Jump to content
Annons

Datorbygge

Recommended Posts

Penta_P (oregistrerad)
Postat

Hejsan allihopa,

Jag gör hands up/hardstyle (techno) pÄ vad jag sjÀlv skulle beskriva som en ganska hög nivÄ. Jag anvÀnder skoninglöst effekter och pluggar till den milda grad att min nuvarande dator vrider sig i kramper.

Eftersom att jag inte Àr ekonomiskt oberoende och trots detta vill ha en riktigt bra och stabil musikdator, övervÀger jag kraftigt att bygga en egen. DÄ ÄterstÄr dock problemet att jag Àr en "musiker" och tycker att allt som har med datorbygge Àr göra Àr förhÄllandevis ointressant.

Jag har plockat fram de 3 nummer av Studio som handlar om datorbygge, och tÀnker följa denna utomordentligt fenomenala artikel till punkt och pricka - men jag vill sÀtta i komponenter som Àr ruskigt feta... alltsÄ, en starkare PC Àn den som byggs i artikeln.

En mina mÄnga frÄgor rör dÄ kompabiliteten. Enligt artikeln ska det system man kommit upp med vara stabilt, men att det tog himla lÄng tid att fram till just den konfiggen. I tidningen har man tex valt ett Asus moderkort och en Intel processor, kan man dÄ fritt vÀlja mellan dessa mÀrkes komponenter och rÀkna med ett sÀkert system, eller varierar det mellan de olika modellerna ocksÄ?... och isÄfall hur mycket kan detta svÀnga?

Vad menas med att "de flesta nya" moderkort med PCI-express-anslutningar fungerar relativt dÄligt för musik? Vilka fungerar bra dÄ? Har tÀnkt bygga ett monster, och dÀrmed ha bla Intels 975-chipset...

Ja, Ă€r det nĂ„gon som kan och kĂ€nner för att belysa min dunkla tillvaro gĂ€llande detta omrĂ„da sĂ„ varsĂ„goda! Tack pĂ„ förhand! 😎

/P

Annons
Postat

kan tyvÀrr inte ge dig det svar du vill ha, men vill upplysa om forumet "sweclockers.com". DÀr hÀnger vÀldigt mÄnga extremt datorkunniga personer, som har stenkoll pÄ vilka moderkort som Àr stabila tillsammans med olika grafikkort osv osv....

Du kanske inte hittar drösvis med personer som bygger musikdatorer, men du hittar garanterat mkt info om komponenterna dÀr....

och tyvÀrr, alla asus Àr inte stabila och bra....vissa av deras moderkortsmodeller Àr tydligen otroligt "labila"....medans vissa Àr vÀldigt stabila....

Postat

eller sĂ„ köper du nya Mac pro 8 core och fĂ„r en vĂ€rsting dator direkt. Bara uppgradera lite ram och sĂ„. Visst den har sin lilla prislapp, men dĂ„ kan jag Ă€ven rekommendera den jag har. En mac Pro dual core. Är jĂ€vligt stabil och kraftfull, bara lite ram dĂ€r ocksĂ„ sĂ„ Ă€r du hemma. Men om du strongt vill ha PC och bygga sjĂ€lv sĂ„ Ă€r jag helt borta đŸ˜Č Är som du en musiker som finner datorbygge rĂ€tt ointressant och vill bara ha en dator som fungerar pĂ„ det sĂ€tt att jag inte tĂ€nker pĂ„ att jag har en och det gör min mac. Är helnöjd med Denna!!

Postat

Àr böjd att hÄlla med föregÄende talare ang. mac...absolut!

men det kan vara lite stor omstÀllning att gÄ frÄn PC till Mac....vilket man kanske inte Àr beredd pÄ....jag utgick ifrÄn att du villa fortsÀtta köra PC...!?

Postat

Jag skulle gÀrna köpt en Mac sjÀlv men ... kollade priset pÄ en konfig som skulle passa mig och hamnade pÄ 38000 kronor. Den dagen jag betalar 38000 kronor för en dator Àr den dagen /inför sjÀlv lÀmplig torftig jÀmförelse typ: nÀr en snöboll inte smÀlter i helvetet/.

SweClockers Àr nog för övrigt ett bra förslag pÄ att fÄ bra hjÀlp. Alternativt Toms Hardware guide.

Postat
Àr böjd att hÄlla med föregÄende talare ang. mac...absolut!

men det kan vara lite stor omstÀllning att gÄ frÄn PC till Mac....vilket man kanske inte Àr beredd pÄ....jag utgick ifrÄn att du villa fortsÀtta köra PC...!?

Jag kan lĂ€gga in dĂ„ att jag gick frĂ„n PC till MAC och visst....i början var det en stor omstĂ€llning (hittade inte ens knappen för hur man vĂ€ljer vart man sparar sina projekt ordentligt) Men efter nĂ„gra veckor sĂ„ kĂ€nde jag mig som hemma. Nu Ă€r det nĂ€stan nĂ€r jag sĂ€tter mig vid en PC som jag kĂ€nner mig vilsen đŸ˜Č

Postat
Jag skulle gÀrna köpt en Mac sjÀlv men ... kollade priset pÄ en konfig som skulle passa mig och hamnade pÄ 38000 kronor. Den dagen jag betalar 38000 kronor för en dator Àr den dagen /inför sjÀlv lÀmplig torftig jÀmförelse typ: nÀr en snöboll inte smÀlter i helvetet/.

SweClockers Àr nog för övrigt ett bra förslag pÄ att fÄ bra hjÀlp. Alternativt Toms Hardware guide.

Vad hade du för config? Jag rekkomenderar dig att inte ta Apples egna monitorer eller deras egna ramminne dÄ de tar ordentligt överpris för detta.

Postat

En bra grundtanke Àr att basera sitt system pÄ ett Asus moderkort och Intel processor om man tÀnkt bygga en PC. Enligt min ringa mening har Asus bÀst kompabilitet. Andra kan sÀkert ha en helt annan uppfattning, men jag har byggt mÄnga studioburkar i mina dagar, och detta Àr vad jag har kommit fram till. AnvÀnd inget Àldre Àn en Core2Duo processor och flÄda pÄ med RAM. 2GB Àr bra i dagslÀget.

Penta_P (oregistrerad)
Postat

Jag Àr öppen för att byta plattform helt klart, och har kollat en del pÄ apples hemsida. En G5:a hade varit kalas, men det Àr ju det hÀr med prislappen... helt sjukt ju! Du snackade dock nÄgonting om en speciell konfig med minnen etc? För ja, riktigt dyra minnen (mac's egna)!

Vill bara fÄ allting att funka sÄ jag kan göra musik igen!!!

Postat

Om man ska köpa en Mac ska man definitivt köpa minnen och extra hÄrddiskar pÄ exempelvis macoteket som Àr betydligt billigare. Apples burkar Àr dyra, men jÀmfört med andra mÀrkesdatorer som Dell, HP och Frost Àr dom inte lÀngre dyrare med samma konfiguration. Det har flera oberoende undersökningar nyligen visat.

Postat (redigerat)

NorthQ 4001AT, ATX 400W, 120mm flÀkt, 12-17dBA, 2xSATA, PCI-E, 20/24pin-NÀtdel

Asus P5WDG2-WS PRO, I975X, Socket-775, ATX, SATAIIx8, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16-moderkort

Intel Core 2 Duo E6700 2.67GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/flÀkt

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's-minne

Arctic Silver 5 Kylpasta 3.5 Gram

Sapphire Radeon X1650PRO 256MB GDDR3, PCI-Express,Tv-Out,2xDVI-I,Lite-Retail-grafik

Antec Performance One P180 Miditower, Svart Aluminium (utan nÀtagg)

Samsung SpinPoint P120 250GB SATA2 8MB 7200RPM

NEC DVD-brÀnnare AD-5170 IDE Svart OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

2-in-1 ATX Strömkabel till 24pin och 20pin moderkort

Totalt pris 14604 kr.Det hÀr funkar bra för mig :rolleyes: .Fast nu kostar processorn betydligt mycket mindre Àn nÀr jag köpte den.Byggde lite annorlunda Àn det som stod i studios musikdatorguide sÄ det kostade lite mer men nu sÄ arbetar jag iallafall bÀttre med musiken Àn tidigare dÄ jag hade en sunkig hemmadator frÄn pc city.Köpte allt pÄ komplett

Redigerat av Liquid_6
Postat
Om man ska köpa en Mac ska man definitivt köpa minnen och extra hÄrddiskar pÄ exempelvis macoteket som Àr betydligt billigare. Apples burkar Àr dyra, men jÀmfört med andra mÀrkesdatorer som Dell, HP och Frost Àr dom inte lÀngre dyrare med samma konfiguration. Det har flera oberoende undersökningar nyligen visat.

Av ren kuriositet, Ă€r det lika lĂ€tt att installera hĂ„rddiskar och minnen i en stationĂ€r Mac som pĂ„ en PC? Är det bara o dunka in minnen och hd och sedan partitionera disken?

Postat (redigerat)

Av ren kuriositet, Ă€r det lika lĂ€tt att installera hĂ„rddiskar och minnen i en stationĂ€r Mac som pĂ„ en PC? Är det bara o dunka in minnen och hd och sedan partitionera disken?

PÄ min Powermac var det precis lika lÀtt iaf. Mac mini ska dÀremot vara lite trixiga.

Partitionera har jag aldrig hörrt att nÄn gjort pÄ en Mac, det behövs helt enkelt inte.

Redigerat av Phobos
Postat (redigerat)
PÄ min Powermac var det precis lika lÀtt iaf. Mac mini ska dÀremot vara lite trixiga.

Partitionera har jag aldrig hörrt att nÄn gjort pÄ en Mac, det behövs helt enkelt inte.

Hmm ok.. Jag tror de nya Mac Pro modellerna anvĂ€nder sig av vanliga SATA2 diskar, och mig veteligen mĂ„ste man formattera och partitionera dem för det filsystem man Ă€mnar att anvĂ€nda. Men det jag verkligen ville veta var den rent praktiska biten, om det var svĂ„rt att montera komponenterna eller inte. SĂ„ tack 🙂

Redigerat av ozric
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Hur mycket bĂ€ttre lĂ„ter musiken dĂ„ gjord i en Mac för sĂ€g 20 000 ex. programvara Ă€n en hemmabygd PC för 7000 ex. programvara. PĂ„ nĂ„t sĂ€tt sĂ„ fĂ„r man ju för sig att det mĂ„ste va en jĂ€vla skillnad för att det ska löna sig. Skulle oxĂ„ gĂ€rna testa en mac men priset ink. programvara som mĂ„ste uppdateras som i mitt fall Ă€r ju fullkomligt löjligt för en amatör som har lite andra utgifter Ă€n musiken oxĂ„. Och hur jĂ€kla mycket mer fĂ„r man i en PC för samma peng kan man ju oxĂ„ undra. Kör ett projekt nu med i det hĂ€r lĂ€get ca. 25 spĂ„r kan bli fler sen och maskinen klarar vĂ€l runt 30 till 60 spĂ„r kanske vet ej har inte testat att maxa men pogrammet ska klara 128 spĂ„r sĂ€gs det tvivlar dock pĂ„ det. Filter pluggar och kompressor pĂ„ nĂ€stan alla ink. ett gĂ€ng Vst + EZ drummer pĂ„ 8 auxkanaler oxĂ„ med filter och bussar till reverb och kompressor samt automatiseringar pĂ„ filter volym pan pĂ„ minst 14 spĂ„r + senaste tipset om spektrumanalysatorn pĂ„ fyra spĂ„r ja kommer inte ihĂ„g allt pĂ„ en 3 gigs med 1 gig i minnet dator för 7000 med Ångmaskinsversionen av Logic för PC och Ă€ndĂ„ funkar det. SĂ„ det Ă€r vĂ€l klart att det mĂ„ste gĂ„ att fĂ„ en ok PC för samma pengar som en Mac frĂ„gan Ă€r vĂ€l om det behövs för hur mycket bĂ€ttre musik blir det egentligen men fan visst Ă€r det skoj med nya prylar jag skulle inte tacka nej till ett bra lĂ€ge om jag hade rĂ„d.

Göran

Postat (redigerat)

Visst Àr det sÄ som du sÀger Burning Sven! 40 papp Àr inget man bara kasstar ur sig. Och om jag hade dom pengarna sÄ inte fasen gÄr jag och köper mig en fet mac för dom kulorna, jag hade nog köpt mig en sÀng istÀllet och nÄn plugg pÄ sin höjd. Men vad jag menar att mac inte Àr dyrt Àr att dom lixom andra datortillverkare med fabrikatsnamn sÄ som dell, Mac, IBM i proffsklass sÄ Àr dom likvÀrdigt dyra. Dell Àr nog dom som suger mest $

Men sen för en hemmapulare som kan slÀnga ihop en dator för 5-10 papp kommer ju naturligtvis undan med det. Sen Àr det ju nördfaktorn som styr ens liv hurvida sjukt dyr dator man vill ha. Om det lÄter bÀttre? knappast. Möjligen sÀmre eftersom man höjjer taket med en massa onödiga pluggar som man lÀgger pÄ "bara för att man kan"

Det enda jag kan tÀnka mig som kan hjÀlpa en om man har sjukt mycket cpu-kraft i datorn Àr ju om det börjar komma pluggar som suger i sig dspkraft, och det finns det vÀl redan. Det Àr ju bara en katt-Ä-rÄtta-lek mellan plugg Ä propp. Och taket höjjs hela tiden!

Redigerat av KillwithSkill
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Jo jag hÄller med men fan man blir lite sugen iom. allt fint man hör om Macen men det kanske bara Àr en myt och dÄ stÄr man dÀr med skÀgget i brevlÄdan hehe och ganska mycket fattigare Àn förut. NÄja klart Àr ju att Mac har varit ledande inom ljud och bildproduktion historiskt sett tror iofs. att PC Àr pÄvÀg ikapp och har ÀndÄ varit ganska likvÀrdig under nÄgra Är nu. Vi fÄr vÀl se hur jag gör men hissar jag vit flagg sÄ fÄr man vÀl Àta skit i ett halvÄr med tanke pÄ hur ofta jag har sagt hÀr pÄ forumet inte en mac i mitt hus hehe. NÄja det fÄr man vÀl ta dÄ i sÄ fall. SÄ kort sagt Mac eller PC nÀr det gÀller musiproduktion pÄ amatörnivÄ handlar vÀl mest om tycke och smak samt storlek pÄ plÄnboken.

Göran

Postat
Det var vÀl ett tjat om att mac Àr dyrt!

Jag skulle vilja se den som konfigurerar en octa core 3ghz och komma undan billigare Àn 40 papp!

VarsÄgod!

FĂ„r jag till i september pĂ„ mig? 😛

Intel cuttar priserna rejÀlt pÄ befintliga Xeon processorer nÄgon gÄng i juli.

Postat
Det var vÀl ett tjat om att mac Àr dyrt!

Jag skulle vilja se den som konfigurerar en octa core 3ghz och komma undan billigare Àn 40 papp!

VarsÄgod!

FĂ„r jag till i september pĂ„ mig? 😛

Intel cuttar priserna rejÀlt pÄ befintliga Xeon processorer nÄgon gÄng i juli.

Vore ju inte helt överraskande om Apple i samma veva uppgraderar sina monster sĂ„ sitter du i samma sits igen 😛 . PrissĂ€nkningen sammanfaller nĂ€mligen med nĂ€sta generation processorer frĂ„n ovan nĂ€mnda Intel.

En mac Àr inte dyrare en en motsvarande Windows-burk. Det Àr en gammal skröna som hÀngt kvar. VÀldigt mÄnga betalar dessutom gladeligen för en dator som kommer i ett stycke med garanti.

Kör man gÀrna windows och har kunskapen att sÀtta ihop sin egen maskin sÄ Àr det ju jÀttebra. Men jag slipper helst det.

Postat

SÄg att det inte blev nÄtt riktigt svar pÄ den hÀr frÄgan.

Jag satte in en ny HD i min Mac pro rÀtt nyligen. Du drar ut ett fack, skruvar bort fyra skruvar, sÀtter i din HD, skruvar fast den och in med den i facket. Sen nÀr du startar datorn Àr det bara att formatera den

Postat
Vore ju inte helt överraskande om Apple i samma veva uppgraderar sina monster sĂ„ sitter du i samma sits igen 😕 . PrissĂ€nkningen sammanfaller nĂ€mligen med nĂ€sta generation processorer frĂ„n ovan nĂ€mnda Intel.

En mac Àr inte dyrare en en motsvarande Windows-burk. Det Àr en gammal skröna som hÀngt kvar. VÀldigt mÄnga betalar dessutom gladeligen för en dator som kommer i ett stycke med garanti.

Kör man gÀrna windows och har kunskapen att sÀtta ihop sin egen maskin sÄ Àr det ju jÀttebra. Men jag slipper helst det.

Helt klart sÄ kommer Mac Pro linjen att uppgraderas rÀtt flitigt inom rÀtt snar framtid.

Intel har sina första 45nm Penryn-processorer klara för leverans, och antagligen (de flesta spekulerar sÄ hÀr iaf) kommer uppgraderingen ske i tvÄ steg: 1) ut med quad-core och in med en linje helt med octa-cores och 2) de snabbare octa-cores blir "low-ends" och vÀrstingarna fÄr Penryn processorer.

Postat (redigerat)
Helt klart sÄ kommer Mac Pro linjen att uppgraderas rÀtt flitigt inom rÀtt snar framtid.

Intel har sina första 45nm Penryn-processorer klara för leverans, och antagligen (de flesta spekulerar sÄ hÀr iaf) kommer uppgraderingen ske i tvÄ steg: 1) ut med quad-core och in med en linje helt med octa-cores och 2) de snabbare octa-cores blir "low-ends" och vÀrstingarna fÄr Penryn processorer.

Är sĂ„ kul att höra att de ska uppgradera nĂ€r man inte för sĂ„ lĂ€nge sedan la en smĂ€rre förmögenhet pĂ„ en ny datror 😊 jaja...tror nog att min mac pro kommer hĂ„lla ett tag till framöver iaf 😳

Redigerat av Gizmozis

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.