Jump to content
Annons

TV-program häromdagen om musik


Mr Keys

Recommended Posts

hmm...såg en snabbis häromkvällen ett program där någon nisse hade spelat in sång, alá typ imsevimsespindel-svårighetsgrad.

Han som sjöng var tydligen tondöv....Efter mkt om och men lyckades dom får några inspelningar som lät.......hmmm...ok, för att vara honom kan jag tänka mig.

Sen skulle "ljudteknikern", som för övrigt satt i en, vad det såg ut som, väldigt bra studio, med närfältsmonitorer OCH mainmonitors (stora schabrak som brukar sitta inbyggda i väggen.....brukar kosta 50lax och uppåt typ) och massa hårdvaru-effekter osv osv....

men jag blev helt paff....för han använde logics inbygda pitch/timestretch-motor för detta....!?!? dvs, han lokaliserade genom lyssning alla ställen i sången där det vara falskt...klippte loss dessa "bitar" från ljudfilen, och processerade var och en för sig tills det lät som att det var rätt ton....! Sådan hantering måste ta timmar att pyssla med...!?

Dessutom kan man ju inte hantera situationer där han glider från rätt ton in på en falsk ton....!?

Gör man fortfarande så när man skall fixa falsksjungningar? Eller var det ett väldigt gammalt program som sändes på tv? ("gammalt" läses flera är gammalt, då autotune och melodyne funnits väldigt länge).

Själv sitter jag i melodyne och fixer såna saker på 10 minuter!?!?

Eller ger logics pitchmotor så överlägsen kvalitet att man hellre jobbar i den??? har jag missat nått väsentligt i logic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hmm...såg en snabbis häromkvällen ett program där någon nisse hade spelat in sång, alá typ imsevimsespindel-svårighetsgrad.

Han som sjöng var tydligen tondöv....

Det var för övrigt Helge Skoog som sjöng. Och det var "Vi äro musikanter". Helge Skoog är tydligen notoriskt känd för att vara tondöv i teaterkretsar. Programmet var från förra säsongen på Musikministeriet så det var nog inga gamla prylar teknikern hade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg detta i höstas (eller när det nu gick först) och det gick visserligen ganska snabbt i TVn men jag tror att han använde en kombination av nån vanlig pitchkorrektion och audioredigeraren. Dvs, de toner som var helt off (de flesta) rättade han till på ett ungefär med audioredigeraren, för att tonkorrigeraren inte bara ska snappa allt till fel toner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker pitch-korregering, autotune, meldoyne låter förjäkligt.. 😊

Öhum? Utveckla? 🙂

Ok jag tycker det låter förjäkligt för att det låter plastigt, billigt och det ändrar karaktären på ljudet vilket gör att det låter onaturligt och kallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker pitch-korregering, autotune, meldoyne låter förjäkligt.. 😊

Då måste du tycka att all ny musik låter dåligt för den är autotunad även om det är perfekta tagningar.

Nej jag kan inte hålla med dig om att all ny musik är autotunad

Link to comment
Dela på andra sajter

Både Qristina och Aquieleira använder detta. Skulle även tro att Whitney gör det. Tre av världens bästa sångerskor. Dom kan sjunga. Punkt.

Även Brittney är vida överlägsen allt vi har i Sverige. Alla använder pitchcorection men det betyder inte att dom är dåliga. Snarare betyder det att vi andra är efterblivna och att vi inte förstår att den här skalan som vi använder är bara skit. Redan Bach såg det. Byter man harmoniskt samanhang så är det skit. Har man å andra sidan en sångerska som Britney. Som sjunger av hela sitt hjärta så behöver vi inte kjäfta.

Allt går ned till bristerna av vad vi tror är rent. Använd både Melodyne och Autotune sålänge det finns en idé snarare än ett trött blueskomp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker pitch-korregering, autotune, meldoyne låter förjäkligt.. 😏

Öhum? Utveckla? 😲

Ok jag tycker det låter förjäkligt för att det låter plastigt, billigt och det ändrar karaktären på ljudet vilket gör att det låter onaturligt och kallt.

Men här pratar väl du ändå om de sammanhang där man använt den fel/för mycket/som en avsiktlig effekt (typ cher-basshunter-stuket)?

Link to comment
Dela på andra sajter

...även om man 'autotunar' eller 'melodynar' blir det ju lite bättre o enklare om melodin är någorlunda lik.

Så grovjobbet pitchar man ju då gärna 'manuellt'. Pitchkorrigeringsprogrammet jobbar bra mycket bättre då...

Helge var ju ganska fel på det i sin melodi. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Både Qristina och Aquieleira använder detta. Skulle även tro att Whitney gör det. Tre av världens bästa sångerskor. Dom kan sjunga. Punkt.

Även Brittney är vida överlägsen allt vi har i Sverige.

Malena Ernman sjunger brallorna av det dessa tre. Men det är ju min personliga uppfattning. Det gäller bara att öppna ögonen och öronen så både ser och hör man.

Alla använder pitchcorection men det betyder inte att dom är dåliga. Snarare betyder det att vi andra är efterblivna och att vi inte förstår att den här skalan som vi använder är bara skit. Redan Bach såg det. Byter man harmoniskt samanhang så är det skit. Har man å andra sidan en sångerska som Britney. Som sjunger av hela sitt hjärta så behöver vi inte kjäfta.

Allt går ned till bristerna av vad vi tror är rent. Använd både Melodyne och Autotune sålänge det finns en idé snarare än ett trött blueskomp!

Blev du pillad på en öm tå? Alla använder inte alls pitch-correction. Men de du lyssnar på verkar göra det men de utgör inte hela världen. För övrigt har vi rätt goda sångerskor i Sverige men de får sällan en inbjudning till Digiloo eller Skansen så de syns inte i vimlet.

Att kommentera "efterblivna" nedlåter jag mig inte ens till.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha....det får mig att minnas....jag köpte två Josh Groban-plattor för några månader sen....strax innan hans koncert som jag gick på, som för övrigt sög. till och med han använder någon form av Autotune/Melodyne....det hördes tydligt på att par ställen på skivorna.

Men skälet till att det hörs är ju pga att ljudtekniker helt enkelt inte lyssnat på slutresultatet tillräckligt någgrant.

Det är så enkelt att korrigera så mkt, så man "övergör" det så himla lätt....har själv hamnat i den fällan. Och lyssnar man då inte noggrant på slutresultatet kan det slinka igenon såna korrigeringar som helt enkelt blir väldigt onaturliga.

Men det kan man bara belasta ljudtekniker för, inte programmen tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som MrKeys säger här ovanför så tycker jag att det blivit mer och mer vanligt att man hör små små autotune-onaturligheter (i brist på bättre ord) lite överallt i dagens populärmusik. Det allra mesta låter utsmetat, tillfixat och sterilt...

I senaste numret av Sound on Sound är det ett reportage med ljudteknikern som jobbade med Shakiras "Hips don't lie", och han erkänner rakt av att han använt autotune: "Everyone uses Auto-Tune these days, so of course there's some tuning on her vocals. But it's not heavy tuning."

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som MrKeys säger här ovanför så tycker jag att det blivit mer och mer vanligt att man hör små små autotune-onaturligheter (i brist på bättre ord) lite överallt i dagens populärmusik. Det allra mesta låter utsmetat, tillfixat och sterilt...

"Artefakter" brukar det kallas... 😮

Att det låter så "utsmetat, tillfixat och sterilt", beror på att de ofta sätter in någon som ser bra ut på skivomslaget men som egentligen inte kan sjunga - och så fixas det till i så stora steg, att pitchkorrektionen hörs tydligt som 17. 😳

I senaste numret av Sound on Sound är det ett reportage med ljudteknikern som jobbade med Shakiras "Hips don't lie", och han erkänner rakt av att han använt autotune: "Everyone uses Auto-Tune these days, so of course there's some tuning on her vocals. But it's not heavy tuning."

Just det! Om man sjunger bra och för det mesta intonerar rätt - men att det blir lite småsurt på enstaka toner, så kommer korrigeringen av dessa enstaka toner inte att höras ett dugg. Så länge det handlar om små justeringar, så blir det otroligt bra - åtminstone med Melodyne. 😮 Om man däremot behöver korrigera i stora steg, så krävs det mer jobb för att det ska bli hyfsat - och den tiden finns inte i en dyr studio. Gemene man förstår inte bättre, utan den stora gruppen musikkonsumenter tror att desssa "vokalister" verkligen sjunger bra - och man funderar inte på varför det låter så konstigt här och där... 😄

När något (vad det än gäller) överanvänds, så blir det aldrig annat än fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast i Shakiras fall så hörs det faktiskt rejält i nåt parti i den låten! (Var ju tvungen att kolla.)

Om det bara användes på det sätt som du beskriver, Claes, så vore det ju inget större problem (utan ett bra hjälpmedel). Men nu verkar det ju tyvärr vara så att alldeles för många kör på auto-tune överallt av bara farten, även på folk som kan sjunga; "för att det ska va så"...

-Bosson t.ex. hörde jag live på TVn för ett tag sedan och tänkte "Oj, han kan ju verkligen sjunga!", men när jag sedan hörde samma låt på radion så var sången helt tillsmetad och förstörd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, nej absolut inte. Med tanke på att den musik jag "frivilligt" lyssnar på inte alls har det här problemet så borde jag väl inte bry mig. 😮

Men man blir ju påtvingad radiosmörja lite då och då också, och om man då hela tiden hör de här irriterande autotune-artefakterna så blir åtminstone jag lite ilsk nån gång ibland...

Jag blir även lite less när jag hör "demoband" med bra sångare (sett flera av dem live) förstöra sina demos med en liten dos autotune rakt över... 😳

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast vad katten är problemet. Jag hoppas verkligen inte ni lyssnar på musik för att bli impade av sångarens/sångerskans skillz.

Nej - men det är väldigt mycket roligare att lyssna på en vokalist som sjunger med både känsla, timing och bra intonation, än att lyssna på en som bara låter halvtaskigt på alla fronter eller som är dränkt i autotune-artefakter...

Det är sådana vokalister som har allt, som gör att man riktigt hajar till och gillar vad man hör (exempelvis Freddie Mercury, Luther Vandross, James Ingram, Philip Bailey, Eros Ramazotti, Luciano Pavarotti m fl...). Om låten är skitbra i övrigt, men sångaren har taskig timing eller dålig intonation, så lämnar det inga större avtryck - inte hos mig i alla fall (typ diLeva och Håkan H). Det förstör helheten, helt enkelt. En skitbra sångare kan däremot lyfta en halvbra låt... Sedan finns det vissa som inte är fantastiska vokalister, men som har förmågan att förmedla en sådan känsla, att man ändå rycks med (t ex Diana Ross).

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast vad katten är problemet. Jag hoppas verkligen inte ni lyssnar på musik för att bli impade av sångarens/sångerskans skillz.

Absolut inte, men i vissa fall tar det bort lite av glädjen när man hör tydliga artefakter....det försämrar ju helthetsbilden på något sätt.....det gör att det känns billigt. Speciellt när man lyssnar på artister som t.ex Josh Groban, där största upplevelsen ligger i just hans röst....

Sen tar jag lite illa upp av det rent generellt....just att vissa ljudtekniker inte förmår att göra ett genuint bra jobb, utan gör dessa stressjobb som ger ett halvdant resultat, även när det gäller artister som skall sälja miljoner plattor liksom. Efterlyser någon form av yrkesstolthet....där man kanske sitter ett par timmar till helt enkelt för att det skall bli riktigt bra....trots att det färsämrar lönsamheten marginellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pitch-correction har blitt mer et "effektvalg" enn et skjønnhetsvalg. I kommersiell musikk hvor man ofte har veldig flinke vokalister bruker man autotune for å få et "more-than-perfect" preg på vokalen. Man bruker i blant høre at vokalen har et "metallisk" glatt preg. Da er det ofte en vokalist med bra pitch + autotune.

Ofte er det slik at man heller gjør nye takes til vokalen blir bra i stedet for å bruke autotune. Men har man ikke mulighet for å gjøre nye opptak (f.eks i live-situasjoner) så er autotune et bra verktøy.

- J.

Link to comment
Dela på andra sajter

Både Qristina och Aquieleira använder detta. Skulle även tro att Whitney gör det. Tre av världens bästa sångerskor. Dom kan sjunga. Punkt.

Vem är Qristina och vem är Aquieleira? Menar du kanske Christina Aguilera ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker pitch-korregering, autotune, meldoyne låter förjäkligt.. 😉

Öhum? Utveckla? 😉

Ok jag tycker det låter förjäkligt för att det låter plastigt, billigt och det ändrar karaktären på ljudet vilket gör att det låter onaturligt och kallt.

Men här pratar väl du ändå om de sammanhang där man använt den fel/för mycket/som en avsiktlig effekt (typ cher-basshunter-stuket)?

Jag menar helt normal autotune användning som man hör i flera olika låtar mer eller mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - men det är väldigt mycket roligare att lyssna på en vokalist som sjunger med både känsla, timing och bra intonation, än att lyssna på en som bara låter halvtaskigt på alla fronter eller som är dränkt i autotune-artefakter...

Kunde inte ha sagt det bättre själv 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker autotune är en fantastisk uppfinning. Av samma anledning jag inte behöver spela in i en kyrka för att få fram reverb. I mitt senaste projekt så fixade jag sångerskans redan mycket bra tagningar med autotune, inga överdrivna inställningar alltså. Det lät inte bara mer rätt musikaliskt utan tyckte även hennes känsla med låten kom fram mer. Detta med en gratis autotune plug dessutom. Det handlar om helheten. Men jag tycker allmänheten borde få veta att t ex Enrique Iglesias sjunger riktigt surt egentligen (i slutet av programmet fick man höra någon originaltagning av honom) 🙂 men det utan att dissa musiken då förstås. Ja, ungefär som tbruce va inne på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker autotune är en fantastisk uppfinning. Av samma anledning jag inte behöver spela in i en kyrka för att få fram reverb. I mitt senaste projekt så fixade jag sångerskans redan mycket bra tagningar med autotune, inga överdrivna inställningar alltså. Det lät inte bara mer rätt musikaliskt utan tyckte även hennes känsla med låten kom fram mer. Detta med en gratis autotune plug dessutom. Det handlar om helheten. Men jag tycker allmänheten borde få veta att t ex Enrique Iglesias sjunger riktigt surt egentligen (i slutet av programmet fick man höra någon originaltagning av honom) 😄 men det utan att dissa musiken då förstås. Ja, ungefär som tbruce va inne på...

Om det är samma klipp som har cirkulerat ganska mycket, så var det en elak ljudtekniker som spelade in när han körde playback och helt utan medhörning... Hade han bara mimat eller om de hade riggat medhörning och kört singback, så hade frågan aldrig uppstått - om han nu verkligen KAN sjunga alltså, så att singbacken hade låtit bra... 🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker autotune är en fantastisk uppfinning. Av samma anledning jag inte behöver spela in i en kyrka för att få fram reverb. I mitt senaste projekt så fixade jag sångerskans redan mycket bra tagningar med autotune, inga överdrivna inställningar alltså. Det lät inte bara mer rätt musikaliskt utan tyckte även hennes känsla med låten kom fram mer. Detta med en gratis autotune plug dessutom. Det handlar om helheten. Men jag tycker allmänheten borde få veta att t ex Enrique Iglesias sjunger riktigt surt egentligen (i slutet av programmet fick man höra någon originaltagning av honom) 😄 men det utan att dissa musiken då förstås. Ja, ungefär som tbruce va inne på...

Om det är samma klipp som har cirkulerat ganska mycket, så var det en elak ljudtekniker som spelade in när han körde playback och helt utan medhörning... Hade han bara mimat eller om de hade riggat medhörning och kört singback, så hade frågan aldrig uppstått - om han nu verkligen KAN sjunga alltså, så att singbacken hade låtit bra... 😆😉

Precis

Jag tror att han kan sjunga för jag har sett andra uppträdanden där han sjungit live med monitor, om han verkligen sjunger så illa som man har hört på just den inspelningen så måste autotunen jobba väldigt hårt på hans officiella releaser och det hade man hört på inspelningarna för länge sedan. Och framför allt så satsar inga major bolag på en artist som sjunger så dåligt som på den inspelningen, helt omöjligt.

Som du säger, det folk har missat här är att han bara slarvsjunger på denna inspelning eftersom det ska se ut som han rör läpparna, detta kunde lätt ha hänt vem som helst. Det är sabotage rakt av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...