Jump to content
Annons

Närmickade cymbaler live


magnus290

Recommended Posts

Tjenixen...

Har kämpat ihop en anläggning för att spela in med datorn live o nu verkar det som att det är på gång men ett litet frågetecken jag har är cymbalerna... om jag kör overhead så spelar jag ju in allt slask med så jag tänkte att om man skaffar några små smidiga mickar typ Line audio CM2 ( tror jag de heter) så kan man ju närmicka cymbalerna o slippa mycket läck... vad tror ni om detta...

Har även kollat in ett uppmickningssystem från CMS med 5 speciella cymb mickar som mixas ner i en separat "mic pre" för att sen gå ut på 2 alt 3 kanaler till band.. tycker det verkar vara lite "leklåda" över det hela så jag funderar nog mer på riktiga mickar eftersom CMS systemet har special mickar som ser ut som änden på en avklippt kabel som tejpas fast på stativet... lite tveksam till konceptet.. om nån har erfarenhet av detta så hör gärna av er...

Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Närmickade cymbaler? Har då och då petat fram en mik framför hihaten, men sen räcker det tycker jag. Har du satt örat jämte en ridecymbal? Vill du ha det ljudet på inspelningen? Själv är jag inte alls intresserad av det ljudet på mina produktioner...

Läck låter bara fint om det är en bra trummis. Räkna med läck hur du än gör när du spelar in trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena tack för ditt svar... o jag kan inte mer än hålla med men när man kör live så är det ju inte bara trummorna som läcker... allt står ju oftast inklämt på 3 m2 o en basstärkare samt 2 gitarr stackar som står o brölar.... o det läcket vill jag hellst undvika.... är det bara trummisen som läcker ja då är det ju ok....är det studio eller replokals inspelning som gäller så är det ju en annan sak...

Hoppas detta förklarar dilemmat lite mer......

Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte riktigt mitt område, men jag tror att jag skulle jobbat med overheadmikrofonerna och EQ:at det därefter, dvs dragit ner låg- och mellan register till nästan obefintligt. Skulle gissa på att ett snävt område från 4 kHz och uppåt (runt 8 kHz?) skulle klarat upp samtliga cymbaler ganska bra (och tagit bort det mesta av allt annat). Finns säkert någon här på forumet som kan tipsa om frekvensområdet. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena tack för ditt svar... o jag kan inte mer än hålla med men när man kör live så är det ju inte bara trummorna som läcker... allt står ju oftast inklämt på 3 m2 o en basstärkare samt 2 gitarr stackar som står o brölar.... o det läcket vill jag hellst undvika.... är det bara trummisen som läcker ja då är det ju ok....är det studio eller replokals inspelning som gäller så är det ju en annan sak...

Hoppas detta förklarar dilemmat lite mer......

Magnus

Men att närmicka en cymbal kommer inte göra dig gladare i vilket fall, för det låter inte klokt. Vinkla istället undan stärkare och liknande, jobba me eq så du får bort basläcket (det enda läcket som lätt kan sabba en inspelning) och skärma av så gott det går. Att du blir av med lite gitarrer i överhänget genom att närmicka cymbalerna kommer inte att göra det roligare för dig att mixa. Jag lovar! Du kommer få ratta i timmar för att få bort alla mysko toner som går i cymbalerna så dom åtminstånde påminner om en cymbal så som man vill att den ska låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmmmm. Jag skulle dessutom efter inspelningen lägga en gate på baskaggespåret och kolla hur det blir när gaten öppnar och stänger baskaggeljudet. Nackdelen är att det kan låta lite underligt om basgitarren läcker in samtidigt, men det behöver inte betyda att det blir ointressant,

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...