Jump to content
Annons

konstruktiv kritik wanted


karl

Recommended Posts

Annons

Originellt på ett charmigt sätt. Vad använder du för inspelning?

Reverbet suger verkligen. Det låter som du sjunger ner i klossetten, burkigt och otrevligt, vilket är synd eftersom du har en charmig Peter-Gabriel-lik-röst. Jag tycker du skall vara mycket försiktigt med reverbet och lägga fram sången så att man får med mer av dynamiken + övertonerna i rösten.

Vad letar du efter för sound? Vill du ha det där akustiska singer/songwriterstuket? Jag tycker du skulle må bra av att arrangera dina låtar lite mer ordentligt. Det känns som bra idéer, men att du faller på att inspleningen låter så dåligt.

Lägg inte ner datorn, men fundera på vad du vill göra med den. och klart att det finns hopp. Det tar tid att hitta sin stil och sitt sound. 😱

(Sen skulle jag bli glad om du följer introduktionstipsen för att lägga upp låtar (se nitad) Vad är det för genre o s v.)

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut ska jag följa dom tipsen som gäller för att lägga upp låtar, jag blev tipsad igår om studio forum så jag är ganska färsk... bättring följer.

Jag ska försöka mig på några nya spår med sång med något annat reverb men det är inte så lätt det här med tekniken när man lägger det mesta på skapandeprocessen....kalassajt förresten 😱

karl

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Egghuvud.

Det är intressanta låtar men inspelningen känns inte så helt lyckad när jag lyssnar i hörlurarna. Du har en säregen röst men den döljs i det jobbiga reverbet (vilket förståss är din tanke, men reverbet låter ganska illa)

Ja, ljuden känns ganska kassa helt enkelt, akustiska gitarrljudet låter skramligt, sången försvinner i kasst reverb och basen låter grumlig.

Men som sagt det är en intressant låt och stil så det är verkligen något att köra vidare på. Gabrielstuk, helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Genesis var min första tanke 🙂

jag kan inte tekniken, så andra får säga

vilka pedaler du ska trampa på för att få

bättre ljud, ( Demonen var är du ?)

låtarna är helt Ok

skönt harmoniska

röst, jag gillar eftekten

om ni är flera som spelar (?)

så låter det som ni har spelat

ihop bara 8-10 gånger, låtarna sitter nästan,

men det är bara att jobba på...

jag hör inga texter(½döv), men dom brukar vara

avgörande för denna gengre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är här Rockfart... 🙂

Rockis satte spiken i fingret där.. Genesis..eller kanske rätt mycket Phil Collins genom att rösten ligger i ett så stort, relativt odämpat rum..

Jag skulle nog försöka minska ner på rumsklangen en hel del, framförallt på sången och lägga rösten längre fram i mixen.. mixtra om bland instrumenten och pussla ihop en annan, torrare ljudbild.

..men som sagt, du nämner inga mixideal, eller artister du gillar soundet ifrån, hur du själv har gjort för att fånga den inspelningen du precis gjort eller om du vill ändra på något....så det är lite svårt att ge några konkreta tips...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Demoniqus,

Jag spelar in i ett litet skyffe där jag har en dator laddad med Cubase Sx,Giga Studio och några plugins. Datorkraften är inte den bästa, det märker man när man typ ska lägga ett reverb på mastern samt nåt annat på sången då rullar det inte alls, så ett och samma reverb är på hela ljudbilden. Sångspåret är kopierat och förskjutet på en annan kanal med 33 ms, det är kanske det som suger?

Sången är inspelad framför datorn med luckan öppen och jag vill men har inte så värst mycket koll på tekniken..Gärna mer tips...

Genrer jag gillar: folk,country,rock,world music,instrumental,elektroniskt och har väl en och annan influens från den tiden man började rota sitt musikintresse....

Klart allergisk mot konstruerad hitmusik där ärligheten försvinner....

karl 😄 som tycker att denna sajt är kalas

Link to comment
Dela på andra sajter

Alrajt..då dissikerar vi och ställer krångliga motfrågor...INTE..

-- snip ------

Datorkraften är inte den bästa, det märker man när man typ ska lägga ett reverb på mastern samt nåt annat på sången då rullar det inte alls, så ett och samma reverb är på hela ljudbilden.

-- end snip -------

Svar: Har du provat att lägga dina reverb som effect sends istället? dels sparar du datorkraft, dels kan lägga på mer eller mindre av reverbet på flera olika spår utan att datorn klappar ihop. vissa instrument behöver bara ett ytterst litet reverb för att få den där torra känslan..eventuellt kanske bara ett kort delay som mixas under instrumentet.. alltså lägre i volym

Lägger du ett reverb på masterutgången innebär detta att alla instrument, trummor, sång, passerar igenom..och om reverbet är någorlunda stort kan det lätt bli grötigt.

--snip --------

Sångspåret är kopierat och förskjutet på en annan kanal med 33 ms, det är kanske det som suger?

--end snip ----

Svar: inte nödvändigtvis, men ihop med att du lagt ett reverb över masterbussen får du ju lite kaka på kaka... men, det du gjort där kan du ju använda med fördel om du har två exakt lika sångspår panorerade fullt höger och fullt vänster och vill få till det där extremt breda stereoljudet.. kolla masterutgången i mono bara så inget försvinner när du fasförskjuter.

Om det inte är för utvolymens skull du har gjort som du gjort, skulle jag nog strunta i att dubba leadsången och köra effect send varianten jag beskrev tidigare.

--snip ------

Sången är inspelad framför datorn med luckan öppen och jag vill men har inte så värst mycket koll på tekniken..Gärna mer tips...

--end snip ----

🙂 .. stäng luckan och / eller ställ mikrofonen så långt ifrån alla fläktar du kan.. 😆

Datorsurr= ljudinspelningarnas fiende n:o 1

-- snip ---

Genrer jag gillar: folk,country,rock,world music,instrumental,elektroniskt och har väl en och annan influens från den tiden man började rota sitt musikintresse....

Klart allergisk mot konstruerad hitmusik där ärligheten försvinner....

-----

Svar: Om du testar lite av ovanstående borde du kunna få till ett torrare ljud och mer detaljerade mixar..givetvis ihop med allt annat som kompressorer, eq, delayer o.s.v samt panorering där det behövs...

Ett grej som jag själv kör med ibland när jag inte är riktigt säker på hur sången ligger i mixen: MUTE'a alla instrument utom sången.. låt sången spela en stund så du hör alla detaljer, om den låter "stor" ( mycket proximitet eller lågmid )eller "liten" ( ganska lite lågmid / mid ) lägg sen på alla instrument på en gång och hör hur sången maskas.. stanna musiken och fundera på VAD du vill ska höras i sången... mer botten..tappar du diskant? tydlighet? närhet?

Sen upprepar du proceduren, men bara ett (1) instrument i taget o se när sångens karaktär ändrar sig gentemot instrumeteringen... när du väl hittar där det krockar backa tillbaka och fundera på vilket av dom två instrumenten som ska vara i fokus och prioritera därefter...det är väl nu det svåraste kommer...att hitta den bästa kompromissen... inte lätt i alla lägen, men ge inte upp, det brukar ge resultat.

Lycka till

edit: fixat lite text bara..

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Demoniqus, det känns som jag skulle behöva ta ledigt ett par veckor och fokusera på inspelningsteknik.Förstod du mig rätt att jag har inga fysiska effekter utan bara artificiella effekter typ Waves gold, det plus giga ,trilogy, atmosphere gör att det hela går segt på slutet. Men jag förstår grejen att man måste skilja på dom olika effekterna och att det kan medföra något grötig ljudbild med rubbet på mastern. Nåt förslag på ljudkort som tar hand om effekterna och inte belastar cpu:n lika mycket?

Annars tack igen,Var det halvgud? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 Halvgud..äsch..vänta tills VacUm eller nån annan höjdare dräller in..

Och ja. jag förstod att du körde mjukvarueffekter, men sen såg jag att du även kör t.u.n.g.a Waves-grejer och Gigasampler????... inte undra på att datorn kastar in handuken.. 😉 Det finns mycket CPU-snåla VST-instrument och vanliga VST-effekter som dessutom är gratis...bl.a här

Som ett alternativ till Gigasampler kan du prova Native Instruments Battery om du vill ha en mycket resurssnål sampleplayer och inte behöver använda så stora samplebibliotek som Giga kör med.

Det finns inga ljudkort idag som du kan köra steinbergs / tredjeparts VST-effekter på och som då avlastar datorn, men det finns ju DSP-ljudkort som E-MU 1820 / Creamware m.fl som har egna lösningar och som inte lastar datorn... vill du enbart ha ett DSP-baserat effektkort ( som dessutom integreras som vilken VST-effekt som helst ditt sequencerprogram) kan jag helhjärtat rekommendera UAD-1 som har mycket välljudande effekter och som inte belastar datorn en spänn.. det minsta, project pak kostar c:a 5000:- det stora går på 8 - 9000:-

.ehum..nu ska jag gå o bryta av mig armarna på jymmet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, man får bli kär i den om man känner för det...🥰

Jag har försökt förbättrat kvalitén och kommer väl att lägga ut dom snart...

ha det själv karl 😄

Redigerat av karl
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...