Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej, jag har inget Delta 1010 lÀngre, orkar inte pyssla med kablar just nu för att koppla in min digi002r sÄ jag tÀnkte testa att lattja med en lÄt i Cubase SX 2 och fÄ ut ljudet via datorns eget ljudsystem vilket det nu Àr...ASrock moderkort i en P4 som har egen ljudutgÄng (2 st förresten+mikrofon)...

1-jag kan öppna projekt och fÄ ljud ut i mina högtalare men det Àr i nÄgon sorts mono eftersom ljudet försvinner om jag försöker panorera fullt till höger???

2-har testat att koppla in ASIO Multimedia driver men det funkar inte dÄ ett felmeddelande sÀger:

*ASIO MME driver

An active port could not be found

Errorcode FE1-E-0600*

3-det gÄr alltsÄ endast att anvÀnda ASIO directX full duplex i rutan ASIO driver

och clock source stÄr pÄ internal...i VST Multitrack menyn under devices...

4-I VST output menyn stÄr det:

Port

1 Integrated intelÂź ljud-1

2 Integrated intelÂź ljud-2

5-I VST system link menyn stÄr det:

Integrated intelÂźljud1 (i ASIO input rutan)

---"----"-----"-----"---- (i ASIO output rutan)

Under övriga outputs (i devices vst-connections) har jag lagt outputs pÄ bus 1, signaler kommer och allt ser ut som vanligt i lÄtarna i Cubase men det kommer inte ut i stereo trots att det lÄter i bÄda högtalarna, vad kan jag göra, det Àr troligtvis vÀldigt enkelt bara det att man (jag) aldrig anvÀnt den interna/simpla ljudÄtergivnings maskinen...???

Help, I need somebody-help...

🙂

Redigerat av Florian le Sage
Annons
Postat

Nej, alltsÄ asio4all Àr en drivrutin som sÀnker latencyn pÄ ditt "dÄliga"-internaljudkort sÄ att det gÄr att anvÀnda. Finns Àven ett som heter Kxproject. Men har du kollat sÄ att du inte stÀngt av ditt interna ljudkort i biosen? Och har aktiverat ditt internaljudkort i kontrollpanelen->Ljud och Ljudenheter?

HÀr har du lÀnk till Asio4all och hÀr till Kx project. Se till att du lÀser allt som stÄr dÀr sÄ att du inte installerar nÄgot som kommer att "spöka" sen nÀr du ska köra med ditt Delta 1010 kort.

Postat (redigerat)

Jag har alltsÄ sÄlt mitt Delta 1010 och kommer inte ha det igen...

VÀntar pÄ ett annat som kommer nÀsta vecka!

OBS detta Àr inte ett latencyproblem!jag vill spela upp ljud i Àkta stereo, det Àr nÄgon instÀllning som Àr fel...

I kontrollpanelen har jag varit 100 ggr men jag fattar inte mig pÄ detta riktigt, den sÀger att det inte finns nÄgon standardenhet, nÀr man sedan kollar i enhetshanteraren osv sÄ nÀmns den dÀr inteljÀveln hela tiden, och att den fungerar...men det finns inte att klicka fram i ljudenheter i kontrollpanelen, och det kommer ljud sÄ vad fasen Àr det frÄgan om???

Postat (redigerat)

GÄ in i biosen och kolla sÄ att du inte "disableat" (hÀrlig försvenskning) ditt interna ljudkort. För om du gjort det sÄ kommer det ju inte upp i Ljud och Ljudenheter. Tror att mitt interna syntes i Ljudenheter trots att jag hade "disableat" det i biosen. Du kan ju alternativt ha avinstallerat det. DÄ mÄste du ju intstallera det igen. Du kan ju testa att hitta drivrutiner för det i enhetshanteraren.

*edit* extra allt

Redigerat av Bone
Postat

Ok, missförstod helt och hĂ„llet. Kolla dina instĂ€llningar i VST Connections dĂ„. Hur ser bussen som du kör din output ifrĂ„n ut? Är det tvĂ„ mono eller en stereo ut?

Postat

Bus 1=stereo, men det verkar hamna i mono pÄ nÄgot sjukt vis, eftersom det inte gÄr att höra det i stereo (exemplet med pan fullt höger o ljudet försvinner) lÄter dock lika mycket=mono/knasmono i bÄda högtalarna...

Postat

ÄÀÀ nu skiter jag i det hĂ€r, fan va jag hatar dator...en hel dag Ă„t knas istĂ€llet för kreativitet...

I kontrollpanelen stÄr det--inga ljudenheter---hur/varifrÄn hör jag ljud dÄ???

kollade i manualen till moderkortet asrock och dĂ€r stĂ„r det saker om en massa kontakter pĂ„ kortet som jag ser inte Ă€r anslutna, jag har aldrig haft detta igĂ„ng i denna dator, aldrig kunnat spela ljud frpn cd-r enheten osv, ser heller ingen sladd som skulle passa pĂ„ de tomma ljudkontakterna... 🙂

Postat (redigerat)

Men du kanske borde testa att ta hem asio4all och kolla om det funkar?

*edit* Var i kontrollpanelen stÄr det inga ljudenheter? I Enhetshanteraren eller i ljud och ljudenheter? Hur har du kopplat allt det kan inte vara att det Àr glapp i nÄgon kabel eller hörlurarna eller sÄ?

Redigerat av Bone
Postat

i ljud o ljudenheter...

eftersom jag inte fÄr ljud om jag lÀgger i en skiva sÄ Àr det ju troligtvis nÄgon funktion som Àr urkopplad (förmodligen pÄ min begÀran, minns inte sÄ noga) av killen som byggde musikdatorn, skulle det hjÀlpa att sÀtta i ett vanligt "sunkljudkort" eller kan jag köra med Cubase genom Digi oo2r pÄ nÄgot sÀtt?

Postat

Cubase panorerar inte kanaler utan justerar bara nivÄn pÄ vÀnster och höger spÄr. Om du panorerar lÀngst till höger sÄ sÀnker den alltsÄ bara volymen pÄ vÀnster kanal, den flyttar inte vÀnster kanal till högra högtalaren.

AlltsÄ kan det vara sÄ att en av dina ljudutgÄngar inte spelar upp nÄgot alls. Vilket leder till att ljudet helt försvinner nÀr du panorerar. Trasig sladd? Inte riktigt ikopplad? Eller kanske helt enkelt felkopplad?

Postat (redigerat)
Cubase panorerar inte kanaler utan justerar bara nivÄn pÄ vÀnster och höger spÄr. Om du panorerar lÀngst till höger sÄ sÀnker den alltsÄ bara volymen pÄ vÀnster kanal, den flyttar inte vÀnster kanal till högra högtalaren.

AlltsÄ kan det vara sÄ att en av dina ljudutgÄngar inte spelar upp nÄgot alls. Vilket leder till att ljudet helt försvinner nÀr du panorerar. Trasig sladd? Inte riktigt ikopplad? Eller kanske helt enkelt felkopplad?

Det Àr en 3 polig sladd, skall det inte vara det?

tror du inte pÄ det hÀr med instÀllningarna som jag drog upp i första inlÀgget, nÄgonstans Àr det ju fel...

Det lÄter ju i bÄda högtalarna, och jag har dragit l + r genom varsin kanal i mixerbordet som vanligt/som förut...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.