Jump to content
Annons

Inspelning av kontrabas


kunoapa

Recommended Posts

Annons

Knepig fråga du.

Jag har aldrig mickat upp en moraklocka, men det är väl lite som vilken uppmickning som helst, man anpassar uppmickningen efter hur man vill att det ska låta. När jag mickar upp akusisk gitarr så har jag slopat allt vad piezo och rumsklang(i lägenheten) heter.

Vill du ha en genuin livekänsla och har akustiska förutsättningar för att ta upp sådana ljud, så kör på det.

Jaja.. nu skriver jag efter mina erfarenheter när det gäller att micka akustiska gitarrer, så det kanske inte stämmer alls för dig. Ambience är för mig mer tacksamt hos en bas än hos en akustisk gitarr (iallafall i mina inspelningar).

Link to comment
Dela på andra sajter

En stormembransmik gör jobbet. Ska basisten spela ensam eller har du en hel orkester i samma rum? Ett tips är att inte micka alldeles för nära utan hålla mikrofonen 30-40 cm från basen. Då får du fram det luftiga som blir så snyggt på kontra. Alternativet är att köra en dynamisk ganska nära och en konding en bit ifrån.

Undvik myggor och sånt kontrabasisterna brukar ha på basen när dom spelar live. Låter nästan alltid hopplöst dåligt i jämförelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

På min bas låter det väldigt fint med en stormembransmick höger om (framifrån sett) greppbrädans slut. typ 10cm ovanför fhålet, 10cm framför kroppen. Prova även två mickar på varsin sida om greppbrädan.

Det är inte säkert att det låter bra på alla basar men du kan ju prova. Om det finns risk för mycket läck, så har jag spelat in med pennmickar (kondensator) inlindade i skumgummi instoppade i stallet. Låter bra på min bas och jag får ett jäckla tryck i tonen. Det blir nästan som en kontaktmick eftersom micken ligger tryckt mot kroppen.

Redigerat av MagnusB
Link to comment
Dela på andra sajter

Jah Bengt (oregistrerad)

Jag har spelat in ganska mycket kontra, och en teknik som jag fastnade för var: en tlm-103:a vadderad med lite skumgummi nerstoppad i stallet, membranet riktat in mot kroppen, eller lite snett mot ett av f-hålen. detta fungerar dock inte hos alla basar/basister har jag märkt. fungerade dock mkt bra när min goda vän andreas spelade på sin bas, grymt härligt sånt där träigt ljud. annars körde jag samma mic men på stativ typ 10-20 cm från basen, där greppbrädan slutar. problemet är ju att basister rör sig så mycket så sitter den på ett stativ så kan det bli lite konstigt ibland. var det liveinspelning (vilket det så gott som alltid var, försök övertyga en jazzmusiker om att göra pålägg...) så fick man skärma en del runt micen/basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att förtydliga så är det jag själv som spelar basen och jag spelar in hemma i sovrummet. Dock så är jag intresserad av bra lösningar för liveframträdanden också. Det som jag tänkt skaffa på sikt (till rep och spelningar) är en bra pick-up och någon mik man kan fästa på basen, skulle vilja ha en AMT-mikrofon men den kostar typ 699 dollar, och sedan blanda signalerna innan jag kör in det i stärkaren. Är det någon som har erfarenheter av detta?

Magnus och Bengt, hur menar ni att ni stoppar in miken i stallet? Menar ni i valvet som staller över kroppen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus och Bengt, hur menar ni att ni stoppar in miken i stallet? Menar ni i valvet som staller över kroppen?

Japp.

Jag har provat AMT och den var väl bra men den kostar som sagt mycket. lite väl mycket för mig ännu. Jag köpte en billig ADK sc-1 på musikbörsen, som jag har i stallet (i valvet) och antingen blandar m min piezomick i min förstärkare el om jag spelar på större ställen m PA så kör jag ADK micken ut i PA:t.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, hur blandar du din signal? Jag har bara en ingång på min GK MB150. Är ADK:n en vanlig stormembransmikrofon? Skärmar du av basen om du spelar live, det lär väl läcka en del annars?

Jag här hittat en sån här som verkar lite intressant:

K&K Golden Trinity Mic & Preamp Upgrade

Rätt billig så man blir lite tveksam. Vad använder du för piezo, jag köpte min bas beggad och det känns som en av den billigare sorten. Såg B-Band Statement och den verkade grym men den kostade ju en del.

B-Band Statement Bass Pickup System

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en bra förstärkare vid namn AER basic performer, den har två kanaler varav en har xlr in m fantommantning.

ADK:n är en liten "pennmikrofon" kostade 800:- på musikbörsen förut, såg att man får 2st för runt 1000:- nu. Den läcker en del ja, men jag har inte störts av det. Jag tyckte att AMT micken läckte lika mycket.

Min piezo är en gammal halvtaskig fishman bp100 som låter jättebra i min förstärkare.

Jag har även provat B-band micken på min bas, o visst fick man en fin ton, men jag tyckte att jag tappade dynamik och framför allt diskant i tonen. Det spelade ingen roll om jag drog på full diskant, det blev ändå halvluddig ton (på min bas). Kanske har med vana också, man kan säkert spela in sig på micken.

Jag tyckte dock att det var för mycket pengar, så jag gick tillbaka till gamla fishman.

Var trots allt nöjd m mitt sound innan, fick hybris och trodde jag skulle bli bättre basist m bättre mick. Jag kom på att största delen av soundet sitter i fingrarna.

Vad har du själv för Piezo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du själv för Piezo?

Jag har som sagt köpt den beggad med basen så jag vet inte, tror inte förra ägeren visste heller, rätt virrig. Den ser dock ut som underwood-mickarna man kör in i sidan på stallet. Den vanligaste varianten alltså.

Skumt att du tappade diskant, då måste B-Banden vara väldigt annorlunda mot min piezo för jag måste skära jättemycket diskant för att det inte ska bli plonk-plonk-ljud.

Antagligen har du rätt i det med att det mesta sitter i fingrarna. AER stärkarna verkar schyssta men jag känner mig rätt nöjd med min lilla GK, spelar elbas också och den känns rätt flexibel, tänkte köpa till en till tolva. Det blev en enorm skillnad i tryck och den är fortfarande mobil. Finns det någon blender eller liknande pryl som har xlr och tele in? Det finns ju med två tele typ EBS Microbass II.

Har du hört något om K&K hur deras grejer är? Den lösningen verkade rätt smidig.

Jag går på folkis och där är det ständigt en massa flyttande från övningsrum A till övningsrum B till ensemblesal A osv osv, vill ha med mig mitt ljud hela tiden utan att behöva ägna år åt omkoppling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad går du för folkis? har själv gått ett år på Birka utanför Östersund, sen två år på fridhems folkhögskola i Svalöv.

Om du får möjlighet så prova AER stärkaren. Den väger 24kg, så den är inte lika mobil som GK, men jag har den på en kärra hela tiden så jag tycker det funkar. Köpte den när jag gick i svalöv och det funkade jättebra att släpa runt den. Det fanns gitarister som bar omkring tyngre grejer. AER funkar nog bra m elbas med.

Jag tycker personligen att GK förmodligen är det sämsta som har gjorts i förtärkarväg. Enda anledningen till att folk använder den är väl att den inte väger så mycket? Kan ju vara så att min bas/mick inte passar GK:n men jag föredrar alla andra tänkbara förstärkare/PA:n före GK. Men är du nöjd är det ju jättebra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går andra året på Sommenbygdens fhsk i Tranås, började idag. Är rätt ny på kontra, har spelat mest under sommaren bara men det ska det bli ändring på. Jag tycker man kan skruva till rätt bra ljud med GK:n och jag tror inte mobiliteten är det ända som får så pass många kontrabasister att använda den.

Ska kanske prova AER och även Acoustic Image som ska vara bra för kontrabasar. Fast va fan, prylar gör mig inte till en bättre basist. Ska utforska möjligheterna med det jag har först. Att ställa in kontrabasljud är betydligt svårare än att göra det för elbas. Med elbasen kan man ju köra med helt flat eq och det låter inte apa men med kontra gör det ju det. Måste lära mig vad jag ska skruva på för att få det träigt och fint.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju faktiskt, när jag tänker efter folk som har fint sound i GK med.

Jupp, typ Dave Holland, Ron Carter, Torbjörn Zetterberg, Dan Berglund är några jag sett använt GK och de låter ju inte fy skam. Sen spelar de ju så jävla bra med så det tar överhanden i upplevelsen.

Vad gör du nu då efter Fridhem, går man där är man ju högst upp i folkhögskolevärlden och för den delen över en del musikhögskolor med.

Har sett en del använda EBS-dromen, den verkar bra för elbas i alla fall. Jäkla cleant ljud bara, EBS är lite väl high-tech eller så är det jag som är dålig på att ratta som vanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska börja mitt 3:e o sista år på musikhögskolan i Göteborg. Anders Jormin är ju för övrigt också en basist m fint sound trots GK.

EBS var det en basist på fridhem som hade, jag tyckte den var helt ok. Har för mig att man fick ratta en del.

vad tycker du om Studioprojects B1:an? Folk talar ju gott om den, men har inte hört nåt om hur den låter på bas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är världens lekman när det kommer till mikrofoner och inspelning men jag tycker den verkar schysst. Köpte den för det var en billig mick som fått bra värden i tester och en kompis som är lite mer insatt än jag tyckte den lät skitbra för priset. Jag har inte så många referenser när det gäller mickar så jag kan egentligen inte jämföra den med nån annan tyvärr. Dock kan jag säga att shockmounten känns säkrare och stabilare än de jag sätt på andra billighetsmickar.

Anledningen till att man med EBS och GK och säkert en massa andra stärkare måste ratta en del är väl att deras eq är presetad för elbas. Med en stärkare mer anpassad för akustiska instrument (jag antar att AERen är en sådan då den har XLR-ingång) får man väl lättare det ljud man är ute efter.

Fungerar din micklösning bra om du spelar med stråke också, ljudkaraktären är ju en helt annan. B-Band hade ju en fin lösning på det med sin omkopplare.

Link to comment
Dela på andra sajter

AER är ju som sagt gjord för akustiska instrument, jag har eq:n helt rak, låter alltid skitbra.

Fishman låter sådär med stråke, men det har också att göra med att jag inte är så bra att spela med stråke. B-band lät bra med stråke. Wilson sägs ju låta bra med stråke också.

Är lite sugen på att prova wilson faktiskt. Lite omständigt att behöva borra hål i stallet bara för att prova dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror helt enkelt att jag får ta och prova B-Band, en bra pick-up känns som det som blir minst pill med. Jag är väldigt plug-and-play och det är väl därför jag rattar kasst. Wilson prylen verkade ju rätt spejsad den med men jag gillar B-Bands ide med att man kan blanda mellan de två mickarna så rätt klang tas upp vid rätt tillfälle. B-Banden är ju dessutom lite billigare.

Stråke är svårt men jag kör en del i alla fall, det blir ju som ett annat instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går andra året på Sommenbygdens fhsk i Tranås, började idag. Är rätt ny på kontra, har spelat mest under sommaren bara men det ska det bli ändring på. Jag tycker man kan skruva till rätt bra ljud med GK:n och jag tror inte mobiliteten är det ända som får så pass många kontrabasister att använda den.

Ska kanske prova AER och även Acoustic Image som ska vara bra för kontrabasar. Fast va fan, prylar gör mig inte till en bättre basist. Ska utforska möjligheterna med det jag har först. Att ställa in kontrabasljud är betydligt svårare än att göra det för elbas. Med elbasen kan man ju köra med helt flat eq och det låter inte apa men med kontra gör det ju det. Måste lära mig vad jag ska skruva på för att få det träigt och fint.

ooj! Där har ju jag gått en gång i tiden.. Vilka lärare har du? (offtopic så det stänker nu men det skiter jag i) Vill ju givetvis höra massa bra skvaller!!

edtit: har du Per Lidgren i bas?

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har Per Lidgren i bas men året innan hade vi en annan lärare, Glenn Fransson. Jag har alltså inte träffat Per än så jag kan inte säga någonting om honom.

Annars är det Magnus Ericsson som är huvudanvarig för musiklinjen, det är hans femte år nu. Hade du honom? Jag tror mycket har hänt på skolan, Magnus är väldigt mån om att de ska bli så bra som möjligt med de små resurser som finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gör ni för att spela in en kontrabas?

Jag använder mig av en piezopick-up och en Studioprojects B1:a. Har testat lite men är sugen på lite tips om mikplacering. Finns det anledning att skaffa ytterligare en mik för att ta upp rumsklang?

Ett tips på basar är en omni-mik. I midjehöjd sådär, någon meter framför basen. Prova lite olika placeringar för att få bästa balans mellan direktljud och efterklang i rummet. Kan vara intressant att backa någon eller några meter, basljudet verkar på något sätt ta lite avstånd på sig för att "mogna".

Det bör dock vara en "riktig" omni, dvs inte en omkopplingsbar mik med dubbla membran. Billigaste alternativet är Behringer ECM-8000 som man kan få kring halva tusenlappen. Brusar lite grann, men det kan hanteras på olika sätt.

Omni-n har mycket bra basåtergivning, nackdelen är ju att den tar upp precis allting runt ikring. För klassisk musik är det oftast det bästa alternativet.

Tr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...