Jump to content
Annons

Billiga basar


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Om man ska köpa en billig ny bas från utlandet har jag funderat lite idag på följande alternativ. Vilken e bäst?

1) Alden VX Toubadour Teardrop m 2 Entwhistle single coils pickups m Alnico Magnets Antique White Retro 60ies, £159

ALDEN_TEARDROP_BASS_MAIN.jpg

2) Crafter Cruiser m 2 jb pickups röd, blå eller svart, inkl. Crafter Cruiser 15W amp, £133

3) Crafter Electroacoustic BA400EQ m 1 baggs pickup, £220

4) EMG m 2 emg johnson pickups Olympic White, inkl. Stagg 20W amp, £120

JJBWH1.jpg

5) H&S 5 strings m 2 humbucker pickups £116

6) H&S 4 strings m 2 humbucker pickups headless £99

headless_0020_1.jpg

7) H&S Seguoia 6 strings m 2 humbucker pickups £124

710a_1.JPG

8) Washburn Taurus T14 m 2 single coils pickups Trans blue Quilted £129

zoom_t14qtbl.jpg

9) Yamaha RBX170 m 2 single coils pickups Metallic Red £125

Vad hade ni valt?

kyckling på gång//:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Ja, Lynxo! Visst e den fin!!

Såg ett program med en kille som spelade på sexsträngad bas och tog ackord som en gitarrist. Tyckte om det rejält!

Är det E-A-D-G-H-E även på bas då??

🙂

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Lynxo! Visst e den fin!!

Såg ett program med en kille som spelade på sexsträngad bas och tog ackord som en gitarrist. Tyckte om det rejält!

Är det E-A-D-G-H-E även på bas då??

😄

Nej, det är E-A-D-G-B-E. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Lynxo! Visst e den fin!!

Såg ett program med en kille som spelade på sexsträngad bas och tog ackord som en gitarrist. Tyckte om det rejält!

Är det E-A-D-G-H-E även på bas då??

😄

Vrierar ju men oftast brukar det så vitt jag vet vara: B-E-A-D-G-B, alltså en extra mörk sträng o en extra ljus sträng om man utgå från en fyrsträngad.

/Filip

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Lynxo! Visst e den fin!!

Såg ett program med en kille som spelade på sexsträngad bas och tog ackord som en gitarrist. Tyckte om det rejält!

Är det E-A-D-G-H-E även på bas då??

😳

Vrierar ju men oftast brukar det så vitt jag vet vara: B-E-A-D-G-B, alltså en extra mörk sträng o en extra ljus sträng om man utgå från en fyrsträngad.

/Filip

Yes så är det! Så klart kan man ju stämma om hur man vill 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du en van basspelare? för den 6 strängade basen och topplösa basen är typ som skilda instrument jämfört med en vanlig 4 strängad.

Jag skulle akta mig för att köpa den mest budget basen.. de brukar ofta ha kassa mickar och dåligt justerad.. någon av washburn lr yamahas pyttelite dyrare modeller ska nog göra susen..

Fast ioförsig är ju en fender mex alltid bäst.. men då får du punga ut me lite mera pengar..

OLP göra musicman kopior som är riktigt bra

OLP MM2

Annars brukar ju ibanez göra bra bassar för en billig peng

Link to comment
Dela på andra sajter

Huvudlösa basar är så grymt fula så dom ryker redan där. 😄😱 Morgan gör faktiskt helt okej billiga basar. Squier funkar i nybörjarfall. Men som just nämdes OLP gör enligt min mening dom absoulut mest prisvärda basarna. Kolla gärna begangat. Yamaha gör också bra och relativt billiga basar. Ibanez även dom 😳 Men det bästa man kan göra är att gå till en musikaffär och lyssna själv. Men min favorit är OLP

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Är du en van basspelare? för den 6 strängade basen och topplösa basen är typ som skilda instrument jämfört med en vanlig 4 strängad.

OLP göra musicman kopior som är riktigt bra

OLP MM2

Jag kollade in den där OLP i länken. Jag har aldrig hört talas om det märket. Jag märkte att den "bara" hade en pickup dock. Är inte det mycket sämre än en bas med två pickuper? Det är det jag försökt gå efter då jag plockat fram alternativen i öppningsposten. Inte vet jag, men så är det ju beträffande antal tonhuvuden i ett kassettdäck, 2 istället för ett är bättre för in- och inspelning och gitarrer är bättre när de har fler mickar tycker jag definitivt. Oftast är högtalare med fler element bättre än de med bara 2 element. Å andra sidan krävs det ju då att delningsfiltren är bra. Lite så tänkte jag iaf...

Jag är själv inte alls basspelare, men den som jag tänkte ha i åtanke för basspelandet är hyfsat van. Dock har han själv ingen bas f.n. och inga planer på att köpa en heller. Men han sätter låtarna bra om han hade en att spela på. Nu lägger han slantarna på keyboards m.m. då han är klassiskt skolad pianist också bl.a. Jag tänkte alltså köpa en helt ok bas och undvika värsta skiten. Han har haft en Yamaha svart och en Vantage natur, men gjort sig av med dem. De var definitivt dugliga för mina behov. Så nåt i denna prisklass kunde duga. Ett tag hade han möjlighet att få låna en Fender Jazzbas för 16000 SEK, men det ser mörkare ut på den fronten nu.

Har själv funderat på detta med Fenderbas från Mexico och sett såna för lite mer pengar, men ändock mindre än 5000 SEK och då ny. Annars har jag själv en definitiv favorit och det är en RICKENBACKER utan minsta tvekan. Möjligt alternativ för mig själv är en Firebird och om Gibsons är för dyr kan en Epiphone duga, som jag också har hört. Har alltså lite tankar ändå trots allt på att lära mig spela bas... Är det stor skillnad på det och gitarr, månntro?! Det verkar dock vara världens ojämförligt tråkigaste instrument.

Så som det ser ut just nu, så tycker jag av mina exempel att H&S 4-strängade eller H&S 6-strängade eller Washburn:en eller Alden Teardrop verkar bäst...

mugg//:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Har OLP och den är helt OK för en bas. Ljudet är jättebra, men halsen är något tjock för min smak. Vill man ha en bas som är lite tunnare i halsen och lite "snabbare" att spela på så hade jag nog valt en Fender Jazz Mexico, som också håller ett bra pris.

Annars skulle jag välja en Rickenbacker varje dag i veckan, men där spricker varje tänkbar budget. I alla fall för min del. Om inte Claes plötsligt får en "jag måste ge bort den där"-dag, och ringer mig... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du en van basspelare? för den 6 strängade basen och topplösa basen är typ som skilda instrument jämfört med en vanlig 4 strängad.

OLP göra musicman kopior som är riktigt bra

OLP MM2

Jag kollade in den där OLP i länken. Jag har aldrig hört talas om det märket. Jag märkte att den "bara" hade en pickup dock. Är inte det mycket sämre än en bas med två pickuper? Det är det jag försökt gå efter då jag plockat fram alternativen i öppningsposten. Inte vet jag, men så är det ju beträffande antal tonhuvuden i ett kassettdäck, 2 istället för ett är bättre för in- och inspelning och gitarrer är bättre när de har fler mickar tycker jag definitivt. Oftast är högtalare med fler element bättre än de med bara 2 element. Å andra sidan krävs det ju då att delningsfiltren är bra. Lite så tänkte jag iaf...

Jag är själv inte alls basspelare, men den som jag tänkte ha i åtanke för basspelandet är hyfsat van. Dock har han själv ingen bas f.n. och inga planer på att köpa en heller. Men han sätter låtarna bra om han hade en att spela på. Nu lägger han slantarna på keyboards m.m. då han är klassiskt skolad pianist också bl.a. Jag tänkte alltså köpa en helt ok bas och undvika värsta skiten. Han har haft en Yamaha svart och en Vantage natur, men gjort sig av med dem. De var definitivt dugliga för mina behov. Så nåt i denna prisklass kunde duga. Ett tag hade han möjlighet att få låna en Fender Jazzbas för 16000 SEK, men det ser mörkare ut på den fronten nu.

Har själv funderat på detta med Fenderbas från Mexico och sett såna för lite mer pengar, men ändock mindre än 5000 SEK och då ny. Annars har jag själv en definitiv favorit och det är en RICKENBACKER utan minsta tvekan. Möjligt alternativ för mig själv är en Firebird och om Gibsons är för dyr kan en Epiphone duga, som jag också har hört. Har alltså lite tankar ändå trots allt på att lära mig spela bas... Är det stor skillnad på det och gitarr, månntro?! Det verkar dock vara världens ojämförligt tråkigaste instrument.

Så som det ser ut just nu, så tycker jag av mina exempel att H&S 4-strängade eller H&S 6-strängade eller Washburn:en eller Alden Teardrop verkar bäst...

mugg//:musik

Jag köpte OLP'n för några månader sen efter mycket letande...

Med lite kompressor på den är jag super nöjd och fortfarande överaskad över hur bra den låter... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

HiTechRoboPower (oregistrerad)

visst vill man se ut som en astronaut felplacerad i ett dansband va ju basarna jättefina. köp en gammal fender som kickar ass och kommer aldrig aldrig aldrig någonsin att bli "ute". eftersom att du verkar vara inne på nyare modeller kan en musciman rekomenderas.

red* Gammal som gatan och inspelad av bluesfarbror är alltid bäst. har den hållt standarden i nått sekel lär den hålla måttet ett bra tag till!! 😉

Redigerat av HiTechRoboPower
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
visst vill man se ut som en astronaut felplacerad i ett dansband va ju basarna jättefina.

Kan ju inte påstå att jag spelar i ett dansband. Kan inte heller hävda att basarna är rymdinspirerade. Vad fick du det ifrån?

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Då jag själv har lite olika basar och haft och provat en hel del basar så skulle jag personligen skulle jag satsa på en beggad bas om man vill hålla nere kostanderna. En Fender Jazzbas eller P-bas är ju säkra kort, att försöka hitta en Mex eller Japanare beggad tror jag skulle vara bästa alternativet då det gäller kvalité i förhållande till priset. Då det gäller OLP så har jag en sån en 5 strängad Muiscman kopia och den får väl anses som bra i förhållande till priset. En sak är dock att man komma ihåg att prova olika ex av samma modell om man har möjlighet för det kan skilja mycket mellan två olika basar av samma modell, denna skillnad är mellan olika ex är nog större ju billigare basarna är. Då man provar basar så tycker jag att det akustiska ljudet är viktigare än hur den låter inkopplad, en bas som låter bra akustiskt går att få att låta bra även om orginal pickupen skulle vara kass, det är ju bara att byta pickup medans en bas som låter dåligt akustiskt inte går att få att låta bra även om man sätter en bra pickup. Själv så vill jag ha det akustiska ljudet klart och definierat med bra sustain. Sen är det ju mycket personligt vad man gillar för ljud och modeller och halsarnas utformning skiljer ju sig en del mellan olika märken och modeller, då det gäller pickuper så tycker jag att det för det mesta räcker med en pickup även om två pickuper ger lite mer möjligheter till variaton, många klassiska basar har ju bara en pickup tex Fender P-bas och Musicman. Själv spelar jag mest på en Fender P-bas 51 reissue, en kopia på den allra första Fender basen. Min 51 P-bas låter helt grymt med en akustisk ton som låter klar och ren och har en fruktansvärd lång sustain. Som sagt jag skulle rekomender beggat och att man provar lite olika basar så man vet hur dom känns och låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
En bas kan ju ha aktiva eller passiva mickar. Vad är det för skillnad rent soundmässigt och spelmässigt om man jämför dem båda?

Batteri eller ej?

Link to comment
Dela på andra sajter

En bas kan ju ha aktiva eller passiva mickar. Vad är det för skillnad rent soundmässigt och spelmässigt om man jämför dem båda?

Jag har två jazzbasar en Aria en japan tillverkad sak från 70-talet som jag har bytt pickuper på till aktiva EMG och sen har jag en 74:a Fender Jazzbas med orginal pickuper. Vad man som skiljer ljudet mellan dessa två är att utsignalen är högre på dom aktiva mickarna och sen har ljudet mer bas fast det har behållen klarhet, Fendern med orginal pickuperna låter klenare och tunnare. Nu finns det ju en uppsjö av pickuper både aktiva och passiva låter väldigt olika beroende på märke och modell så det handlar mycket om tycke och smak. Sen har ju en del basar aktiva preamps oftast med möjligheter att ställa in bas, mellanregister och diskant, en aktivpreamp används också ibland tillsammans med passiva pickuper, har för mig att Musicman basarna och Marcus Millers signatur J-bas är gjorda på det sättet. Billiga aktiva basar brukar väl vara lite si och så, skall man köpa en budget bas så skulle jag satsa på passiva pickuper, sen slipper man ju batteriet i basen vilket kan vara skönt. Nu verkar batterierna hålla länge i alla fall på min bas bara man kommer ihåg att dra ur sladden då man inte andvänder basen, jag brukar byta ca 4 ggr per år bara för att vara på den säkra sidan att inte bli utan ström på nån spelning men det är säkrast att alltid ha ett reservbatteri i caset det slipper man om man kör passivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Lynxo! Visst e den fin!!

Såg ett program med en kille som spelade på sexsträngad bas och tog ackord som en gitarrist. Tyckte om det rejält!

Är det E-A-D-G-H-E även på bas då??

😄

Vrierar ju men oftast brukar det så vitt jag vet vara: B-E-A-D-G-B, alltså en extra mörk sträng o en extra ljus sträng om man utgå från en fyrsträngad.

/Filip

Yes så är det! Så klart kan man ju stämma om hur man vill 😛

Då vill jag se hur du stämmer B bassträngen från ett strängpaket gjort för 6str.bas enda upp till E. 😱

Nä, det är från B-E..osv

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Ja, Lynxo! Visst e den fin!!

Såg ett program med en kille som spelade på sexsträngad bas och tog ackord som en gitarrist. Tyckte om det rejält!

Är det E-A-D-G-H-E även på bas då??

😄

Vrierar ju men oftast brukar det så vitt jag vet vara: B-E-A-D-G-B, alltså en extra mörk sträng o en extra ljus sträng om man utgå från en fyrsträngad.

/Filip

Yes så är det! Så klart kan man ju stämma om hur man vill 😛

Då vill jag se hur du stämmer B bassträngen från ett strängpaket gjort för 6str.bas enda upp till E. 😱

Nä, det är från B-E..osv

Are you talking to me?

Jag vet inte vad strängarna heter, det var därför jag fråga'.

Men det är alltså B-E-A-D-G-B. Lite synd, för annars kunde gitarr och bas spela samma ackord och på samma sätt samtidigt.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Lynxo! Visst e den fin!!

Såg ett program med en kille som spelade på sexsträngad bas och tog ackord som en gitarrist. Tyckte om det rejält!

Är det E-A-D-G-H-E även på bas då??

🙂

Vrierar ju men oftast brukar det så vitt jag vet vara: B-E-A-D-G-B, alltså en extra mörk sträng o en extra ljus sträng om man utgå från en fyrsträngad.

/Filip

Yes så är det! Så klart kan man ju stämma om hur man vill 😄

Då vill jag se hur du stämmer B bassträngen från ett strängpaket gjort för 6str.bas enda upp till E. 🙂

Nä, det är från B-E..osv

Are you talking to me?

Jag vet inte vad strängarna heter, det var därför jag fråga'.

Men det är alltså B-E-A-D-G-B. Lite synd, för annars kunde gitarr och bas spela samma ackord och på samma sätt samtidigt.

:musik

Det var till de som måste svara, fast de inte har en aning!

Men det verkar tunt med bassister på detta forum.

....Vad kastar man efter en drunknande bassist?

Hans basförstärkare!!

Det är därför de är så få!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag är bassist! och nu förtiden är de flesta instrument helt ok att lira på jämfört med för 20-25 år sedan ( Cort, Ranger osv. 🙂 )

Jag tycker Vox teardrop kopian var snygg, det huvudlösa skitful, och sexsträngade går bort direkt!

men känner inte till de här billiga märkena. visst kan du chansa men om du vill ha något mer än utseendet att gå på så bör du välja något som du kan känna och lyssna på innan du köper det.

Squire gör helt ok grejer, hade en precision som jag var nöjd med.

kostar 2495:- ny på musikbörsen med liten stärkare på köpet.

finns ju även andra billigare märken som säkert är helt ok.

en eller flera micar beror ju på om du vill kunna variera ljudet lite (basigare eller diskantigare), 2 dåliga micar låter ju inte bättre än 1 bra bara för att de är fler.

oftast hittar man ju det läge man gillar bäst och kör sedan alltid med det.

det är viktigt att halsen är skön att spela på.

tror vox kopian är en short scale (gitarr storlek), sen finns det medium scale (som jag gillar bäst)och long scale (fender mm.)

en bas har fyra strängar!!

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
om du vill ha  något mer än utseendet att gå på så bör du välja något som du kan känna och lyssna på innan du köper det.

Squire gör helt ok grejer, hade en precision som jag var nöjd med. kostar 2495:- ny på musikbörsen med liten stärkare på köpet.

tror vox kopian är en short scale (gitarr storlek), sen finns det medium scale (som jag gillar bäst)och long scale (fender mm.)

en bas har fyra strängar!!

Tack Sixties!

Självklart är utseendet av underordnad betydelse, som så oftast är fallet. När det gäller musikinstrument är ju själva ljudet både A, B, C och D på listan...

Squire ska jag kolla upp.

Främst ska jag ha basen för att ta ut grejer på. Men jag är definitivt ingen basist, så när det kommer till inspelning får brorsan sköta det, briljera lite och så. Själv trevar jag mig fram. Han har dock ingen bas själv i dagsläget, men jag "måste" börja spela in i kommande månad. Jag vet att han föredrar short scale/medium scale, liksom jag. Och det är inte att skjuta över ribban, för det underlättar enormt och är tidsbesparande om jag tagit ut basgång själv först. Extravaganser och att sätta allt på en tagning är det bara han som klarar.

En bas som verkar kunna bli aktuell är den djupa Crafter BA400 Elektroakustisk. Såg den på en Mässa nyligen och gillar märket=ljudet. I Sverige 5500 SEK, från UK inkl. frakt och riktig hard case med lås 3700 SEK. Då kan man köra lite akustiskt också, i kombination med akustisk gitarr och Cajon. Gôrkäckt!!!

😱

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Satsa på en Squier, det finns t.ex. en bas som heter P Bass® Special Black and Chrome (Special Edition) som är jävligt bra, samt en som heter Vintage Modified Precision Bass® som är en kopia av absen som t.ex. Sid Vicious använde, om du är beredd att köpa utomland är ebay din bästa vän, men man får se upp för kopior, man kan fynda många fina Fender basar där, kolla alltid så serie nummer finns så du kan kolla upp.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Är det inte B-E-A-D-G-C? Alla stämapparater har den inställningen när man ställer in den på "Bas" iaf... Den borde vara stämd "homogent" (ett kvart-intervall mellan alla strängar om man börjar från den översta, till skillnad från gitarrens två nedersta strängar som är en halvton lägre) eftersom bassister ofta spelar kompfigurer. Om en sträng är stämd annorlunda så måste man ju lära sig alla figurer igen!

Link to comment
Dela på andra sajter

En 6 strängad bas är antingen stämd B-E-A-D-G-C Eller B-E-A-D-G-H, beroende på personligt val, Och sen finns det alla möjliga varianter däremellan, Personligen gillar jag beadgh eftersom jag själv är gitarrist i grunden.

Jag kan faktiskt inte uttala mig om någon av dom bassarna du hade postat ursprungligen så jag får dra mitt strå till stacken och rekommendera cort 5-strängad;

http://www.thomann.de/thoiw5_cort_curbow_5mb_prodinfo.html

Jag tycker att den här bassen är riktigt riktigt bra i förhållande till priset.

Sen undrar jag också lite va för musik du spelar, för enligt mig (OBS Personligt åsikt på ingående) så har fender (och fenderkopior) inte nog tryck i sig. Jag personlig vill gärna ha Bartolini eller emg som mickar och i alla fall 5 strängar, gärna 6 eller 7, men det passar min musikstil, att ta med sig en 7-strängad bas med 2 emg humbuckers till en funkspelning/led Zeppelin-gig skulle ju vara lite overkill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...