Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Min gitarr skorrar en aning i grundstĂ€mning. Bör jag kontakta musikaffĂ€r för justering av halsen, eller kan jag Ă„tgĂ€rda det genom att stĂ€mma upp den? VĂ„gar jag dra upp den en hel oktav, och isf hur gĂ„r jag tillvĂ€ga? Skulle behöva nĂ„gon slags referensram. Är ingen höjdare pĂ„ musikteori. Om jag exempelvis stĂ€mmer upp E strĂ€ngen ett tonsteg innebĂ€r det att nya tonen blir D? Lite förvirrat inlĂ€gg, men hoppas ni har svar.

Annons
Postat
Min gitarr skorrar en aning i grundstĂ€mning. Bör jag kontakta musikaffĂ€r för justering av halsen, eller kan jag Ă„tgĂ€rda det genom att stĂ€mma upp den? VĂ„gar jag dra upp den en hel oktav, och isf hur gĂ„r jag tillvĂ€ga? Skulle behöva nĂ„gon slags referensram. Är ingen höjdare pĂ„ musikteori. Om jag exempelvis stĂ€mmer upp E strĂ€ngen ett tonsteg innebĂ€r det att nya tonen blir D? Lite förvirrat inlĂ€gg, men hoppas ni har svar.

Du ska inte behöva stÀmma upp eller om gitarren. Det kan egentligen bara göra saken vÀrre dÄ du vÀnjer halsen vid en ny stÀmning. Troligtvis behöver du höja stallet lite och kanske Àven skruva pÄ den genomgÄende bulten i halsen och slÀppa lite pÄ denna.

MVH

Anders

musik (oregistrerad)
Postat

Problemet med gitarrer Àr ofta att det inte finns nÄgot att dra och skruva pÄ i halsen överhuvudtaget!

• 3 veckor senare...
dew (oregistrerad)
Postat

ja, precis, det verkar som halsen inte Àr helt rak, de brukar Àndra sig.

om du inte klarar det sjÀlv sÄ Àr det bÀst att lÀmna in för justering.

om den varit bra förut, sÄ Àr det vÀldigt sÀllan fel pÄ stall m.m utan halsen som har

blivit orak, jag tror inte att den Àr skev heller.

stÀmmer du upp E-strÀngen sÄ blir det inte D, för att fÄ ett D mÄste du stÀmma ner en hel ton.

StÀmmer du upp borde det bli F# men de flesta stÀmmer nog upp till F i sÄ fall.

Men detta Àr inget jag rekommenderar, utan lÀmna in gitarren för justering

Postat

jag antar att du pratar om en stÄlstrÀngad akustisk gitarr, och under normala omstÀndigheter skulle jag be dig att justera trussrodden (dragstÄng i halsen), men jag kan se att du inte har nÄgon koll. det kan vara sÄ att du slÀngt pÄ lite vÀl slaskiga strÀngar och att detta fÄtt halsen att vika av lite extra bakÄt, med skorr som följd. det kan vara sÄ att gitarren pÄverkats av vÀder/fukt. det kan ocksÄ vara sÄ att bandstavarna Àr kraftigt slitna.

att stÀmma om gitarren för att avhjÀlpa mekaniska problem Àr fel vÀg att gÄ. be nÄgon kunnig person du litar pÄ, titta pÄ gitarren och kanske justera den. alternativt -om gitarren Àr vÀrd det- sÄ lÀmna in den och fÄ den justerad. annars ger du dig ivÀg pÄ lite kanot-safari, med en extra paddel.

det Àr en prisfrÄga.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.