Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

LÀste det hÀr pÄ nÄn sajt och vill bara höra om det hÀr stÀmmer:

"we live in a world where every budget microphone seams to have this enormous 10Khz bump. It seams that the more expensive a microphone gets, the less it is to have excessive brightness, thinness, or whatever you want to call it. "

I sÄ fall vet jag vad problemet Àr med alla mina inspelningar. Det lÄter sÄ vasst hela tiden.

Vad skulle vara det bÀsta, förutom att köpa en Neumann, för att fÄ bort gnisslet. EQ eller nÄn form av de-esser?

Annons
Postat

LĂ„ter som en generalisering i mina öron... men med ett litet uns sanning. 😳

Finns billiga mikrofoner som Àr riktigt bra som inte har denna puckel, tÀnker bla pÄ ADK Hamburg.'

// Klas

Postat

Du mÄste inte köpa en Neuman för att undvika ett vasst ljud! Det finns massor av "billiga" alternativ. Oktava, Nevaton, Line Audio, Groove Tubes, Blue microphones , Violet , Langevin m.m

Det Àr möjligt att du skrev Neuman som symbol för kvalitet och bra ljud, eller?

Postat

HÀftigt fÄnig och urbota dum generalisering. Ta en titt pÄ Neumann KM184, klicka pÄ "Interactive view of diagram".

http://www.neumann.com/?lang=en&id=current...&cid=km180_data

Puckeln vid 10kHz ger inte gnissel utan snarare "luft". Gnissel ligger snarare vid 2 till 4 kHz. Prova med att anvÀnda EQ och antingen lÀgga till eller ta bort pÄ din inspelning.

Gunnar

Postat

Jag tog Neumann som exempel pÄ dyr, lyxig mic ja

Kul att se puckeln i Neumann-diagrammet.

Kanske har jag en puckel vid 2-4k ocksÄ. Kalle Kamel har tvÄ pucklar... :rolleyes:

...alldeles sÀkert vid 10k, det kommer fram mer och mer med kompressorer och limiter.

MÄnga bra tips pÄ billigare mickar, ska googla lite pÄ dom.

Har en ADK a51 (storsĂ€ljaren 😉 )

Trodde att 'luften' lÄg Ànnu lite högre upp... jag tycker mer det lÄter som 's' vid 10k

Postat

- och som jag stĂ€ndigt Ă„terkommer till, sĂ„ kan du provlyssna pĂ„ en hel del olika modeller (över 100st f.n. - och det vĂ€xer till ite med ojĂ€mna mellanrum...) genom att hĂ€mta smakprov frĂ„n min testsite. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.