Jump to content
Annons

Trance/Eurodisco


Recommended Posts

LÅTNAMN: Noidea

ARTIST/GRUPP: Roboseal

GENRE: Trance?

LÅTLÄNGD: 3:31 Minuter

KOMPOSITÖR: Robert Sällström

PRODUCENT: Robert Sällström

INSPELNINGSÅR: 2007-03-26

FORMAT: mp3

STORLEK: 4,9 mb

STATUS: Klar

Noidea

Det är egentligen min 1:a låt sedan whackertracker/fasttracker tiden 🙂

Det finns nog en hel del att göra med denna, jag har inte automatiserat något ännu och jag ska försöka göra mellanpartierna bättre och kanske göra den lite längre och fixa till trummorna......alla tips är välkomna. (nexustwins brukar göra fina analyser vet jag 😆 )

edit: Ökat BPM från 120 till 125 (tyckte det var lite för snabbt med 130) + div småfix

edit2: Ändrat trådnamn

edit3: uppdaterad låt...dock inte 100% klar ännu

edit4: Nu får den vara klar så jag kan börja med annat 🙂

Redigerat av roboseal
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite för "hårt" för att vara Robert Miles. Om du byter ut alla hårda trance ljud kanske . . . . ?

Lättast borde vara att helt enkelt höja tempot med 20bpm så har du en trance-låt. (så som jag ser en trance låt)

Men den var rätt kul att lyssna på! Rätt medryckande. Vet inte om jag gillar pianot, vilket jag inte gör i någon annans komposition heller! Kan iofs inte se vad du skulle göra i stället.

Helt ok låt som var lite medryckande!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Kul att se att någon mer tagit steget från trackerscenen och börjat producera med andra program.

Tyckte din låt va lätt att fatta tyckte för, men jag hörde stora likheter med Binary Finary's - 1998, vem som va först vet jag inte. Men annars en go låt, men som killen tidigare sa, den är lite för långsam, ska du köra trance ska de iaf ligga mellan 135-145 BPM.

Ha de gott!

Mvh, Pesek

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska få en kommenter bara för att du är så gullig, 🙂 .

00:01 - Låten börjar bra, har ett fint intro.

00:17 - Bli lite besviken när kicken kommer in, känns lam men kompressionen hörs bra. Mer botten!

00:20 - Riktigt skön melodi här, gilalr låtar som verkligen tar steget mot en melodi direkt utan att dar ut på det på 1 - 2 minuter.

00:37 - Arpeggiatorn som kommer in ger botten men jag skulle även vilja att leaden fetades på och blev fylligare.

00:46 - Pianot hörs fint! kanse en gnutta diskant till?

Märker även att hihattarna måste fram mer nu,

01:20 - Härligt solo, men vill att en fet padmatta ska bre ut sig vi det här steget. Ungefär som effekten vid: 01:50. Men med mer botten.

02:15 - Snygg stereo synth i bakgrunden, behåll det för allt vad du gör =).

02:50 - Kort outro, vill ah det längre så man får ett bra avslut.

Bra jobbat, härligaste melodierna på länge! Men du behöver jobba på mixen av trummorna framförallt, skön låt!

//Nexustiwns

Redigerat av Nexustwins
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena.

Kul att se att någon mer tagit steget från trackerscenen och börjat producera med andra program.

Tyckte din låt va lätt att fatta tyckte för, men jag hörde stora likheter med Binary Finary's - 1998, vem som va först vet jag inte. Men annars en go låt, men som killen tidigare sa, den är lite för långsam, ska du köra trance ska de iaf ligga mellan 135-145 BPM.

Ha de gott!

Mvh, Pesek

Jo en kompis nämnde också Binary Finary's - 1998, jag tyckte faktiskt själv att jag kände igen något med låten när jag gjorde den 🙂 , jag har nog hört binary i något sammanhang....inte mina ambitioner att plagiera dock.

Det kanske bara jag som är ovan med BPM´en jag ska skruva upp lite till och vänja mig vid lite mer ös 🙂

Svar till Nexustwins:

Tackar för analysen, nu har jag massa att jobba med, kanon!

Jag återkommer, med (förhoppningsvis) en mer vässad version 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Uppdaterat låten

Beta2

Hinner inte skriva vad jag gjort nu, hockeyn börjar snart och jag ska iväg .....heja HV71!  😛

Doh! jaja vi tar dom hemma.

00:01 - Låten börjar bra, har ett fint intro. inte ändrat

00:17 - Bli lite besviken när kicken kommer in, känns lam men kompressionen hörs bra. Mer botten!, tatt 3 trummor i ett...kick + kick+ bastrumma

00:20 - Riktigt skön melodi här, gilalr låtar som verkligen tar steget mot en melodi direkt utan att dar ut på det på 1 - 2 minuter. ingen förändring

00:37 - Arpeggiatorn som kommer in ger botten men jag skulle även vilja att leaden fetades på och blev fylligare. leaden är fetad från början nu ...tror jag

00:46 - Pianot hörs fint! kanse en gnutta diskant till? , check, diskant+!Märker även att hihattarna måste fram mer nu, hihats är volymmässigt högre, hihats är ökad volymmässigt

01:20 - Härligt solo, men vill att en fet padmatta ska bre ut sig vi det här steget. Ungefär som effekten vid: 01:50. Men med mer botten. kan inte alla uttryck, men jag la en trancegate för att få volym

02:15 - Snygg stereo synth i bakgrunden, behåll det för allt vad du gör =). den är kvar02:50 - Kort outro, vill ah det längre så man får ett bra avslut. slutet suger det vet jag...men jag fixar det i veckan hoppas jag.

glömde säga att jag ökade till 135BPM 🙂 sen fixade jag en konstig sak vid 2:13 typ, ...jaja det får vara så länge.

fan va kasst slutet är märkte jag nu...men vad tycker ni om 02:12 förändrignen...keep or not?

Ju snabbare svar ju bättre blir nästa låt! 🙂 jag har 1000 låtar på G

Redigerat av roboseal
Link to comment
Dela på andra sajter

02:12 - Oj, ja man blir lite paff när allt bara stannar upp. Vilket är bra i sig, man vaknar upp och verkligen lyssnar på låten istället för att bara lyssna med ett halft öra. Kan både vara bra och dåligt, folk kan ha olika uppfattning om det här...

//Nexustwins

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm...

Låten i sig är klart godkänd...

Medryckande, skulle kanske varit sång på kanske inte...

Stoppet är Fedegött, inkl höjningen...Attans va bra det blev...

Mixen är inte godkänd. IG på den...

Den distar, peakar, går på röd gubbe...

Gör om :rolleyes: om du vill...

EDIT:

Måste bara...

Du har fått till instrumenteringen helt underbart på 1-3/4

Bong--Bong--Bong--Bong

suveränt...

Mixa om vet jag...

Redigerat av Twilight_Zound
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Mixen är inte godkänd. IG på den...

Den distar, peakar, går på röd gubbe...

Ja det blev något galet när jag körde audiomixdown, ska fixa till det.

Kul att du tyckte om den dock :rolleyes:

Edit: nu är den klar

Redigerat av roboseal
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu jäklar!

Det låter som om tempot är mycket mer passande nu! T.o.m. så att det är riktigt bra. Låten känns helt annorlunda. Det är ju en del fix å så du gjort. Stoppet som nämnts är ritigt bra!

Vid 1.39-1.41 när BD drar på lite, du skulle (eftersom låten är så attans bra!) kunna lägga lite tid på det? Bara få lite lite mer tryck i BD... lite bättre smack just där.

Klart godkänt! Robert Miles har fått en kokurrent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gasade på basen lite +div småfix....men nu lämnar jag denna låten.

Jag vill tacka alla som hjälpt mig med alla tips, jag har lärt mig jättemycket på bara en enda låt, men jag tycker det är svårt med själva slutmixningen för det låter en sak i mina datorhögtalare och en helt annan i mina kassa hörlurar.

men man lär så länge man lever..... 🙂

nu får vi se hur nästa låt blir.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...