Jump to content
Annons

Addictive Drums


MrDweeb

Recommended Posts

NĂ„gon som provat det Ă€n? Är lite av en VSTi-fetich sĂ„ jag Ă€r sugen men om det inte mĂ€ter sig med Ez sĂ„ Ă€r det ju att kasta pengarna i sjön. Har kollat demot men det Ă€r för lite för att göra en helhets bedömning.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Jag har

Superior Drummer

BFD med alla expantioner

EZ Drummer med alla expantioner

och nu dÄ Addictive Drums ...

Kan ba summera det pÄ ett vÀldigt enkelt sÀtt!

LjudmÀssigt sÄ slÄr dom ALLT, men kompen Àr jÀtte osvÀngiga och stiffa. DÀr Àr EZ drummer ljusÄr bÀttre.

Men jag Àlskar Addictive, brutalt smart och skönt att man ba kan byta kit helt o hÄllet.

Laddningstiderna Àr 5ggr snabbare Àn alla sina konkurenter oxÄ.

Det lÄter skitbra i mixen och dom inbyggda effekterna, som för övrigt PSP har gjort, lÄter oxÄ kanon!

Det Àr precis som Max Martin sÀger om pluggen, vill man ha nÄt lÀttjobbat och som lÄter bra pÄ direkten sÄ ska man köra addictive.

Och jag var fett skeptisk i början, men Àr totalt sÄld ...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)

En nybörjarfrÄga om denna trumplug: LÀste nÄnstans att den krÀvde 1 GB RAM. DÄ mÄste jag bygga ut min 3.2 GHz laptop maximalt frÄn 512 Mb till 2 GB RAM för att ha en suck, till att börja med.

Sedan undrar jag: nÀr jag spelat in en lÄt och anvÀnt Addictive Drums, krÀver programmet 1 GB Àven vid uppspelningen, eller Àr det bara nÀr man hÄller pÄ och spelar in trumpluggen? Eller Àr det sÄ att pluggar generellt sett inte spelas in rent fysiskt? UngefÀr som Midi-info... Eller hur funkar det egentligen? Fastnar pluggen pÄ hdd:n? Hoppas jag förklarat vad jag undrar.

Kommer Addictive Drums att krÀva 1 GB bÄde vid inspelning och uppspelning?

:musik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

nej vafan jag kör det pÄ min pc med 512 i RAM.

det Àr svinlÀtt att ha och göra med, gillar det en hel del, Men grundljudet pÄ pukorna Àr ju svindÄligt, det kÀnns liksom bara meningen att de ska lÄta nÄgorlunda bra ihop med OH och svinmycket ambiens, jag gillar ju ÀndÄ att skÀra i OH och vill helst inte blanda in rumsljud, sÄ dÄ lÄter de skit i stort sett vad man gör, asbra annars

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En nybörjarfrÄga om denna trumplug: LÀste nÄnstans att den krÀvde 1 GB RAM. DÄ mÄste jag bygga ut min 3.2 GHz laptop maximalt frÄn 512 Mb till 2 GB RAM för att ha en suck, till att börja med.

Sedan undrar jag: nÀr jag spelat in en lÄt och anvÀnt Addictive Drums, krÀver programmet 1 GB Àven vid uppspelningen, eller Àr det bara nÀr man hÄller pÄ och spelar in trumpluggen? Eller Àr det sÄ att pluggar generellt sett inte spelas in rent fysiskt? UngefÀr som Midi-info... Eller hur funkar det egentligen? Fastnar pluggen pÄ hdd:n? Hoppas jag förklarat vad jag undrar.

Kommer Addictive Drums att krÀva 1 GB bÄde vid inspelning och uppspelning?

:musik

- Pluggar spelas generellt inte in pÄ hÄrddisken, utan ligger och puttrar och tar emot mididata. Sen KAN man ocksÄ spela in dem som audiospÄr för att frigöra CPU-resurser.

- NĂ€r vi skriver att AD krĂ€ver 1 GB RAM sĂ„ Ă€r det pga detta: AD krĂ€ver ca 350 MB RAM nĂ€r ett helt kit Ă€r inladdat. Windows sjĂ€lvt tar ca 200 MB, och ditt vĂ€rdprogram (Cubase etc) tar ytterligare kanske 50-100 MB. SĂ„... Ă€ven om det gĂ„r att köra med 512, sĂ„ kommer Windows att hĂ„lla pĂ„ att jobba mot swap-disken hela tiden, vilket segar ner hela datorn. Har sjĂ€lv 512 pĂ„ min hemdator, och det gĂ„r att köra AD, men stor skillnad om man stoppar i 512 till 😆

AD tar alltsÄ inte 1 GB, utan det Àr din dator som bör ha 1GB för att allt ska rulla supersmidigt. 512 till rÀcker alltsÄ i ditt fall.

Mer minne Àr alltid bra nÀr man jobbar med musik, framför allt om man jobbar med pluggar som innehÄller samplingar.

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tack för svaren Lars! Jag snackade med en försÀljare i en musikaffÀr för ett par Är sedan som sa att:

"Alla pluggar man anvÀnder saktar ned datorn, sÄ om man har en trumplugg som krÀver lÄt sÀga 1 GB och sedan ett symfoniorkesterbibliotek som krÀver 1 GB och ett separat flygelljud som tar 0.5 GB, sÄ behöver man bara för pluggarna 2.5 GB, eftersom allt adderas. Sedan Àr det bra att ha RAM för allt det andra du ska spela in ocksÄ (dvs audio via mik/line), satsa pÄ över 1 GB för det ocksÄ. SÄ vad du behöver Àr en dator pÄ 4 GB RAM. JasÄ? Din pc klarar bara 2 GB maximalt! Sorry..."

Lite konstigt faktiskt, jag trodde att dÄ det var dags att spela in hÄrdvaruinstrument sÄ krÀvdes bara det RAM som krÀvdes just dÄ, t.ex. kanske 0.5 GB för akustisk gitarr (tvÄ mikar), inte att pluggarna krÀvde RAM-minne hela tiden. Jag kanske bör spela in pluggens ljud pÄ hdd:n dÄ i mitt fall?!?

Jag har dÀrför aldrig anvÀnt sÄna dÀr pluggar.

Men en trumplugg Àr vÀl i sÄ fall vad jag vill ha. Har lyssnat en del pÄ mp3-fildemos och tycker Addictive Drums lÄter realistiskt och vÀldigt mycket HiFi i positiv bemÀrkelse. Att olika cymbaler kunde klinga ut samtidigt och verklighetstroget var positivt. Fina grejer jag rekommenderar utan att ens ha köpt det sjÀlv Ànnu.

😆

:musik

P.s. Jag har en HP Laptop-PC med i dagslÀget 512 Mb (som dock ska utökas nÀsta mÄnad till maximala 2 GB). Det Àr en Pentium 4-processor pÄ 3.2 GHz, s.k. stationÀrdatorstandard. 20.5 papp, med RAM-utbyggnad - bör duga? D.s.

Redigerat av musik
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Att spela in audio pÄ ljudspÄr tar i princip inget RAM. (ja nÄgra MB kanske per spÄr som cacheminne) Men det tar ju plats pÄ hÄrddisken. Kanske det han snackade om?

Men alla pluggar som laddar in samplingar i RAM behöver RAM. MÀngden RAM som krÀvs beror pÄ hur mÄnga ljud som laddas in i pluggen. Om du har en orkesterplugg kanske den tar 1 GB om du laddar in full orkester men bara 120 MB om du laddar in en cello.. SÄ det kan ju variera mycket.

En del pluggar jobbar med streaming (mĂ„nga pianopluggar t ex) och de laddar bara in en liten bit av varje sampling i RAM, och resten plockas frĂ„n hĂ„rddisken nĂ€r man hĂ„ller ut tonen tillrĂ€ckligt lĂ€nge. Detta pĂ„verkar dĂ„ istĂ€llet hĂ„rddiskprestandan, om man har mĂ„nga ljudspĂ„r samtidigt kan man fĂ„ problem med överföringen. Men det beror pĂ„ hur bra programmerad pluggen Ă€r förstĂ„s 😆

Jag tror att mÄnga sitter pÄ maskiner med 1 GB och att det funkar rÀtt bra i de flesta fall. 2 GB Àr att föredra om man kör mycket samplingsbibliotek. Och 4 GB Àr sÄklart Ànnu bÀttre.. men det Àr nog inte sÄ vanligt (Àn).

SÄ mitt tips Àr att bygga ut till 1GB först. Om du dÄ ÀndÄ har plats kvar i datorn att bygga ut till 2 sÄ kan du ju göra det i ett senare skede.

Men om du redan nu kĂ€nner pĂ„ dig att du kommer köra en massa minneskrĂ€vande pluggar, och priset Ă€r ok, sĂ„ kör pĂ„ 2 GB 😄

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

musik (oregistrerad)
Att spela in audio pÄ ljudspÄr tar i princip inget RAM. (ja nÄgra MB kanske per spÄr som cacheminne) Men det tar ju plats pÄ hÄrddisken. Kanske det han snackade om?

Vi dividerade en bra stund om hur det lÄg till. Han var ganska depraverande. Han menade att om jag skulle spela in ett trumset med fem/sju mikar t.ex. [audiospÄr], sÄ skulle jag behöva bra mycket RAM-minne under sjÀlva inspelningen av det, eftersom det dÄ kommer in en vÀldig massa ljudinfo till pc:n som ytterst tillfÀlligt mÄste befinna sig nÄnstans innan den hamnar pÄ hdd:n. Dessutom behövdes RAM-minnet för redigering av enskilda spÄr i Cubase och vid mastring i Wavelab, samt inte minst vid anvÀndning av mjukvarupluggar, -effekter m.m. under sjÀlva inspelningsfasen. Sedan spelade processorn och hdd roll ocksÄ, men det var mest nÀr jag spelade upp alla spÄren, sa han.

Hmmm...nÀr man spelar in ett spÄr sÄ spelar man ju normalt upp de andra spÄren samtidigt, eller hur?

Slutsats: Maxar till 2 GB. VĂ€ljer Add Drums.

🙂

:musik

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HĂ€rligt 🙂

Jag tror han var lite ute och cyklade dÀr med RAM och hÄrddiskinspelning. Varje spÄr kan nog t a en MB eller tvÄ i cache, sÄ om du har 100 ljudspÄr sÄ tar de dÄ 100-200 meg. Men nÄgra spÄr, som du skriver, det kan inte ta mycket...

Och mastring... En 3 minuterslÄt i stereo/44.1/24bit tar vÀl en 45 MB om den skulle ligga i RAM (vilket jag inte tror den gör, tror den spelas frÄn disk i t ex Wavelab) SÄ det Àr ju smÄtt i sammanhanget liksom.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur Àr kvalitén pÄ ljudet som anvÀnds? AlltsÄ 16-bitars eller 24? Vilken Hz har de? AlltsÄ 41 eller 96? SÄnt kan vara bra att veta innan man köper det.

Förövrigt sÄ lÀr jag nog slÄ till.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hur Àr kvalitén pÄ ljudet som anvÀnds? AlltsÄ 16-bitars eller 24? Vilken Hz har de? AlltsÄ 41 eller 96? SÄnt kan vara bra att veta innan man köper det.

Förövrigt sÄ lÀr jag nog slÄ till.

Kolla hÀr för info om bla detta:

Addictive Drums FAQ

Ang. kvaliteten sĂ„ kan jag ju sĂ€ga att det lĂ„ter grymt bra, men jag Ă€r ju liiite partisk i frĂ„gan hehe. Kan dock sĂ€ga att vi har nĂ„gra riktigt tunga namn som anvĂ€ndare, och de sĂ€ger ungefĂ€r att det Ă€r det bĂ€sta de har hört. Det vĂ€rmer â˜ș

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja tidningen Studio har provat 🙂

Och den andra tidningen ocksÄ.

Det skulle vara intressant att veta vilket betyg tidningen Studio satte pÄ AD, eftersom de satte en tia pÄ EZdrummer.

NÄgon hÀr som vill ge en kort sammanfattning av studiobetyget?

SjĂ€lv tycker jag att AD lĂ€tt vinner över EZ. NĂ€r AD fĂ„r GM stöd sĂ„ blir det nĂ€stan perfekt 😕

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja tidningen Studio har provat 🙂

Och den andra tidningen ocksÄ.

Det skulle vara intressant att veta vilket betyg tidningen Studio satte pÄ AD, eftersom de satte en tia pÄ EZdrummer.

NÄgon hÀr som vill ge en kort sammanfattning av studiobetyget?

SjĂ€lv tycker jag att AD lĂ€tt vinner över EZ. NĂ€r AD fĂ„r GM stöd sĂ„ blir det nĂ€stan perfekt 😕

Det blidde 95%, helt ok đŸ˜± "Studio Rekommenderar" ocksĂ„.

5:a i betyg pĂ„ allt utom "Funktioner" dĂ€r det blev 4. VĂ„r gissning Ă€r att det beror pĂ„ att vi inte stödjer E-drumming. Än.

För mer in-depth rekommenderar jag att inskaffa tidningen!

Fick precis 9/10 i Computer Music ocksÄ, trevligt!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SjĂ€lv tycker jag att AD Ă€r mycket bra, men ljudet Ă€r lite FÖR snyggt. Skulle vilja ha lite mer skitigt ljud. Kan dock vara jag som inte riktigt behĂ€rskat det till fullo dock. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

SjĂ€lv tycker jag att AD Ă€r mycket bra, men ljudet Ă€r lite FÖR snyggt. Skulle vilja ha lite mer skitigt ljud. Kan dock vara jag som inte riktigt behĂ€rskat det till fullo dock. 🙂

Ja det beror pĂ„ vilken typ av "skit" man vill ha 😕

"Vintage-skit" kan man ratta fram med tape pÄ mastern och kanske att man lÄter rummet höras mer och direktmikarna vara mindre framtrÀdande.. och sÄ skÀr man fint uppe och nere med filtret eller eq:n. Lo-fi, men ÀndÄ naturligt liksom.

"Trash-skit" kan man kanske kalla det man fÄr om man trasar sönder ljuden med dist och bitcrush.. hÄrd komprimering.. kanske lite skruvning pÄ pitch mm. Blir lite triphoppigt sÄdÀr.

NÄt av de medföljande preseten som ligger nÀra det du menar..?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har fÄtt mig ett x. Helt schysst! Funkar med metall. Kickar Ez lÀtt, ljudmÀssigt i alla fall. Riktigt nöjd med inköpet. Vill naturligtvis se mer expansioner o dyligt frÄn AD.

Gillar ljudbilden bÀttre Àn Ez. Du fÄr mer "kÀnsla" dÄ Ez kan kÀnnas stel. Visst visst det kan vara nyhetens behag. Efter ett tag mÀrker man sÀkert vad som saknas men just nu kÀnns det riktigt bra. Skulle dock vilja ha "Bell" slag pÄ cymbalerna ocksÄ. Kanske finns nÄgot sÄdant men jag inte har testat det Àn. Hmm kanske skulle RTFM.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja det beror pĂ„ vilken typ av "skit" man vill ha 🙂

"Vintage-skit" kan man ratta fram med tape pÄ mastern och kanske att man lÄter rummet höras mer och direktmikarna vara mindre framtrÀdande.. och sÄ skÀr man fint uppe och nere med filtret eller eq:n. Lo-fi, men ÀndÄ naturligt liksom.

"Trash-skit" kan man kanske kalla det man fÄr om man trasar sönder ljuden med dist och bitcrush.. hÄrd komprimering.. kanske lite skruvning pÄ pitch mm. Blir lite triphoppigt sÄdÀr.

NÄt av de medföljande preseten som ligger nÀra det du menar..?

Jag gillade den dĂ€r Strokey... eller vad tusan den hette. Gjorde en liten Strokes-aktig lĂ„t med en tweakad variant av den. Eller lĂ„t och lĂ„t... en en minuters snutt. Men den preseten Ă€r inte heller vad jag menar. 😄

I EZD sĂ„ kunde jag hur lĂ€tt som helst fĂ„ till precis det ljud jag ville ha, vilket jag inte lyckats med i AD. Men jag tvivlar inte pĂ„ att jag kan skruva till det sĂ„ som jag vill ha det pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. Har bara inte haft tid att sĂ€tta mig ner och kĂ€nna pĂ„ det ordentligt. Det Ă€r mycket tidsslukande att bĂ„de plugga och jobba. 😛

Till sist vill jag tillÀgga att EZ-Drummer Àr mycket lÀttare att komma igÄng med, men det verkar som AD Àr mycket djupare.

Redigerat av allansson
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Till sist vill jag tillÀgga att EZ-Drummer Àr mycket lÀttare att komma igÄng med, men det verkar som AD Àr mycket djupare.

Jag tycker snarare tvÀrt om. Hade jÀtte jobbigt att skruva till ett schysst ljud i Ez. Det liksom saknades nÄgot jÀmt. AD har jag bara börjat titta pÄ Ä kÀnner redan att jag hittat ett snarlikt ljud som jag gillar. Lite tweaks hit och dit sÄ sitter det som pÄ smÀcken. Men det hela handlar vÀl sÀkert om vad man Àr ute efter.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har kört AD i en mÄnad nu, och blir bara mer glad för var gÄng man

laddar in den. Nu kÀnns den som en gammal kompis (som inte sackar).

NÄgra av presetsen lÄter sÄ mysigt mjukt o skönt att jag hÀpnar,

perfekt till min 70 tals flavour hÄrdrockgitarronani.

Men det Àr verkligen busenkelt att tveaka sounden som man vill, hitills har det

rÀckt bra med den interna mixen, men det verkar lÀtt att skicka kanalerna

ut till vÀrdprogrammet vid behov.

Jag kan inte tÀnka mig ett grÀnsnitt som Àr lÀttare att komma igÄng med, men

det medföljer ÀndÄ en bra instruktionsbok som PDF.

Kör pÄ ProTools LE 7.3, AD drar inte mycket kraft och Àr hur stabilt som helst.

Enda lilla negativa Àr att trummorna inte Àr GM mappade.

AD Rockar i min vÀrld!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja tidningen Studio har provat 🙂

Och den andra tidningen ocksÄ.

Det skulle vara intressant att veta vilket betyg tidningen Studio satte pÄ AD, eftersom de satte en tia pÄ EZdrummer.

NÄgon hÀr som vill ge en kort sammanfattning av studiobetyget?

SjĂ€lv tycker jag att AD lĂ€tt vinner över EZ. NĂ€r AD fĂ„r GM stöd sĂ„ blir det nĂ€stan perfekt 🙂

Det blidde 95%, helt ok 🙂 "Studio Rekommenderar" ocksĂ„.

5:a i betyg pĂ„ allt utom "Funktioner" dĂ€r det blev 4. VĂ„r gissning Ă€r att det beror pĂ„ att vi inte stödjer E-drumming. Än.

För mer in-depth rekommenderar jag att inskaffa tidningen!

Fick precis 9/10 i Computer Music ocksÄ, trevligt!

Precis, fyran vad gĂ€ller funktioner syftar pĂ„ att digitaltrummor inte stöds Ă€nnu. Annars hade det nog kunnat bli ett "perfekt" betyg. Lite synd dĂ„ jag nyligen köpt ett roland TD-3 😄 . Snabba pĂ„ med uppdateringen 😛 .

Sen finns det ju sjÀlvklart smÄgrejer som kan fixas men det kÀndes dumt att gnÀlla pÄ avsaknad av en gate nÀr konkurrenterna inte har nÄgra inbyggda effekter alls att tala om för att ta ett exempel.

Emil Östman (skribenten bakom Studios test av Addictive Drums)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...