Jump to content
Annons

KEYBOARD AMP med HÖGTALARE

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Denna tråd får väl ligga i avdelningen för hårdvarusynthar, det gäller ju iaf ett tillbehör till en hårdvarusynth i form av en Keyboard Amp med inbyggd högtalare.

1) Jag har inte så bra koll på vad som är bra grejer i upp till 4000 kr-klassen. Vet dock att jag gillat Roland tidigare. Håller de måttet fortfarande? Andra märken?

2) Jag tycker att Clavia Nord Electro 2 har fruktansvärt låg ljudnivå ut, både när jag testar i hörlurar och med små bergsprängar- eller datorhögtalare. Märker ni samma sak, ni som spelat på denna modell, och kommer det att göra stor skillnad när jag skaffar en riktig Keyboardförtärkare? Annars är det ju ingen idé...

Orgelljudet kan bli hyfsat ok volymmässigt, men elpiano och piano hörs ju knappt! Samma fenomen har jag upptäckt på ALLA exemplar av denna synth - testat både på Musikbörsen och Jam.

3) Vilka anslutningar tycker ni man borde kräva? Jag tycker det var bra med två line in och en mik/line in plus hörlurar. Men finns det inga med Line out stereo? Ska man inte ha så man kan koppla till effektburk, effect send/retur?

4) Är det värt de extra pengarna att skaffa en amp i stereo? En del menar att man måste satsa på en i äkta stereo, andra inte. De är ju dubbelt så dyra.

5) Räcker 30 W, för inspelning i hemmet, via mik? För livebruk?

6) Varför är generellt sett keyboardförstärkare dyrare än gitarrförstärkare?

7) Jag har en rörförstärkare för elgitarr. Skulle jag våga prova den till synthen? Inget bra va? Synthar ger ju mer basljud...

:musik

Annons
Postat

Försöker svara på det jag vet nåt om....

Men först: Vad ska du egentligen ha den till?

-Låter omständigt och brusigt att micka upp för inspelning. Menar du att du inte får tillräcklig utnivå för att kunna spela in ordentligt? Isåfall låter det billigare och enklare att köpa en vettig mixer. 😄

-Ska du ha den live? Varför kör du då inte med en vanlig medhörningsmonitor? (Har iofs ingen koll på om de kan vara billigare eller ej.)

4) Är det värt de extra pengarna att skaffa en amp i stereo? En del menar att man måste satsa på en i äkta stereo, andra inte. De är ju dubbelt så dyra.

6) Varför är generellt sett keyboardförstärkare dyrare än gitarrförstärkare?

7) Jag har en rörförstärkare för elgitarr. Skulle jag våga prova den till synthen? Inget bra va? Synthar ger ju mer basljud...

4) Använder du ljud som jobbar mycket i stereobilden, så kan det nog vara värt att köra stereo. Men ska du bara ha den för att höra VAD du spelar i en live-situation lär ju inte stereobilden vara det viktigaste... (Tycker oftast att man får vara glad om man överhuvudtaget hör sig själv när man spelar ute... 😉)

6) Gitarrförstärkare har väl ett mycket mer begränsat frekvensomfång. Och det är väl inte lika viktigt med "klart och fint" ljud om det mestdels är distgitarrer som låter... 😎

7) Pröva går säkert, men jag har också hört att det inte ska va så nyttigt för förstärkaren i längden.

musik (oregistrerad)
Postat
Vad ska du egentligen ha den till?

Jag har fått för mig att jag vill kunna höra instrumentet när jag tränar hemma.

😮

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Laney har en keyboard förstärkare som är hyffsat bra...

😮

Aaaa...

EG01161.jpg

Ännu en bild, ställ den på kant. Vid monitorering på scen kan jag tänka mig?!

Och bara 3700 SEK inkl. frakt från Imuso England måste vara ett fynd för så mycket kräm!!

Tyvärr saknar den hörlursutgång, men den hade Line Out läste jag.

😄

Redigerat av musik
Postat
Vad ska du egentligen ha den till?

Jag har fått för mig att jag vill kunna höra instrumentet när jag tränar hemma.

😄

Ok, jo det kan ju underlätta... 😆

Men varför inte skaffa ett par monitorer istället? -Det är ju lite mångsidigare...

Eller koppla in synthen till stereoanläggningen (om du nu har nån)?

🙂

Keyboard-amps verkar va vanligt i USA, men annars har jag nog aldrig stött på nån som använder det... 😮

musik (oregistrerad)
Postat
Men varför inte skaffa ett par monitorer istället? -Det är ju lite mångsidigare...

Eller koppla in synthen till stereoanläggningen (om du nu har nån)?

😄

Keyboard-amps verkar va vanligt i USA, men annars har jag nog aldrig stött på nån som använder det... 😮

Ja, jag vet... Borde kanske starta en annan tråd istället? "Vad har man en Keyboardförstärkare till"?

Det där med stereo... Jo, jag har en stereo. Men mina audiofilhögtalare mäktade inte riktigt med de djupaste tonerna direkt från instrumentet på hög volym.

Det är ovanligt att man ser annonser på Keyboardförstärkare hos musikaffärerna. Det verkar vara en sån där produkt som de köper som vet att de måste ha en och därför är det sällan kampanjpris på dessa.

😆

• 2 veckor senare...
Postat

Har kört min electro genom en roland kc350 i flera år live(alltså inte kontinuerligt) med ett souldisco band, fungerar utmärkt.

Har inte saknat stereo i live situation, om man vill ha stereo bör man nog köra in ear system istället.

/Fredrik

Postat

Jag Linear(hur stavas det) in min electro när jag spelar in hemma, bättre än genom keyboardamp. Eller kör den genom mitt leslie(2101).

När det gäller gitarr rörförstärkare är det en annan sak tycker jag. Kom ihåg att Fender Twin reverb var standard förstärkare till fender rhodes, har själv en kopia av motsvarande preamp i rackformat ifrån speakeasy vintage music(snordyr men låter mumma). Har du bara koll på innivåerna kan du med fördel köra rhodes, clavinet och wurlitser genom gitarrstärkare. Om du heter deep purple kan du köra orgeln också, fast det gör aldrig jag. Akustiska pianon rekomenderar jag inte att du kör genom gitarrförstärkaren.

/Fredrik

• 3 veckor senare...
Postat

hej

skall ju spela hemma så kör monitorer istället. levererar mycket ljud än en keyboard amp.

komplettera med en sub så att du får en komplett ljudbild, behövs om du inte skall uppleva att stage pianoljuden inte skall låta "fattiga".

• 3 veckor senare...
Postat

Goddagens! Jag köpte en Roland KC 350 härom dagen. Då min musikaffär inte hade kc 150 som jag beställde så fick jag 20% rabatt (totalpris 4552:-) på KC350.

Detta verkar vara en kvalitetspryl, sjukt bra ljud, och man kan riva huset med volymreglaget. Jag ska främst ha den till att spela på ett café (utomhus) så det krävs ju i alla fall lite kräm. Jag har bara vågat vrida upp 1/8del ännu 😛 4 mixade stereokanaler (fungerar alltså som mixer, dock utan 48V+ osv) + en AUX in, som du kan mixa med prylens volym...

Keyboardamps är inte i omlopp, det är något som jag har insett (försökte in i det sista att hitta en beggad). Så om du köper en som håller ett tag så kan du få tillbaka nästan samma peng när du säljer dom. Framför allt så är Rolands KCmodeller populära, dom är så gott som sålda innan man har satt "till salu"-skylten på dom..

Hoppas att det hjälpte på något sätt..

musik (oregistrerad)
Postat
Goddagens! Jag köpte en Roland KC 350 härom dagen. Då min musikaffär inte hade kc 150 som jag beställde så fick jag 20% rabatt (totalpris 4552:-) på KC350.

Detta verkar vara en kvalitetspryl, sjukt bra ljud, och man kan riva huset med volymreglaget. Jag ska främst ha den till att spela på ett café (utomhus) så det krävs ju i alla fall lite kräm. Jag har bara vågat vrida upp 1/8del ännu 🥰 4 mixade stereokanaler (fungerar alltså som mixer, dock utan 48V+ osv) + en AUX in, som du kan mixa med prylens volym...

Keyboardamps är inte i omlopp, det är något som jag har insett (försökte in i det sista att hitta en beggad). Så om du köper en som håller ett tag så kan du få tillbaka nästan samma peng när du säljer dom. Framför allt så är Rolands KCmodeller populära, dom är så gott som sålda innan man har satt "till salu"-skylten på dom..

Hoppas att det hjälpte på något sätt..

Jajamen, nu har jag minst två alternativ: Laney och Roland.

😕

• 2 år senare...
Postat (redigerat)

Finns det några andra märken som inte nämnts i denna tråd, som kommit ut med fräsiga modeller på senare år?

Ingen Roland, tack.

Jag funderar på en Laney AH100. Såg att den stått som både multiförstärkare och som gitarrförstärkare, men även som keyboardförstärkare.

Är det en allt-i-allo?? Det är iaf ingen idé att använda stereon och dess högtalare till keyboard - skramlar på med biljud i subtonerna då... Har provat.

Kan man ha en basförstärkare som keyboardförstärkare eller vice versa? Funderar i så fall på en Laney RB3.

laney%20rb3.jpg

:rolleyes:

//:debatt

Redigerat av debatt
Postat

Över huvud taget har jag svårt att förstå nyttan med en speciell keyboard-amp.

Hemma kör jag direkt i stereon eller med hörlurar, i studion är det endera med hörlurar eller monitorer. Live är det direkt via PA och medhörning (dom få gånger jag spelat live :rolleyes: )

Postat (redigerat)
Över huvud taget har jag svårt att förstå nyttan med en speciell keyboard-amp.

Hemma kör jag direkt i stereon eller med hörlurar, i studion är det endera med hörlurar eller monitorer. Live är det direkt via PA och medhörning (dom få gånger jag spelat live 😕 )

Ok, keyboardförstärkare får det bli! 😄

Tycker att audiofilhögtalare hemma inte svarar upp mot keyboardskraven, med alla dessa subtoner.

Krävs att man har Cerwin-Vega eller liknande.

Största nyttan är väl om man är 2-3 stycken och helt enkelt vill jamma, utan att koppla in sig till dator, ljudkort etc.

Och just så är det jag oftast spelar, så...

Sällan jag har på ljudkortet.

Det är bara för inspelning.

😎

ska jag gå ut och handla något gott?//:debatt

Redigerat av debatt

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.