Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Vi håler på med vårt album med SkyRide nu, och trummorna är precin inspelade. Jag förväntade mig även midivärden till efterhandstrigg via cubase, men så vart tyvärr inte fallet. Finns det någon enkel lösning att med hjälp av de befintliga audiospåren att trigga en annan ljudkälla?

Mvh Ken

Annons
Postat

Saken är att detta kommer ske under morgondagen, och här spelar pengar in. Tajt att skramla fram pengar på denna korta tid, och sedan köpa programmet. 🥰 Har hört om en audio replace funktion. Hur fungerar denna?

Postat

Men gör ett idiotpass och lägg nya sound och spela in dom?

Du har ju en demo på 14 dagar så det borde du ju hinna på. Dessutom så får du ju testa det noggrant. Audio replace känner jag inte till.

Postat (redigerat)
Men gör ett idiotpass och lägg nya sound och spela in dom?

Du har ju en demo på 14 dagar så det borde du ju hinna på. Dessutom så får du ju testa det noggrant. Audio replace känner jag inte till.

jag befinner mig i småland, och trummisen har spelat in i en studio i Falun, så jag personligen kan inte förändra situationen till något bättre tyvärr. Behöver en nödlösning iom att jag drar utomland i en månad om någon vecka. Har hört många prata om ett Cubase har en funktionn som heter sound/audio replace, och har hört flera som fått lyckade resultat av denna. någon som kan berätta med om den?

Redigerat av addic59
Postat

Audio replace har jag aldrig ens tittat på, så det vet jag inte hur bra/dåligt det fungerar.

Det finns annars apTrigga, som kanske kan vara ett alternativ.

Om jag inte kommer ihåg fel, så kan även TBT's Ekittrigger vara något som fungerar till sådant.

drloop (oregistrerad)
Postat

KTdrumtrigger free of charge:http://www.koen.smartelectronix.com/KTDrumTrigger/

Lekrot (oregistrerad)
Postat
KTdrumtrigger free of charge:http://www.koen.smartelectronix.com/KTDrumTrigger/

har använt denna på senaste produktionerna med gott resultat. funkar bäst på närmickat material. 😉

Postat

Finns det inget triggerprogram för trummor som kan klara av att skilja på kagge,hihat,virvel osv. ur bara ett ljudspår?

Lekrot (oregistrerad)
Postat
Finns det inget triggerprogram för trummor som kan klara av att skilja på kagge,hihat,virvel osv. ur bara ett ljudspår?

som sagt KTdrumtrigger har 3 filter så du kan ställa 1 för bd, 1 för sd och 1 för hh.

Man får som oftast mecka lite och finjustera eventuella ruffar och sånt i efterhan men den spar en massa tid.

Postat

Okej, ja det är klart. Ett trigger program kan ju inte känna av hur mycket man har öppnat hihaten osv, bästa resultat får man nog om man kopplar in digitaltrummset via midi till valfria vst trummor...

Postat

Samma person som programmerat KT Drumtrigger, Koen Tanghe har faktiskt haft funderingar på att göra ett trigprogram som man lär hur slagen låter. Om jag förstod det rätt så var han inne på att man klipper ut enstaka slag och spelar upp så får pluggen analysera det och skapa en mall med övertoner. Sedan ska den själv kunna reda ut var de enstaka trumslagen ligger i en trumloop.

Tyvärr anser han sig inte ha den tid och pengar det kostar att utveckla pluggen. Men har man användning för KT Drumtrigger så bör man absolut donera lite pengar till honom. Med lite tur så kan de extra pengarna åtminstone göra att han förbättrar den befintliga pluggen. Som förresten är en av de bästa trigg-pluggarna på marknaden.

Tool (oregistrerad)
Postat
Okej, ja det är klart. Ett trigger program kan ju inte känna av hur mycket man har öppnat hihaten osv, bästa resultat får man nog om man kopplar in digitaltrummset via midi till valfria vst trummor...

Om du spelat in hela trumsetet med endast 1 mick? Antar jag att det är en överhäng, vilket iofs inte spelar så stor roll, men iallafall.

Du behöver en gateplugg som kan filtrera frekvenser, inte bara låsa ute viss dB nivå.

När du sedan jobbat klart med gaten (jag kan iochförsig tro att det blir grymt svårt om än omöjligt att skilja pukorna åt från varann samt från virveltrumman möjligen, såvida det inte är tighta trummor med låg efterresonans och bra stämt) och skilt trumljuden från varandra (du behöver ju inte få spec mkt ljud genom gaten, bara för att triggern senare ska kunna ha nåt att styras av osv) så kan du köra "KT Drumtrigger" som är gratis och bara att googla på, därefter får du nog klippa en hel del i trumspåret innan du kan filtra ut de signaler du letar efter. Lite pill som sagt, men det låter lite svårare än vad det är. 😄

Postat

Haha ja, går gör det 😆 men frågan är om det är värt mödan, kanske smidigare att programera in slagen eller använda sig utav färdiga trummslingor i EZ, i alla fall till att börja med 😎

Postat

Var det inte just detta som var med i ett tips i nån Studio-tidning? KT Drumtrigger användes för att trigga andra ljud. Jag provade det inte själv, så jag vet inte hur svårt det är. Men så svårt verkade det inte. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.