Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

skaffade nyligen en B1, faktiskt helnöjd till det mesta, svinbra på svag och starkare men hyffsat låg sång. Däremot skär det till när det blir högre och starkare, frekvenser från 8k och uppåt kan bli ganska otrevliga, ibland och visst jaja det är en kinamick men det var jättekul att den klarade sig långt över förväntan på nästan alla mina användningsområden, men om det finns några knep för att hantera diskanten som bara blir påträngande när det blir riktig stark/hög sång är jag öppen, hur mycket spelar rum, avstånd, vinkling o.s.v in på detta?

edit: vill helst inte jobba mycket med lågpassfilter, gillar luft men inte när luft blir kniv.

Redigerat av mietek
Annons
Postat

oops de kanske inte var så intressant, nån sorts input vore schysst. 😉

Postat

Hmm.

En vanlig manlig sångröst har inte särskilt mycket ljud över 8k om man skall tro på min erfarenhet. Är du säker på att det inte är nåt annat som är problemet? Mikstärkare som distar till exempel?

Gunnar

Postat

fast jag håller mej inte alltid till det manliga standard registret där är då det kommer, inte metalfalsett liksom utan stark ganska hög sång.

Postat

Nå, se det som en chans att berätta vad du har för nåt mer än B1 i signalkedjan. Jag har svårt att tro att du hur mycket du än tar i kommer skapa så mycke pys vid 8kHz. Vanliga S-ljud ligger kring halva den frekvensen.

Gunnar

Postat

Hej igen.

Jag har tyvärr aldrig använt någon VTB-1 så jag vet egentligen inget om den. Men om jag förstått rätt av andras recentioner så borde det inte vara några stora problem med den, det verkar vara en hyfsat apparat. Som prov bör du börja med att stänga av Tube Blend helt och hållet. Tube Blend är väl mest att se som en effekt och antingen gillar man effekten eller inte. Eftersom den använder en "starved tube", dvs röret går på mycket lägre spänning än det är designat för så blir den särskild typ av distortion. Passar ibland, ibland inte. Nå, stäng av den i en test.

Men vad kommer sen då? Även ljudkort kan låta skumt om man skickar in för stark signal. Kan du lägga upp ett ljudexempel.

Sen är det allting på utsidan av micken förstås. Rum påverkar definitivt ljudet. Puff-filtret påverkar ljudet. Placeringen av sångaren i förhållande till micken påverkar. Sångaren påverkar. Studios brukar vilja ha ett helt gäng olika mikrofoner. Olika mikrofon för olika sångare, kanske olika mikrofoner för samma sångare men olika musik.

B1-an är en hyfsad mik (jag har använt en och gillat den) men den kanske helt enkelt inte ger det ljud du vill ha. Ett tips jag gärna ger är att prova med en Shure SM58. Den brukar fungera alldeles utmärkt sångare.

Gunnar

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.