Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hejsan.Jag hÄller pÄ att leta efter ett riktigt bra moderkort till min blivande musikdator och har lÀst studios dator bygge guide och dÀr rekommenderas asus p5wd2 premium men jag undrar om det sen artikeln kom ut har kommit bÀttre alternativ till det kortet?Jag har kikat lite sjÀlv pÄ det hÀr kortet pÄ dustin home

ASUS P5WDG2-WS PRO I975X CROSSFIRE SOCKET 775 ATX

men vet inte om det Àr bra för en musikdator.VÀldigt tacksam för svar.Sen undrar jag ochsÄ om man fÄr med flÀktar Ä sÄ till antec chassit nÀr man köper det?Vill tillÀgga att mÄlet med datan Àr att kunna köra mÄnga pluggar och syntar samtidigt.

Redigerat av Liquid_6
Annons
Postat

Jag har sedan nÄgra veckor sedan just ett sÄdant moderkort och det funkar jÀkligt bra! Till det köpte jag en 6600-cpu (Intel dual core 2)

TÀnker INTE nÀmna vad jag har för chassi... ;-)

Postat

Tack för svaren Ska ni ha!! 🙂

• 6 mĂ„nader senare...
Postat
  Liquid_6 sa:
Tack för svaren Ska ni ha!! 😛

GÄr ocksÄ i tankarna att uppgradera min burk. Nu har det ju gÄtt Ànnu lÀngre tid sen sista inlÀgget i denna trÄd skrevs och nÀr jag var inne pÄ komplett hittade jag inte ovanstÄende m-kort utan ett p5wd2 deluxe och undrar om detta kan vara nÄgot att satsa pÄ?

Postat
  berra_- sa:
Varningsflagg för högljudda grafikkort!

Vad menas?? Finns vÀl inget integrerat grafikkort pÄ det m-kortet, eller?

Postat

Vad tror ni om detta kort?

Asus P5B-V, G965, Socket-775, ATX, VGA, GbLAN, SATAII, DDR2, Firew, 2xPCI-Ex16

Postat
  guranisten sa:
Vad tror ni om detta kort?

Asus P5B-V, G965, Socket-775, ATX, VGA, GbLAN, SATAII, DDR2, Firew, 2xPCI-Ex16

Det har inbyggt grafikkort. Bra för enkla surf- och kontorsdatorer som ska vara billiga, men inte bra för musikburkar...

Postat

Jag har ett ASUS P5B Deluxe. Antar det Àr samma som med P5B-V och inte lÀmplig som musikburk? Jag har inte mÀrkt av nÄgot speciellt Ànnu iaf.

Postat
  Acidman sa:
Jag har ett ASUS P5B Deluxe. Antar det Àr samma som med P5B-V och inte lÀmplig som musikburk? Jag har inte mÀrkt av nÄgot speciellt Ànnu iaf.

Nej - ditt kort har inget inbyggt grafikkort, sĂ„ det ska det inte vara nĂ„gra problem med. 🙂

Postat
  Claes sa:
  Acidman sa:

Nej - ditt kort har inget inbyggt grafikkort, sĂ„ det ska det inte vara nĂ„gra problem med. 🙂

LÀste lite pÄ Cubase forum och vissa verkade nÀstan rata alla ASUS moderkort utan ett, som jag glömt namnet pÄ. Men som vanligt med PC Àr det vÀl helheten som ska fungera.

Postat
  Acidman sa:
  Claes sa:
  Acidman sa:

LÀste lite pÄ Cubase forum och vissa verkade nÀstan rata alla ASUS moderkort utan ett, som jag glömt namnet pÄ. Men som vanligt med PC Àr det vÀl helheten som ska fungera.

MÀrkligt, för en 6-7 Är sedan var det vÀl just Asus som lÀmpade sig mycket bra för just musik? Vilket moderkort tycker ni man ska satsa pÄ?? Eller Àr det sÄ at tillverkaren inte spelar sÄ stor roll utan man ska mer kolla pÄ vilket chipset det Àr byggt med? HjÀlp mig gÀrna lite mer vad man ska satsa pÄ. Ingen inbyggd grafik förstÄr jag (sÄg inte att det fanns det pÄ mitt förslag)

Postat (redigerat)

BÄde valet av moderkort och chipset Àr viktigt. Men att Asus inte skulle vara en bra tillverkare av moderkort för "musikdatorer" Àr bara nys!

Asus Ă€r tvĂ€rtom en av de bĂ€sta moderkortstillverkarna som generellt hĂ„ller hög kvalitet. Även om de liksom alla andra tillverkare ibland gör bottennapp de ocksĂ„. Som t ex P4S8X för ett antal Ă„r sedan...

Kort som du generellt bör undvika Àr bland annat moderkort med SLI som ofta skapar problem, Àven om en del hÀvdar att de flesta bör vara lösta. Detta gÀller Àven Asusmoderkorten.

Du bör ocksÄ, som redan nÀmnts, undvika moderkort med inbyggt grafikkort.

Just f n Àr det kort med Intelprocessorer som blir de mest kraftfulla lösningarna. Men det varierar över tiden, ibland har AMD "ledningen" men alltsÄ inte just nu.

BÄda de Asuskort som nÀmnts tidigare i trÄden (alltsÄ de utan inbyggd grafik) Àr OK.

edit: Det kanske bör nÀmnas att du bör kolla att det kort du vÀljer Àr kompatibelt med eventuella speciallösningar du har tÀnkt dig, om du t ex har ett UAD-1 kort sÄ bör du kolla att resten av din konfiguration verkar fungera med detta etc.

Redigerat av Violiner
Postat (redigerat)
  Violiner sa:
BÄde valet av moderkort och chipset Àr viktigt. Men att Asus inte skulle vara en bra tillverkare av moderkort för "musikdatorer" Àr bara nys!

Asus Ă€r tvĂ€rtom en av de bĂ€sta moderkortstillverkarna som generellt hĂ„ller hög kvalitet. Även om de liksom alla andra tillverkare ibland gör bottennapp de ocksĂ„. Som t ex P4S8X för ett antal Ă„r sedan...

Kort som du generellt bör undvika Àr bland annat moderkort med SLI som ofta skapar problem, Àven om en del hÀvdar att de flesta bör vara lösta. Detta gÀller Àven Asusmoderkorten.

Du bör ocksÄ, som redan nÀmnts, undvika moderkort med inbyggt grafikkort.

Just f n Àr det kort med Intelprocessorer som blir de mest kraftfulla lösningarna. Men det varierar över tiden, ibland har AMD "ledningen" men alltsÄ inte just nu.

BÄda de Asuskort som nÀmnts tidigare i trÄden (alltsÄ de utan inbyggd grafik) Àr OK.

edit: Det kanske bör nÀmnas att du bör kolla att det kort du vÀljer Àr kompatibelt med eventuella speciallösningar du har tÀnkt dig, om du t ex har ett UAD-1 kort sÄ bör du kolla att resten av din konfiguration verkar fungera med detta etc.

Tack för responsen!

Funderar pÄ dom uppgraderinspaket som mÄnga datorbutiker erbjuder, Àr det nÄn fördel med att satsa pÄ ett sÄnt?

T ex Datorbutikens:

1 Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 4MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775

1 Gigabyte GA-P35-DS3 iP35 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX

1 A-DATA 2x1024MB (tot. 2048MB) DDR2 PC2-6400 800MHz

Redigerat av guranisten
Postat

Jag kan över huvud taget inte med gott samvete rekommendera datorbutiken.

Vill du ha de prylar du bestÀller, ha dem i tid och dessutom föredömlig service, bra RMA och garanti, sÄ skulle jag titta hos Dustin i stÀllet.

Vad gÀller val av moderkort etc sÄ Àr det bÀst att vÀlja nÄgot som du vet att andra provat i en DAW och att det har fungerat bra. I den hÀr trÄden har du tidigare fÄtt tvÄ sÄdana förslag. De Àr som sagt bra tips.

Postat
  Violiner sa:

Asus Àr tvÀrtom en av de bÀsta moderkortstillverkarna som generellt hÄller hög kvalitet.

Det var intrycket jag fick nÀr jag tittade lite snabbt pÄ forumet. Antingen missförstod jag eller sÄ Àr de kanske vÀldigt kinkiga dÀr borta. Mina egna erfarenheter Àr bra nÀr det gÀller ASUS och har haft det i mina tre senaste datorer.

Postat
  Violiner sa:

Vill du ha de prylar du bestÀller, ha dem i tid och dessutom föredömlig service, bra RMA och garanti, sÄ skulle jag titta hos Dustin i stÀllet.

Vad gÀller val av moderkort etc sÄ Àr det bÀst att vÀlja nÄgot som du vet att andra provat i en DAW och att det har fungerat bra. I den hÀr trÄden har du tidigare fÄtt tvÄ sÄdana förslag. De Àr som sagt bra tips.

Jo visst förstĂ„r jag att det Ă€r bĂ€st att vĂ€lja nĂ„got som andra provat, det Ă€r ju dĂ€rför jag hör mig för hĂ€r đŸ€Ș

Men tyvÀrr sÄ verkar ASUS P5B Deluxe vara lite svÄrt att hitta pÄ nÀtbutikerna (vill ju slippa köpa frÄn flera butiker) Och sÄ kostar bÄda korten en slant och tÀnkte att det kanske finns ett vÀl beprövat kort som Àr lite billigare och att det finns pÄ de flesta stÀllen.

Postat

Jag bestÀllde frÄn Datorbutiken och fick vÀnta över en (1) mÄnad. Men det "vÀrsta" Àr att de verkar infört en policy att man inte kan öppna datorn sjÀlv. Vill man t.ex installera ny hÄrddisk mÄste man lÀmna in den.

Postat
  guranisten sa:
  Violiner sa:

Jo visst förstĂ„r jag att det Ă€r bĂ€st att vĂ€lja nĂ„got som andra provat, det Ă€r ju dĂ€rför jag hör mig för hĂ€r 😊

Men tyvÀrr sÄ verkar ASUS P5B Deluxe vara lite svÄrt att hitta pÄ nÀtbutikerna (vill ju slippa köpa frÄn flera butiker) Och sÄ kostar bÄda korten en slant och tÀnkte att det kanske finns ett vÀl beprövat kort som Àr lite billigare och att det finns pÄ de flesta stÀllen.

Det enda man behöver vara vaksam pĂ„ i dag, Ă€r att det inte Ă€r nForce4-chipset och att det inte finns grafikkort inbyggt. Annars verkar det mesta fungera utmĂ€rkt. SĂ€krast kommer förmodligen alltid Intel chipset att vara, men av de som förekommer nu, sĂ„ kĂ€nner jag bara till nForce4 som Ă€r katastrofalt för musikmaskiner - och det kan vara besvĂ€rligt att hitta annat Ă€n nForce4 till AMD-processorer, sĂ„ dĂ€rför Ă€r Intel att föredra pĂ„ CPU-sidan ocksĂ„ eftersom det finns fler moderkort att vĂ€lja bland dĂ„ - och dessutom har Intel legat före AMD ganska lĂ€nge vid det hĂ€r laget nĂ€r det gĂ€ller prestandan... 😉

Postat
  guranisten sa:
  Violiner sa:

Jo visst förstĂ„r jag att det Ă€r bĂ€st att vĂ€lja nĂ„got som andra provat, det Ă€r ju dĂ€rför jag hör mig för hĂ€r 😊

BÄde ASUS P5WDG2 och P5B finns i lager pÄ Dustin. SÄ det kan jag inte förstÄ att det skall vara svÄrt att hitta...

Postat
  Acidman sa:
Jag bestÀllde frÄn Datorbutiken och fick vÀnta över en (1) mÄnad. Men det "vÀrsta" Àr att de verkar infört en policy att man inte kan öppna datorn sjÀlv. Vill man t.ex installera ny hÄrddisk mÄste man lÀmna in den.

Det vÀrsta Àr egentligen att de, rent ut sagt, ljuger en rÀtt upp i ansiktet...

Ett annat exempel, en nÀrstÄende (familj) bad mig kolla hans dator för han tyckte den motsvarade inte hans förvÀntningar.

NÀr jag kollade upp den visade det sig att han fÄtt betala för en snabb processor - men i datorn satt det i verkligheten en budgetprocessor... Nu hade han haft den ett tag, sÄ det var ingen idé att brÄka. Men gissa om han blev glad...

Postat

Nu Àr det vÀldans lÀnge sedan jag köpte datorprylar och det verkar som om datorbutiken har gÄtt utför, köpte alltid av dom förut.

Hittar inte ASUS P5B Deluxe pÄ dustin och dÄ menar jag Deluxe varianten men det kanske Àr mindre viktigt?

Postat
  guranisten sa:
Nu Àr det vÀldans lÀnge sedan jag köpte datorprylar och det verkar som om datorbutiken har gÄtt utför, köpte alltid av dom förut.

Hittar inte ASUS P5B Deluxe pÄ dustin och dÄ menar jag Deluxe varianten men det kanske Àr mindre viktigt?

Jag har svÄrt att vid en snabb blick se nÄgra avgörande skillnader pÄ -deluxe och -V och -Plus, man jag kan i och för sig ha missat nÄgot.

Men du kan gĂ„ till http://se.asus.com/products_compare.aspx och göra en jĂ€mförelse. Återkom om du ser nĂ„got du undrar över...

Postat (redigerat)
  Violiner sa:
  Acidman sa:

Det vÀrsta Àr egentligen att de, rent ut sagt, ljuger en rÀtt upp i ansiktet...

Ett annat exempel, en nÀrstÄende (familj) bad mig kolla hans dator för han tyckte den motsvarade inte hans förvÀntningar.

NÀr jag kollade upp den visade det sig att han fÄtt betala för en snabb processor - men i datorn satt det i verkligheten en budgetprocessor... Nu hade han haft den ett tag, sÄ det var ingen idé att brÄka. Men gissa om han blev glad...

Ok, mer Àn vad jag vet. Det har funkat hyffsat hittills för mig.

Redigerat av Acidman
Postat

Verkar vara en del grejer i trĂ„den som Ă€r "gamla"... 😛

Följande fick jag hem i veckan och det funkar sÄ otroooligt bra (bÀst!)!!!

Intel Core2Duo E6850

Asus P5K iP35 (1333 mhz bushastighet, firewire mm)

4 gb Corsair XMS2 6400 800Mhz (switchen att frigöra minne i XP funkar fint)

Samsung Spinpoint 3x400 gb

Lian-Li PCV600 chassi

Nvidia Geforce 7600 GT med flÀnsar.

2 Nec-brÀnnare

Samsung 245b 24" wide med 1920x1200 i upplösning!!! (rekommenderas istÀllet för tvÄ billigare)...

Corsair HX 520W

Noctua NF s12 chassiflÀkt (sound optimized)

Windows XP Pro

Kan varmt varmt rekommendera var och en av dessa komponenter!

Nu Ă€r det vĂ€l alltid nĂ„gon som kommer hugga pĂ„ mig, sĂ„ brukar det ju vara pĂ„ forum, men till Eder har jag bara en sak att sĂ€ga; Kom hit och pröva! 😛

Postat
  Emm sa:
Verkar vara en del grejer i trĂ„den som Ă€r "gamla"... 🙂

Intel Core2Duo E6850

Lian-Li PCV600 chassi

2 Nec-brÀnnare

Samsung 245b 24" wide med 1920x1200 i upplösning!!! (rekommenderas istÀllet för tvÄ billigare)...

Corsair HX 520W

Windows XP Pro

Kan varmt varmt rekommendera var och en av dessa komponenter!

Nu Ă€r det vĂ€l alltid nĂ„gon som kommer hugga pĂ„ mig, sĂ„ brukar det ju vara pĂ„ forum, men till Eder har jag bara en sak att sĂ€ga; Kom hit och pröva! đŸ˜±

Kul att du blev nöjd! Vad kostade kalaset och var köpte du det ifrÄn?

Postat
  Emm sa:

Intel Core2Duo E6850

Lian-Li PCV600 chassi

2 Nec-brÀnnare

Corsair HX 520W

Windows XP Pro

I am very avundsjuk - bra att du valde XP i stÀllet för Vista, mÄnga verkar tycka att det Àr trögt & P5K rekommenderas av ADK-pro m.fl. musikdatorbyggare. .........

NĂ„got mĂ„ste jag ju gnĂ€lla pĂ„ : du har ju inget ljudkort ! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.