Jump to content
Annons

discohund

Recommended Posts

Annons

Kan du inte sjunga alls, så finns det nog ingen hjälp, utan det är bättre att låta någon annan ta hand om den biten om du inte ska behöva lägga ner alldeles för mycket tid på att redigera - eller så får du rappa... Hade du bara sjungit lite smått orent, men ändå hyfsat, så är Celemony Melodyne bäst i klassen på att korrigera sura toner - och det kan dessutom trixa med andra parametrar som vibrato, glissando och formanter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Var hittar jag info om melodyne, och vad kostar det?

Det kostar att erkänna, men jag sjunger falskt - konstant för hög pitch.

Hur funkar det med glissandon - klipper det dem med, eller väljer man bara ut de passager som ska modifieras?

Det var tal om "Autotune" i en annan tråd - var hittar mand den?

Tacksam för svar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Var hittar jag info om melodyne, och vad kostar det?

Det kostar att erkänna, men jag sjunger falskt - konstant för hög pitch.

Hur funkar det med glissandon - klipper det dem med, eller väljer man bara ut de passager som ska modifieras?

Det var tal om "Autotune" i en annan tråd - var hittar mand den?

Tacksam för svar...

Den som söker den finner. Melodyne

Melodyne analyserar ljudspåret och petar ut det i en pianoroll där du kan justera tonhöjd, formant och vibrato inom rimliga gränser. Du slipper kalle-anka-röst och liknande. Finns i ett antal olika versioner och utföranden, nackdelen är att ingen av versionerna går att köra som en realtidsplugin. Utan spåret behöver analyseras först. Autotune skippar detta, men är meckigare att få riktigt bra tycker jag. Just tidsaspekten är det som skiljer produkterna. Melodyne, tar längre tid, men går mer på djupet. Autotune går fort och enkelt, men är inte riktigt lika kraftfullt.

Autotune

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Den som söker den finner. Melodyne

Melodyne analyserar ljudspåret och petar ut det i en pianoroll där du kan justera tonhöjd, formant och vibrato inom rimliga gränser. Du slipper kalle-anka-röst och liknande. Finns i ett antal olika versioner och utföranden, nackdelen är att ingen av versionerna går att köra som en realtidsplugin. Utan spåret behöver analyseras först. Autotune skippar detta, men är meckigare att få riktigt bra tycker jag. Just tidsaspekten är det som skiljer produkterna. Melodyne, tar längre tid, men går mer på djupet. Autotune går fort och enkelt, men är inte riktigt lika kraftfullt.

Autotune

Tack. Hittar dock inga prisuppgifter - vet du ungefär vad de enklaste varianterna kostar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes: Var hittar jag info om melodyne, och vad kostar det?

Det kostar att erkänna, men jag sjunger falskt - konstant för hög pitch.

Hur funkar det med glissandon - klipper det dem med, eller väljer man bara ut de passager som ska modifieras?

Det var tal om "Autotune" i en annan tråd - var hittar mand den?

Tacksam för svar...

Konstant hög pitch?

Testa att sänka musiken lite i lurarna när du sjunger i så fall.

Följande generella tips har jag hittat för länge sedan någonstans:

Om man hör sig själv för starkt så sjunger man för svagt.

Om man hör sig själv för svagt så sjunger man för starkt.

Om bakgrundsmusiken är för stark i volym så sjunger man för ljust. (för höga toner)

Om bakgrundsmusiken är för svag i volym så sjunger man för mörkt. (för låga toner)

Melodyne är grymt bra faktiskt. Om du har ett glissando, så detekteras det också - och du kan sedan redigera om du vill ha glissandot kortare, längre, till en annan pitch eller vad som helst.

Om du inte vill köra automatisk korrigering på hela spåret, så kan du välja enstaka toner och dra dem till rätt pitch, på samma sätt som man gör med miditoner som hamnar fel.

Enda nackdelen med Melodyne jämfört med Autotune, är att Melodyne enbart jobbar off-line - alltså inte i realtid - men samdidigt är det ju därför resultatet också blir bättre. Priser finns bl a på min firmasite - men även hos andra handlare förstås... 😕

Du kan hämta demo på Melodyne på Celemonys hemsida.

Autotune hittar du på Antares hemsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

darn - kollade priset med 4sound - 2.7 eller något. Vart handlar man billigast?

Man kan ju alltid slänga iväg en fråga med PM eller mail till sin favorithandlare... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det kostar att erkänna, men jag sjunger falskt - konstant för hög pitch.

Vad bra då kan du ju höja kompet. 😄

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, Claes, you devil you!

Men visst kan man väl typ jobba med melodyne i realtid? Antingen via ReWirestyrning eller genom att köra Melodyne Plugin istället för någon av de fristående?

Nej - all editering sker "offline", även i pluginversionen - så du kan alltså inte sjunga och i samma sekund höra en korrigerad version, som du kan med Autotune. Fast å andra sidan, är det mycket bättre att spela in rent och korrigera i efterhand. Om man spelar in med realtidskorrigering, så får man ju med alla oönskade artefakter också och kan inte göra ett dugg åt dem i efterhand...

I Melodyne kan man redigera manuellt och bara ändra de toner som har blivit värst "off" - och låta sådana som nästan är perfekta, vara kvar i oredigerat skick. Man kan också laborera med exempelvis vibrato och minska om det är för mycket någonstans eller lägga till om man inte har något vibrato från början. Att sedan laborera med formanter är kul. Då kan man få en kör att låta som flera olika personer, även om man själv har sjungit alla stämmorna. Möjligheterna är faktiskt enorma - precis som det sägs i reklamen... :rolleyes:

När du väl har bestämt i Melodyne vad som ska redigeras, så kan du däremot spela upp låten och höra det korrigerade resultatet, trots att det inte är destruktivt redigerat i det läget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kostar att erkänna, men jag sjunger falskt - konstant för hög pitch.

Vad bra då kan du ju höja kompet. :rolleyes:

Haha - ja det skulle nog funka!

MEN!!!! Men med hjälp av Claes förnämliga tips om att sänka bakgrunden kunde jag nöjt konstatera att frikyrkosoundet försvann - jag sjunger inte falskt!

😉

Så jag behöver nog inte slänga iväg ett mejl till min favorithandlare...

Tack för tipset, Claes!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kostar att erkänna, men jag sjunger falskt - konstant för hög pitch.

Vad bra då kan du ju höja kompet. :rolleyes:

Haha - ja det skulle nog funka!

MEN!!!! Men med hjälp av Claes förnämliga tips om att sänka bakgrunden kunde jag nöjt konstatera att frikyrkosoundet försvann - jag sjunger inte falskt!

😉

Så jag behöver nog inte slänga iväg ett mejl till min favorithandlare...

Tack för tipset, Claes!

Det där med att man sjunger för svagt eller för starkt om man har medhörningen på sången för stark eller för svag, är ganska självklart - men det andra med nivån på bakgrunden är inte lika självklart, så det är inget man funderar ut så lätt på egen hand...

Skönt att det hjälpte, så slipper du extra utgifter. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...