Jump to content
Annons

Spela in piano och sång samtidigt


Lithium

Recommended Posts

Vilket är det bästa sättet att micka upp ett piano i stereo samtidigt som pianisten sjunger, alltså två mickar för pianot och en för sången, för att få så lite läckage som möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

samma som alltid när du vill undvika läckage. använd inte mickrofoner med onödigt stort upptagningsområde om det inte behövs. rikta mickrofonerna så att de inte fångar oönskade källor.

det går inte att ge ett absolut svar på en sådan fråga eftersom mickplacering påverkas av mickval.

Link to comment
Dela på andra sajter

samma som alltid när du vill undvika läckage. använd inte mickrofoner med onödigt stort upptagningsområde om det inte behövs. rikta mickrofonerna så att de inte fångar oönskade källor.

det går inte att ge ett absolut svar på en sådan fråga eftersom mickplacering påverkas av mickval.

Min tanke kring detta är:

En stormembrans mikrofon riktad från sångaren mot flygelns bassträngar. En småmembrans kondensator riktad mot klubborna på flygeln. En dynamisk riktad!! sångmick på sångaren och dämpning bakom så att flygeln inte studsar något på väggen bakom sångaren. Om du vill spetsa till ljudbilden lite till så skulle jag sätta upp två mikrofoner i rummet också och ta upp en stereobild av det hela också 😲

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tanke kring detta är:

En stormembrans mikrofon riktad från sångaren mot flygelns bassträngar. En småmembrans kondensator riktad mot klubborna på flygeln. En dynamisk riktad!! sångmick på sångaren och dämpning bakom så att flygeln inte studsar något på väggen bakom sångaren. Om du vill spetsa till ljudbilden lite till så skulle jag sätta upp två mikrofoner i rummet också och ta upp en stereobild av det hela också 🙂

MVH

Anders

Jovisst, hade jag möjlighet att spela in en flygel så 😛

När det nu gäller ett piano så funderar jag på att göra en A/B mickning med två småmebranare ricktade mot klubborna dvs utan frontlock och en stormembranare (cardoid) riktad mot sångaren. bra tips om dämpning bakom sångaren. Men frågan är om man inte skall göra en XY alt M/S mickning istället för att minimera risken för fasfel. Annars gillar jag verkligen den breda stereo bilden som en A/B mickning kan ge. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tanke kring detta är:

En stormembrans mikrofon riktad från sångaren mot flygelns bassträngar. En småmembrans kondensator riktad mot klubborna på flygeln. En dynamisk riktad!! sångmick på sångaren och dämpning bakom så att flygeln inte studsar något på väggen bakom sångaren. Om du vill spetsa till ljudbilden lite till så skulle jag sätta upp två mikrofoner i rummet också och ta upp en stereobild av det hela också 🙂

MVH

Anders

Jovisst, hade jag möjlighet att spela in en flygel så 😛

När det nu gäller ett piano så funderar jag på att göra en A/B mickning med två småmebranare ricktade mot klubborna dvs utan frontlock och en stormembranare (cardoid) riktad mot sångaren. bra tips om dämpning bakom sångaren. Men frågan är om man inte skall göra en XY alt M/S mickning istället för att minimera risken för fasfel. Annars gillar jag verkligen den breda stereo bilden som en A/B mickning kan ge. 😏

hmm...svår nöt att kläcka det där med fas fel. Kanske vore sjyst med en stereomickrofon med XY membran 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Min tanke kring detta är:

En stormembrans mikrofon riktad från sångaren mot flygelns bassträngar. En småmembrans kondensator riktad mot klubborna på flygeln. En dynamisk riktad!! sångmick på sångaren och dämpning bakom så att flygeln inte studsar något på väggen bakom sångaren. Om du vill spetsa till ljudbilden lite till så skulle jag sätta upp två mikrofoner i rummet också och ta upp en stereobild av det hela också 🙂

MVH

Anders

Jovisst, hade jag möjlighet att spela in en flygel så 😛

När det nu gäller ett piano så funderar jag på att göra en A/B mickning med två småmebranare ricktade mot klubborna dvs utan frontlock och en stormembranare (cardoid) riktad mot sångaren. bra tips om dämpning bakom sångaren. Men frågan är om man inte skall göra en XY alt M/S mickning istället för att minimera risken för fasfel. Annars gillar jag verkligen den breda stereo bilden som en A/B mickning kan ge. 😏

hmm...svår nöt att kläcka det där med fas fel. Kanske vore sjyst med en stereomickrofon med XY membran 🙂

Är själv grymt sugen på sontronics Apollo så om du råkar använda en sån vill jag gärna höra resultatet sen 🙂 :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur hade du tänkt använda m/s i en sån situation? Vänder du njuren mot sång tappar du direktljudet av pianot och vice versa.

Tänkte mig så att jag vänder en njure mot pianot och en mot sångaren, det kanske kallas något annat då? och låter åttan ta upp på sidorna som vanligt. Vet dock inte hur det kommer att låta med sången så nära åttan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det liknar en korsning mellan m/s och blumlein. Du kommer inte få fasfel, men antagligen en fladdrig stereobild.

Du kan också testa placera sång mick som vanligt och sedan m/s ovanför pianot så att stereoupptagningen inte sker på nära sångmicken.

Eller x/y på baksidan pianot.

Hur du än löser det kommer du få mycket piano i sångmicken, men det hör ju till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det liknar en korsning mellan m/s och blumlein. Du kommer inte få fasfel, men antagligen en fladdrig stereobild.

Du kan också testa placera sång mick som vanligt och sedan m/s ovanför pianot så att stereoupptagningen inte sker på nära sångmicken.

Eller x/y på baksidan pianot.

Hur du än löser det kommer du få mycket piano i sångmicken, men det hör ju till! 😲

Med M/S ovanfrån pianot kommer det nog med förmycket sång i njuren.

Baksidan hmm... pianot står tyvär mot en vägg och väger ett par 100 kilo tror inte jag orkar flytta det.

Men kanske X/Y framifrån riktad mot pianot ifrån sångaren, kanske med hypernjurar och en njure riktad mot sångaren. Borde ju minimera både läck och fasfel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Men kanske X/Y framifrån riktad mot pianot ifrån sångaren, kanske med hypernjurar och en njure riktad mot sångaren. Borde ju minimera både läck och fasfel.

De finns en risk att du skapar ett hål i mitten med hypernjurar i relativt närmickad X/Y. Piano handlar i de flesta fall om hela registret. Tycker inte du ska vara orolig för läckage. Kontrollera däremot fasen noga innan inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men kanske X/Y framifrån riktad mot pianot ifrån sångaren, kanske med hypernjurar och en njure riktad mot sångaren. Borde ju minimera både läck och fasfel.

De finns en risk att du skapar ett hål i mitten med hypernjurar i relativt närmickad X/Y. Piano handlar i de flesta fall om hela registret. Tycker inte du ska vara orolig för läckage. Kontrollera däremot fasen noga innan inspelning.

OK, tack för tipset. Jag har inte hunnit prova något ännu, men det är ju viktigare att minimera fasfel än läck 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Vilket är det bästa sättet att micka upp ett piano i stereo samtidigt som pianisten sjunger, alltså två mickar för pianot och en för sången, för att få så lite läckage som möjligt?

Micka bakom pianot, dvs micka lådan med någon stereometod. Sen så brukar jag micka munnen om jag ska spela in sång.

Fick användning för ett SE-refection filter nu i veckan när det var piano+sång. Hade du tänkt att lägga om sången sedan, eller vill du bara ha så stor separation som möjligt för mixen? Om det inte låter bra bakom pianot får du glatt ta av träet framför strängarna och micka stereo så att sångaren (och reflectionfiltret, som hjälpte väldigt mycket sist) kommer så mycket off axis som det bara går, det blev den slutgiltiga mickningen vi körde i veckans inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket är det bästa sättet att micka upp ett piano i stereo samtidigt som pianisten sjunger, alltså två mickar för pianot och en för sången, för att få så lite läckage som möjligt?

Micka bakom pianot, dvs micka lådan med någon stereometod. Sen så brukar jag micka munnen om jag ska spela in sång.

Fick användning för ett SE-refection filter nu i veckan när det var piano+sång. Hade du tänkt att lägga om sången sedan, eller vill du bara ha så stor separation som möjligt för mixen? Om det inte låter bra bakom pianot får du glatt ta av träet framför strängarna och micka stereo så att sångaren (och reflectionfiltret, som hjälpte väldigt mycket sist) kommer så mycket off axis som det bara går, det blev den slutgiltiga mickningen vi körde i veckans inspelning.

Intressant 🙂 , Skall fundera på det

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...