Jump to content
Annons

Recommended Posts

kolon (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej. Såg ett program på TV här om kvällen som handlade om hur artister redigerar sina röster i efterhand för att det ska låta bättre. Eftersom jag inte är någon vidare sångare blev jag lite sugen på att testa detta själv. Finns det någon smidig mjukvara som man kan leka med detta i?

Mvh

Redigerat av kolon
Annons
Postat

I de flesta musikprogram finns möjligheten att manuellt flytta ljud i tid (timing) och i tonläge (pitch). Vissa av dem har också enklare automatiska funktioner för att korrigera i tid.

Sen finns program, eller plugins, som är speciellt gjorda för att rätta till falska toner. Två populära heter Antares Autotune och Celemony Melodyne.

Antares är en plugin, och kräver alltså ett värdprogram att laddas i. Det är också det "enklare" av de två.

Melodyne kommer både som fristående program och som plugin. Det är lite mer avancerat och kan lite mer.

De kostar förstås en del pengar. Om det finns nåt enklare program för den som vill leka lite vet jag faktiskt inte, så det får jag låta nån annan svara på.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.