Jump to content
Annons

Datorbygge


bas_anton

Recommended Posts

Jag tänker köpa min första hemstudio. Jag har tänkt använda M-box som ljudkort och köra Reason som "synth". Keystation 49 som keyboard.

De här delarna har jag tänkt att använda. Om någon har dåliga erfarenheter av dessa delarna tillsammans med Pro tools eller har andra råd och tips så tas det med stor tacksamhet emot.

Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX

Asus K8V-SE Deluxe K8T800 3DDR-DIMM 5PCI GBLAN SATA Raid Audio WiFi Socket754 ATX

AMD Athlon64 3000+ 2000MHz/2.0GHz 512kb bulk/tray Socket754

Zalman ZM-7000A-CU Intel 478 / AMD 462(med hål runt sockeln) / Socket754

2st Kingston KVR400X64C3A/512 512Mb DDR PC3200/DDR400 184pin 400MHz

2st Western Digital Caviar WD800JB-00FSA0 80Gb 7200rpm 8Mb Fluid UDMA100 IDE

Asus Radeon 9200SE 128Mb DDR TV-out DVI RETAIL AGP

LITE-ON DVD-ROM 16X DVD/48X CD w. Black front bulk IDE

NEC ND-2500 DVD +RW/R -RW/R 8X DVD+R 4X DVD+RW 8X DVD-R 2X DVD-RW 32X CDR 16X CDRW Black bulk IDE

Kommer jag att behöva någon chassifläkt?

Har jag missat något viktigt till min dator?(skärm, tangentbord och mus har jag)

/Anton

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

He he, svårt det här. Du kommer säkert att få minst 10 olika svar. Jag ska inte uttala mig om de enskilda hårdvaruenheterna, för de är säkert hur bra som helst. Hur som helst så hade jag skippat DVD-läsaren (tar för givet att diskettstationen redan är bortrationaliserad). Den funktionen finns ju redan i DVD-brännaren. Förutom pengarna du sparar på det så sparar du in en enhet som processorn och operativet måste snacka med (titta, där är ju DVD-läsaren, hmm, är det nånting i den, nähä, ok, runt ett varv och snacka med allt annat, titta, där är DVD-läsaren, hmm, osv osv) 3 miljarder ggr/sec. 1 GB RAM e kalas men jag hade nog valt mer. Ska du köra XP kan du smeta i till plånboken är tom (tror home sväljer upp till 4 och Pro 8), medan äldre OS är begränsade till 1,5 GB (Win Millenium) respektive 1 GB (98SE). Angående chassifläkten så är det ju en oljudskälla som du kan klara dig utan genom att köra maskinen "naken", dvs utan skal. Hårddiskrassel vill man dock inte höra på, och eftersom jag inte har någon kännedom om Western Digitaldiskarna kan jag inte svara för dem. Maxtordiskarna (har själv 3st i öppna lådor) är däremot så gott som ljudlösa (hör dem bara vid defrag). Hoppas att jag kunde bidra med något. Lycka till! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Antec SONATA Silent Piano-Black 380W ATX

Asus K8V-SE Deluxe K8T800 3DDR-DIMM 5PCI GBLAN SATA Raid Audio WiFi Socket754 ATX

AMD Athlon64 3000+ 2000MHz/2.0GHz 512kb bulk/tray Socket754

Zalman ZM-7000A-CU Intel 478 / AMD 462(med hål runt sockeln) / Socket754

2st Kingston KVR400X64C3A/512 512Mb DDR PC3200/DDR400 184pin 400MHz

Det ser bra ut, jag har själv samma moderkort, och cpu. Fast jag kör med minnen från Corsair med CAS2,5 som är lite snabbare än dom du hade tänkt dig (tror dom är CAS3), fast Corsair-minnena är lite dyrare

Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5

köpte detta från komplett.

Om du inte ska klocka är ditt moderkort perfekt! :rolleyes:

Cpu-fläkten är ett kap! ...

Lycka till med köpet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har beställt delarna nu. Jag har aldrig byggt en dator själv. Men jag har hört att det ska vara rätt lätt. En fråga bara. Jag har beställt två hårddiskar (IDE), en ställer jag in som master och en som slave. Sitter båda på samma IDE plats på moderkortet eller har man en enskild IDE sladd till varje hårddisk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har beställt delarna nu. Jag har aldrig byggt en dator själv. Men jag har hört att det ska vara rätt lätt.

Pass upp med statisk elektricitet och var noga med vad du gör bara. Kan hända tråkiga saker annars...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter båda på samma IDE plats på moderkortet eller har man en enskild IDE sladd till varje hårddisk?

Du har bara två IDE-sladdar. Det kvittar hur du kopplar hårddiskarna.

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har beställt delarna nu. Jag har aldrig byggt en dator själv. Men jag har hört att det ska vara rätt lätt. En fråga bara. Jag har beställt två hårddiskar (IDE), en ställer jag in som master och en som slave. Sitter båda på samma IDE plats på moderkortet eller har man en enskild IDE sladd till varje hårddisk?

Ska försöka förklara så att en även en nybörjare skulle förstå =) ...

Jag antar att du på moderkortet har två eller tre "portar" för ATA 133 (IDE). Har du tex tre så kan du ansluta sammanlagt 6 enheter. alltså två på varje. Om du har tex har två hårddiskar och två CD-spelare (eller en annan spelare/brännare) så sätt dom tillsammans. Alltså Båda hårddiskarna på samma "port" .. du får ju antagligen IDE-kablar till. Dom är ju 1 till 2 (Y-formade)... ena änden in i moderkortet och dom andra två i varsin hårddisk ...

Det som kan upplevas som svårast när man bygger ihop en dator, är ju monteringen av CPU och fläkt på moderkortet. Var försiktig när du gör det och se till så att cpu-fläkten verkligen sitter som den ska och att den körs igång när du sedan startar datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...