Jump to content
Annons

Hjälp med att välja instrument


Primero

Recommended Posts

Hej alla musik tokar! Nu är det så att jag har sökt in till ett musik program på gymnasiet och då ska jag välja ett andra hands instrument, så nu skulle jag vilja ha lite hjälp med vad ska jag välja.

Kan nämna att jag spelar gitarr som första hands instrument.

Tacksam för all hjälp med detta svåra val

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du vill va' lat - bas!

Edit:

Lite mer seriöst, du spelar gitarr. Finns det inte något annat som du viljat kunna spela men som du aldrig haft tid eller annan möjlighet att lära dig? Rannsaka dig själv o fundera på det. Jag vet flertalet instrument som jag skulle vilja kunna men förmodligen aldrig kommer att få tid att lära mig. Trummor (det som jag ville kunna spela som liten men som pga att vi bodde i lägenhet istället blev en elbas). Klaviatur - har två men är eländig på att lira. Saxofon - en dag skall jag i alla fall köpa en o testa.

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Sång, trummor eller klaviatur skulle jag säga. Mångsidiga instrument som är bra att kunna. Bas kan man som gitarist hanka sig fram på i många sammanhang och framförallt är det lätt att lära sig spela riktigt bra bas på egen hand om man nu redan är en duktig gitarrist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sång, trummor eller klaviatur skulle jag säga. Mångsidiga instrument som är bra att kunna. Bas kan man som gitarist hanka sig fram på i många sammanhang och framförallt är det lätt att lära sig spela riktigt bra bas på egen hand om man nu redan är en duktig gitarrist.

Ja, jag tror det lutar åt klaviatur eller sång men vilket av dom kan jag tänkas ha mest nytta av?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sång, trummor eller klaviatur skulle jag säga. Mångsidiga instrument som är bra att kunna. Bas kan man som gitarist hanka sig fram på i många sammanhang och framförallt är det lätt att lära sig spela riktigt bra bas på egen hand om man nu redan är en duktig gitarrist.

Ja, jag tror det lutar åt klaviatur eller sång men vilket av dom kan jag tänkas ha mest nytta av?

Ursäkta utrycket men hur f*n ska vi kunna veta det? 😱😄

Beror väl helt på vad du vill göra. Välj det du tycker verkar roligast, alltid lättare att lära sig då.

Redigerat av Phobos
Link to comment
Dela på andra sajter

Sång, trummor eller klaviatur skulle jag säga. Mångsidiga instrument som är bra att kunna. Bas kan man som gitarist hanka sig fram på i många sammanhang och framförallt är det lätt att lära sig spela riktigt bra bas på egen hand om man nu redan är en duktig gitarrist.

Ja, jag tror det lutar åt klaviatur eller sång men vilket av dom kan jag tänkas ha mest nytta av?

Ursäkta utrycket men hur f*n ska vi kunna veta det? 😱😄

Beror väl helt på vad du vill göra. Välj det du tycker verkar roligast, alltid lättare att lära sig då.

WÖRD!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja då får väl jag säga piano.

Komemr ge dig otroligt mycket at verkligen förstå ackord på ett helöt nytt sätt. En gitarr har begränsingar som ett piano inte har när det gäller ackord och gehörslära.

Men jaja. detta forum är sig likt. den ena rekomenderar ditt o den andre datt.

Lycka till!

ps. stod i precis samma val som du för tre år sedan. Jag valde då piano. efter ett år ändrade jag mig dock o tog trummor istället. Ett mycket dumt val känner jag nu i efterhand, då pianot hade kunnat gett mig mycket mer. Se till att du inte får en pianokärring till lärare som jag fick bara! Då tröttnar man.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag vet inte vad som mest imponerar på lärarna. Det är väl det viktigaste. Piano kanske? Eller varför inte ett blåsinstrument. Eller ett stråkinstrument. Tvärflöjt eller cello? Trummor går nog bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Piano har man stor användning av, kan man det kan man i princip synt, och det finns inte många band utan något utav dem. Och sen är det väldigt användbart att kunna brukspiano när du skriver musik.

Jag säger inte det här för att jag själv spelar piano, lovar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sång, trummor eller klaviatur skulle jag säga. Mångsidiga instrument som är bra att kunna. Bas kan man som gitarist hanka sig fram på i många sammanhang och framförallt är det lätt att lära sig spela riktigt bra bas på egen hand om man nu redan är en duktig gitarrist.

Jag har hört att det ar tvärtom, att bli en stadig och "svängig" bassist är många gånger svårare än att lära sig grunder i trummor tex. Det är lätt att tro att bas är enkelt när man bara använder en sträng i taget (oftast), men basen ligger som grund i all musik och om basen inte låter bra så låter inte resten bra. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sång skulle jag välja. Ångra nu som fan att jag aldrig riktigt tog tag i det. Spelar själv gitarr och skriver en hel del låtar och förbarma mig över att jag måste anlita andra för att sjunga in sången. Skulle spara mycket tid på att lägga demo-sång själv!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sång, trummor eller klaviatur skulle jag säga. Mångsidiga instrument som är bra att kunna. Bas kan man som gitarist hanka sig fram på i många sammanhang och framförallt är det lätt att lära sig spela riktigt bra bas på egen hand om man nu redan är en duktig gitarrist.

Jag har hört att det ar tvärtom, att bli en stadig och "svängig" bassist är många gånger svårare än att lära sig grunder i trummor tex. Det är lätt att tro att bas är enkelt när man bara använder en sträng i taget (oftast), men basen ligger som grund i all musik och om basen inte låter bra så låter inte resten bra. 🥰

Menade absolut inte att bas är enkelt. Däremot menade jag att när man börjar spela ett instrument så är det bra med lite hjälp från en lärare i början. Men kan man redan gitarr så har man så att säga hoppat över första inlärningssteget vad gäller bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle starkt råda dig till att spela piano.

För det första är det ett instrument som används i alla sammanhang

Det Ger dig som redan skrivet en stor överblick över musikteori och ackordsammanhang..

Ett härligt instrument verkligen.

Desstuom kan du klaviaturer öppnas studiovärlden för dig.. koppla in pianot i datorn och exprimentera fram..

PIANO PIANO

Link to comment
Dela på andra sajter

Menade absolut inte att bas är enkelt. Däremot menade jag att när man börjar spela ett instrument så är det bra med lite hjälp från en lärare i början. Men kan man redan gitarr så har man så att säga hoppat över första inlärningssteget vad gäller bas.

Aa, det har du helt rätt i 😉 skulle bara kolla 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

...och då ska jag välja ett andra hands instrument, så nu skulle jag vilja ha lite hjälp med vad ska jag välja.

Hej!

Skulle du vilja att någon annan köper skor åt dig? Nej, inte jag heller!

Du måste prova ut skorna själv för att veta att de verkligen passar just dig och just dina fötter.

Att syssla med musik är samma sak. Vad man spelar för slags musik och vilket instrument som man väljer att spela är

någonting som man förhoppningsvis själv har valt. Denna procedur....att välja t.ex. instrument....sker ibland medvetet eller

som oftast...undermedvetet, men oavsett om valet sker medvetet eller undermedvetet så sker det nästan alltid i en mognadsprocess

som med tiden växer fram. Oftast är man alltså inte medveten om det, men till slut "får man för sig" att det är det eller det instrumentet

som man vill spela. Det "bara är så" utan att man vet vad ens val beror på. Det är alltså någonting som mognar fram och

som man till slut känner någonstans i maggropen då det är dags.

Nu när du ska välja ett bi-instrument så tycker jag att du ska försöka att lita på din egen magkännsla. Tänk inte för mycket.

Försök att få det hela att mogna fram, men om du måste ta ett snabbt beslut så får du försöka att rannsaka dig själv lite mer och

helt enkelt försöka fråga dig själv vad det är du egentligen vill. Spekulera inte vilket instrument som är "bra" eller "dåligt"

för det finns inga bra eller dåliga instrument....spekulerar gör man på bl.a Tokyo och Stockholms-börsen.....känn efter bara och

våga lita på det du känner!

Om du tänker spekulativt...alltså tar för mycket hänsyn till vilket instrument som gör "mest nytta" så är risken den att du tröttnar med tiden.

Om du däremot väljer bi-instrument utifrån dig själv...från hjärtat...så är chansen att du även på lång sikt får både nytta och nöje med ditt val!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...