Jump to content
Annons

På jakt efter RAM


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag ska köpa RAM till min pc. Trodde ett par butiker i Sverige som jag funnit kunde prestera det minne som HP rekommenderar och som man vet fungerar. De sade sig kunna få fram det tidigare vid en tidigare förfrågan. Men nu har ett antal veckor/månader passerat och de säger att det inte går. Nu är det så att några norska internethandlare säljer dessa RAM också f.n., men nu har jag fått mailsvar från dem och de säljer inte till Sverige. Dessa näthandlare är inga "riktiga" butiker, utan säljer bara över Nätet.

Så hur ska jag nu göra?

:rolleyes:

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
musik (oregistrerad)

Det finns inga andra butiker i Sverige, inte ens näthandlare som har detta minnet.

:rolleyes:

Det finns bara hos näthandlare i Norge, en handfull, men hur får jag dem att skicka till Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, minne som HP rekommenderar hmmm. Är du ute efter originalminne då ? Det brukar bli svindyrt.

Använd den här :

http://www.misco.se/information/informatio...SectionId=23818

Den letar upp vilket minne som du kan ersätta datortillverkarens rekommendationer med ( I detta fall Kingston)

Det blir oerhört mycket billigare och fungerar lika bra.

P.S. Vilken j-a otur du verkar ha. HP köpte ju upp Kåmpack, och i detta fall verkade inte det ökända problemet med mystiska specialminnen a´la´ Kåmpack ha försvunnit.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir oerhört mycket billigare och fungerar lika bra.

Jag skulle nog våga sticka ut hakan och säga att Kingston tom. är bättre än de minnen många märkesdatorer använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag har kört ett antal minnescheckar på olika siter och resultatet är detsamma: till min maskin finns det inget annat kompatibelt RAM. Därför är det idé att jag håller mig till det RAM jag fått rekommenderat av HP.

Och nej, det är inte originalminne, om ni med det menar RAM byggt av HP själva. Iofs så finns det sådant också - för 8 papp.

Men det RAM som den första auktoriserade HP partnern på listan rekommenderade heter konkret:

Micromemory MMH4726 1GB SO-DIMM 400 MHz DDR2

I Norge finns det en handfull Näthandlare och den billigaste tog bara 552 NOK per stav, vilket i slutändan med svensk valutapåslag, svensk moms och frakt landar på knappt 1900 SEK, vilket är hela 1300 SEK billigare än det pris jag fick av den svenska butiken förra sommaren. Av olika anledningar har detta köpet inte blivit av ännu. Men det kommer. Om jag så ska sätta mig på bussen till Norge T/R...

Swebus har ju bussturer för 95 SEK enkel väg till Oslo då och då. Frakten är annars nästan 200 SEK och jag sparar in svensk moms, väl?!

🙂

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört ett antal minnescheckar på olika siter och resultatet är detsamma: till min maskin finns det inget annat kompatibelt RAM. Därför är det idé att jag håller mig till det RAM jag fått rekommenderat av HP.

Och nej, det är inte originalminne, om ni med det menar RAM byggt av HP själva. Iofs så finns det sådant också - för 8 papp.

Men det RAM som den första auktoriserade HP partnern på listan rekommenderade heter konkret:

Micromemory MMH4726 1GB SO-DIMM 400 MHz DDR2

I Norge finns det en handfull Näthandlare och den billigaste tog bara 552 NOK per stav, vilket i slutändan med svensk valutapåslag, svensk moms och frakt landar på knappt 1900 SEK, vilket är hela 1300 SEK billigare än det pris jag fick av den svenska butiken förra sommaren. Av olika anledningar har detta köpet inte blivit av ännu. Men det kommer. Om jag så ska sätta mig på bussen till Norge T/R...

Swebus har ju bussturer för 95 SEK enkel väg till Oslo då och då. Frakten är annars nästan 200 SEK och jag sparar in svensk moms, väl?!

🙂

:musik

Det trodde jag inte var möjligt idag : Att smuggla ut dataminne från brodernationen för att passa in i en trilskande HP-Lappis 🙂

Fast , passa på och ta dig en titt på Oslo samtidigt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
En idé är att du mailar HP och frågar om detta? Känns rätt menlöst att söka efter ett minne som inte finns någonstans antar jag. HP borde kunna rekommendera en butik om dom inte har primärminne själva på lager. Lycka till!

Självklart gick jag den vägen allra först och jag fick då hänvisningen till den nämnda HP partnern. Denne kunde erbjuda minnet förra sommaren, men jag köpte det inte då. Nu har minnespriset sjunkit cirka 40%, men nu är det bara norska Internethandlare utan fysisk butik (vad jag vet) som har det. Men ingen av dem säljer till Sverige av princip.

Men jag har ju adressen till ett av dessa ställens kontor i Oslo t.ex. Därav funderingen om att åka dit T/R med buss och betala med NOK i näven.

Jag ska maila/ringa dem och fråga om det går bra om de nu alltså vägrar att trixa med valutor och långväga frakt.

Tillägg: Har en hittat en tysk Näthandlare också. Men denne säljer inte heller till Sverige...

😆

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, en av alla matchningar jag gjort och jag gjorde den igen. Fann ingen matchning, som vanligt...

Oh well...

Men vad hette din modell? 😕

HP zd8048EA

(Jag tror det där var ett tydligt tecken på att musik skapat mååånga trådar om sin HP-laptop.) 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Ja jo...

..det löste sig med en butik hemmavid. Hyfsat pris och promenad på 32 sekunder.

Därmed den enda egentliga fysiska butik i Europa som jag känner till som kunde fixa det!! Och jag har surfat och mailat...

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...