Jump to content
Annons

Silence, silence!


maxmaxmax (oregistrerad)

Recommended Posts

maxmaxmax (oregistrerad)

Funderar på vad jag ska göra för att slippa surret, fläktar och hårddisk stör ständigt. Någon som har erfarenhet av ljudisolerande chassin? Vattenkylningssystem? Tysta fläktar?

För inget slår känslan av att stänga av burken på natten och plötsligt märka frånvaron av surr. Så vill jag ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett bra vattenkylningssystem är mycket trevligt och mycket tyst.

Tysta fläktar? Jao, det funkar också, kör med stora fläktar med lågt varvtal framför små fläktar med högtvarvtal o.s.v. men det slår inte vattenkylning, fördelen med vattenkylning är ju att du dessutom i princip inte behöver någon luftgenomströmning och därför kan isolera effektivare.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.antec-inc.com/us/pro_details_en...hp?ProdID=15138

Datorn blev jättetyst! Och det var bara när själva chassit var bytt! 🙂

Om man dessutom sätter in dämpmattor och en tyst cpu-fläkt i Sonata-chassit har du en ännu mer tyst dator! Du kan sitta och mixa med datorn en meter ifrån idig! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Ett bra vattenkylningssystem är mycket trevligt och mycket tyst.

Tysta fläktar? Jao, det funkar också, kör med stora fläktar med lågt varvtal framför små fläktar med högtvarvtal o.s.v. men det slår inte vattenkylning, fördelen med vattenkylning är ju att du dessutom i princip inte behöver någon luftgenomströmning och därför kan isolera effektivare.

...men vattnet måste ju kylas också... 😲 Används det inte fläktar till att kyla ner det uppvärmda vattnet - eller finns det andra lösningar för det?

Link to comment
Dela på andra sajter

...men vattnet måste ju kylas också...  Används det inte fläktar till att kyla ner det uppvärmda vattnet - eller finns det andra lösningar för det?

Kylskåpskompressor och freon. 😲 Tyst som satan...

Redigerat av dbd
Link to comment
Dela på andra sajter

...men vattnet måste ju kylas också...  Används det inte fläktar till att kyla ner det uppvärmda vattnet - eller finns det andra lösningar för det?

Kylskåpskompressor och freon. 😉 Tyst som satan...

Jag såg en sådan låda någonstans - men den var bara kul tills jag såg priset... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kylmedelskylda lådor finns nog, men det är nog tveksamt att den blir tyst om man slänger in en hel kylskåpskompressor 😆 Faktum är att jag funderat på vattenkylning själv, så om någon som har det inmonterat i datorn kunde tala ut om sina mest intima upplevelser med systemet så hade jag varit tacksam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställ om processorfläkt och chassifläkt från 12V till 5V (genom att mixtra lite med HD-strömförsörjningskablarna i datorn). Min dator blev mycket tystare efter denna modifikation som ihop med min seagate-disk gör att elementet i rummet överröstar den.

Det kräver lite tvinning och öppnande av transformatorn, men det är det värt. Det ska finnas beskrivningar och bilder på world wide web om hur man går till väga.

Jag har en AMD K7 Athlon 750Mhz och något nonamechassi. Man kan ju alltid prova med liggunderlag och t-shirtar i datorn eller varför inte lägga den under en filt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är helt seriöst det allra bästa tipset. Man sparar MÄNGDER med pengar på dyra tysta fläktar och dämpning. Långa sladdar är billiga. (ingen smiley på slutet).

Se bara till att skärmen pallar signalförsämringen som kommer i och med förlängda kablar. Inte så skoj att få "no signal" efter man borrat i väggen, dragit kabel och flyttat datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det verkar som om folk här har rätt bra koll på det här och det bästa tipset tycker jag helt klart var att ställa datorn i ett annat rum och dra lite kablar istället. Men om du vill snacka med folk som inte gör annat än att eftersträva så tysta datorer som möjligt så gå in på sweclockers forum och tjöta lite.

http://www.sweclockers.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är nog en bra lösning om man har pengar:

http://www.frostnetwork.net/products.php?prodid=35

Redigerat av unbornichen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag kör en variant på sound-on-sounds lösning. Enda skillnaden är att jag har två fläktar monterade inuti lådan som blåser luften genom en liten ljuddämpande labyrint. Fungerar utmärkt. Helt tyst blir det inte, men ljudet man hör är numera ett jämnt och dovt fläktbrus, helt annorlunda och mycket svagare än datorns normala ljudnivå.

Materialet i lådan är MDF och självhäftande ljuddämpande matta. Arbetsinsatsen är inte så stor, då trähandlaren sågade till alla delar åt mig.

Detta är nog den näst bästa lösningen, efter att ställa datorn i rummet intill (vilket jag skulle göra om jag bara kunde komma överrens med grannen...).

Börjar man gegga med vattenkylning och liknande så är nog risken att man ägnar mer tid åt att förbättra kylningen i datorn än att göra musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...