Jump to content
Annons

Inspelning inkl. Midi


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

En PC (som har PCMCIA, 4 Usb)

En synth (som har Midi In, Midi Out, Usb)

En padsbrÀda (som har Midi Out och Usb)

Ett externt PCMCIA-ljudkort (som har en Midi-kabel-kontakt-anslutning samt 2 mik in och 4 line in. I Ànden pÄ den löstagbara Midi-kabeln finns: Midi Out1, Midi Out2, Midi In1 och MidiIn2).

FRÅGA: Hur kopplas detta ihop bĂ€st, med avseende pĂ„ Midi och Usb?

đŸ„°

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Om inte synthen och "brÀdan" har extra funktionalitet via USB skulle jag koppla in det via MIDI-kontakterna i ljudkortet.

Jag mÄ vara lite gammaldags, men mina erfarenheter sÀger att MIDI ytterst sÀllan strular, medans MIDI via USB inte alltför sÀllan gör det.

AlltsÄ:

MIDI out1 ->MIDI in pÄ synthen

MIDI in1 -> MIDI out pÄ synthen

MIDI out2 -> MIDI in pÄ den dÀr brÀdgrejen (kanske inte behövs?)

MIDI in2 -> MIDI out pÄ brÀdgrejen

Men det kan ju absolut vara vĂ€rt att testa USB-kopplingarna ocksĂ„, det blir ju lite kablar mindre dĂ„ och det Ă€r ju inte helt omöjligt att det funkar bra. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)
AlltsÄ:

MIDI out1 ->MIDI in pÄ synthen

MIDI in1 -> MIDI out pÄ synthen

MIDI out2 -> MIDI in pÄ den dÀr brÀdgrejen (kanske inte behövs?)

MIDI in2 -> MIDI out pÄ brÀdgrejen

...men brÀdan (M-Audio Finger Trigger) har inte Midi In.

😎

Blir det USB frÄn den till PC:n dÄ istÀllet?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

tja

trigger finger (m-audio) har som sagt bara midi out samt usb

jag har sjÀlv en sÄdan och kör med usb för tillfÀllet. För tillfÀllet dÄ usb:n har en sÄdan grym latency att man blir tokig! sÄ jag ska införskaffa mig en midikabel och koppla den till min lilla midiman box 4 IN // 4 Out

i ditt fall sÄ ser det ut som om du inte behöver en sÄdan box.

nÀr det gÀller synthen, tÀnkte du lÄta den spela upp ljud ocksÄ? för dÄ behövs ju midi in, om den bara ska skicka midisignaler till datorn sÄ behövs inte den och dÄ kan du ju koppla triggern till den midi ingÄngen.

//Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)
i ditt fall sÄ ser det ut som om du inte behöver en sÄdan box.

nÀr det gÀller synthen, tÀnkte du lÄta den spela upp ljud ocksÄ? för dÄ behövs ju midi in, om den bara ska skicka midisignaler till datorn sÄ behövs inte den och dÄ kan du ju koppla triggern till den midi ingÄngen.

//Anders

Ja, det tÀnkte jag, dvs. synthen ska spela upp ljuden, om du menar med det uttrycket "om jag ska anvÀnda mig av synthens inbyggda ljud", vilka Àr totalt 6 stycken tror jag. Synthen har Midi In. SÄ den mÄste vÀl vara med...

Jag behöver ingen MidiMan?! Vad kostar den?

Är du SÄKER pĂ„ att det inte bara Ă€r i din dator fördröjningen via USB Ă€r sĂ„pass kraftig? Har du nu fĂ„ttt din MidiMan, sĂ„ att du kunnat testa om det blivit nĂ„n skillnad? Hoppas det!!

🙂

:musik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AlltsÄ:

MIDI out1 ->MIDI in pÄ synthen

MIDI in1 -> MIDI out pÄ synthen

MIDI out2 -> MIDI in pÄ den dÀr brÀdgrejen (kanske inte behövs?)

MIDI in2 -> MIDI out pÄ brÀdgrejen

...men brÀdan (M-Audio Finger Trigger) har inte Midi In.

😏

Blir det USB frÄn den till PC:n dÄ istÀllet?

Ja, eller som jag skrev, MIDI In behövs inte (och finns alltsĂ„ inte) eftersom du ju bara skickar info FRÅN den TILL datorn.

SÄ testa helt enkelt vilket som funkar bÀst pÄ din dator, MIDI eller USB. BÀgge delarna borde absolut fungera, men det Àr möjligt att det blir snabbare via MIDI Àn via USB.

Och nej, du behöver ingen MIDIman eftersom du redan har 2st MIDI-portar pÄ ditt ljudkort, vilket rÀcker gott i det hÀr fallet.

Redigerat av android
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag skulle gjort som Android, fast precis tvĂ€rtom 😏

Dvs kopplat allt via USB. Dels brukar man slippa nÀtadapter dÄ prylarna ocksÄ fÄr krÀm genom USB, dels blir det ju bara hÀlften sÄ mÄnga usb-kablar som midi-kablar.

EDIT: Har man latency pÄ USB-porten sÄ Àr det nÄt annat som knasar i datorn. (USB överför data i 12 Mbps och uppÄt, jÀmfört med MIDIs 31,25 kbps)

Redigerat av Linkowich
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Haha, ja jag Àr nog lite bakÄtstrÀvare hÀr.

Har bara en keyboard med USB, och nÀr den inte funkade som den skulle efter första försöket sÄ gav jag upp och körde vidare med MIDI... Men jag hade strul med sjÀlva installationen, inte latency.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...