Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej

Jag behöver era goda råd ang PA-högtalare till el-piano Yamaha P 250

Ett par "bra lådor" som täcker en lokal med ca 300 pers

Helst även en bra mixer som klarar pianot (stereo)+ 6 sångmikar (gärna med bra inbyggda effekter)

Vi spelar musikal-pop-balader- visor

Det handlar alltså inte om "högtrycksmusik" 😛

MEN vill ha en fyllig pianoklang ---med bra tryck i botten.

(vi är ofta bara en sångerska eller sånggrupp + piano (med div moduler)

Pianot måste därför kunna ge både ett bra bas tryck + fylligt varmt pianoljud

1) räcker 12´-lådor eller behöver man gå upp till 15´

2) är aktiva eller passiva lådor att föredra.

3) Vilken mixer har ni goda erfarenheter av (som har bra inbyggda effekter)

PA + piano skall gå att lasta i en vanlig kombi-bil

Helst inte för tungt utan man orkar spåela sedan också 😛

Tacksam för alla goda råd

Legato

Redigerat av Legato
Annons
Postat

Var faktiskt och lyssnade på en kör till piano häromveckan för typ 200 pers. Dom hade aktiva Mackie SRM-lådor. Såg inte på avtånd om det var SRM350 (12or) eller SRM450 (15). Men det lät grymt bra i alla fall.

Postat

Hej

Tack barkley för svar om Mackie-högtalarna

Jag undrar är inte både SRM 350 och 450 baserade på 12´element?

Men med lite mer effekt i 450

Jag har också stött på ngn av dem i något sammanhang och jag tycker precis som du att de lätt riktigt bra. Men jag hörde dem i en rätt liten lokal och DÄR var de helt ok.

Klarar de även en lokal på 300 pers???

Är det ngn som har erfarenhet av

Mackie-högtalarna i jämförelse med JBL EON 15 (tror jag att dom heter)

Tack på förhand för alla svar

Legato

Postat

Några tankar:

Om du skall handla rekommenderar jag att du kollar priserna på www.thomann.de ,det är ofta rejält bättre än i Sverige.

Har du möjlighet rekommenderar jag som alltid att du försöker hyra något som liknar det du tänker köpa. Då får du chansen att prova om det funkar som tänkt och slipper köpa fel grejer.

Några i ungefär samma storleksklass:

JBL EON 15 G2 http://www.thomann.de/thoiw5_jbl_eon15_g2_prodinfo.html

Mackie SRM450 http://www.thomann.de/thoiw5_mackie_srm_450_prodinfo.html

RCF Art312A http://www.thomann.de/thoiw5_rcf_art_312_a_prodinfo.html

I mina öron låter jbl sämst, rcf bäst men mackie är helt ok. Men smaken är som sagt olika. Skulle jag handla idag så skulle jag nog sikta på

RCF Art322A http://www.thomann.de/thoiw5_rcf_art_322_a_prodinfo.html

som sägs ha en bättre diskant (inte hört dock).

Det finns också lågpris alternativ om du är beredd att chansa. Behringer har gjort motsvarande lådor. Låter sämre, men ljud kommer det ju. Prismässigt får du ju 5 såna lådor i stället för 2 av de andra.

http://www.thomann.de/thoiw5_artikel-111618.html

Men det finns som massa olika alternativ: ett alternativ är lite mindre lådor + en subbas. Ytterligare en väg att gå, lite krångligare men antagligen billigare, är att tittat på passiva lådor + slutsteg. För ungefär samma peng skulle du nog få till en medhörningshögtalare också.

Gunnar

Postat (redigerat)

Hej

Tack Gunnar för ett väldigt bra och begripligt svar!!!!!

Har du även tips på passiva lådor med slutsteg som du vet är bra och även skulle kunna bli billigare

Det är ju precis som du säger: att ljudsmaken är som baken.

Jag har spelat Yamaha 250 i :

Prophone lådor (passiva 12´)

Eclere aktiva 12´

Jag tyckte att båda var sådär.....gick att ha men inte den värme och fyllighet som man önskade. Ljudet lät lite instängt---nasalt på ngt konstigt vis.

Det är svårt att få till ett ljud som är lika fylligt-varmt - och med bastryck+ fin brillians i diskanten-- som pianots egna inbyggda högtalare ger trots att det bara är 30W (men man sitter ju nära)

VARFÖR upplever man PA ljudet så annorlunda?

Är detta ljud i P 250 trixat på ngt "hemligt " sätt ?

För det låter ju rätt bra om detta ljud där man sitter och spelar. MEN väldigt svårt att få till i PA -högtalare. 😕

Jag har även hört

Mackie 450 i liten lokal men ej spelat själv. Det lät bäst hittills!!

Är mycket intresserad av att få råd om 12´ eller 15´lådor och vilka som fungerar "bäst" med Yamaha P250 ---för att både få varmt--brilliant och fylligt PA-ljud.

Även en liten bra mixer för Piano + 6 mik med bra effekt-del skulle vara kanon att få råd om

MEN mest intresserad är jag av att få till ett riktigt bra PA-ljud som likanar P250-pianots innbygda högtalare.

Har ni flera goda råd att ge en som inte hittar favorit soundet

så mottages alla råd tacksamt.

Mvh

Legato

Redigerat av Legato

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.