Jump to content
Annons

Vilken synth för ambient musik?


Vendela

Recommended Posts

Hej alla kunniga! đŸ„° Kanske ni kan hjĂ€lpa mig som inte vet sĂ„ mycket om synthar.

Jag Àr pÄ jakt efter en synth som lÀmpar sig för att göra chillout, ambient, film och spelmusik med mÄnga körljud och pads.

Det fÄr gÀrna vara enkelt att ladda in nya ljud utan att man ska behöva kunna programmera.

Är otroligt tacksam för alla tips jag kan fĂ„!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

En synt som ofta anvÀnd(e)s i film Àr Kurzweil K2000 och uppÄt, just för dess sÄ storslagna orkestrala sound.. Men Àven mjuka och levande pads. En beggad K2000 bör du kunna fÄ för runt 4~5000:-. Superbra synt faktiskt.. Och skulle du av nÄn outgrundlig anledning vilja programera egna ljud (eller bara editera lite) sÄ finns det hur mycket variabler som helt att grotta sig i.. Men urspurngligen Àr den superenkel att anvÀnda.

Har haft en sjÀlv och Àr det en universal studiosynt man ska ha sÄ Àr det en Kurzweil.

K2000 tillverkas inte lÀngre (köpte min 1992) men samma ljudmotor anvÀnds Àn i dag.. Kolla in http://www.kurzweilmusicsystems.com/products.html?Id=351 för mer info samt lite demos fÄrn efterföljaren (som lÄter likadant men har bÀttre effekter och mer polyfoni).

Info om K2000 hittas pÄ http://www.sonicstate.com/synth/kurz_k2000.cfm

Eller pÄ http://www.vintagesynth.com/kurzweil/k2000.shtml

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag skulle ju inte rekommendera en sunkig 90-talsworkstation till den som vill göra ambient... :rolleyes: Ljuddesignen Àr ju halva biten sÄ det blir till att pilla med en maskin som erbjuder lite trixande.

V-synth lĂ„ter som ett bra tips tycker jag. 😛

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En najs semianalog synth skulle nog passa.. dÀr du kan skruva ordentligt pÄ ljuden!!

nu ska vi se:

Creamware Pro-12 ASB - 6995:- pĂ„ JAM.se just nu.. 😉

den tror jag passar dig utmÀrkt!!

gÄ in pÄ jamshop.se och klicka pÄ synth/analog/vintage-fliken i rull-listen till vÀnster!! dÀr kan du hitta lite skoj, till OK priser!!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Är det ingen mer Ă€n jag som vet vad en Kurzweil gĂ„r för? 😉 Den klarar alla ovanĂ€mda syntar i ett nafs ju 😄 Och billig begagnad dessutom!

V.A.S.T det Ă€r grejjen det.. Alla syntesformer pĂ„ en gĂ„ng.. 196 Oscillator samtidigt om man vill. etc etc.. 😎

En lÀnk till dÄ: http://www.synthzone.com/kurzweil.htm

Odödlig synt som kan lÄta som det mesta fakstikt.. Och dessutom bra (32 bitar intern processing, 18 bitar externt converting.. redan 1990)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hartmann Neuron?  đŸ˜±

Japp, grym entry level maskin! 😄

Han fĂ„r vĂ€l köra presets 😎

Presets! 😉 PĂ„ en synth full mer rattar och knappar??? UngefĂ€r som att köra en Ferarri pĂ„ endast ettans vĂ€xel ju.. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 mĂ„nader senare...
  • 2 veckor senare...

Gillar du att ratta och har lite koll pÄ hur en synth e uppbyggd sÄ kan en Nord Modular vara precis hur ambient som helst!

Det fina med det hela Àr att du man kan ladda ner massor med patchar frÄn nÀtet. Kolla Clavias hemsida till att börja med! http://www.clavia.se

//F

Redigerat av Plain
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

AlltsÄ jag mÄste nog hÄlla med Hego hÀr...

K2000/2500S...Det ska du köpa den Àr hur grym

som helst..

Alesis Quadrasynth Àr rÀtt go för ambient med.

Annars har du ju alla dom nya syntharna med Korg

i spetsen, bara att trycka in nya presets frÄn cdŽs

kort osv...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Att Hartman inte tÀnkte till och gjorde en "Neuron engine"... Med 2500 presetljud

Kurtzweil, har tyvÀrr aldrig testat nÄgon av deras modeller, inte nÄgot nÀmnvÀrt.

Men kolla pÄ demo-sidan och lyssna pÄ ambienta lÄtar, snacka med den som gjort lÄten/ljudet som du gillar och frÄga efter var de fÄtt sina ljud ifrÄn?

Ambient musik, tror nog att det finns lika mÄnga definitioner pÄ var det Àr som det finns midiparametrar.

Köp en digital effektprocessor och kör vad som helst genom den, med lÄnga reverb och oÀndliga ekon... voala sÄ har du ambient musik.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Att Hartman inte tÀnkte till och gjorde en "Neuron engine"... Med 2500 presetljud

Fast det gjorde han ju nÀstan... -Neuron VS.

Billigare och mer begrÀnsad VST-version med liten extern joystick-controller.

neuron_vs_pack.jpg

Men dom gick ju i konkurs ÀndÄ... :rolleyes:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja just det. Men var inte den synten utsatt för piratkopiering?? Billigt, kanske rÀtt pris?

Om jag inte minns fel sÄ var det vÀl fabriken som tillverkade dem som troligen fick nys om den förestÄende konkursen och försökte fÄ ut sitt lager sjÀlva innan det var för sent...?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...