Jump to content
Annons

Inkonsekvens kontrolera


manne_vxu

Recommended Posts

Så här ligger det till:

Varje gång jag startar mina kära dator så blir det blåskärm och min pc berättar för mig att den behöver inkonsekvenskontrolera min ena partition (f: vilket jag inte har OS:et på) . Procenten räknas och efter cirka 1 minut så är den klar och försöker starta datorn igen, då smäller det till och datorn startas om...upp kommer frågan då om jag vill starta i felsäkert läge alt. som vanligt etc etc. Rör jag några av alternativen så händer absolut ingenting och min dator låser sig, låter jag den då räkna ner istället och automatiskt välja "starta som vanligt" så kör den igång igen.

Hela denna processen körs typ 20-30 gånger sen startar min dator och funkar precis som vanligt.

Är det någon som har en susning om vad detta kan vara?

/manne

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle misstänka att det är något fel på hårddisken. Ta backup på allt viktigt nästa gång den startar upp ordentligt. Eventuellt kan du prova att formatera om och installera från scratch - men eftersom du säger att det smäller till, så kan det vara hårddisken som inte lyckas köra normalt. IBM/Hitachi Deathstar (sorry - Deskstar), kanske...? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men grejen är den att jag har två partitioner på den hårddisken och det är bara den ena den klagar över. Med "smäller till" menade jag mer bildligt:) det är en seagate disk.

Så fort jag skaffat en stor nog hårddisk ska jag göra en backup och sen formatera skiten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är Mac kille men har en PC hemma. Det jag har gjort är att gå in i Tillbehör / systemvektyg/System återställning. Knappa in datumet då datorn funkade som vanligt och verkställ. Det funkar för mig men allt du gjort under tiden går förlorad. Den återställer dator så som den var det datumet som du knappar in!

PC = urk!

Link to comment
Dela på andra sajter

När du pationerar en HD så kan ena dö utan att den andra blir påverkad. Har varit med om det flera gånger. Så rådet om att backa upp allt är nog något du borde göra på en gång! Bränn ut det om du inte har tillgång till en ny HD.

För att kolla en HD i xp så gå in på start - kör - skriv cmd - konsollen kommer upp (en svar "dos" ruta) - skriv chkdsk f: eller chkdsk f: /f eller chkdsk f: /r - det är olika sätt att kolla upp hdn. Men XPs grejja gör det inget bra - oftast så dör den i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...