Jump to content
Annons

första vettiga köpet


mietek

Recommended Posts

nu är jag på gång att skaffa en dyrare mick, även om jag inte har råd att stiga upp mot 10000kr gränsen så är jag ute efter den bästa mellanbudgetmicken jag kan få tag på.

Mina kriterien är att det ska vara hyffsat rakt i frekvenskurvan alltså jag vill verkligen inte ha en till med det där plastiga tillgjorda budgetlyftet i diskanten. och

jag har spanat in några stycken som verkar vara nåt för mej.

audio technica at4050 & 4047

och även

Shure sm7

ni som använt dessa kan ju gärna dela med er om vad ni tycker !

nu äger jag en SP b1 som kan funka väldigt bra i vissa områden, diskanten kan dock låta billig och påfrestande ibland.

och en adk a51 som inte passar mej alltid eftersom mellanregistret verkligen kan blir bumligt .

dom kompletterar dock varann ganska bra, men vill gärna ha EN mick som kan täcka hela mitt användningområde.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle föreslå Violet Designs Dolly eller Black Knight.

Även Line Audio Design's sångmicar är värda att fundera på.

Ta en vecka ledigt 😱 och lyssna igenom mina testinspelningar (det finns smakprov på över 100 olika modeller där), så kan du kanske hitta någon som lockar... 😱

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

haha:D jag har lyssnat väldigt mycket på dina tester , och många andra också, men dessa två mickar har man hört väldigt mycket gott om nästan överallt, och dessutom på diverse klipp så jag är mest nyfiken på dom, men jag ska kolla in dina tips närmre också! tack ska du ha

du har inte funderat på att luska fram at40-serien?

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

AT40-serien har fått fina omdömen på Gearslutz, men det är allt jag vet om den. SM7an är en kanonmick som är väldigt mångsidig. Jag tycker den låter kanon på sång bas och även gitarr (elgitarr). Kan tänka mig många fler användningsområden också såklart. Trummor, t.ex. Kanske lite finare saker också, som akustisk gitarr (har inte testat!), men jag wouldn't hold my breath eftersom det trots allt är en dynamisk mick (jag brukar inte gilla dynamiska på akustisk gitarr).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får nog försöka låna några Shure-micar också till nästa omgång testinspelningar. Det är nästan lite pinsamt att ha glömt bort en så enormt stor aktör... 😏

Vem är det som distribuerar Audio-Technica? Deras hemsida är det omöjligt att hitta distributörer på... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får nog försöka låna några Shure-micar också till nästa omgång testinspelningar. Det är nästan lite pinsamt att ha glömt bort en så enormt stor aktör... 😉

Vem är det som distribuerar Audio-Technica? Deras hemsida är det omöjligt att hitta distributörer på... 😲

Jag tror det är EM Nordic!

Link to comment
Dela på andra sajter

Violet Design "Amethyst" standard, en riktig kanon mikrofon!

AKG c 414 hittar du begagnat för 5-6000:-

ADK ST1 är mkt bra för sitt pris!

SE studio electronics har en del fina stormembranare också z 5600 tube är en...

MXL V69 tube Mogami edition är en annan...

osv osv, alla är mkt bra på sitt eget vis, passar också för i princip allt-enda undantaget är väl AKG´n som kan vara tråkig på sång (beroende på röst/timbre etc)-lycka till!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får nog försöka låna några Shure-micar också till nästa omgång testinspelningar. Det är nästan lite pinsamt att ha glömt bort en så enormt stor aktör... 😉

Vem är det som distribuerar Audio-Technica? Deras hemsida är det omöjligt att hitta distributörer på... 😲

Jag tror det är EM Nordic!

jepp.. thats it!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...