k9 (oregistrerad) Postat 11 februari 2007 Dela Postat 11 februari 2007 Vore det inte bra att ha en nitad tråd i varje ämne som beskriver i stort sätt vad som är det vanligaste sättet man använder prylar och pluggar på? Naturligtvis så borde man kanske ha ett par råd om de vanligaste felen man begår också. Tänk om man kunde sammaställa en hel kedja inom just in spelandet och efterbehandlingen utav instrument och sång i en tråd. Man kunde kanske börja med att beskriva olika mickar och ge exempel på hur de bör användas. En småmenbranare är ju kanske inte det mest lyckade valet för en djup och basrik mansröst och bandmicar är ju inte så bra om man jobbar med höga ljudtryck, osv. Sedan så kunde man ju gå igenom olika typer av mikpreampar, vad är egentligen en rör- eller transistor-micpreamp? Vad menas med hybrid? Vadå impedans, osv.... Vilka pluggar används till vad? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
allansson Postat 11 februari 2007 Dela Postat 11 februari 2007 Om det görs på ett bra sätt så är jag helt för det! Då kanske man slipper de ständigt återkommande frågorna om "räcker min dator", "jag får inget ljud ur min B1" (svar: "du måste ha fantommatning"). Som sagt bra idé om den går att genomföra på ett bra sätt, vilket inte är omöjligt. Förlåt om jag svamlar... klockan är mycket för mig och drinkarna ännu fler. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Hellpig Postat 11 februari 2007 Dela Postat 11 februari 2007 En DAW-wiki hade väl varit trevligt. Problemet, tror jag, är att folk hade ändå bara surfat in på närmaste musikforum och ställt samma frågor omigen och omigen och omigen. Och när man hänvisade till wikin hade de svarat "jag har sökt men hittar ingenting som svarar på min fråga". 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.