gurka Postat 16 juni 2007 Postat 16 juni 2007 Min gitarr skorrar en aning i grundstĂ€mning. Bör jag kontakta musikaffĂ€r för justering av halsen, eller kan jag Ă„tgĂ€rda det genom att stĂ€mma upp den? VĂ„gar jag dra upp den en hel oktav, och isf hur gĂ„r jag tillvĂ€ga? Skulle behöva nĂ„gon slags referensram. Ăr ingen höjdare pĂ„ musikteori. Om jag exempelvis stĂ€mmer upp E strĂ€ngen ett tonsteg innebĂ€r det att nya tonen blir D? Lite förvirrat inlĂ€gg, men hoppas ni har svar.
Anders F Postat 16 juni 2007 Postat 16 juni 2007 Min gitarr skorrar en aning i grundstĂ€mning. Bör jag kontakta musikaffĂ€r för justering av halsen, eller kan jag Ă„tgĂ€rda det genom att stĂ€mma upp den? VĂ„gar jag dra upp den en hel oktav, och isf hur gĂ„r jag tillvĂ€ga? Skulle behöva nĂ„gon slags referensram. Ăr ingen höjdare pĂ„ musikteori. Om jag exempelvis stĂ€mmer upp E strĂ€ngen ett tonsteg innebĂ€r det att nya tonen blir D? Lite förvirrat inlĂ€gg, men hoppas ni har svar. Du ska inte behöva stĂ€mma upp eller om gitarren. Det kan egentligen bara göra saken vĂ€rre dĂ„ du vĂ€njer halsen vid en ny stĂ€mning. Troligtvis behöver du höja stallet lite och kanske Ă€ven skruva pĂ„ den genomgĂ„ende bulten i halsen och slĂ€ppa lite pĂ„ denna. MVH Anders
musik (oregistrerad) Postat 16 juni 2007 Postat 16 juni 2007 Problemet med gitarrer Àr ofta att det inte finns nÄgot att dra och skruva pÄ i halsen överhuvudtaget!
dew (oregistrerad) Postat 5 juli 2007 Postat 5 juli 2007 Min gitarr skorrar en aning i grundstĂ€mning. Bör jag kontakta musikaffĂ€r för justering av halsen, eller kan jag Ă„tgĂ€rda det genom att stĂ€mma upp den? VĂ„gar jag dra upp den en hel oktav, och isf hur gĂ„r jag tillvĂ€ga? Skulle behöva nĂ„gon slags referensram. Ăr ingen höjdare pĂ„ musikteori. Om jag exempelvis stĂ€mmer upp E strĂ€ngen ett tonsteg innebĂ€r det att nya tonen blir D? Lite förvirrat inlĂ€gg, men hoppas ni har svar. ja, precis, det verkar som halsen inte Ă€r helt rak, de brukar Ă€ndra sig. om du inte klarar det sjĂ€lv sĂ„ Ă€r det bĂ€st att lĂ€mna in för justering. om den varit bra förut, sĂ„ Ă€r det vĂ€ldigt sĂ€llan fel pĂ„ stall m.m utan halsen som har blivit orak, jag tror inte att den Ă€r skev heller. stĂ€mmer du upp E-strĂ€ngen sĂ„ blir det inte D, för att fĂ„ ett D mĂ„ste du stĂ€mma ner en hel ton. StĂ€mmer du upp borde det bli F# men de flesta stĂ€mmer nog upp till F i sĂ„ fall. Men detta Ă€r inget jag rekommenderar, utan lĂ€mna in gitarren för justering
Itzhak Postat 5 juli 2007 Postat 5 juli 2007 Min gitarr skorrar en aning i grundstĂ€mning. Bör jag kontakta musikaffĂ€r för justering av halsen, eller kan jag Ă„tgĂ€rda det genom att stĂ€mma upp den? VĂ„gar jag dra upp den en hel oktav, och isf hur gĂ„r jag tillvĂ€ga? Skulle behöva nĂ„gon slags referensram. Ăr ingen höjdare pĂ„ musikteori. Om jag exempelvis stĂ€mmer upp E strĂ€ngen ett tonsteg innebĂ€r det att nya tonen blir D? Lite förvirrat inlĂ€gg, men hoppas ni har svar. jag antar att du pratar om en stĂ„lstrĂ€ngad akustisk gitarr, och under normala omstĂ€ndigheter skulle jag be dig att justera trussrodden (dragstĂ„ng i halsen), men jag kan se att du inte har nĂ„gon koll. det kan vara sĂ„ att du slĂ€ngt pĂ„ lite vĂ€l slaskiga strĂ€ngar och att detta fĂ„tt halsen att vika av lite extra bakĂ„t, med skorr som följd. det kan vara sĂ„ att gitarren pĂ„verkats av vĂ€der/fukt. det kan ocksĂ„ vara sĂ„ att bandstavarna Ă€r kraftigt slitna. att stĂ€mma om gitarren för att avhjĂ€lpa mekaniska problem Ă€r fel vĂ€g att gĂ„. be nĂ„gon kunnig person du litar pĂ„, titta pĂ„ gitarren och kanske justera den. alternativt -om gitarren Ă€r vĂ€rd det- sĂ„ lĂ€mna in den och fĂ„ den justerad. annars ger du dig ivĂ€g pĂ„ lite kanot-safari, med en extra paddel. det Ă€r en prisfrĂ„ga.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.