Jump to content
Annons

Inspelning av trummor (ljudfil)


sounden

Recommended Posts

Annons
Postat (redigerat)

Höll på att försöka stämma virveln i en timme, sjukt svårt om man inte stämmer

trummor så ofta. Vet fortfarande inte om den stämmer, men det lät OK i mina öron.

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

De mikrofoner jag har valt är sm57 på virvel, sm7b på baskagge och

C414 på överhäng.

Det är inte EQ nått på de enskillda spåren bara lite på de 2 stereo kanalerna

på bordet.

ett annat val av placering eller mikrofon på baskaggen kanske hade gjort sig

bättre 😏

//S

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

stämmer bra, 22" Tama Rockstar med frontskinn.

Det är ett ca 20cm stort hål i frontskinnet.

Brukar stämma ner frontskinnet såpass så det inte blir "vågigt".

Tycker generellt att min baskaggen låter lite plastigt, borde nog byta skinn nån dag

eller nått 😏

Spelade in med en 22" Premier baskagge för ett tag sedan och det lät mer levande och

trä. mer botten i lixom.

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

stämmer bra, 22" Tama Rockstar med frontskinn.

Det är ett ca 30cm stort hål i frontskinnet.

Brukar stämma ner frontskinnet såpass så det inte blir "vågigt".

Tycker generellt att min baskaggen låter lite plastigt, borde nog byta skinn nån dag 😏

//S

Okay, det hördes faktiskt vilken storlek det var, men helt säker kan man ju aldrig vara ! 🙂

30 cm stort hål låter som ett fabriksskinn? Eller har du skurit ut hålet själv? Det är väldigt viktigt var någonstans på skinnet hålet är placerat.

Om den är placerat i mitten så tappar man väldigt mycket basfrekvenser ur bastrumman och då låter den ganska platt.

Så som jag upplever din baskagge just nu. Men jag tror inte att plattheten i soundet sitter där i just ditt fall....tror att ditt hål

sitter lite på sidan av trumman? I så fall där den ska sitta.

Däremot har du med ganska stor sannolighet frontskinnet alldeles på tok för löst spänt! Jag kan höra att minst ett av skinnen är för löst.

Troligen båda, men framför allt så är i varje fall frontskinnet för löst.

Testa att spänna upp den lite. Spänn lite i taget och gör regelbundna ljudtest varteftersom du spänner upp den.

Å andra sidan ska du tydligt kunna höra effekten/resultatet även rent akustiskt inne i rummet.

Till slut när du har hittat rätt stämmning på fronten så ska du ha fått ett riktigt fett och fylligt ljud om du har stämt kaggen rätt.

Baskaggen kräver även den att den resonerar lite och eftersom den är så pass stor så krävs det att man har frontskinnet ganska hårt spänd.

På det här sättet får du även automatiskt bort det "plastiga" ljudet.

Försök alltså att hitta ett sound ur baskaggen där den nästan sjunger en aning i de lägsta frekvenserna.

Var inte rädd att den sjunger för mycket!

Sjunget kommer på inspelningen nämligen inte att upplevas som ett "sjung" utan snarare mer som en fet och fyllig bas som "blandar sig in"

på ett väldigt bra och naturligt sätt. Du får då en bra botten med stor fyllighet i ljudet.

Jag är till 98,537 % säkerhet säker på att det är här ditt problem sitter....dvs. om du själv liksom jag inte tycker att baskaggen är fullt så bra

som den kanske borde kunna vara. Berätta hur det går!

Lycka till!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm.....jag glömde visst säga en sak:

När du sitter vid trumsetet och spelar på bastrumman så hör du den ju inte alls på samma sätt som micken hör den

eftersom ni har två helt oilka placeringar. Det allra bästa är därför om du har en person som spelar på baskaggen

medan du står framför den och stämmer den. Lite självklart kanske man kan tycka,

men det är också just därför som man inte alltid tänker på dessa små och självklara detaljer.

En annan sak som man också ska tänka på är att en lång sustain för örat inte uppfattas som lika lång för micken.

Inne i bastrumman tappar man en aning av sustainen så där blir den alltså något kortare än vad ditt öra uppfattar den som.

Det är också förklaringen till varför man inte ska vara så rädd att man får en "för" lång sustain.

Men hellre en "för" lång sustain eftersom det då alltid går att skära bort i mixen om man mot förmodan skulle önska det,

för det går inte att lägga till något som inte finns. I händelse av att sustainen är för kort alltså.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan förklara lite närmare hur jag spela in,

altså jag kör nanoCompressor på virvel och RNC på baskagge

sedan kör jag parallell kompression via SSL:en

(blandar 2 stereo kanaler)

Tror det låter lite strypt för SSL:en inte jobbar ordentligt i de lugna partiet.

Nått å jobba på då 😳

//S

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du fixar till grundljudet i baskaggen så tror jag att din SSL kommer igång på ett helt annat sätt.

Börja i rätt ände med pulandet....

När det gäller mickplaceringen så ska det bli jättebra ljud om du stoppar in den direkt in i kaggen om bara stämningen är rätt.

Låt den bara ligga där på filten som jag antar att du har,

och låt den ligga ungefär på samma avstånd till frontskinnet som till slagskinnet.

Men att fixa till stämningen på frontskinnet skulle i varje fall jag se som första prioritet innan jag skulle ha gått vidare med några andra åtgärder.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...