Jump to content
Annons

Word clock , när används den?


Jari

Recommended Posts

Tjaba

När använder man word clock anslutningen?

Vet att det är nåt att synka digitala överförningar, eller tror det iallafall...

Så ge mej en lektion om word clock! 🙂

Redigerat av Jari
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du märker att du har problem med synk så behöver du Wordclock.

Jag har hört alla möjliga historier om hur diskanten blir klarare och allt möjligt med Wordclock - så jag kände att jag var tvungen att testa för något år sedan. Då körde jag med RME Hammerfall9652, Benchmark DAC1, Behringer DDX3216, RME ADI-8 Pro och RME ADI-96 Pro. Flera digitala prylar som alltså synkades genom ADAT-kablarna och S/Pdif - och alltså inte med Wordclock.

Jag gjorde slag i saken och köpte lite kabel, terminatorer och T-kopplingar - och ändrade till Wordclock-synk överallt. Resultatet blev ett enormt......

...antiklimax. 🙂

Det hände inte ett dugg med ljudet - och eftersom jag hade perfekt synk redan innan, så hände inget på den fronten heller, utan allt var exakt likadant som tidigare.

Summa summarium så använder man alltså Wordclock om man märker att man har synkproblem någonstans (det hörs!) eller om man ofta plockar in främmande utrustning i studion och vill slippa riskera att det dyker upp några problem. Olika saker är ju olika känsliga mot jitter...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

har man en master clock och resten slave?

Jäpp! En enhet är alltid Master - och övriga är alltid Slave. Man ska välja den man förväntar sig har bästa klockan, till Master. I mitt fall var det RME ADI-96 Pro som fick vara klocka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör man med word clock även med enheter som har AES/EBU?

Alla digitala enheter av någon sorts kvalitet har Wordclock-anslutningar.

AES/EBU är enkelt uttryckt balanserad S/Pdif. Datainnehållet skiljer sig lite också, men det är i princip samma sak - och man kan alltså använda Wordclock till sådana burkar också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Datainnehållet skiljer sig lite också,

istället för 1or o 0or är det 0or och 1or??

🙂😉

Exakt! 😄

Nja - det finns lite fler bits i varje ord i AES/EBU, än i S/Pdif.

Link to comment
Dela på andra sajter

Datainnehållet skiljer sig lite också,

istället för 1or o 0or är det 0or och 1or??

🙂😉

Exakt! 😄

Nja - det finns lite fler bits i varje ord i AES/EBU, än i S/Pdif.

AES/EBU innehåller 7 tecken

och

s/pdif bara 6..

det måste vara därför!! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Tjena!

Gammal post men jag blev så sugen...

Wordclock kvantiserar de olika bitarna i digitala överföringar men även i A/D D/A så att man får konstant fas.

T.ex vid inspelning med flera mikrofoner samtidigt så vill man gärna att fasen ska gå att lita på även om de olika mickarna går in på olika fysiska enheter.

Olika wordclock generatorer ger olika resultat. Vissa till och med förbättrar ljudet i dina A/D D/A som t.ex Rosendahl eller sånadär nya temperaturkontrollerade kristaller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...