Jump to content
Annons

TUFFTUFFTUFF

Recommended Posts

Eftersom jag har lite problem med att överföra sånger från min FOSTEX VF16 till Cubase ( LÄS HÄR FÖR DEN SOM VILL ) genom optisk kabel och Fostexen har SCSI-utgång så undrar jag om någon vet hur det fungerar? Kan jag överföra filerna till datorn med den och vad måste jag i så fall ha för kabel och var ska jag plugga in den? Låter kanske inte som en rå-intelligent fråga, men ändå 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu kanske jag är ute och cyklar, men när jag höll på med SCSI på servar med externa diskkabinett så:

Om du ska du använda SCSI utgången på Fostex:en till pc:n så har jag för mig att pc:n bör ha ett SCSI interface. Detta då SCSI jobbar utifrån en inställning på vilka kanaler SCSI ska prata med. Om du har en viss kanal inställd på Fostex:n så måste SCSI på pc:n ha samma kanal för att kunna ta emot data.

När jag pratar kanal, så är det SCSI det handlar om. Man kan bla ställa in en fyrsiffrig kod för detta. Har du kollat i Fostex manualen ?

Redigerat av spaceman
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, ärligt talat så har jag laddat ner Fostexen från internet och det följde inte med någon manual.. 😕 näerrå, baskojja, sorry, jag har checkat manualen och där står det hur man ska göra, men det är nog mer själva interfacet jag är ute efter. Vad behöver man för interface och vad kostar det ungefär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för tipset, tyvärr var inte svaret det jag ville ha.

"Can you use an internal PC SCSI disc as backup?

No. As FDMS-3 employed by the VF-16 is very exclusive and not compatible to any OS, the computer will not recognise the VF-16 even though you connect it via SCSI port. It is only possible for the VF-16 to save or load the data to the external SCSI device."

Link to comment
Dela på andra sajter

"...the computer will not recognise the VF-16 even though you connect it via SCSI port. It is only possible for the VF-16 to save or load the data to the external SCSI device."

Men har du kollat upp möjligheten att spara ned från fostexen till SCSI-HD, sedan ansluta HD'n till PC och öppna filer den vägen?

Det skulle ju kunna vara så att något fan av fostexportan bemödat sig skriva ett konverteringsprogram så att filerna går att öppna från PC.

Link to comment
Dela på andra sajter

"...the computer will not recognise the VF-16 even though you connect it via SCSI port. It is only possible for the VF-16 to save or load the data to the external SCSI device."

Men har du kollat upp möjligheten att spara ned från fostexen till SCSI-HD, sedan ansluta HD'n till PC och öppna filer den vägen?

Det skulle ju kunna vara så att något fan av fostexportan bemödat sig skriva ett konverteringsprogram så att filerna går att öppna från PC.

En variant är att skaffa en SCSI-ansluten CD-brännare. Då slipper du skaffa ett SCSI-interface till PC'n om du inte har det redan. Då kan en SCSI-HD vara ett bättre alternativ.

Portan skapar PC-kompatibla WAV-filer, inga problem där.

Redigerat av arhall
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet vad en SCSI-brännare kostar?

Jag är ganska säker på att man kan överföra ljudfiler med SCSI, annars har jag förstått helt fel..vilket ju i och för sig har skett ett antal gånger förut, så det är definitivt en möjlighet att jag har gjort det nu oxå😎

Jag trooor att jag har kommit på hur jag ska föra över filerna, jag ska bara få tid att pröva det först, sen ska jag meddela om hur det gick..om nu någon är intresserad.

Tack för hjälpen, alla..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en VF-16 och om inte jag missminner mig så kan man inte föra över ljudfiler via SCSI utgången, utan bara spara programinställningar. Hmm? Återkommer när jag kollat manualen.

TJO

Äger en VF160 och jag är 99.99% säker att de funkar på samma sätt. SCSI är till för att skyffla data så antingen ansluter man en HD el. en brännare.

Edit. Kollat VF16-manualen och du ansluter en extern SCSI-enhet till vilken du kan göra SAVE/LOAD, mao spara el. läsa in WAV-filer. Med en brännare så är du hemma, bara att stoppa in CD'n i PC'n och öppna filerna med ett redigeringsprogram som stöder wav.

Redigerat av arhall
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet vad en SCSI-brännare kostar?

Jag är ganska säker på att man kan överföra ljudfiler med SCSI, annars har jag förstått helt fel..vilket ju i och för sig har skett ett antal gånger förut, så det är definitivt en möjlighet att jag har gjort det nu oxå🙂

Jag trooor att jag har kommit på hur jag ska föra över filerna, jag ska bara få tid att pröva det först, sen ska jag meddela om hur det gick..om nu någon är intresserad.

Tack för hjälpen, alla..

Det är väl tyvärr så att marknaden har gått över till USB/FW när det gäller perifera enheter men det går säkert att hitta en SCSI-ansluten brännare. Eller kolla beg.marknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...