Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

😕 Jag undrar bara hur jag hanterar stereofiler om jag ska EQ:a dom i mono?

😳 Löda ihop högtalarsladdarna verkar rite drastisk och opraktiskt.

😲 Eller ska man bara låta "pan" stå på "c"?

Vi kör Cubase Studio 4, och ett audophile 2496.

Vänligen

Gubben i Kalmar

Annons
Postat

Nej.

Jag har en massa audiofiler i stereo. Men man ska/bör mixa i mono.

Ock frågan är hur man enklast gör efter som det inte finns en monoknapp i Cubase (vad jag vet).

Postat (redigerat)
Nej.

Jag har en massa audiofiler i stereo. Men man ska/bör mixa i mono.

Ock frågan är hur man enklast gör efter som det inte finns en monoknapp i Cubase (vad jag vet).

Det finns många pluggar med monoknapp. Lägg en sån först på spåret så är saken biff. Ett bättre alternativ är dock att välja Combined Panner(som finns i SX, inte säker på lightprodukterna) och dra både vänster och höger kanal till mitten. För att få fram combined panner så högerklickar du i panoreringsrutan.

för övrigt en liten åsikt vad det gäller att mixa i mono: Läste det där tipset nånstans i en studiotidning men tycker det verkar vara ett skumt sätt att arbeta. Jag börjar alltid med grovmix där jag ställer volymer och panorering. Risken som jag ser det med att mixa i mono och sedan panorera ut är att man lätt kanske separerar lite för mkt med eq'n. Plus att man inte får en riktig känsla för låten förrans precis innan slutmix. Plus att det verkar fruktansvärt tråkigt att sitta och mixa i mono, det låter ju så illa. men men .. alla jobbar vi olika.

Redigerat av BozoB
Postat (redigerat)

Visst finns det en monoknapp. 🙂

...och en till (scrolla ner till "monomaker"). 😆

Om man nu inte har en SM Pro Audio M-Patch eller liknande, där man kan trycka in en hårdvaruknapp för att få monolyssning... 😛

Redigerat av Claes
Postat

😛 Hej Grabbar!

😆 Tack för hjälpen!

Man behöver tips och hjälp när man är grön i svängen. Jo det var i tidningen Studio det stod om mixning i mono. Det ligger in trave på sängbordet. Och jag går ofta tillbaka för en repitision.

Jag har försökt att ballansera in instrumenten mot mitten. Men pianolöpningar i stereo och trummor utspridda är svåra.

😉 Nu sattar vi på ett "om-tag" med dom nya "monopluggar". Och hoppas att det ska bli lättare och bättre mixningar.

😎 "Skam den som ger sig" som redaktör Olsberg sa. 😄

Tusen tack!

Gubben i Kalmar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.