Jump to content
Annons

Hur routar jag i Cubase?


henkebarn

Recommended Posts

Jag har precis installerat och fått mitt nya, externa CME Matrik K FW att fungera. Har fixat insignal och kan spela in och så vidare, men vill helst köra mitt inbyggda Soundblaster Audigy 2 SZ som output. Anledningarna är två och det handlar väl mest om lathet egentligen:

1. Jag har för närvarande en styck audiokabel kopplad från datorn till ljudanläggningen. Denna är fäst i lister och karmar längs hela rummet. Det innebär att jag för närvarande enbart kan ha en inkopplad ljudkälla aktiv i anläggningen åt gången.

2. Utgångarna på mitt externa ljudkort är:

Headphones 1 & 2 (utgången är 1 stereominitelehona) samt

Line out Left & Right (utgångarna är 2 stycken fullstora monotelehonor)

Problemet där är att jag:

A: Inte har någon adapter från nuvarande kabel till 2 stycken monotelehanar

B: Med nuvarande koppling (från Headphones till anläggning) inte kan använda hörlurar utan att behöva stänga av ljudanläggningen. Finns reglage för vanlig line out-signal samt för hörlurar för att detta ska vara så smidigt som möjligt, men det kan jag ju inte använda mig av idag.

C: Inte kan höra några systemljud osv utan att ändra så att det externa ljudkortet är det primära.

 

Eventuella lösningar som jag ser i dagsläget är:

1. Köpa en till kabel: Två monotelehanar till 2 rcahanar (eller en adapterlösning som ger samma resultat) så att jag kan ha det båda korten kopplade till separata ingångar i ljudanläggningen.

2. Köpa en form av adapter som splittar signalerna - alltså en adapterlösning som innebär: Två monotelehanar (som sitter i det externa kortet) till en ministereotelehane (som kopplas till den ena utav två ministereotelehona) + en ministereotelehane (som sitter i det interna kortet) till en ministereohane (som kopplas till den andra ministereotelehonan). Dessa två ministereotelehonor har földaktligen en ministereotelehona som kopplas till ministereotelehanen som kopplas till ljudanläggningen. 😱 Skiss:

 

skiss.jpg

 

3. Låta det interna ljudkortet vara det primära för datorn och även använda detta som output i Cubase, men använda det externa som input. Detta är min favoritlösning, för den innebär inte så jävla mycket sladdpulande osv. Då jag pular i Device Setup i mitt Cubase SX 2 ser det ut såhär:

 

Multitrack:

cubase1.jpg

 

Outputs:

cubase2.jpg

 

För att addera "Devices" kan jag välja bland dessa:

cubase3.jpg

 

Som ni ser finns det inget Soundblasterkort med i listan och jag vet inte hur jag ska fixa det. Dessutom undrar jag om Soundblasterkorten kanske är skitkassa att använda vid just uppspelningen? Eller duger de?

 

Jag är väldigt tacksam för att ni över huvud taget läst allt detta. Hoppas att ni förstår vad jag menar.

 

Om ni finner någon Akilleshäl i mina praktiska teorier så bara säg till!

 

Ha det gött!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

eller också köper du bara en liten extern mixer där du kan koppla in dels utgångarna från ditt CME-ljudkort, och dels dem från ditt soundblaster och från mixern sedan köra vidare ut till ditt högtalarsystem.

du kan komma undan med nån billig behringer för runt 700 spänn

att köra ett ljudkort för input och ett annat för output i Cubase är tyvärr något som inte går att göra. hur mycket man än skulle vilja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...