se den som konfigurerar en octa core 3ghz och komma undan billigare än 40 papp!

Varsågod!

Får jag till i september på mig? 😛

Intel cuttar priserna rejält på befintliga Xeon processorer någon gång i juli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl ett tjat om att mac är dyrt!

Jag skulle vilja se den som konfigurerar en octa core 3ghz och komma undan billigare än 40 papp!

Varsågod!

Får jag till i september på mig? 😛

Intel cuttar priserna rejält på befintliga Xeon processorer någon gång i juli.

Vore ju inte helt överraskande om Apple i samma veva uppgraderar sina monster så sitter du i samma sits igen 😛 . Prissänkningen sammanfaller nämligen med nästa generation processorer från ovan nämnda Intel.

En mac är inte dyrare en en motsvarande Windows-burk. Det är en gammal skröna som hängt kvar. Väldigt många betalar dessutom gladeligen för en dator som kommer i ett stycke med garanti.

Kör man gärna windows och har kunskapen att sätta ihop sin egen maskin så är det ju jättebra. Men jag slipper helst det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av ren kuriositet, är det lika lätt att installera hårddiskar och minnen i en stationär Mac som på en PC? Är det bara o dunka in minnen och hd och sedan partitionera disken?

Såg att det inte blev nått riktigt svar på den här frågan.

Jag satte in en ny HD i min Mac pro rätt nyligen. Du drar ut ett fack, skruvar bort fyra skruvar, sätter i din HD, skruvar fast den och in med den i facket. Sen när du startar datorn är det bara att formatera den

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore ju inte helt överraskande om Apple i samma veva uppgraderar sina monster så sitter du i samma sits igen 😕 . Prissänkningen sammanfaller nämligen med nästa generation processorer från ovan nämnda Intel.

En mac är inte dyrare en en motsvarande Windows-burk. Det är en gammal skröna som hängt kvar. Väldigt många betalar dessutom gladeligen för en dator som kommer i ett stycke med garanti.

Kör man gärna windows och har kunskapen att sätta ihop sin egen maskin så är det ju jättebra. Men jag slipper helst det.

Helt klart så kommer Mac Pro linjen att uppgraderas rätt flitigt inom rätt snar framtid.

Intel har sina första 45nm Penryn-processorer klara för leverans, och antagligen (de flesta spekulerar så här iaf) kommer uppgraderingen ske i två steg: 1) ut med quad-core och in med en linje helt med octa-cores och 2) de snabbare octa-cores blir "low-ends" och värstingarna får Penryn processorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart så kommer Mac Pro linjen att uppgraderas rätt flitigt inom rätt snar framtid.

Intel har sina första 45nm Penryn-processorer klara för leverans, och antagligen (de flesta spekulerar så här iaf) kommer uppgraderingen ske i två steg: 1) ut med quad-core och in med en linje helt med octa-cores och 2) de snabbare octa-cores blir "low-ends" och värstingarna får Penryn processorer.

Är så kul att höra att de ska uppgradera när man inte för så länge sedan la en smärre förmögenhet på en ny datror 😊 jaja...tror nog att min mac pro kommer hålla ett tag till framöver iaf 😳

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...