Jump to content
Annons

Inspelning av percussiva diskantrika instrument

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Vid inspelning av percussiva diskantrika instrument kan jag uppleva att en del av botten försvinner om man befinner sig en halv meter från miken och man vill inte hamna för nära miken heller. Så hur gör man? Ska man trots allt använda en skärmvägg eller något liknande för att stänga inne ljudet från güiro, triangel, claves? Eller ska man spela in väldigt nära miken på lägre inspelningsvolym och motvilligt dessutom skära med eq:n i högre registren något?

I övrigt undviker jag avskärmning helt och hållet faktiskt och föredrar att spela in i mitten av ett öppet rum 4x4x3.3 meter. Basen lajnar jag via en lätt överstyrd kompressor, annars varken kompressor eller eq på någonting.

😆

:musik

Annons
Postat

Pröva att spela in nära med en dynamisk mikrofon.

Om du fortfarande tycker att det blir för diskantrikt, vrid bort mikrofonen från ljudkällan en bit. Kanske 45 grader eller mer.

musik (oregistrerad)
Postat

Tack. Jag har "bara" tre kondensatormickar från Sony: en bra stereomik, en hyfsad stereomik och en extremt bra monomik.

Får bli att kolla in en bandmik eller dynamisk då kanske...

Jag som mest funderat på en MXL V67 eller Studio Projects B1 detta året...men de är väl kondensatorer, om ny mik är aktuellt överhuvudtaget...i konkurrensen med allt annat.

🙂

:musik

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.