Jump to content
Annons

gruppkanal /w monoVST => Stereo?


hobbex2004

Recommended Posts

jag har flera monokanaler med gitarrer och vill routa dem till en grupp-kanal, och DÄR lägga på amplitube (1 eller 2).

Jag ska ju ändå ha samma ljud på alla dessa gitarrer, och på detta sätt sparar jag en massa processorkraft, istället för att lägga amplitube på varje kanal. (amplitube2 drar rätt mkt CPU-kraft).

Problemet blir då att man tappar panoreringen. Dvs det händer inget när man ändrar panoreringen på varje sub-kanal.

Vet inte om det beror på att Amplitube är en mono-plugg!?? (det finns ju stereoeffekter i den dock, såsom stereowidener, stereo-delay m.m).

Finns det ngt sätt att gå runt detta?

Har även experimenterat med att lägga amplitube på en FX-kanal och använda "pre-fader send" på kanalen, men då kan man inte ändra volymerna individuellt på kanalerna. Kör jag utan pre-fader, så får jag med den rena signalen, blandat med distljudet...

Finns det inget mono->stereo VST som man kan lägga till i insert-kedjan efter amplituben på gruppkanalen, och på så sätt få tillbaka panoreringarna ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gissar att amplitube är en "mono in/stereo ut"-plugg. Det spelar alltså ingen roll hur du panorerar på kanalerna du kopplat till gruppen (eller om det är en mono- eller stereogrupp).

En annan sak. Att köra in flera lajnade gitarrer i en och samma amplitube borde ge samma resultat som att köra in flera gitarrer i en och samma stärkarkanal. Aningen grötigt (speciellt om du har dist på). Är det inte smidigare att exportera ut varje gitarrspår med din egen amplitube och sedan stänga av pluggen. Det spar kanske inte tid, men ännu mera processorkraft. Dessutom borde det låta lite roligare! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

jaha, så det är mono-in'en som ställer till det, ja, det låter ju trovärdigt.

Låter det verkligen illa att blanda insignalen INNAN effekter? det kanske det gör, men det känns som att summan skulle bli densamma (nära nog iaf)..

men visst kan man hålla på och exportera, men jag vill helst slippa det eftersom jag rattar på ljudet så ofta.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har provat att lägga den som FX åxå, det funkade, dock var det ngt annat som sket sig.

Har för mig att det var det att ren "rena" signalen smög sig igenom och beblandades med det distade ljudet. Om man aktiverade pre-fader senden så kunde man inte använda regeln för kanal-volymen...

Det ultimata är ju i slutändan att använda amplitube som insert, med större CPU-åtgång förståss...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte får ihop det, varför bouncar du inte bara spåren om du ändå bestämt dig för ett gitarrljud? Eller du har ju Cubase till och med, så varför inte freeza?

För att jag är inne o pillar ganska mkt på inställningarna, i mixningen alla faser...

Det går väl bara att freeza VSTi, amplitude är inget VST så det går inte att frysa, det skulle vara att bounca till disk då.

Ännu bättre alt om det inte går med Insert på gruppkanal, eller send, är faktiskt FXteleport, samt ett antal reservdatorer.. det har jag kört med ett tyag och funkar väldigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Om du inte får ihop det, varför bouncar du inte bara spåren om du ändå bestämt dig för ett gitarrljud? Eller du har ju Cubase till och med, så varför inte freeza?

För att jag är inne o pillar ganska mkt på inställningarna, i mixningen alla faser...

Det går väl bara att freeza VSTi, amplitude är inget VST så det går inte att frysa, det skulle vara att bounca till disk då.

Ännu bättre alt om det inte går med Insert på gruppkanal, eller send, är faktiskt FXteleport, samt ett antal reservdatorer.. det har jag kört med ett tyag och funkar väldigt bra.

Från och med Cubase 3 går det bra att frysa kanaler med tex amplitube och annat gott.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja det är en gudagåva, speciellt när vi snackar amplitube 2

Just amplitube2 är grymt bra, om man bortser från hur mkt resurser den kräver..

Men hur fryser man insert-VST effekter?? För det har jag missat isf, jag kör SX3

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...