Jump to content
Annons

Bra i mixen men inte i stereon


BGGuitar

Recommended Posts

Hejsan,

jag har en fråga om mixning. Jag har sett liknande trådar men inte hittat något entydigt svar. Många av svaren är i stil med att det kommer med erfarenhet, fast det hjälper inte mig just nu.

Jag började försöka att mixa akustisk musik i höstas. Nu har jag kommit så långt att jag är helt nöjd med

ljudet som kommer ur mina studiomonitorer (Yamaha). Det blir klart och rent, precis så som jag vill ha det. Jag

vill att det ska komma i närheten av profesionella produktioner som jag jämför med.

Så nu är jag tillräckligt nära tycker jag. När jag gör en mixdown till en wav-fil i PCn så testlyssnar jag på wav-filen i

Audacity programvaran och fortfarande i monitorerna. Det låter fortfarande likadant.

Sedan bränner jag en CD och lyssnar på den i min hemstereo, ett hyfsat bra hemmabio system från Yamaha. Då låter det inte lika klart längre, det klara rena ljudet har försvunnit någonstans på vägen. Profesionella CDs låter rent och klart i hemstereon.

Så vad har hänt? Är det bränningsprogrammet som inte räcker till? Använder bara mediaplayer 10. Eller är det brännaren? Eller är det något i mixen som måste anpassas för att det ska bli bra i hemstereon?

Till hösten när jag är klar med alla låtar så vill jag göra en fabrikspressning av CDn, då vill jag såklart ha ett ljud som liknar det jag hör i monitorerna, om felet ligger i Mediaplayer så gör det inget, bara jag vet att det blir bra sedan.

Jag har lagt upp 2 av låtarna i det gamla forumet (det som stängdes) och en av dem i detta, då är det iofs mp3 så det blir inte exakt det som jag hör. Jag kan skicka en original Wav om någon som kan det här vill lyssna på mitt original.

Mvh Thorsten

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

jag kan bara tala ur egen erfarenhet, och jag märker ofta att när man gjort en juste mix i studion, och tar hem den och lyssnar (stereo, laptop + ev. bil osv) så märker jag nästan alltid att man måste ändra mixen. vissa ljud sticker ut mkt mera i vissa lyssningar osv....så det brukar bli ett par omgångar innan jag är helt nöjd med mixen, så att det verkligen låter bra i alla lyssningar.

Det brukar sällan slå på det viset att en hel mix låter luddigare och mindre klart....(mer än att hela lyssningen generellt ofta är sämre än i studion där man ofta har ganska optimerad lyssning), men om "sidolyssningen(bil/laptop osv)" gör att man uppfattar reverbs och delayer annorlunda kan det ju självklart göra att det känns luddigare....!?

Ett annat alternativ kan ju vara dithering (i konverteringen från 24bit till en 16bit-mix), vilket jag förstått kan påverka en hel del enligt vissa....

Hemmabio-system brukar dock sällan vara bra att lyssna på, då dessa ofta har en ganska ordentligt hängmattedipp i mellanregistret.....mkt bas och brillians, och lite mellanregister......! Men låter andra skivor bra skall ju självklart dina låtar också låta bra där! 😆

PS: Om din lyssning i studion är väldigt vass(kanske en liten peak någonstans vid 10khz), så kompenserar du säkert det i mixen genom att dra ner på brilliansen/höga frekvenser.......när du senare tar med dig mixen någon annanstans, där lyssningen är mera normal i det högre registret, så blir det ju i sådana fall känslan att mixen låter luddig....

Link to comment
Dela på andra sajter

referenslyssna med skivor som du tycker låter bra i dina monitorer. Ibland kan man ju tycka att en mix låter bra p g a att man lyssnar just i bra monitorer där allt tenderar att låta bra. Därför kan en "reality check" vara bra. Man kan t o m importera en låt vars mix man eftersträvar i den session man jobbar med. Med tiden lär man sig dock sina högtalare.

/Chris

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så färgar ju de flesta högtalare ljudet annorlunda vilket kan vara ett h*****e när man ska mixa! Man får tyvärr ofta lyssna i flera olika högtalare, hörlurar etc. coh försöka göra en kompromiss så att det låter hysat i alla olika system.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, kan jag tolka era svar som att jag inte kan skylla på själva bränningen - Mediaplayer/Brännaren på PCn?

Så wav-filen förvanskas inte vid bränningen utan jag borde höra samma sak på stereon som i monitorerna?

När jag mixar så lägger jag först EQ på varje instrument var för sig. Och drar upp reglarna på frekvenserna som det instrumentet använder mest, och sänker/tar bort på frekvenser som inte används. Kan det vara att jag drar upp alla favorit frekvenser för högt? Om jag drar ner alla lite blir det bättre? Man lär sig väl med tiden men det är så omständigt att testa, mixa bränna springa upp till stereon osv.

Ska man bära ner stereon och koppla den till datorn, och mixa ens stund med stereon som monitor? För att höra direkt vad som händer?

Eller är det sånt här som fixas när jag lämnar bort min färdiga Wav till en professionell mastrare för slutmastring. Om det är så, så kanske jag inte behöver bry mig så mycket?

>PS: Om din lyssning i studion är väldigt vass(kanske en liten peak någonstans vid 10khz), så kompenserar du säkert

>det i mixen genom att dra ner på brilliansen/höga frekvenser.......när du senare tar med dig mixen någon annanstans,

>där lyssningen är mera normal i det högre registret, så blir det ju i sådana fall känslan att mixen låter luddig....

Det här låter vettigt, kan vara värt ett test, jag har kapat alla instrument på de högsta frekvenserna, för de ser inte ut att användas när jag tittar på vågformen. Kanske att det är felet?

Faktum är också att om jag lyssnar i PC-högtalarna så hör jag lite av samma fenomen. Kanske ska jag bara växla fram och tillbaka mellan monitorer och PC-högtalare?

Hälsningar,

Thorsten

Link to comment
Dela på andra sajter

Tips: Koppla in både monitorer och hemmabioanläggningen. Ja, koppla in så mycket du har - små ministereos/"bergsprängare" och några schyssta hörlurar.

Stoppa i en professionellt producerad skiva och lyssna! Växla fram och tillbaka mellan monitorer och högtalare och lyssna noggrannt. Lär dig din lyssning alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, kan jag tolka era svar som att jag inte kan skylla på själva bränningen - Mediaplayer/Brännaren på PCn?

Så wav-filen förvanskas inte vid bränningen utan jag borde höra samma sak på stereon som i monitorerna?

När jag mixar så lägger jag först EQ på varje instrument var för sig. Och drar upp reglarna på frekvenserna som det instrumentet använder mest, och sänker/tar bort på frekvenser som inte används. Kan det vara att jag drar upp alla favorit frekvenser för högt? Om jag drar ner alla lite blir det bättre? Man lär sig väl med tiden men det är så omständigt att testa, mixa bränna springa upp till stereon osv.

Ska man bära ner stereon och koppla den till datorn, och mixa ens stund med stereon som monitor? För att höra direkt vad som händer?

Eller är det sånt här som fixas när jag lämnar bort min färdiga Wav till en professionell mastrare för slutmastring. Om det är så, så kanske jag inte behöver bry mig så mycket?

>PS: Om din lyssning i studion är väldigt vass(kanske en liten peak någonstans vid 10khz), så kompenserar du säkert

>det i mixen genom att dra ner på brilliansen/höga frekvenser.......när du senare tar med dig mixen någon annanstans,

>där lyssningen är mera normal i det högre registret, så blir det ju i sådana fall känslan att mixen låter luddig....

Det här låter vettigt, kan vara värt ett test, jag har kapat alla instrument på de högsta frekvenserna, för de ser inte ut att användas när jag tittar på vågformen. Kanske att det är felet?

Faktum är också att om jag lyssnar i PC-högtalarna så hör jag lite av samma fenomen. Kanske ska jag bara växla fram och tillbaka mellan monitorer och PC-högtalare?

Hälsningar,

Thorsten

Det är en hel vetenskap att få det att funka... fast. Jag har en känsla av att det är mer problem sedan man/jag började lira in med hjälp av datorn. Låter det dumt? Well. Det är ju möjligt att jag jobbat med duktigare människor än vad jag insett tidigare, en del var definitivt duktiga, andra mindre duktiga men på den tiden (85-95) spelades allt in på dedikerad hårdvara. Läs: inget digitalt, rullbandare osv. På den tiden lät det aldrig så annorlunda i studion jämfört med hemmaanläggningen som jag upplever att det gör idag. Kanske för att jag inte lyssnade lika noga då som nu, fast det tror jag knappt själv på!

Jag menar på intet sätt att det var bättre förr men jag ger mig fan på att mina egna gamla portainspelningar inte diffade lika mycket som mina nuvarande digitala. De lät absolut inte bättre men de lät åtminstone lika illa hemma som i den lilla studion i replokalen. 😛

Men hur det än ligger till med det. Det är inte lätt att få till det, helt enkelt. Har du Yamaha HS50 kanske? Det har jag. De är ganska bra för sitt pris men de är rätt diskantiga och saknar en hel del i de lägre registren - vilket inte gör det lättare. Tja, jag vet inte om deta är till ngn hjälp egentligen men det var vad jag hade att säga. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som du inte känner din lyssning riktigt än. Som tidigare påpekats, lyssna på dina favoritplattor i monitorerna, och koppla in all skit du har till datorn så du lätt kan höra din mix på så många ställen samtidigt. Alla monitorer har en viss färgning tyvärr, vilket gör att du måste lära dig hur den färgar och var den gör det. Viktigt att tänka på är även att monitorn är ditt redskap för att lättare kunna hitta felen. Se det lite som ett par glasögon, ju klarare de är, desto lättare blir det att se. Därför föredrar en del monitorer som framhäver knepiga register, andra vill ha sådana som låter jämt över hela registret. Lär dig var dina monitorer har sina toppar och dippar som sagt. Sen ska du tänka på att inte mixa på för hög volym. Då är det lätt att man drar ner bland annat diskanten efter en stund eftersom man upplever den som vass. Om du lyssnar högt så upplever man ofta mindre skillnad mellan de olika instrumentens nivå än om man lyssnar på en låg nivå. Du sitter väldigt sällan med örat 1.5 meter från din stereo när du har volymreglaget på 11. Du kommer även att spara öronen från skador, så man får mycket på en gång. Ska du vräka på, flytta dig då en bit bort från monitorerna och lyssna, eller lyssna i en stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt många sitter med aktiva monitorer idag, vilket innebär att det oftast inte finns några tonkontroller mellan signalkälla och lyssning.

Sen lyssnar man i stereoanläggning med tonkontroller som allt som oftast är rattade på åt endera hållet (oftast medurs 😛 ).

Resultatet är att det låter väldigt väldigt olika i de två systemen.

Nu är det inte alls säkert att det här är ditt problem. Men kanske ändå värt att tänka på.

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara säga att det där med att lära sig sina monitorer är grymt svårt. För mig blev det en magkänsla istället. Mina monitorer är väldigt snälla även mot en dålig mix, har Genelec 8030. När jag köpte dom och gjorde min första mix så lär det för J*****t. Sedan upptäckte jag ju mer jag satt att vad jag än gjorde så lät det ju okej. Men Det som fick mig att inse när jag hade lyckats var när det kom en magkänsla och man kände nått magiskt över musiken och foten började rycka med musiken. Då insåg man att mixen inte var okej längre, den hade tagits upp ett steg till. Kort sagt, jag går på öron och magen 😛 Till ditt problem så betonar jag bara det andra sagt....Lyssna i allt du har och jämför med andra låtar.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man bära ner stereon och koppla den till datorn, och mixa ens stund med stereon som monitor? För att höra direkt vad som händer?
Lika viktigt som det är att lyssna genom olika högtalare är det att lyssna i olika miljöer. I vardagsrummet, bilstereon och kanske den lilla bergsprängaren i köket. Hemma hos tjejen/kompisen etc. Har din studio akustikproblem någonstans kommer det förstås att färga det du hör även om det är genom olika högtalare.

I en annan tråd här nånstans hade nån ett liknande problem. Han fick då rådet att skriva ner vad det var han inte gillade när han lyssnade i hemstereon, gå tillbaka till studion och göra några alternativmixar med olika korrigeringar - enklast är väl att lägga en EQ på masterkanalen. Lyssna i olika miljöer igen och se vilken av dessa mixar som låter bäst.

När du har gjort det här ett par gånger med olika projekt så börjar du till slut veta redan från början vad du behöver göra för att få det bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några monitorer som helt enkelt låter skit. Det kunde ju vara bra att ha o jämföra med när man mixar. Borde ju inte kosta så mycket heller. Tipsa gärna 😕

Yahmaha NS-10 (överdrivet mycket mellanregister) :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några monitorer som helt enkelt låter skit. Det kunde ju vara bra att ha o jämföra med när man mixar. Borde ju inte kosta så mycket heller. Tipsa gärna 😕

Yahmaha NS-10 (överdrivet mycket mellanregister) :rolleyes:

haha...exakt, tänkte själv på NS-10'orna.....men våga inte riktigt skriva det då risken att bli halshuggen finns. Dessa högtalare är ju älskade av så många....och hatade av många(troligtvis flera).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Thorsten!

Du säger att du helst inte vill få den sortens svar där man säger att det handlar om erfarenhet och att det och kunskap kommer med tiden...men det är precis vad det handlar om! Man måste ha klart för sig att all sorts musiserande och ljudhantering faktiskt bygger väldigt mycket på det! Det kommer man inte ifrån i det här fallet heller. Tyvär så är det nog så.

I ditt fall så utgår jag från att din brännare och ditt brännarprogram är precis som det ska. Det verkar fullt rimligt att tro det. (Även om jag i så fall hellre föredrar NERO 7.0.) Men det krävs erfarenhet att lära sig att lyssna och det krävs erfarenhet att lära sig känna sin anläggning och det är här som kärnfrågan ligger. Man kan ha ett par taskiga monitorer för 1000 kr paret och ändå kunna göra rätt bra slutmixar i sådana....om man har lärt sig sin anläggning och att man har lite kunskap och erfarenhet i botten. Och det här med att lära sig att lyssna...det är verkligen en konst! Det är stor skillnad på att lyssna och att LYSSNA och det säger sig självt att det tar lite tid att kunna det på rätt sätt. Dessutom så bör man helst utveckla sitt lyssnande på ett sådant sätt att man kan lyssna på flera olika sätt. Det är först då som man verkligen kan uppfatta det som man lyssnar på fullt ut. Detta är naturligtvis delvis beroende på vad anläggningen kan återge, men öronen och ens egna förmåga till att kunna LYSSNA och att uppfatta för att sedan kunna bedömma är en mycket viktig faktor som betonas lite för sällan tycker jag. Istället så vill många kompensera detta allt för ofta med en massa apparater istället. Jag förstår att du anstränger dig och försöker att lyssna så gott det går för det gör nog de flesta. Men jag törs nog lova att din, min och alla andras förmåga att kunna lyssna utvecklas ju mer man tränar den delen.

Kombinationen att verkligen kunna lyssna med att lära sig sin lyssning är alltså ett av de viktigaste svaren på ditt problem. Och inte enbart ditt. Det här svaret gäller lika mycket dig, mig eller t.ex. Micke B Tretow som någon annan! Detta svar gäller för alla och i alla studios i hela världen. Även om monitorerna kostar 500.000 kr styck! Den biten kommer man aldrig ifrån.

Det enklaste (men samtidigt bland det bästa) sättet att lära sig sin lyssning på är att koppla in så många högtalarpar som man bara kan. Det är ju först då som man på ett tillräckligt snabbt sätt kan göra sk. A/B-test på sin mix och det är väldigt nödvändigt att kunna göra. Även med en svindyr anläggning. Det är först då som kan sätta sin mix i en relation.

Jag tycker personligen att man bör ha minst 3 par olika typer av högtalare i en hemmastudio. Men detta är alltså verkligen ett minimum. Själv gör jag alltid A/B-tester på mina slutmixningar på 6 stycken olika anläggningar, men lyssnar ibland ända upp till i 10 olika anläggningar! Detta avviker jag aldrig ifrån. Mina högtalare och hela anläggningar är i kvalitet från rena skiten (typ väckarklocka i mono) till riktigt bra hemmastereo-anläggning, bergsprängare, vanliga "svensson-stereohögtalare/anläggningar" av olika kvaliteter, datorhögtalare osv.

Alla högtalare och anläggningar har ju olika kvaliteter och olika karaktärer. Självklart så får man ingen djupbas eller ett vackert ljud i en klockradio, men det handlar om att veta (lyssna) var de olika gränserna går någonstans. Att få fram ett sound som funkar överallt. Det ska helt enkelt låta så bra som möjligt ur respektive anläggning efter just den anläggningens förutsättningar.

Det man strävar efter är ju att ens mix ska låta tillräckligt bra och som fungerar i alla typer av anläggningar oavsett vem som äger den. Det gör ingenting om det låter skit i ens Genelc-burkar för 750.000 kr om det bara låter bra i alla andra burkar hemma hos folk! Som ljudtekniker är man ju bla. "artist" i den meningen att man vill servera någonting som andra har glädje av och som andra tycker om och uppskattar oavsett hur höga deras ljudkrav än är. Att det sedan finns olika smaker är någonting helt annat...

Du är på helt rätt spår när du lyssnar på köpskivor och försöker efterlikna dessa när du mixar. Det är en slags form av A/B-test det med. Fortsätt att jobba så, men på samma sätt som du gör denna jämförelse i dina Yamaha-monitorer så kan du göra på samma sätt även i de övriga högtalarna som du eventuellt redan har eller som du förhoppningsvis kommer att skaffa dig. Till slut kommer du att kunna lämna jämförelsen med köpskivorna mer och mer och ändå klara av att få till ett sound som låter som köpskivor.

Till slut kommer du att få ditt sound "inom dig" och då kommer du inte att behöva köpskivorna alls annat än i sällsynta vissa fall. T.ex. om ett speciellt sound önskas. Ju mer erfarenhet du får och ju bättre du kan din anläggning och ditt rum, desto mer kan du lämna köpskivorna, och desto bättre kommer dina mixningingar att låta.

Sorry Thorsten....men erfarenhet och kunskap ÄR det svar som man ständigt till slut hamnar på och som man återkommer till.

Oavsett hur tråkigt det än låter!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er!

Nu är jag hemma igen och försöker applicera vad jag har läst, på min mixning. Jag har kopplat in PC-högtalarna så att jag kan växla mellan monitorer och PC-högtalare när jag mixar.

Men jag blir inte klok på det här. Jag har provat allt möjligt med EQ (jag tror att det är där jag ska arbeta). Jag använder Classic EQ pluginen från Kjaerhus. Hur jag än bär mig åt hör jag ingen förbättring i PC-högtalarna. Jag höjer och sänker på olika frekvenser men hör ingen större skillnad i PC-högtalarna.

Slutligen tog jag och höjde regeln "Output" i pluginen och då blir det lite bättre. Jag höjde först till +8 och då tycker jag att sången klipper lite, +4 så blir det mer lagom. Sen provade jag att sätta +4 på alla instrument. Jag tror att det låter bättre nu i PC-högtalarna. Men jag undrar vad jag egentligen har gjort? Har jag inte bara höjt volymen överlag, varför låter det bättre då, eller kunde jag lika gärna höjt volymen på de vanliga volymreglarna?

Så jag har fått lite bättre ljud i PC-högtalarna nu, men jag förstår ändå inte riktigt vad jag har gjort och varför det blev bättre på det här viset. Eller är jag ute och cýklar?

Hälsningar,

Thorsten

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några monitorer som helt enkelt låter skit. Det kunde ju vara bra att ha o jämföra med när man mixar. Borde ju inte kosta så mycket heller. Tipsa gärna :rolleyes:

Yahmaha NS-10 (överdrivet mycket mellanregister) :rolleyes:

haha...exakt, tänkte själv på NS-10'orna.....men våga inte riktigt skriva det då risken att bli halshuggen finns. Dessa högtalare är ju älskade av så många....och hatade av många(troligtvis flera).

Jo tack, lite svåra att få tag på bara 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag har fått lite bättre ljud i PC-högtalarna nu, men jag förstår ändå inte riktigt vad jag har gjort och varför det blev bättre på det här viset. Eller är jag ute och cýklar?

Du bör nog inte mixa i dina PC högtalare, men referenslyssna i dem. Använd monitorerna för att jobba med mixen, kolla sedan i PC högtalarna för att se hur det låter. Tillbaka sen till monitorerna och jobba. Ibland kan det vara bra att inte veta vad man gör, men just i detta fallet är risken överhängande att du får en mix som låter bra i dina PC högtalare, och ingen annanstans. Det är ju bra om du även kan din PC lyssning lite. Vet hur dina favoritplattor låter i dom osv. Öva öva öva. Tråkigt men sant, du behöver troligen lära dig din lyssning ännu bättre. Veta vad som skiljer dina PC högtalare från monitorerna så att när du hör mixen i PC högtalarna så vet du ungefär vad som ska göras, och då kan du in och detaljpilla med monitorerna sen.

När man lyssnat i många andra system kan man ofta dra slutsatser. "Oj, basen är hög överallt utom hos mig." "Diskanten var jävligt vass" "Sången ligger faktiskt ganska lågt" osv osv. Detta är saker som hjälper till när man skall lära sig sin lyssning. Veta svagheterna och styrkorna med sina monitorer.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Hejsan,

jag har en fråga om mixning. Jag har sett liknande trådar men inte hittat något entydigt svar. Många av svaren är i stil med att det kommer med erfarenhet, fast det hjälper inte mig just nu.

Jag började försöka att mixa akustisk musik i höstas. Nu har jag kommit så långt att jag är helt nöjd med

ljudet som kommer ur mina studiomonitorer (Yamaha). Det blir klart och rent, precis så som jag vill ha det. Jag

vill att det ska komma i närheten av profesionella produktioner som jag jämför med.

Så nu är jag tillräckligt nära tycker jag. När jag gör en mixdown till en wav-fil i PCn så testlyssnar jag på wav-filen i

Audacity programvaran och fortfarande i monitorerna. Det låter fortfarande likadant.

Sedan bränner jag en CD och lyssnar på den i min hemstereo, ett hyfsat bra hemmabio system från Yamaha. Då låter det inte lika klart längre, det klara rena ljudet har försvunnit någonstans på vägen. Profesionella CDs låter rent och klart i hemstereon.

Så vad har hänt? Är det bränningsprogrammet som inte räcker till? Använder bara mediaplayer 10. Eller är det brännaren? Eller är det något i mixen som måste anpassas för att det ska bli bra i hemstereon?

Till hösten när jag är klar med alla låtar så vill jag göra en fabrikspressning av CDn, då vill jag såklart ha ett ljud som liknar det jag hör i monitorerna, om felet ligger i Mediaplayer så gör det inget, bara jag vet att det blir bra sedan.

Jag har lagt upp 2 av låtarna i det gamla forumet (det som stängdes) och en av dem i detta, då är det iofs mp3 så det blir inte exakt det som jag hör. Jag kan skicka en original Wav om någon som kan det här vill lyssna på mitt original.

Mvh Thorsten

Mixar du i audacity lr i ngt annat prog? har själv audacity men precis börjat med det så har inte så stor koll.

Link to comment
Dela på andra sajter

referenslyssna med skivor som du tycker låter bra i dina monitorer. Ibland kan man ju tycka att en mix låter bra p g a att man lyssnar just i bra monitorer där allt tenderar att låta bra. Därför kan en "reality check" vara bra. Man kan t o m importera en låt vars mix man eftersträvar i den session man jobbar med. Med tiden lär man sig dock sina högtalare.

/Chris

I bra monitorer ska ju inte allt låta bra. Bra monitorer så ska det låta som det gör, alltså borde det vara svårare att få det att låta bra i bra monitorer än dåliga eftersom bra monitorer ska vara mer avslöjande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...