Jump to content
Annons

Inspelning av akustisk gitarr


fender__

Recommended Posts

När jag spelar in akusisk gitarr så kopplar jag då från micken till mixerbordet och sedan en vanlig tele sladd till ljudkortet från mixerbordet, och då när man spelar in så kommer ju inspelningen bara på vänstra eller högra högtalaren( beroende på i vilken ingång jag sätter telesladden), sen så för jag över mha cubase så d blir stereo och då tycker jag att ljudet ändras helt, det blir typ som nått konstigt eko ... och sen helt almänt så tycker jag ljudet inte är så bra... har ni några förslag eller är det något som jag gjort fel?? Jag använder ADK A51e, har en neville gitarr, Är väldigt tacksam för svar,

Mhv: Fender =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
jahaa... men får man bättre ljud då?? eller blir det samma sak? och hur gör ag omdet till stereo sen?

Nej, det blir inte bättre ljud, men du slipper ha ljudet enbart i ena kanalen.

Om du vill ha stereo - spela in det en gång till på ett annat spår och panorera ut spåren åt olika håll. Annars kan du ha kvar det i mono och panorera ut det åt något håll för att få spridning i mixen.

Den slutmix du gör vill du antagligen ha i stereo. Det innebär inte att du nödvändigtvis måste ha varje enkilt spår i stereo, det går alldeles utmärkt med mono om du sen bara panorerar ut spåren på ett sätt som ger bra spridning i slutmixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur panorerar man?

Kolla instruktionsboken

vilka slags effekter är vanligast att lägga på akustiska gitarrer?

Beror på vad det är du spelat in.

Men antagligen eq och reverb eller delay. Kanske chorus. Testa vad som låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha stereo - spela in det en gång till på ett annat spår och panorera ut spåren åt olika håll. Annars kan du ha kvar det i mono och panorera ut det åt något håll för att få spridning i mixen.

Den slutmix du gör vill du antagligen ha i stereo. Det innebär inte att du nödvändigtvis måste ha varje enkilt spår i stereo, det går alldeles utmärkt med mono om du sen bara panorerar ut spåren på ett sätt som ger bra spridning i slutmixen.

Vill bara göra ett litet tillägg som är viktigt i sammanhanget tycker jag. Stereo kan du aldrig få om du spelar in mono två gånger. Det är INTE stereo! Det är panorerad mono. Men det är det vi vanligtvis hör på inspelningar. Stereo måste du använda två mickrofoner samtidigt som tar upp ett stereoljud. Skillnaden är att panorerad mono är att du kan placera ljudet i olika högtalare. Stereo är samma sak fast lägger till ett djup i ljudet vilket gör ljudet 3D.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...