Jump to content
Annons

Musikdator/moderkort


Liquid_6

Recommended Posts

Hejsan.Jag håller på att leta efter ett riktigt bra moderkort till min blivande musikdator och har läst studios dator bygge guide och där rekommenderas asus p5wd2 premium men jag undrar om det sen artikeln kom ut har kommit bättre alternativ till det kortet?Jag har kikat lite själv på det här kortet på dustin home

ASUS P5WDG2-WS PRO I975X CROSSFIRE SOCKET 775 ATX

men vet inte om det är bra för en musikdator.Väldigt tacksam för svar.Sen undrar jag ochså om man får med fläktar å så till antec chassit när man köper det?Vill tillägga att målet med datan är att kunna köra många pluggar och syntar samtidigt.

Redigerat av Liquid_6
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 6 månader senare...
Tack för svaren Ska ni ha!! 😛

Går också i tankarna att uppgradera min burk. Nu har det ju gått ännu längre tid sen sista inlägget i denna tråd skrevs och när jag var inne på komplett hittade jag inte ovanstående m-kort utan ett p5wd2 deluxe och undrar om detta kan vara något att satsa på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tror ni om detta kort?

Asus P5B-V, G965, Socket-775, ATX, VGA, GbLAN, SATAII, DDR2, Firew, 2xPCI-Ex16

Det har inbyggt grafikkort. Bra för enkla surf- och kontorsdatorer som ska vara billiga, men inte bra för musikburkar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett ASUS P5B Deluxe. Antar det är samma som med P5B-V och inte lämplig som musikburk? Jag har inte märkt av något speciellt ännu iaf.

Nej - ditt kort har inget inbyggt grafikkort, så det ska det inte vara några problem med. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett ASUS P5B Deluxe. Antar det är samma som med P5B-V och inte lämplig som musikburk? Jag har inte märkt av något speciellt ännu iaf.

Nej - ditt kort har inget inbyggt grafikkort, så det ska det inte vara några problem med. 🙂

Läste lite på Cubase forum och vissa verkade nästan rata alla ASUS moderkort utan ett, som jag glömt namnet på. Men som vanligt med PC är det väl helheten som ska fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett ASUS P5B Deluxe. Antar det är samma som med P5B-V och inte lämplig som musikburk? Jag har inte märkt av något speciellt ännu iaf.

Nej - ditt kort har inget inbyggt grafikkort, så det ska det inte vara några problem med. 🙂

Läste lite på Cubase forum och vissa verkade nästan rata alla ASUS moderkort utan ett, som jag glömt namnet på. Men som vanligt med PC är det väl helheten som ska fungera.

Märkligt, för en 6-7 år sedan var det väl just Asus som lämpade sig mycket bra för just musik? Vilket moderkort tycker ni man ska satsa på?? Eller är det så at tillverkaren inte spelar så stor roll utan man ska mer kolla på vilket chipset det är byggt med? Hjälp mig gärna lite mer vad man ska satsa på. Ingen inbyggd grafik förstår jag (såg inte att det fanns det på mitt förslag)

Link to comment
Dela på andra sajter

Både valet av moderkort och chipset är viktigt. Men att Asus inte skulle vara en bra tillverkare av moderkort för "musikdatorer" är bara nys!

Asus är tvärtom en av de bästa moderkortstillverkarna som generellt håller hög kvalitet. Även om de liksom alla andra tillverkare ibland gör bottennapp de också. Som t ex P4S8X för ett antal år sedan...

Kort som du generellt bör undvika är bland annat moderkort med SLI som ofta skapar problem, även om en del hävdar att de flesta bör vara lösta. Detta gäller även Asusmoderkorten.

Du bör också, som redan nämnts, undvika moderkort med inbyggt grafikkort.

Just f n är det kort med Intelprocessorer som blir de mest kraftfulla lösningarna. Men det varierar över tiden, ibland har AMD "ledningen" men alltså inte just nu.

Båda de Asuskort som nämnts tidigare i tråden (alltså de utan inbyggd grafik) är OK.

edit: Det kanske bör nämnas att du bör kolla att det kort du väljer är kompatibelt med eventuella speciallösningar du har tänkt dig, om du t ex har ett UAD-1 kort så bör du kolla att resten av din konfiguration verkar fungera med detta etc.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Både valet av moderkort och chipset är viktigt. Men att Asus inte skulle vara en bra tillverkare av moderkort för "musikdatorer" är bara nys!

Asus är tvärtom en av de bästa moderkortstillverkarna som generellt håller hög kvalitet. Även om de liksom alla andra tillverkare ibland gör bottennapp de också. Som t ex P4S8X för ett antal år sedan...

Kort som du generellt bör undvika är bland annat moderkort med SLI som ofta skapar problem, även om en del hävdar att de flesta bör vara lösta. Detta gäller även Asusmoderkorten.

Du bör också, som redan nämnts, undvika moderkort med inbyggt grafikkort.

Just f n är det kort med Intelprocessorer som blir de mest kraftfulla lösningarna. Men det varierar över tiden, ibland har AMD "ledningen" men alltså inte just nu.

Båda de Asuskort som nämnts tidigare i tråden (alltså de utan inbyggd grafik) är OK.

edit: Det kanske bör nämnas att du bör kolla att det kort du väljer är kompatibelt med eventuella speciallösningar du har tänkt dig, om du t ex har ett UAD-1 kort så bör du kolla att resten av din konfiguration verkar fungera med detta etc.

Tack för responsen!

Funderar på dom uppgraderinspaket som många datorbutiker erbjuder, är det nån fördel med att satsa på ett sånt?

T ex Datorbutikens:

1 Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

1 Gigabyte GA-P35-DS3 iP35 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX

1 A-DATA 2x1024MB (tot. 2048MB) DDR2 PC2-6400 800MHz

Redigerat av guranisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan över huvud taget inte med gott samvete rekommendera datorbutiken.

Vill du ha de prylar du beställer, ha dem i tid och dessutom föredömlig service, bra RMA och garanti, så skulle jag titta hos Dustin i stället.

Vad gäller val av moderkort etc så är det bäst att välja något som du vet att andra provat i en DAW och att det har fungerat bra. I den här tråden har du tidigare fått två sådana förslag. De är som sagt bra tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Både valet av moderkort och chipset är viktigt. Men att Asus inte skulle vara en bra tillverkare av moderkort för "musikdatorer" är bara nys!

Asus är tvärtom en av de bästa moderkortstillverkarna som generellt håller hög kvalitet.

Det var intrycket jag fick när jag tittade lite snabbt på forumet. Antingen missförstod jag eller så är de kanske väldigt kinkiga där borta. Mina egna erfarenheter är bra när det gäller ASUS och har haft det i mina tre senaste datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan över huvud taget inte med gott samvete rekommendera datorbutiken.

Vill du ha de prylar du beställer, ha dem i tid och dessutom föredömlig service, bra RMA och garanti, så skulle jag titta hos Dustin i stället.

Vad gäller val av moderkort etc så är det bäst att välja något som du vet att andra provat i en DAW och att det har fungerat bra. I den här tråden har du tidigare fått två sådana förslag. De är som sagt bra tips.

Jo visst förstår jag att det är bäst att välja något som andra provat, det är ju därför jag hör mig för här 🤪

Men tyvärr så verkar ASUS P5B Deluxe vara lite svårt att hitta på nätbutikerna (vill ju slippa köpa från flera butiker) Och så kostar båda korten en slant och tänkte att det kanske finns ett väl beprövat kort som är lite billigare och att det finns på de flesta ställen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan över huvud taget inte med gott samvete rekommendera datorbutiken.

Vill du ha de prylar du beställer, ha dem i tid och dessutom föredömlig service, bra RMA och garanti, så skulle jag titta hos Dustin i stället.

Vad gäller val av moderkort etc så är det bäst att välja något som du vet att andra provat i en DAW och att det har fungerat bra. I den här tråden har du tidigare fått två sådana förslag. De är som sagt bra tips.

Jo visst förstår jag att det är bäst att välja något som andra provat, det är ju därför jag hör mig för här 😊

Men tyvärr så verkar ASUS P5B Deluxe vara lite svårt att hitta på nätbutikerna (vill ju slippa köpa från flera butiker) Och så kostar båda korten en slant och tänkte att det kanske finns ett väl beprövat kort som är lite billigare och att det finns på de flesta ställen.

Det enda man behöver vara vaksam på i dag, är att det inte är nForce4-chipset och att det inte finns grafikkort inbyggt. Annars verkar det mesta fungera utmärkt. Säkrast kommer förmodligen alltid Intel chipset att vara, men av de som förekommer nu, så känner jag bara till nForce4 som är katastrofalt för musikmaskiner - och det kan vara besvärligt att hitta annat än nForce4 till AMD-processorer, så därför är Intel att föredra på CPU-sidan också eftersom det finns fler moderkort att välja bland då - och dessutom har Intel legat före AMD ganska länge vid det här laget när det gäller prestandan... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan över huvud taget inte med gott samvete rekommendera datorbutiken.

Vill du ha de prylar du beställer, ha dem i tid och dessutom föredömlig service, bra RMA och garanti, så skulle jag titta hos Dustin i stället.

Vad gäller val av moderkort etc så är det bäst att välja något som du vet att andra provat i en DAW och att det har fungerat bra. I den här tråden har du tidigare fått två sådana förslag. De är som sagt bra tips.

Jo visst förstår jag att det är bäst att välja något som andra provat, det är ju därför jag hör mig för här 😊

Men tyvärr så verkar ASUS P5B Deluxe vara lite svårt att hitta på nätbutikerna (vill ju slippa köpa från flera butiker) Och så kostar båda korten en slant och tänkte att det kanske finns ett väl beprövat kort som är lite billigare och att det finns på de flesta ställen.

Både ASUS P5WDG2 och P5B finns i lager på Dustin. Så det kan jag inte förstå att det skall vara svårt att hitta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beställde från Datorbutiken och fick vänta över en (1) månad. Men det "värsta" är att de verkar infört en policy att man inte kan öppna datorn själv. Vill man t.ex installera ny hårddisk måste man lämna in den.

Det värsta är egentligen att de, rent ut sagt, ljuger en rätt upp i ansiktet...

Ett annat exempel, en närstående (familj) bad mig kolla hans dator för han tyckte den motsvarade inte hans förväntningar.

När jag kollade upp den visade det sig att han fått betala för en snabb processor - men i datorn satt det i verkligheten en budgetprocessor... Nu hade han haft den ett tag, så det var ingen idé att bråka. Men gissa om han blev glad...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det väldans länge sedan jag köpte datorprylar och det verkar som om datorbutiken har gått utför, köpte alltid av dom förut.

Hittar inte ASUS P5B Deluxe på dustin och då menar jag Deluxe varianten men det kanske är mindre viktigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det väldans länge sedan jag köpte datorprylar och det verkar som om datorbutiken har gått utför, köpte alltid av dom förut.

Hittar inte ASUS P5B Deluxe på dustin och då menar jag Deluxe varianten men det kanske är mindre viktigt?

Jag har svårt att vid en snabb blick se några avgörande skillnader på -deluxe och -V och -Plus, man jag kan i och för sig ha missat något.

Men du kan gå till http://se.asus.com/products_compare.aspx och göra en jämförelse. Återkom om du ser något du undrar över...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beställde från Datorbutiken och fick vänta över en (1) månad. Men det "värsta" är att de verkar infört en policy att man inte kan öppna datorn själv. Vill man t.ex installera ny hårddisk måste man lämna in den.

Det värsta är egentligen att de, rent ut sagt, ljuger en rätt upp i ansiktet...

Ett annat exempel, en närstående (familj) bad mig kolla hans dator för han tyckte den motsvarade inte hans förväntningar.

När jag kollade upp den visade det sig att han fått betala för en snabb processor - men i datorn satt det i verkligheten en budgetprocessor... Nu hade han haft den ett tag, så det var ingen idé att bråka. Men gissa om han blev glad...

Ok, mer än vad jag vet. Det har funkat hyffsat hittills för mig.

Redigerat av Acidman
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara en del grejer i tråden som är "gamla"... 😛

Följande fick jag hem i veckan och det funkar så otroooligt bra (bäst!)!!!

Intel Core2Duo E6850

Asus P5K iP35 (1333 mhz bushastighet, firewire mm)

4 gb Corsair XMS2 6400 800Mhz (switchen att frigöra minne i XP funkar fint)

Samsung Spinpoint 3x400 gb

Lian-Li PCV600 chassi

Nvidia Geforce 7600 GT med flänsar.

2 Nec-brännare

Samsung 245b 24" wide med 1920x1200 i upplösning!!! (rekommenderas istället för två billigare)...

Corsair HX 520W

Noctua NF s12 chassifläkt (sound optimized)

Windows XP Pro

Kan varmt varmt rekommendera var och en av dessa komponenter!

Nu är det väl alltid någon som kommer hugga på mig, så brukar det ju vara på forum, men till Eder har jag bara en sak att säga; Kom hit och pröva! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara en del grejer i tråden som är "gamla"... 🙂

Följande fick jag hem i veckan och det funkar så otroooligt bra (bäst!)!!!

Intel Core2Duo E6850

Asus P5K iP35 (1333 mhz bushastighet, firewire mm)

4 gb Corsair XMS2 6400 800Mhz (switchen att frigöra minne i XP funkar fint)

Samsung Spinpoint 3x400 gb

Lian-Li PCV600 chassi

Nvidia Geforce 7600 GT med flänsar.

2 Nec-brännare

Samsung 245b 24" wide med 1920x1200 i upplösning!!! (rekommenderas istället för två billigare)...

Corsair HX 520W

Noctua NF s12 chassifläkt (sound optimized)

Windows XP Pro

Kan varmt varmt rekommendera var och en av dessa komponenter!

Nu är det väl alltid någon som kommer hugga på mig, så brukar det ju vara på forum, men till Eder har jag bara en sak att säga; Kom hit och pröva! 😱

Kul att du blev nöjd! Vad kostade kalaset och var köpte du det ifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Följande fick jag hem i veckan och det funkar så otroooligt bra (bäst!)!!!

Intel Core2Duo E6850

Asus P5K iP35 (1333 mhz bushastighet, firewire mm)

4 gb Corsair XMS2 6400 800Mhz (switchen att frigöra minne i XP funkar fint)

Samsung Spinpoint 3x400 gb

Lian-Li PCV600 chassi

Nvidia Geforce 7600 GT med flänsar.

2 Nec-brännare

Samsung 245b 24" wide med 1920x1200 i upplösning!!! (rekommenderas istället för två billigare)...

Corsair HX 520W

Noctua NF s12 chassifläkt (sound optimized)

Windows XP Pro

I am very avundsjuk - bra att du valde XP i stället för Vista, många verkar tycka att det är trögt & P5K rekommenderas av ADK-pro m.fl. musikdatorbyggare. .........

Något måste jag ju gnälla på : du har ju inget ljudkort ! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...