Jump to content
Annons

Problem med mikrofon


brutaltruth (oregistrerad)

Recommended Posts

brutaltruth (oregistrerad)

Hej, mitt första inlägg på detta forum. Har nyligen köpt mig en Fostex mr-8 hd. Kanske inte den bästa portan men för mig som mest spelar in små demos är den perfekt! Hur som helst har jag problem..jag äger två mikrofoner (Akai adm-40) och jag får ingen insignal när jag kopplar in dom. Jag har testat att köra in ljud via samma ingång (från min kassettporta) och det funkar fint. Kan det ha att göra med att akai-mikrofonerna är balanserade medans ingången är obalanserad? Ska jag köpa två tele-xlr konverters och köra in igenom den balanserade ingången (XLR-kontakt)? Tacksam för hjälp

Mvh

L

EDIT: det finns två ingångar för varje kanal -> balanserad XLR och obalanserad phono. Jag testade också att köra igenom ett par hörlurar och fick insignal.

Redigerat av brutaltruth
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Enligt vad jag kunde hitta, så är det dynamiska mikrofoner, så de ska i alla fall inte kräva fantommatning.

De måste däremot kopplas in på en mikrofoningång för att du ska få ljud från dem, så en lineingång kommer inte att fungera, om det är det du har provat...? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

brutaltruth (oregistrerad)

Det är en mic/line ingång..dom är dynamiska ja men om dom är balanserade eller ej vet jag inte. Spelar det föresten någon större roll, man borde väl få insignal ändå?

Link to comment
Dela på andra sajter

100% att mickarna funkar?

XLR-ingången på Fostexen är balanserad micingång så det borde fungera fint med dem... Kanske du på något sätt måste säga till Fostexen att ta in signalen på XLR istället för Tele vad vet jag...? 😕

Redigerat av BozoB
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte inte på att kolla på Fostex hemsida efter den. 😕

Du kan inte koppla in en mikrofon på Tele, utan det finns bara micpreamp på XLR-kontakten. Har du en obalanserad mic med Telekontakt, så måste du alltså ha en adapter från Tele till XLR. Du måste i så fall också vara MYCKET noga med att aldrig trycka in fantommatningsknappen - för om du gör det, så får du en uppeldad mikrofon och eventuellt också en skadad ingång eller fantommatning...

Jag skulle absolut rekommendera att du skaffar en annan mikrofon i stället, så att sådana risker elimineras. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

brutaltruth (oregistrerad)

Hm är du säker på att det bara finns micpreamp. på XLR? Stod det på Fostex site? (borde jag kolla..) För som sagt kunde jag ju få insignal (och ok ljud med tanke på..) genom ett par hörlurar och dom är ju knappast förförstärkta. För övrigt så är ju den obalanserade mic/line inången till för b.la. mickar med telekontakt, annars skulle den bara heta "line"? Fantom-matningen måste man tydligen vara väldigt noggran med Att sätta på och genom den ingången ska man ju kunna köra vanliga kondensator-mikar som inte kräver fantommatning så att det vore nån större fara..? Handlar det om jordning etc.? Ursäkta min skeptiska hållning och tack för alla svar! 😛

Blir väl till att punga ut ytterligare nån tusenlapp och fortsätta spela in på kassettportan som för övrigt är väldigt bra (Yamaha MT120).

Link to comment
Dela på andra sajter

brutaltruth (oregistrerad)

Jag har löst problemet. Tack alla för hjälpen! Mikarna är fine, portan är fine men jag är lite virrig ibland 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...